تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

ازهاری: «مسئول منم نه شاه»

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۰ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

ازهاری: مسئول منم نه شاه

ارتشبد ازهاری گفت: «تا زمانی که مسئول دولت هستم مسئولیت امور کشور با من است نه با شاه.» وی در توضیح و تشریح اختیارات خود به عنوان نخست وزیر افزود:

«از این به بعد امور کشور در اختیار نخست وزیر است و شاه در چهارچوب قانون اساسی به اختیاراتش عمل خواهد کرد.»

در تهران شایع شده است که شاه ایران برای بررسی جریانات اخیر یک کمیته مشورتی از علی امینی، نصرالله انتظام، نهاوندی و شریف‌امامی و یکی دیگر از چهره‌های سیاسی کشور تشکیل داده است و با این کمیته برای تصمیم‌گیری‌های خود مشورت می‌کند.

تظاهرات کماکان ادامه دارد

تظاهرات و اعتصابات در بخش اعظم کشور همچنان با شدت ادامه دارد. در تظاهرات سی‌ام آبان در شهر شیراز، درگیری با نیروهای نظامی شدید شد و ده‌ها نفر از طرفین کشته شدند.

در شهر اصفهان نیز که یکی از مهم‌ترین قطب‌های انقلاب در کشور است، نیروهای نظامی در کار پزشکان و بیمارستان‌هایی که به مجروحان درگیری‌ها کمک می‌رساندند، دخالت کردند.

بسیاری از دانشجویان پزشکی و دوره‌های تخصصی یکی از بیمارستان‌های شهر اصفهان، به علت رسیدگی و پانسمان مجروحین تظاهرات اخیر از بیمارستان اخراج شدند، و تنها پزشکان بیمارستان‌های تحت نظارت مامورین نظامی به انجام کار مشغول هستند.

در اصفهان، رفتار نظامیان با مخالفان بسیار تند است. در یزد نیز درگیری همچنان وجود داشته، اما با آرامش بیشتری جریان دارد.

طی ماه گذشته، اغلب اصناف و مردم یزد کماکان در اعتصاب به سر می‌بردند. مردم این شهر زیر نظر روحانیون و بازار با برقراری صندوق‌های قرض‌الحسنه از اعتصابیون حمایت کردند.

با این وجود با توصیه مقامات روحانی یزد، کسبه این شهر برای رفع مایحتاج عمومی، به سر کارهای خود برگشتند. در پی درگیری مامورین نظامی با تظاهرکنندگان در فیروز‌آباد، دوتن کشته شدند.

همچنین گروه کثیری از مردم گرمسار با وجود ممانعت نظامیان، در مراسم بزرگداشت کشتگان شهر شرکت کردند.

اما در استان مازندران برای دومین بار در هفته گذشته، حمله طرفداران حکومت به خانه‌ها و باغ‌ها و مغازه‌های طرفداران انقلاب صورت گرفت. در حمله چماق به دستان در بهشهر به باغ مرکبات، مغازه‌ها و بانک‌ها، خسارات فراوانی وارد شد.


هوشنگ انصاری: خداحافظ!

هوشنگ انصاری، مدیرعامل شرکت نفت که برای مذاکره به پاریس رفته بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد و استعفای خود را به وسیله تلفن به تهران خبر داد.

وی با وجود اصراری که از طرف شاه برای بازگشت وی به عمل آمد، گفت: «به دلیل این‌که دچار ناراحتی قلبی هستم و باید به آمریکا بروم به ایران بازنمی‌گردم.»

هوشنگ انصاری کار شاه را تمام شده می‌دانست و فکر می‌کرد اگر به ایران بازگردد، بازداشت خواهد شد.

تولید نفت افزایش یافت

با وجود اعتصابات پراکنده در صنعت نفت کشور که به نظر می‌رسد همگان را با نگرانی مواجه کرده است، خبرگزاری رویترز گزارش داد که سقف تولید نفت روزانه به سه میلیون و هفتصد بشکه نفت افزایش یافته است.

روس‌ها هم از سراب رفتند

تظاهرات مردم سراب، شاهد به شهادت رسیدن دو تن از تظاهر‌کنندگان بود. این تظاهرات مانند بسیاری از اجتماعات روزهای اخیر با خشونت برگزار شد.

به همین دلیل با شدت گرفتن موج خشونت در این شهر شمال کشور، حدود ۱۵۰ مهندس و کارشناس روسی، این شهر را به قصد کشورشان ترک کردند. در غرب کشور نیز اجتماع بزرگ دیگری برگزار شد.

مسلمانان شیعه و سنی شهر سنندج در یک اجتماع ۵۰ هزار نفری، تحت رهبری حجت‌الاسلام صفدری، روحانی تبعیدی، به استقبال از زندانیان سیاسی آزاد شده رفتند و مشترکاً در خیابان اصلی شهر نماز گزاردند.

مسلمانان مبارز و اتحادیه کمونیست‌ها اطلاعیه دادند

جنبش مسلمانان مبارز به رهبری حبیب‌الله پیمان که از سال ۱۳۵۶ دادن اطلاعیه‌های تحلیلی خود علیه حکومت را به طور منظم انجام داده است، اطلاعیه‌ای علیه جنایات شاه صادر کرد.

همچنین اتحادیه کمونیست‌های ایران نیز با انتشار اعلامیه‌ای بر ادامه مبارزه تا سرنگونی شاه تأکید کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در این روزها یادی از مقالات آقای علی اصغر حاج سید جوادی در کیهان بکنید. ایشان هم سهم زیادی در این انقلاب شکوهمند و به قدرت رساندن علما داشتند.

-- بیاتی ، Dec 3, 2008

آفرین به این تیز بینی شما بیاتی عزیز مگر میشود فراموش کرد مقالات این روشنفکر ارجمند و دور اندیش یعنی ساخارف قزوینی را. افرادی مثل وی ,بنی صدر منتخب امام,ابراهیم یزدی مترجم انگلیسی امام,صادق قطب زاده مترجم فرانسوی و فرزند محبوب امام,و درکل ٩٥% روشنفکران نامحترم آن دوران بر گردن این انقلاب و علمای فاضل حاکم حق دارند.

-- روژان ایرانخواه ، Dec 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)