تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

شاه: تعظیم شعائر اسلام در صدر همه چیز قرار می‌گیرد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه سوم شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیست و پنجم اوت ۱۹۷۸ میلادی

شاه: تعظیم شعائر اسلام که در صدر همه چیز قرار می‌گیرد

محمدرضا پهلوی پادشاه ایران، پس از جلسه معرفی وزرای کابینه شریف‌امامی بر تعظیم شعائر دینی تأکید کرد.

وی گفت: «چیزهایی که خیلی مورد توجه است، یکی از بین بردن گرفتاری‌های مردم مثل اصناف که توجه عاجل دولت را می‌خواهد و موضوع دیگر که اصلاً قابل بحث نیست، تعظیم شعائر اسلام که در صدر همه چیز قرار می‌گیرد.»

وی هم‌چنین مواردی مانند مبارزه دائمی با فساد، رسیدگی به وضعیت معلمان، رسیدگی به وضعیت دانشگاه‌ها و آزادی مطبوعات را به عنوان وظایف دولت شریف‌امامی اعلام کرد.


محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران در سفر حج

شریف‌امامی: کابینه من، کابینه آشتی ملی خواهد بود

با استعفای جمشید آموزگار، جعفر شریف‌امامی نخست‌وزیر شد. وی گفت: «دولت تمام سعی خود را مصروف به ایجاد نظم و امنیت کشور خواهد نمود و کوشش خواهد کرد بین طبقات ملت تفاهم به وجود آورد و در حقیقت دولت یک دولت آشتی ملی خواهد بود که تمام تلاش خود را به کار خواهد برد وسایلی فراهم کند که همه طبقات آشتی و تفاهم داشته باشند.»

اعضای کابینه شریف‌امامی شامل این افراد بودند: حسین شالچیان (وزیر راه)، ویشکایی (وزیر بازرگانی)، باهری (وزیر دادگستری)، نهاوندی (وزیر علوم)، امیر افشار قاسملو (وزیر امور خارجه)، محمد یگانه (وزیر امور اقتصادی)، ارتشبد عظیمی (وزیر جنگ)، یزدان‌پناه (وزیر امور پارلمانی)، آزمون (وزیر مشاور و امور اجرایی)، معتمدی (وزیر پست و تلگراف و تلفن)، گنجی (وزیر آموزش و پرورش)، پرفسور رامین (وزیر صنایع و معادن)، مقتدر مژدهی (وزیر بهداری و بهزیستی)، ارتشبد قره‌باغی (وزیر کشور)، علینقی کنی (وزیر مشاور و سرپرست اوقاف)، امیر پرویز (وزیر کشاورزی)، حسنعلی مهران (وزیر و سرپرست سازمان برنامه و بودجه)، محسن فروغی (وزیر فرهنگ و هنر)، کاظم ودیعی (وزیر کار)، جهانگیر مهد مینا (وزیر نیرو)، پرویز آوینی (وزیر مسکن و شهرسازی) و عاملی تهرانی (وزیر اطلاعات و جهانگردی)

ولیان کنار رفت

عبدالعظیم ولیان نیابت تولیت عظمای آستان قدس رضوی و استاندار خراسان با کسب اجازه قبلی از شاه از سمت‌های خود استعفا کرد و این استعفا مورد تصویب شاه قرار گرفت.


کریم سنجابی (منبع)

اظهارات کریم سنجابی و حاج سید جوادی درباره دولت جدید

روزنامه‌های کشور پس از روی کار آمدن شریف‌امامی اقدام به انتشار نظرات برخی مخالفان کردند. روزنامه اطلاعات نظر کریم سنجابی، رهبر جبهه ملی را به این شرح منعکس کرد:

«اصولی که ظاهراً در برنامه دولت اعلام شده، قسمتی از خواسته‌های ملی است؛ ولی جامعه ما خواسته‌های دیگری هم دارد که باید حتماً به اجرا درآید.

اما مشکل اساسی این‌جا است که مردم با توجه به سوابق و تجاربی که از تحولات سیاسی مملکت دارند، به وعده‌های آن‌ها نمی‌توانند اطمینان کنند و به هیچ وجه نمی‌توانند این وعده‌ها را باور کنند؛ مگر آن‌که دولت در عمل، آن‌چه را که می‌گوید، اجرا کند.»

