تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

«ارتباط کنفدراسیون دانشجویی ایران با تروریست‌ها»

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ششم اوت ۱۹۷۸ میلادی


ارتباط کنفدراسیون دانشجویی ایران با تروریست‌های بادرماینهوف

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد پلیس آمریکا میان تروریستهای آلمان فدرال و فعالین سیاسی چپ ایران در کنفدراسیون دانشجویی که این روزنامه از آنان به عنوان افراطی نام برده، ارتباطاتی کشف کرده است.

این گزارش حاکی‌ست که دو تن از تروریست‌های آلمانی که تاکنون شناخته شدهاند از گذرنامه‌هایی استفاده می‌کنند که در حمله افراطیون به کنسولگری ایران در ژنو در سال ۱۹۷۶ به سرقت رفته است.

بر اساس این گزارش احتمالا تعداد دیگری از تروریست‌ها با استفاده ازگذرنامه‌های ایرانی دزدیده شده توسط دانشجویان چپگرای کنفدراسیون سفر می‌کنند.

واشنگتن پست گزارش داد: ماریون برگیته فولکرتس تروریستی که اوایل سال جاری در پاریس دستگیر شد، یک گذرنامه مسروقه ایرانی داشته است. گذرنامه ایرانی مسروقه دیگری نیز از کریستینا برستر تروریست دیگر آلمانی به‌دست آمد که اوایل همین ماه به اتهام ورود غیر قانونی به آمریکا دستگیر شده است.

بنا بر گزارش واشنگتن پست گذرنامه برستر که وی را شهرزاد نوبری معرفی می‌کند، یکی از چند گذرنامه‌ای است که در جریان اشغال کنسولگری ایران توسط مخالفین حکومتی در ژوئن ۱۹۷۶ ربوده شده است.

منابع جاسوسی غرب در بن می‌گویند که ماریون برگیته فولکرتس، تروریستی که با گذرنامه ایرانی در پاریس دستگیر شد عضو «جناح ارتش سرخ آلمان» (جانشین گروه بادرماینهوف) است.

دستگیری او منجر به دستگیری چهار تن دیگر از تروریست‌های آلمانی توسط پلیس یوگسلاوی شد. مقام‌های امنیتی در بن و واشنگتن رد و بدل شدن گذرنامه‌ها را دلیل دیگری در مورد وجود گروه‌های تروریستی بین‌المللی می‌دانند که قادرند با همکاری وسیع در سطحی فراتر از مرزهای ملی عمل کنند.

تروریست‌هایی که یک هواپیمای لوفت‌هانزا را سال گذشته ربوده و به موگادیشو برده بودند و با حمله کوماندو های آلمانی به قتل رسیدند، نیز گذرنامه‌های مسروقه ایرانی داشتند.

پاسپورت‌های ربایندگان هواپیمای لوفت‌هانزا ارتباطی با گذرنامه‌های ربوده شده از کنسولگری ژنو نداشت. گذرنامه‌های ایرانی، اجازه سفر بدون ویزا به اغلب کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپای غربی را می‌دهد.

انتقاد روزنامه اطلاعات از تغییر ساعت

روزنامه اطلاعات با اختصاص یکی از تیترهای صفحه اول خود زیر عنوان «تغییر ساعت، عده‌ای از مردم را گیج کرده بود» به انتقاد از تغییر ساعت در کشور پرداخت و نوشت: از ساعت یک بامداد جمعه سیزدهم امردادماه سال جاری ساعت رسمی کشور یک ساعت به عقب کشیده شد و ساعت یک بامداد روز جمعه به ساعت ۲۴ نیمه شب پنجشنبه برگشت.

برخی از مردم هنوز ساعت خود را با ساعت رسمی کشور تطبیق نداده‌اند. ساعت الکترونیکی بانک سپه در میدان سپه نیز با ساعت جدید تطبیق داده نشده بود. اصولا تغییر ساعت باعث گیجی عده‌ای از مردم شده است.

همچنین از امروز که ادارات دولتی پس از سه روز تعطیلات کار خود را آغاز کرده بودند، برخی از کارمندان بدون توجه به تغییر ساعت رسمی یک ساعت زودتر از خواب بیدار شدند و زودتر به محل کارشان رفتند.

