تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

آیت‌الله طالقانی مردم را به راهپیمایی تاسوعا دعوت کرد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دو‌شنبه چهاردهم آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر پنجم دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

آیت‌الله طالقانی مردم را به راه‌پیمایی تاسوعا دعوت کرد

آیت‌الله طالقانی طی پیامی از مردم برای شرکت در راه‌پیمایی روز تاسوعا دعوت کرد. وی با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست که در یک راهپیمایی به مناسبت روز تاسوعا، که همزمان با روزجهانی حقوق بشر است، شرکت کنند.


آیت‌الله طالقانی/ عکس از ویکی‌پدیا

آیت‌الله سید محمود طالقانی که یک ماه قبل از آن از زندان آزاد شده بود، در اطلاعیه دعوت خود به مردم نوشت: «اینک بار دیگر برای رسیدن ندای حق‌طلبانه ملت مسلمان ایران به گوش جهانیان، ما روز یکشنبه را که مصادف است با تاسوعای حسینی به راهپیمایی بزرگی که همه طبقات را در برمی‌گیرد، اختصاص می‌دهیم. باشد که دستگاه حاکمه لجوج و سفاک و نیز دول حامی او و محافل انسانی و آزاده‌ای که همواره به حمایت و دادخواهی ملت‌های مظلوم شهره شده‌اند، از این حرکت قانونی و مسالمت جویانه ملت ایران به جوش آیند و مردم ما را برای حاکمیت به سرنوشت خود آزاد بگذارند.

اینجانب روز یکشنبه تاسوعا که با سال‌روز اعلامیه حقوق بشر مصادف است، از ساعت ۹ صبح با عزم و معرفت و آگاهی به تمام جوانب ولوازم امر، این راهپیمائی را از خانه‌ام آغاز می‌کنم. البته هیاتی بر تدارک انتظام امور این راهپیمایی بزرگ سرپرستی و نظارت خواهند داشت.

انتظار دارد برادران و خواهران و فرزندان عزیزم با رعایت هر چه بیشتر توصیه‌های آنان رشد و قابلیت اجتماعی خود را یک‌بار دیگر نشان دهند. بدیهی است در سایر شهرها و قصبات نیز برادران و خواهران در نهایت نظم و ترتیب و با هدایت و رعایت نظرات بزرگان مبارز شهر و پیشوایان محترم خود این برنامه را با شکوه هرچه بیشتر اجرا خواهند نمود.»

روزها تک‌تیر، شب‌ها رگبار

به نوشته هفته نامه ایرانشهر از شب چهاردهم آذرماه، «تظاهرات همچنان ادامه دارد. اعتصاب نفت به قوت خود باقی است. مردم شب‌ها به روی پشت بام‌ها می‌روند و شعار می‌دهند. سربازان با انداختن نورافکن به روی پشت بام‌ها مردم را به گلوله می‌بندند.

رادیو و تلویزیون هم چنان در اشغال نظامیان است و اخبار موثق فقط شفاها و یا از طریق اعلامیه پخش می‌شود. روزها مردم نسبتا آرام‌ترند و بعد از شروع ساعات منع مقررات عبور و مرور صدای تیراندازی‌های توپ و تفنگ شدیدتر به گوش می‌رسد و تا نزدیکی صبح ادامه می‌یابد و در بعضی مناطق غرش تانک‌ها نیز به گوش می‌رسد. اما با آمدن صبح و پایان حکومت نظامی صداها کمتر شده و تظاهرات به صورت پراکنده صورت می‌گیرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه نیروهای نظامی به سوی بازاریان تظاهرکننده در تهران آتش گشودند. همچنین برخی منابع گفته‌اند که در برخورد با تظاهرات شبانه، ارتش از مسلسل استفاده کرد.

در تظاهرات نیم میلیونی مردم مشهد نیز درگیری ایجاد شد و عده‌ای مجروح شدند. در شهر آمل نیز چند نفر کشته و مجروح شدند. همچنین در تهران با فاصله کمی از کاخ نیاوران تظاهرات مردم با شعارهای تند علیه شاه با گلوله جواب داده شد.

