تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

سرمقاله شاملو: ایرانیان، اسلحه بردارید

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه نوزدهم آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر نهم نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

سرمقاله شاملو: ایرانیان، اسلحه بردارید

سرمقاله چهارمین شماره نشریه «ایرانشهر» احمد شاملو که در لندن منتشر می شود، در روز نوزدهم آبان ۱۳۵۷ منتشر شد. در این سرمقاله با عنوان «ایران سرتاسر تعطیل است» چنین نوشته شده است:

نویسنده برای آن دست به قلم می‌برد که چیزی را توضیح بدهد. ما در شرایط خاص موجود، برای آن می‌نویسیم که هشداری بدهیم، یا موضوعی را که مهم به نظر می‌رسد مطرح کنیم.

اما چه می‌توان گفت و چه می‌توان کرد در مواجهه با مردمی که عصیان‌شان را در سراسر تاریخ بشر الگویی نیست و نه فقط کادر خبری یک روزنامه، که حتی رهبران جنبش نیز از هر طرف و به هر سرعتی که بجنبند، نه پیشاپیش صفوف، که به دنبال آن‌ها قرار می‌گیرند؟

اینک آخرین خبرهای «ایرانشهر» است که از طریق تلفن به دست آورده‌ایم و ترجیح می‌دهیم خلاصه آن‌ها را جانشین سرمقاله این هفته کنیم. بی‌هیچ تفسیر و تعبیری و تنها به عنوان...

گوش کنید: همه جا اعتصاب است. همه جا... نیروگاه‌های برق فقط قسمت توربین‌هایش کار می‌کند. آن هم با اعلام این موضوع که اگر تا یک‌شنبه رژیم از پا درنیاید توربین‌ها را هم از کار می‌اندازند. بازارها در سراسر کشور تعطیل است.

شهرستان‌ها دست به مقاومتی غیرقابل تصور زده‌اند: روز چهارشنبه همدان بیش از یکصد نفر و قم بیش از بیست و پنج نفر تلفات داده است.

خانه آیت‌الله شریعتمداری با تانک و زره‌پوش به محاصره نظامیان درآمده است و به هیچ‌کس حق تماس با او را نمی‌دهند. مردم آمل دست به اسلحه برده‌اند.

تأسیسات نفتی در اعتصاب کامل است. اعلام این خبر از رادیوی اشغال شده ایران که «اعتصاب کارگران و کارکنان نفت شکسته» دروغ بی‌شرمانه‌ای بیش نیست.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در حال اعتصاب و اعتراض نسبت به حکومت قزاقان است. کارکنان، کارمندان، هیات تحریریه و کادر فنی روزنامه‌ها به طور یکپارچه نسبت به کابینه «وزارت جنگ» اعلام «اعتصاب نامحدود» کرده‌اند.

این موسسات، سراسر در اشتغال نیروهای نظامی است. در قوچان، مردم توانسته‌اند بخشی از نیروهای نظامی را خلع سلاح کنند.

روشنفکران و کادرهای سخنگوی مردم در حال جنگ و گریزند. ناصر پاکدامن و عده‌ای دیگر از سخنگویان «هفته همبستگی ملی» معلوم نیست کجا هستند.

اعلامیه‌‌ا‌ی که در جنوب شهر به طور وسیع پخش شده است همگان را به «اتحاد برای آزادی» دعوت کرده است. این اعلامیه بسیار مفصل دارای شش ماده تفصیلی است که از آن جمله است:

«اعتصاب عمومی تمام کارمندان دولت، دانشگاه‌ها و مدارس، بازار و اصناف، موسسات و شرکت‌های خصوصی و دست آخر: دعوت همگانی برای وارد آوردن ضربه نهایی به رژیم از طریق مبارزه مسلحانه، اینک آن پیام. آن راه‌حل نهایی ملت ما: ایرانیان، اسلحه بردارید.


احمد شاملو

اعلی‌حضرت باید از تانک استفاده کنند

لرد جرج براون در دیدار با شاه اظهار داشت: «اگر قرار است تانک‌ها کاری نکنند، پس فایده آوردنشان در خیابان چیست؟»

به نوشته پرویز راجی، سفیر ایران در لندن، در ملاقاتی که در روز نوزدهم آبان ۱۳۵۷ میان لرد جرج براون و همسرش در سفارت ایران رخ داد، وی گفت:

«در شرفیابی اخیر خود، اعلی‌حضرت را بسیار دلسرد یافته بود و برای تقویت روحیه شاه هرچه به عقلش رسیده بود گفته بود، از جمله این‌که اعلی‌حضرت باید خود تصمیم بگیرند چه قصدی دارند و اگر می‌خواهند بمانند نباید در توسل به اقداماتی که این هدف را تحقق می بخشد ـ از جمله استفاده بیشتر از نیروی نظامی و سپر بلا قرار دادن افرادی چون هویدا و نصیری دل‌نازکی به خرج دهند. شاه از این حرف جا می‌خورد و با شیوه کار پیشنهادی مخالفت می‌کند، اما جرج براون اصرار می‌ورزد که اگر قرار است تانک‌ها و سربازها کاری نکنند، پس فایده آوردنشان توی خیابان چیست؟»

هفتم سیزدهم آبان در بهشت زهرا برگزار شد

جمعه، نوزدهم آبان، جمعیت بسیاری در بهشت زهرا گرد آمدند و مراسم هفتم کشتگان سیزدهم آبان در دانشگاه تهران را برگزار کردند. این مراسم در ابعادی گسترده در اکثر شهرهای بزرگ ایران نیز برگزار شد.

