تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

چگونه از قمه و ساطور و چماق استفاده کنیم؟

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه ۲۶ آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۱۶ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

درگیری در تهران و مانور نظامیان

با نزدیک شدن محرم، دولت اقدام به قدرت‌نمایی در سطح شهرها کرد. دولت دست به یک مانور بزرگ نظامی هوایی، زمینی و دریایی زد. شهر تهران تبدیل به یک دژ نظامی شد.

آیت‌الله خمینی نیز به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد، ولی انتشار یک اطلاعیه جعلی از سوی ساواک شایعاتی را دامن زد.

گویا این اعلامیه آن‌قدر ناشیانه تنظیم شده بود که ساده‌ترین افراد، جعلی بودن آن را به راحتی تشخیص می‌دادند.

۴۰۰۰ آمریکایی رفتند

با بالا گرفتن احساسات ضدخارجی، صدها نفر از کارشناسان شوروی و خانواده‌های‌شان از ایران خارج شدند.

چهار هزار تن از اتباع آمریکا تا کنون از ایران خارج شده‌اند و اتباع انگلیس نیز در حال خروج هستند. موج خروج اتباع کشورهای خارجی به شدت ادامه دارد و به خصوص این‌که حملات دسته‌جمعی به این افراد این موج را تشدید می‌کند.


سه کشته در مشهد

با نزدیک شدن ایام محرم، مردم مشهد در یک راهپیمایی بزرگ شرکت کردند. در این راهپیمایی با تیراندازی مامورین، سه نفر به شهادت رسیدند و عده زیادی زخمی شدند.

مامورین حکومت برای این‌که مردم به طرف منزل مراجع حرکت نکنند، کلیه خیابان‌های اصلی شهر را مسدود کردند.

در شهر کاشان نیز تظاهرات بسیار عظیمی صورت گرفت و حدود ۵۰ هزار نفر از مردم کاشان در این تظاهرات بزرگ شرکت کردند. این راهپیمایی بدون خونریزی و درگیری انجام شد. اما در اراک، درگیری‌ها منجر به هشت کشته شد.

در حالی که کارخانه‌های ماشین‌سازی و آلومینیوم‌سازی و چند کارخانه دیگر در اراک در حال اعتصاب هستند، مردم این شهر در یک تظاهرات شرکت کردند. در نتیجه شلیک نظامیان، هشت نفر کشته شدند و بیمارستان‌ها مملو از مجروحین شد.

پنجمین شماره نشریه «ایرانشهر» احمد شاملو در لندن منتشر شد

در این شماره که به تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۵۷ منتشر شده است، مطالب زیر آمده است:

سرمقاله، به قلم ضیاء موحد، با عنوان «تیر خلاص بر شقیقه شاه»، مروری بر نقش نفت در سیاست خارجی ایران دارد.

مقاله: برادران ارتشی! می‌دانید چه می کنید؟ مقاله‌ای است در ضرورت جدا شددن ارتشیان از ارتش و پیوستن آنان به ملت (‌با این توضیح که: این پیام را تکثیر کنید و به هر وسیله‌ای می‌توانید به دست ارتشیان برسانید.)

آخرین بیانیه سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات در توصیف علت توقف فعالیت مطبوعات.

خبرهای روز از ایران همراه با اعلام همبستگی قوم قشقایی توسط خسروخان قشقایی.

باهم بخوانیم یا مرور روزنامه‌های آمریکا توسط محمود گودرزی از واشنگتن.

تلگراف هیأت نویسندگان روزنامه «ایرانشهر» به گروه‌های دانشجو که در سراسر آمریکا دست به اعتصاب غذا زده‌اند، اسامی اعضای هیأت نویسندگان بدین شرح نوشته شده است: فرهاد آشوری، حسین باقرزاده، حمیدرضا رضایی، دکتر غلامحسین ساعدی، احمد شاملو، شهران طبری، هوشنگ گلشیری و ضیاء موحد.

گزارشی از وضع نفت در ایران با عنوان «خون ایران و رگ‌های صنایع غرب»

مقاله هوشنگ گلشیری با عنوان «‌حرکت از حکومت مطلقه تا مشروطه سلطنتی دور باطلی بیش نیست...

آمریکا بهشت جنایتکاران (‌گزارشی از وضع پلیس جنایتکار سایگون در آمریکا)

«تسمه»، داستانی از آپیک آواکیان نویسنده ارمنی. «بر سنگفرش»، شعری از شاملو و دو شعر از هوشنگ چالنگی

گزارش ویژه: برای سرنگونی رژیم جنبش مقاومت ملی در ایران تشکیل شد (‌آموزش ترور)

انتشار دو اطلاعیه ترور از چریک‌های فدایی خلق و سانسور مطبوعات ایران، از آغاز تا امروز، قسمت چهارم، غلامحسین ساعدی. و نامه‌هایی به سردبیر


چگونه از قمه و ساطور و چماق استفاده کنیم

در بخش گزارش ویژه نشریه «ایرانشهر» که حداقل ۱۰ تن از روشنفکران مهم کشور اعضای هیأت تحریریه آن هستند، گزارشی به آموزش نظامی اختصاص دارد، در یک بخش آن آمده است:

«از آنجا که مقابله و یا تعرض نسبت به دشمنی که با اشکال و درجات مختلف مسلح است، مستلزم تجهیز به وسایل و سلاح‌های دفاعی است و یا تعرضی مناسبی می‌باشد، بسیج کلیه امکانات خلق برای دستیابی به چنین وسایل و سلاح‌هایی، مسأله‌ای حیاتی خواهد بود».