هم‌چنین دکتر علی‌اصغر حاج سید جوادی اظهار داشت: «دولت شریف‌امامی یک دولت مسکن خواهد بود که برای آرام کردن غلیان عمومی ممکن است دست به اصلاحاتی بزند. اما این اصلاحات جزو حقوق حقه مردم نیست؛ بلکه جزء حقوق پایمال‌شده مردم است.

بنابراین دولت شریف‌امامی اگر دست به تغییرات بنیادی برای ایجاد تعادل قانونی بین قوای حاکمیت که طبق قانون اساسی از آن ملت است نزند، دیر یا زود محکوم به شکست است.»

نظر آیت‌الله شریعتمداری درباره فاجعه سینما رکس آبادان اعلام شد

در پاسخ به یکی از علمای خوزستان، آیت‌الله سید کاظم شریعتمداری طی نامه‌ای نظر خود را درباره آتش‌سوزی سینما رکس اعلام کرد و گفت:

«جنایت آبادان آن قدر فجیع است که تنها می‌توان آن را با جنایات نازی‌ها و فاشیست‌های جنگ دوم مقایسه کرد و با آن‌که هنوز معلوم نیست چه جهاتی و چه دسته‌هایی این نقشه مرموز و حساب‌شده را طرح کرده، ولی بگذارید هر چه بیشتر چهره ظلم و ظالمین و مرتکبین این چنین جنایات روشن شود.»


عبدالحلیم خدام

سوریه با شرکت در کنفرانس سران عرب موافقت کرد

به گزارش آسوشیتدپرس، محمد مهدی، رییس کمیته روابط اعراب و آمریکا اعلام کرد سوریه با شرکت در کنفرانس سران عراق، سوریه و سازمان آزادی‌بخش فلسطین به منظور رفع اختلافات میان اعراب موافقت کرده است.

محمد مهدی به دنبال ملاقات با عبدالحلیم خدام، وزیر خارجه سوریه اظهار داشت در مرحله بعدی سفر خود به بغداد سعی خواهد کرد تا از پاسخ محمدحسن البکر رییس‌جمهوری عراق به پیشنهاد خود آگاه گردد.

وزیر خارجه سوریه چندی پیش گفته بود در صورتی که عراق موافقت کند که از امکانات بالقوه خود برای نبرد با اسراییل استفاده کند، سوریه مخالفتی با شرکت در یک کنفرانس سران نخواهد داشت.

کنفرانس سران عراق، سوریه و سازمان آزادی‌بخش فلسطین اعراب را برای مقابله با نتایج کنفرانس کمپ دیوید آماده خواهد کرد.

محمد مهدی پیش‌بینی کرد کنفرانس کمپ دیوید از قبل محکوم به شکست است؛ زیرا اسراییل امتیازی نخواهد داد و کارتر نیز نمی‌تواند وی را تحت فشار قرار دهد.

چهار زن و مرد ایتالیایی در جاده تبریز کشته شدند

چهار زن و مرد ایتالیایی که با اتومبیل شماره خارجی از تبریز به سوی تهران در حال حرکت بودند، در ۳۰ کیلومتری میانه به زنجان با کامیونی تصادف کرده و هر چهار مسافر این اتومبیل کشته شدند. راننده کامیون به نام عربعلی اسکندری توسط مأموران دستگیر شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رهبری،
بزرگی،
شاهی،
امامی،
آدمی هر اجنه ایکه
به مردم خود،
به ملت مظلوم و گشنه خود
دروغ بگوید،
و يا
با آنان از روی سیاست حرف بزند،
به چیزی که باور ندارد،
از روی شیطنت حرف بزند،
والله که
خود شیطون است!
من،
زوال و روسیاهی اش
را حتمی میدونم .
این را من نی
این را مبارزۀ،
ملتها گویند !

باعرض حرمت فراون

-- فریدون ، Aug 29, 2008

I could not believe that Mohamed Reza Pahlewi went to Haj ,if I did not see this picture. He was a religious person ,why mullahs deceived people. Certainly for deceive people he went to Haj,but people not wanted him because he was since 1953 an agent of CIA in Iran

-- Shakofah ، Aug 29, 2008

همه ی فرمانروایان و سیاستمداران سر و پا یک کرباسند، این ملت ها هستند که باید هشیار و دانا به حقوقشون بشوند و نگذارند این حقه بازان قدرت مدار، حقشان را پایمال کنند.

-- شهرزاد ، Sep 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)