در تهران و در میان برخی از مردم مذهبی شایع شده بود که علت تغییر ساعت برای آن است که دولت نمی‌خواهد آنان سر وقت نمازشان را بخوانند.


دو و نیم میلیون مسافر به کنار دریا رفتند

در سه روز تعطیلی، شهرهای شمال و دریای خزر شلوغترین روزهای ممکن را پشت سر گذاشتند. به گفته گوینده رادیو دریا کثرت مسافر در شمال به این صورت تاکنون سابقه نداشته است.

بر اساس آماری که روزنامه کیهان منتشر کرد، تنها از جاده هراز و چالوس ۷۰۰ هزار اتومبیل به آمل و چالوس و از آنجا به سایر شهرهای دو استان گیلان و مازندران وارد شدند.

شهر بندر پهلوی نیز به تنهایی پذیرای ۳۵۰ هزار مسافر بود. شمار کل مسافرانی که در سه روز تعطیلی از تهران و دیگر شهرهای کشور به شمال رفتند در حدود دو و نیم میلیون نفر تخمین زده می شود و این یک رقم بی‌سابقه است.

در سه روز گذشته تهران نیز نفس راحتی کشید و خلوت بودن خیابان‌ها از انبوه اتومبیل به راحتی محسوس بود. بازگشت مسافران تا چند ساعت پس از نیمه‌شب ادامه داشت و حرکت اتومبیل‌ها در جاده‌های چالوس و هراز به کندی صورت می‌گرفت.


مژدهی: بیش از ۷۰ سال بر روی کاغذ آزادی داشته‌ایم

دکتر مژدهی، هماهنگ‌کننده جناح پیشروی حزب رستاخیز طی بیانیه‌ای به‌مناسبت هفتاد و دومین سالروز مشروطیت گفت: این آیین ملی یادآور راهی است که ملت ما از دوران استبداد به‌سوی آزادی طی کرده است، زیرا غایت حکومت قانون آزادی فردی و اجتماعی است.

از این‌روست که در قانون اساسی ایران ضمن اعلام نظام قانونی حکومت که سلطنت مشروطه و مشروطیت نام دارد، حقوق و آزادی‌های فردی و جمعی قید شده است. اما آیا با گفتن حلوا دهان شیرین می‌شود؟ همان پاسخی که به این پرسش می‌توان داد، در مورد وجود لفظ آزادی بر کاغذ و فاصله آن تا تحقق آزادی‌های فردی و اجتماعی صدق می‌کند.

ما هفتاد و اندی سال است که بر کاغذ آزادی‌های فردی و جمعی داریم که بنیاد قانون نظام اجتماعی و سیاسی ایران است. لیکن هیچ ایرانی منصفی نمی‌تواند بگوید که به آن آزادی‌ها تحقق بخشیده‌ایم.

سبب امر را از دیدگاه جناح پیشرو می‌توان در دو نکته زیر یافت: یکی آن‌که آزادی یک موضوع ذهنی یا یک رفتار اخلاقی است که باید در فرد فرد شهروندان متحقق شود تا در مجموعه ملی بتوانند از آن برخوردار باشند.

دوم آن‌که درجه آزادی فردی و ملی با توانایی‌های هر ملت در تولید وابسته است، یعنی هر چه مردمی تولید کنندگان بهتری باشند امکان ایشان در بهره‌گیری از آزادی‌های فردی و جمعی بیشتر می‌شود و به‌همین گونه در برابر کشورهای بیگانه آزادی ملی آن‌ها فزونی می‌گیرد، زیرا میان آزادی هر ملت با توانایی‌های مادی و معنوی او پیوند مستقیم وجود دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در همان زمانی که 30 سال پیش این مطالب در تهران منتشر میشد،تروریستهای وطنی به رهبری «غرضی » در ایران انقلابی پسر آیت الله طالقانی را ربودند وخلخالی با« اعدام های انقلابی» نشان دادندکه تروریست واقعی کیست و بتدریج گذرنامه ی ایرانی از اعتبار افتاد و دیگر بدون ویزا به کشورهای پیشرفته نمیشود مسافرت کرد.ولی هیولای تروریسم با ابعاد وحشتناکی کثیف ترین اعمال را انجان داد که روی بسیاری از تروریستهای سابق را «سفید» کرد

-- بابک ساده ، Aug 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)