در ادامه گزارش می‌خوانیم: «برای نیل به چنین ضرورتی، ناگزیر هستیم ابتدا هر شیئی، هر وسیله و ابزاری را به شیئی، وسیله و ابزاری برای نبرد تبدیل کنیم تا قادر شویم «دست خالی» را «دستی پر» سازیم. سلاح‌ها و وسایل ابتدایی نظیر تبر، تیشه، ساطور، قمه، پتک، بیل، کلنگ، چماق‌های چوبی و فلزی، که در دسترس همه می‌باشند، به سادگی می‌توانند به عنوان اولین سلاح در دست هر کسی قرار گیرند».

در بخش‌های دیگر این مقاله که در هفته‌نامه ادبی فرهنگی «ایرانشهر» منتشر شده است، به مواردی مانند «تخریب شبکه انتقال نیروی برق، تخریب شبکه تلفنی شهرها، ایجاد گاردهای خلقی، تهیه اسلحه سرد، تهیه سلاح گرم و مصادره آن از دشمن در این بخش نوشته شده است».

آقای سفیر نگران است

پرویز راجی، سفیر ایران در لندن که خاطراتش هر روز مورد توجه ماست، می‌نویسد: «تلفنی از فرهاد به زبان رمز، هشدار می‌داد که من باید اولاً در مکالمات تلفنی‌ام با تهران احتیاط کامل به خرج دهم، ثانیاً تلگراف‌های مهم را برای معینیان، رییس دفتر ویژه بفرستم».

راجی در ادامه نوشته است: «تفصیل مطالب را در نامه‌ای نوشته و نامه را دوستمان علیرضا، که امروز عازم پاریس است از آنجا پست خواهد کرد. همه روز در فکر بودم که معنی این حرف‌ها چیست؟ هرالد تریبیون داستانی به نقل از نیویورک‌تایمز به قلم جانی اپل دارد که سیامک زند گفته تعدادی از روزنامه‌نگاران غربی برای نگارش مقالات ستایش‌آمیز درباره شاه، هدایای گرانبهایی دریافت داشته‌اند».

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این آقای پورزند در جمهوری اسلامی بد جوری توی تله افتاد.

-- بی نام ، Nov 26, 2008

در یکی از اظهار نظر های قبلی درخواست کرده بودم از ایرانشهر بیشتر مطلب بنویسید. ممنون از لطفتان.

یک نسخه از هر شماره را برای آقای باقرزاده هم بفرستید تا مطالعه کنند.

-- حسن ، Nov 26, 2008

افرین و مرحبا به این روشنفکران!استفاده از قمه!!الان میفهمم چرا اوباشگری و حکومت اراذل در ایران مستقر شده به حقیقت انقلاب شکوهمند اسلامی چهره ی راستین ما ایرانیان را که در زیر لوای مینی ژوبها و کرواتها مخفی بود نمایان ساخت. پاینده ایران با این اندیشمندان و روشنفکران!!

-- روژان ایرانخواه ، Nov 27, 2008

در مورد "روشنفکران"، و رابطه شان با فرهنگ، فقط کافی رفتار روشنفکران ایران را با مبارزان استقلال هند مقایسه بشود آنگاه ما می توانیم جایگاه روشنفکران و رابطه شان را با "فرهنگ ملی" را تمیز بدهیم.

-- بی نام ، Nov 27, 2008

taze darim dark mikonim!yani roshanfekre kravatiye gharb amade khodesh khoshoonat ra tarvij kard va khodesh ham ghorbani shod,ba digran.khoshoonat dar zate ma iranihast!

-- بدون نام ، Nov 27, 2008

شما در گزینش مطلب از ایرانشهر و تیتیر مغرضانه یی که استفاده کرده اید؛ روح زمان را در نیافته و در همان دامی افتاده اید که منتقدان مشی چریکی آن زمان، اینک در آن دام افتاده اند. اگر در ده ی شصت میلادی چنین مطالبی در یک نشریه روشنفکری در جهان نبود، جای تعجب داشت. ای کاش کمی صداقت داشتید و مطالب را درست بازگو می کردید.
ار تحقیر روشنفکران و انقلاب 1357 در ایران، چه نصیب شما خواهد شد؟ جیره بیشتر از اتحادیه اروپا؟!!

-- دیگر ، Nov 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)