تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

ازهاری: امر اعلی‌حضرت بود، نخست وزیر شدم

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۱۷ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

ازهاری: امر اعلیحضرت بود، نخست وزیر شدم

دولت ارتشبد غلام‌رضا ازهاری که دیروز با ورود هشت نظامی به گروه اولیه افراد آن کامل شده بود، از مجلس بیست و چهارم شورای ملی رای اعتماد گرفت.

وی که دو هفته قبل، پس از آتش‌سوزی بزرگ تهران از سوی پادشاه ایران به عنوان نخست وزیر تعیین شده بود، بلافاصله پس از روی کار آمدن اقدامات نظامی را آغاز کرد.

ارتشبد ازهاری پانزده سال پس از این واقعه در اسفند ۱۳۷۲ در گفتگو با علیرضا میبدی گفت: «هفت هشت ده روز قبل از آتش زدن تهران، اعلیحضرت به من فرمودند که ما در نظر داریم شما را نخست وزیر بکنیم. بعرضشان رساندم که البته میل مبارک است، ولی من فکر می‌کنم در این موقع، رئیس ستادی، مهم‌تر از نخست‌وزیری باشد.

فرمودند: میل نداری؟ گفتم هرچه بفرمائید. ولی سووال می‌فرمائید، جواب می‌دهم. فرمودند حال که میل نداری، بسیار خوب. تا روزی که تهران آتش گرفت، آتش زدند، ساعت هشت شب بود که مرا احضار فرمودند.


ارتشبد غلامرضا ازهاری

من رفتم در آنجا و فرمودند از این ساعت شما نخست وزیر هستید. تا خواستم چیزی بگویم، فرمودند، می‌دانم چه می‌خواهی بگویی، این یک امر نظامی است و بایستی اجرا کنی.»

ارتشبد ازهاری افزود: «زمانی که نخست‌وزیر شدم در حقیقت هیچگونه برنامه خاصی نداشتم، همان برنامه سابق، فقط می‌خواستم مردم را آرام بکنم. جز این قصد دیگری نداشتم، چون اصلا میل نداشتم نخست‌وزیر بشوم. در حقیقت تحمیل که نه، امر اعلیحضرت همایونی بود. من هم اجرا کردم.»

دولت ازهاری با ترکیبی از نظامیان و چند غیرنظامی موفق به دریافت رای اعتماد مجلس شورای ملی شد.

بازگشت اعتصابیون نفتی به سرکار

واشنگتن پست ۱۵ نوامبر از تهران گزارش می‌دهد، به گفته محافل مدتی اکثر اعتصاب‌کنندگان به کار بازگشته‌اند و تولید نفت بالا رفته است.

اطلاعات موثقی دایر به پایان یافتن اعتصاب نفتی در دست نیست، زیرا که این منطقه کاملا زیر پوشش نظامی است و هیچ‌کس حق نزدیک شدن به این قسمت را ندارد. در شرایط کنونی و بی‌اعتمادی به دولت، این گفتگو وجود دارد که بازگشت به کار بسیار آرام انجام می‌گیرد.

یک سخنگوی شرکت نفت گفت ۸۰ درصد از کارکنان به سر کارهای خود بازگشته‌اند، اما این هنوز روشن نیست که همه آن‌ها وظیفه خود را در سر کار انجام می‌دهند یا اینکه همان شیوه آرام کاری را ادامه می‌دهند.

مقامات رسمی می‌گویند، کارکنان پالایشگاه آبادان به کار پرداخته‌اند، ولی کارگران پالایشگاه تهران هنوز سرکار نرفته‌اند و در حال اعتصابند. براساس اخبار رسیده از مناطق جنوب که مرکز استخراج نفت است، اعتصاب پالایشگاه آبادان زمانی شکسته شد که نظامیان ۱۸ نفر از سران اعتصاب و از جمله ۱۲ نفر اعضای کمیته اعتصاب را بازداشت کردند و نظامیان وارد پالایشگاه شدند.


پالایشگاه آبادان

کارکنان روزنامه‌های مهم در حال اعتصابند و به علت برقراری مجدد سانسور از انتشار روزنامه علیرغم اصرار دولت خودداری می‌کنند و روزنامه‌های انگلیسی زبان نیز از انتشار مطالب سانسور شده سرباز زده‌اند.

بازار کرمانشاه تعطیل، اصفهان در بحران

همزمان با دریافت رای اعتماد دولت نظامی ازهاری از مجلس شورای ملی، اوضاع شهر اصفهان بحرانی شد. در نتیجه ماموران حکومت نظامی این شهر به صورت مسلح در برابر مردم ظاهر شدند.

در نتیجه تظاهرات در این شهر عده‌ای کشته و تعدادی زخمی شدند. از سوی دیگر بازار کرمانشاه نیز تعطیل شد. مامورین در این شهر برای دستگیری برخی از روحانیون به منازل آنان مراجعه کردند. در نتیجه به خانه حجت‌الاسلام عبداللهی در این شهر حمله شد.

در استان خوزستان نیز وضع بحرانی ادامه داشت. تجمع برخی از گروه‌های مردم شهر دوگنبدان مورد هجوم کماندوها قرار گرفت. در نتیجه عده‌ای کشته یا مجروح شدند. شایع شد که بنا به دستور فرمانداری نظامی، بیمارستان‌های دوگنبدان از پذیرش مجروحین خودداری می‌کنند.

آیت‌الله خمینی، نه آمریکا نه روسیه

به دنبال مصاحبه‌های بین‌المللی مختلف آیت‌الله خمینی در پاریس، وی در گفت‌وگو با یونایتدپرس شرکت کرد و گفت: «ما در پی جلب حمایت روس‌ها نیستیم. به علاوه ما حمایت مظنون آمریکا را نیز رد می‌کنیم.»