چهارمین شماره «ایرانشهر» شاملو منتشر شد

چهارمین شماره هفته‌نامه «ایرانشهر» به سردبیری احمد شاملو در لندن منتشر شد. تیتر اصلی این شماره «ایرانشهر» که روز ۱۹ آبان ۵۷ چنین است: «ایران یکپارچه اعتصاب و تظاهرات شده است.» در شماره چهارم «ایرانشهر» مطالب زیر آمده است:

سرمقاله: ایران سراسر تعطیل است

پیام آیت‌الله خمینی به ملت ایران به مناسبت روی کار آمدن حکومت نظامی

گزارش ویژه: به دنبال کودتای آمریکایی شاه، ایران یکپارچه اعتصاب و تظاهرات است.

در آئینه مطبوعات جهان، قتل عام ۱۷ شهریور چند برابر قتل عام مای‌لای

گزارش اقتصادی: بحران ایران اقتصاد بریتانیا را فلج کرد.

سانسور مطبوعات ایران؛ از آغاز تا امروز

قسمت‌هایی از گفته‌های شاه: من صدای انقلاب شما را شنیدم.

کهن‌ترین داستان جهان؛ داستانی از رومن گاری، ترجمه ابوالحسن نجفی

سمبل قهرمانی در ادب مقاومت، غالی شکری، ترجمه: م. ح. روحانی

گزارش کنفرانس سران عرب در بغداد، معجزه‌ای که اتفاق نیفتاد

ایران از دیدگاه یک روزنامه‌نگار آمریکایی: «آیا ایرانیان شایسته دموکراسی و آزادی هستند؟»


اشرف پهلوی / عکس: اسناد انقلاب اسلامی

اشرف پهلوی: هویدا اعلی‌حضرت را گمراه کرد

دیدگاه‌های مختلف در مورد دستگیری امیرعباس هویدا، مهم‌ترین نخست وزیر حکومت پهلوی که ۱۳ سال قدرت را در دست داشت و پس از دستگیری توسط حکومت نظامی شاه، به دست انقلابیون افتاده و اعدام شد، همچنان ادامه داشت.

پرویز راجی، سفیر ایران در لندن که از یک‌سو با اعضای خانواده هویدا و از سوی دیگر با اعضای خانواده سلطنتی گفت و گو می کرد در یادداشت‌های خود در روز نوزدهم آبان ۵۷ نوشته است:

«شب با والاحضرت اشرف در نیویورک صحبت کردم. گفت فریدون عقلش را از دست داده است. به هر کس می‌رسد درباره خیانت شاه به برادرش چیزهایی می‌گوید که آدم شاخ درمی آورد. از اوضاع تهران خیلی نگران به نظر نمی رسید و اظهارنظر کرد که حکومت نظامی ممکن است پنج، شش سال باقی بماند. وقتی رفتار برادرش با هویدا را پیش کشیدم، بدون کوچک‌ترین اثری از دلسوزی در بیانش، گفت هویدا بود که در شش سال آخر نخست وزیری‌اش اعلی‌حضرت را گمراه کرد و موجبات آشوب و هرج و مرج کنونی را فراهم آورد».

پرویز راجی آن‌گاه از قول اشرف گفته است که هوشنگ انصاری از تهران خارج شده، ولی معلوم نیست به کجا رفته و هیچ‌کس از مقصد او خبر ندارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همه فريب خوردند حتي روشنفكري مثل شاملو

-- ali ، Nov 20, 2008

متن عنوان مطلب را تایید نمی کند. کجای متن گفته شده که شاملو گفته: ایرانیان اسلحه بردارید؟

-- رضا ، Nov 20, 2008

حداقل کاری که امثال شاملو بعد از انقلاب می توانستند بکنند این بود که بگو یند :‌ما ازمملکت داری و سیاست چیزی سرمان نمی شود و بهتر بود که به همان شعر گفتن می پرداختیم تا دادن پیامهای انقلابی.

در حال حاضر هم از این قبیل افراد که راجع به هر چیزی اظهار نظر میکنند زیاد داریم مثل زرافشان و رئیس دانا و...... که البته حق خدادادی آنها است. فقط امیدوارم که نسل فعلی دانشجویان دیگر دنبال این افراد راه نیفتاند که هم خودشان را بدبخت می کنند و هم ملت ایران را بدبختر از این که هست.

-- عباس پهلوان ، Nov 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)