تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

«ادامه آشوب در ایران، جهان را به خطر می‌اندازد»

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه شنبه چهارم مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۶ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی


ریمون آرون: ادامه آشوب در ایران جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد

ریمون آرون فیلسوف، جامعه‌شناس و نویسنده فرانسوی در تفسیر هفتگی خود در نشریه اکسپرس حوادث اخیر ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. وی پس از بررسی تاریخی وقایع اخیر نوشت: ایران که در همسایگی عراق، ترکیه، اتحاد شوروی، افغانستان و پاکستان قرار گرفته است، دارای موقعیت حیاتی است که اینک مورد تهدید قرار گرفته است.

به نوشته ریمون آرون، ایران و عربستان سعودی، خلیج فارس و در عین حال جریان نفت را به سوی غرب کنترل می‌کنند. ریمون آرون سپس افزوده است: دانشجویان ایرانی پس از وقایع اخیر فریاد زده‌اند کارتر به ما خیانت کرده است. شاید کارتر بیش از آنچه مخالفان داخلی شوروی را تقویت کرده باشد موجب عدم ثبات کشورهای طرفدار غرب در جهان شده است. اما هیچ رئیس‌جمهوری، چه کارتر باشد چه فورد، چه فرانسوی باشد و چه آمریکایی، نمی‌تواند عظمت موقعیت کنونی را انکار کند و آن این است که ادامه آشوب و اغتشاش یا استقرار یک سیاست ضدغرب در ایران، تعادل جهانی را در معرض خطر قرار خواهد داد.


عکسی از واقعه هفده میدان ژاله در هفده شهریور

جبهه ملی تعداد کشتگان ۱۷ شهریور را تعیین می‌کند

جبهه ملی، یکی از مهم‌ترین نیروهای مخالف دولت کنونی ایران اعلام کرد کمیته‌ای را ایجاد کرده است که هدف آن تعیین آمار دقیق کشته شدگان جمعه ۱۷ شهریور تهران است.

جبهه ملی ایران همچنین یک حساب بانکی افتتاح کرده تا توسط آن کمک‌هایی نقدی برای بازماندگان قربانیان روز جمعه ۱۷ شهریور و نیز زلزله زدگان طبس جمع‌آوری کنند.

به نوشته کیهان، آمار تلفات جمعه تهران بین صد نفر، که آمار دولتی است و ۲۰۰ نفر که توسط جناح مخالف عنوان شده در نوسان است.

براساس اطلاعات منتشره در همان زمان دولت به‌طور رسمی اعلام کرده بود که ۹۵ نفر در میدان ژاله (شهدا) کشته شده‌اند، اما مخالفان اعلام می‌کردند که تعداد کشتگان حداقل ۲۵۰ نفر بودند،

بیست سال بعد، عمادالدین باقی براساس پژوهش‌های گسترده خود اعلام کرد که تعداد کشتگان روز ۱۷ شهریور ۸۸ نفر بود که ۶۴ نفر آنان در همان محل کشته شدند.

کلاس‌های عقب افتاده دانشگاه آریامهر تهران تشکیل شد

دکتر انواری رئیس دانشگاه آریامهر ضمن بیان این مطلب گفت که این کلاس‌های ویژه برای ۱۵۰ دانشجویی که اگر دانشگاه تعطیل نمی‌شد فارغ‌التحصیل می‌شدند.

این دانشجویان در صورت موفقیت در این کلاس‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند. دکتر انواری در باره بقیه دانشجویان که ترم آن‌ها نیمه‌کاره مانده گفت، برای این قبیل دانشجویان علاوه بر واحدهای مجاز ترم واحد اضافی نیز داده شده است.

به منظور جبران عقب‌افتادگی دانشجویان دانشگاه آریامهر تهران کلاسهای ویژه‌ای تشکیل شد. این کلاس‌ها تا ۲۳ مهر ادامه می‌یابد و عده‌ای پس از موفقیت در امتحانات فارغ‌التحصیل خواهند شد.

اعلام جرم بنی‌احمد علیه دولت

احمد بنی‌احمد نماینده تبریز در مجلس شورای ملی طی نامه‌ای به رئیس مجلس علیه دولت اعلام جرم کرد.

وی در این نامه پنج ماده‌ای دولت را بخاطر سوء استفاده از قانون حکومت نظامی و تیراندازی و کشتار مردم که جنایت مسلم تلقی می‌شود، به استناد ماده یک قانون مصوب سال ۱۳۰۷ و به استناد ماده ۲ همان قانون، تقاضای تعقیب قانونی جعفر شریف امامی را از طریق مجلس شورای ملی کرد.

وی همچنین به دلیل اعلام حکومت نظامی توسط شریف امامی قبل از آنکه دولتش از مجلس رای اعتماد بگیرد، وی را متهم به تخلف از قانون اساسی کرد.

احمد بنی احمد همزمان با این اقدام به مدت ده روز به فرانسه رفت و به خبرنگاران گفت پس از بازگشت قصد دارد انتشار نشریه «عصر نوین» را که به جای «عصر تبریز» منتشر می‌شد، از سر بگیرد.

رئیس سازمان تعاون و توزیع اتاق اصناف بازداشت شد

ناصر یوسفی رئیس سازمان تعاون و توزیع اتاق اصناف با تشکیل پرونده از سوی بازپرس با قرار بازداشت روانه زندان شد.

ضمنا قرار بازداشت چند تن دیگر از مسوولان این اتاق نیز صادر شده است و چند تن دیگر به اتهام تخلف و سوء استفاده تحت تعقیب قرار گرفتند.

گفته می‌شد چند تن از مسوولان اتاق اصناف با فعل و انفعالاتی موجبات بازار سیاه را به‌وجود آورده اند.

این بازداشت در کنار بازداشت‌های گسترده افرادی که معمولا در مقامات اقتصادی قرار داشتند صورت گرفت و گفته می‌شد هدف دولت از این اقدامات پاسخ به نارضایتی عمومی از مفاسد اقتصادی در دولت و حکومت است.


حسن روشن

حسن روشن: دویست هزار تومان می‌دهم که از تاج جدا بشوم

حسن روشن بازیکن تیم تاج (استقلال) تهران که به پیشنهاد خوب تیم «الاهلی» دوبی جواب مثبت داده است، هفته گذشته در فدراسیون فوتبال در پی جلب رضایت باشگاه تاج و درست کردن کارهایش برای پیوستن به این تیم، با مسوولان تیم تاج و نماینده کنسولگری دوبی در فدراسیون فوتبال کارهایش را انجام می‌داد.

روشن گفت حاضر است برای یکسال باقی مانده از قراردادش ۲۰۰ هزار تومان به باشگاه تاج بدهد، اما باشگاه تاج اعلام کرد به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی روشن و بقیه بازیکنان را از دست نمی‌دهد، مگر بازیکنی موعد قراردادش به پایان رسیده باشد.


Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

salam
tabrik arz mikonam
besiar jaleb ast
lotfan edame dahid
ba tashakkor

-- پیروز ، Sep 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)