آیت‌الله خمینی در پاریس

تظاهرات وسیع جهانی علیه رژیم شاه

امروز تظاهرات کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در آلمان که بیش از ۱۵ هزار نفر ایرانی و دانشجویان آلمانی در آن شرکت داشتند با پیاده روی در شهر فرانکفورت برگزار شد. تظاهرکنندگان از چندین خیابان مرکزی شهر گذشتند و در طول راه علیه رژیم شاه شعار دادند.

به گزارش هفته‌نامه ایرانشهر، هنگامی که تظاهرکنندگان به کنسولگری آمریکا نزدیک شدند، با مقاومت پلیس روبرو گردیدند و زد و خوردی بین تظاهرکنندگان و پلیس روی داد که سه ساعت به طول انجامید.

همزمان با تظاهرات در آلمان در آمریکا نیز اعتصاب غذای سراسری توسط دانشجویان ایرانی انجام شد، در واشنگتن تظاهرات در مقابل وزارت امور خارجه و سپس اعتصاب غذای پنج روزه، در نیویورک، تظاهرات در برابر مقر سازمان ملل متحد، در هوستون شب همبستگی با مبارزات توده‌ای مردم، در اکلاهما اعتصاب غذای سه روزه با شرکت سی تن از دانشجویان مبارز، در شمال کالیفرنیا اعتصاب غذای چهار روزه با شرکت پنجاه دانشجوی میهن‌پرست، در ویرجینیا تظاهرات و در شیکاگو نیز یک تظاهرات ۱۲ ساعته برگزار شد.


همچنین یکصد دانشجوی ایرانی در فیلیپین در یک اردوگاه نظامی این کشور دست به اعتصاب غذا زدند.

اسامی غارتگران بیت المال منتشر شد

کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بانک‌ها طی اعلامیه‌ای صورت اسامی کسانی را که طی ماه‌های شهریور و مهر ۵۷ ارز از کشور خارج کرده‌اند، منتشر کرد.

گفته می شود که نسخه های فراوانی از این اعلامیه به دیوارهای مساجد الصاق شده است. این کمیته اعلام کرد که طی دو ماه مهر و شهریور حدود یک میلیارد لیره استرلینگ از طریق بانک‌های ایران پول از کشور خارج شده است.

هفته نامه «ایرانشهر» که توسط احمد شاملو شاعر ایرانی در لندن منتشر می‌شود، فهرستی با عنوان «میلیاردها غارت» اسامی کسانی که در دوماه شهریور و مهر میلیاردها تومان ارز خارج کرده‌اند، به چاپ رساند.

اسامی برخی افراد این فهرست به شرح زیر است: کریم پاشا بهادری (رئیس سابق دفتر فرح)، سپهبد جهانبانی (سناتور مجلس)، منصور روحانی (وزیر اسبق کشاورزی)، ارتشبد غلامعلی اویسی (فرمانده نیروی زمینی و فرماندار نظامی تهران)، شجاع‌الدین شفا (معاون و سخنگوی وزارت دربار)، پرویز ثابتی (معاون ساواک، با ۷۰ میلیون دلار)، محمود جعفریان (رئیس سابق خبرگزاری پارس)، احمد قطبی (دائی فرح)، منوچهر آزمون (استاندار و وزیر سابق)، عبدالعظیم ولیان (وزیر سابق کشاورزی)، سپهبد فردوست (رئیس دفتر مخصوص)، جمشید آموزگار(نخست وزیر سابق)، سپهبد علی محمد خادمی (رئیس سابق هواپیمایی کشور)، ارتشبد نصیری (رئیس ساواک)، دکتر جهانشاه صالح (پزشک مخصوص فرح)، دکتر شیخ الاسلام‌زاده (وزیر اسبق بهداری)، غلامرضا نیک‌پی (شهردار سابق تهران)، سپهبد بدره‌ای (آجودان شاه) ....

بررسی این فهرست نشان می‌دهد، بخشی از آنان پس از انقلاب در ایران دستگیر و اعدام شدند و بخشی از آنان در هنگام انتشار فهرست دستگیر شده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

baa didane in matn , mifahmim ke Ahmad Shaamlu khodesh ham dar dud e aatashi ke baa Fut kardanesh , bozorgtar mishod , kur shod... vay vay vay bar hame ye in "andishmandaan" e in marz o bum.... vay vay

-- بدون نام ، Nov 27, 2008

سلام. این عکسی که از آقای خمینی گذاشته اید مطلقاً در پاریس گرفته نشده است، بلکه به احتمال زیاد مربوط به قم یا حداکثر تهران است. اگر نگاهی به شواهد و قراین موجود در عکس بیندازید خودتان متوجه می شوید که این عکس نمی تواند مربوط به پاریس باشد. در شرح عکس بیشتر دقت فرمایید.

-- رضا ، Nov 28, 2008

خیلی از اینها که اسمشان آمده خودشان تا ٢٢بهمن از کشور خارج نشدند و به دست انقلابیون کشته شدند. اینها برای چی در شهریور و مهر پول خارج کردند و خودشان ماندند تا کشته شوند. به رقم ٧٠ میلیون دلار ثابتی نگاه کنید ، برادران توده ای مستقر در بانکها گویا تفاوت بین ریال و دلار را زیر سیبیلی رد کرده اند. این بابا اگر اینقدر پول داشت ( و به اوضاع هم وارد بود) برای چی توی ساواک ماند که اینقدر فحش بخورد. خوب چند سال پیش می زد به چاک و در میرفت. در ضمن قیمت گرانترین خانه در تهران در سال ٥٧ حدود ١٥ میلیون تومان بود.

-- بدون نام ، Nov 29, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)