از سوی دیگر فرار سربازان از پادگان‌ها افزایش یافت. منابع خبری اطلاع می‌دهند که تعداد بسیاری از سربازان از پادگان‌ها فرار کرده و در خانه‌ها و جاهایی که برایشان امن محسوب می‌شود خود را پنهان کرده‌اند.

آیت‌الله خمینی: هیچ قدرتی نمی‌تواند شاه را حفظ کند

بنا به گزارش خبرگزاری پارس، آیت‌الله خمینی با اعلام این نکته که در درون حکومت و نیروهای تحت فرمان نظام شاهنشاهی هیچ نیرویی قدرت حفظ حکومت پهلوی را ندارد، در یک مصاحبه با نماینده رادیو تلویزیون لوکزامبورک گفت: «من فکر می‌کنم ارتش و هیچ قدرتی نمی‌تواند شاه را حفظ کند. شاه تمام پایگاه‌های خود را از دست داده است.... و جیره‌خواران او برای حفظ شاه کفایت نمی‌کنند.»

به نظر می‌رسد منظور آیت‌الله خمینی تاکید بر ارتشیان باشد که توسط ایشان به شورش علیه شاه دعوت شده‌اند. آیت‌الله خمینی در بیانیه تند خود که به مناسبت محرم منتشر شد، از ارتشیان خواست رودرروی حکومت بایستد.

کریم سنجابی آزاد شد

دکتر کریم سنجابی و داریوش فروهر که بازداشت شده بودند آزاد شدند. دکتر کریم سنجابی که به فاصله یک روز پس از بازگشت از پاریس و در هنگام آغاز مصاحبه مطبوعاتی دستگیر شد.


داریوش فروهر

وی در هنگام خروج از پاریس و پس از مذاکره با آیت الله خمینی گفته بود، تنها راه ادامه کشور تغییر نظام سلطنتی است. کریم سنجابی مقام اول جبهه ملی پس از حدود یک ماه بازداشت امروز همراه با داریوش فروهر آزاد شد.

۲۵ نفر از مسلمانان میدلز بورو اعتصاب غذا کردند

۲۵ نفر از مسلمانان میدلز بورو در انگلیس از روز چهارشنبه یک اعتصاب غذای سه روزه را شروع کرده‌اند. در اعلامیه‌هایی که از طرف این گروه منتشر شد، ضمن اشاره به وسعت جنبش ضد سلطنتی و ضد امپریالیستی مردم مسلمان ایران، به کیفیت انعکاس مغرضانه آن در مطبوعات غربی اعتراض شده است.

این اعتصاب به عنوان پشتیبانی قاطع از جنبش اسلامی خلق ایران به رهبری آیت‌الله خمینی اعلام شده و خواست‌های اعتصاب‌کنندگان به شرح زیر فهرست شده است؛ سرنگونی شاه و استقرار جمهوری اسلامی، بازگشت آیت‌الله خمینی از تبعیدگاه، قطع محاصره منازل آیت‌الله طالقانی و منتظری، آزادی کلیه زندانیان سیاسی، پایان بخشیدن به قتل عام ملت ایران، قطع نفوذ اجانب، اعزام گروه پزشکی و حقوقدان برای رسیدگی به وضع زندانیان سیاسی، قطع پشتیبانی دولت انگلیس از ایران.

خانه ایران در پاریس منحل شد

خانه ایران در پاریس که یکی از فعال‌ترین مراکز فرهنگی ایرانی در خارج از ایران بود منحل شد. به دنبال انحلال این مرکز فرهنگی، مهدی شبستری، شوهر سابق اشرف پهلوی و رئیس این خانه از سمت خود خلع شد.

زلزله فردوس را تکان داد

به گزارش منابع خبری، چهارشنبه گذشته یک بار دیگر زلزله‌ای به قدرت ۵.۵ در مقیاس ریشتر شهر فردوس را لرزاند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"رادیو و تلویزیون هم چنان در اشغال نظامیان است و "اخبار موثق" فقط شفاها و یا از طریق اعلامیه پخش می‌شود."
وای بحال ملتی که مجبور باشد از اخبار شفاهی بعنوان اخبار موثق خود استفاده کند.
نتیجه اش را دیدیم
هم اکنون هم به همان فرهنگ شفاهی متوسلیم.

-- بدون نام ، Dec 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)