تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

آیت‌الله طالقانی: دانشگاه‌ها را تصفیه می‌کنیم

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یک‌شنبه هفدهم دی‌ماه ۱۳۵۷ برابر هفتم ژانویه ۱۹۷۹ میلادی

پایان کنفرانس گوادلوپ

کنفرانس سران چهار کشور آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان غربی که از چهاردهم ژانویه در گوادلوپ آغاز شده بود، امروز پایان یافت. مسأله ایران یکی از مهم‌ترین مسایل مطرح در این کنفرانس بود.

سران سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان غربی به ویژه والری ژیسکاردستن، رییس جمهور فرانسه، جیمی کارتر، رییس جمهور آمریکا را سر‌انجام متقاعد کردند که راهی برای نجات شاه نمانده و غرب باید برای حفظ منافع حیاتی خود در این منطقه حساس جهان چاره‌ای بیاندیشد.

این دولت‌ها می‌خواهند که شاه جای خود را به یک حکومت غیر نظامی بدهد، اما همچون جیمی کارتر بر این باورند که ارتش باید متحد بماند و نشان دهد که هیچ‌گونه تمایلی به خمینی و عناصر تندرو ندارد.

دولت فرانسه پیش از آغاز این کنفرانس وعده قطع حمایت از شاه و پیشنهاد به کارتر برای مذاکره با نمایندگان آیت‌الله خمینی را از طریق صادق قطب‌زاده به آیت‌الله داده بود.

یک روز پیش از آغاز این کنفرانس نیز در تاریخ سوم ژانویه در یک جلسه در کاخ سفید سایروس ونس، وزیر خارجه و ترنر، رییس سیا، کارتر را راضی به فرستادن پیامی به شاه کردند که در آن تصمیم وی برای خروج از کشور پس از تشکیل یک دولت غیر نظامی را تایید کرده و صلاح وی و کشورش دانستند.

آنان از شاه خواستند که هر‌چه زودتر این تصمیم را عملی سازد و تأکید نمودند که در صورت مسافرت وی به آمریکا از وی مهمان‌نوازی خواهد شد. این پیام در پنج ژانویه توسط سالیوان به شاه داده شد.

به گفته سالیوان «‌شاه در پاسخ این پیام به نماینده آمریکا گفت: خیلی خوب، اما کجا بروم؟ پس از آن‌که سفیر آمریکا پیشنهاد دعوت‌نامه‌ای از آمریکا را کرد، شاه یک‌مرتبه از جای خود حرکت کرد و با هیجان گفت: شما این کار را برای من می‌کنید؟‌»

شاه تصمیم خود برای خروج از کشور را پیش از این و در طی دیداری با سالیوان، سفیر آمریکا در ایران در تاریخ دوم ژانویه به اطلاع وی رسانده بود و تاریخ خروج خود را بلافاصله پس از تشکیل دولت غیر نظامی بختیار اعلام کرده بود. بدین ترتیب این تصمیم مورد استقبال همه دولت‌های غربی واقع شد.


آیت‌الله خمینی سیاست خارجی حکومت آینده را ترسیم کرد

روزنامه اطلاعات در شماره‌ی امروز خود خلاصه‌ای از مصاحبه آیت‌الله خمینی با هفته‌نامه لبنانی «ماندی مورنینگ» را به چاپ رساند. در این مصاحبه، آیت‌الله خمینی رابطه آینده جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مهم جهان را توضیح داده است.

آیت‌الله خمینی گفت: «جیمی کارتر، رییس جمهور آمریکا که پیوسته و بدون قید و شرط از شاه پشتیبانی کرده و هنوز هم به ملت ایران توهین می‌کند، یکی از دشمنان ایران است.»

وی افزود: «اتحاد شوروی هم با این‌که با حدت کمتری از شاه پشتیبانی کرده در ارزیابی جنبه مقدس جنبش اسلامی دچار اشتباه شده است.»

به نوشته این هفته‌نامه، آیت‌الله خمینی نسبت به چین نیز نظر عطوفت‌آمیزی نداشته و گفت نخست وزیر چین (منظور ایشان صدر هیأت رییسه است) روی اجساد ملت ما قدم گذارد و اقدامات شاه را در راه توسعه ایران ستود.

وی در ترسیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی، دولت عراق را به خاطر این‌که «تحت فشار شاه کاری برای ملت ایران انجام نداده است نکوهش کردند.»

آیت‌الله خمینی پس از انتقاد از اقدامات انور سادات که به نظر وی بر‌خلاف منافع مسلمانان کشورهای عربی عمل کرده است، پشتیبانی خود را از یاسر عرفات، حقوق فلسطینی‌ها و بازگردانیدن سرزمین‌های اسلامی از اسرائیل به مسلمانان تأکید کرد.

آیت‌الله خمینی گفت: «اسرائیل از دیدگاه اسلام یک دولت متجاوز است و ما برای پایان دادن به این تجاوز اندک تردیدی نخواهیم کرد.»

وی در مورد جهان اسلام گفتند: «نهضت مقدس ملت ایران یک نهضت اسلامی است و بنا‌بر‌این طبیعی است که تمام مسلمانان جهان از آن بهره‌مند خواهند شد.»


جبهه ملی، فردا را هم عزای عمومی اعلام کرد

در حالی که از روز چهارم دی‌ماه، جبهه ملی امروز یک‌شنبه ۱۷ دی‌ماه را «به خاطر بزرگداشت شهیدان» و «نشان دادن همبستگی ملی در جهت سرنگونی حکومت استبداد و استعمار» عزای ملی اعلام کرده بود، روز گذشته آیت‌الله خمینی با بی‌اعتنایی به درخواست جبهه ملی و در پیامی به ملت ایران، گفت:

«‌اینجانب روز دوشنبه نهم صفر ۱۳۹۹ را برای شهدای مشهد و قزوین و کرمانشاه و سایر بلاد روز عزای عمومی اعلام می‌کنم.» روز دوشنبه نهم صفر ۹۹ برابر با هجدهم دی‌ماه ۵۷ است.

به دنبال این پیام، جبهه ملی نیز شب گذشته در پیامی اعلام کرد: «حضرت آیت‌الله العظمی خمینی مرجع عالی‌قدر شیعیان جهان روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۵۷ را به یاد شهیدان هفته پیش روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند. اکنون جبهه ملی به پیروی از این تصمیم‌گیری به هنگام که تضمین دوام یکپارچگی همه نیروهای مردمی می‌باشد از همه زنان و مردان به پا خاسته ایران طلب می‌کند که یک بار دیگر در این روز دست به اعتصاب همه جانبه بزنند.»

جبهه ملی، بختیار را خائن و فریبکار خواند

جبهه ملی ایران در ساعات پایانی شب گذشته با دادن اطلاعیه‌ای نوشت، رهبر انقلاب با حرام و طاغوتی دانستن دولت بختیار بر همه سردرگمی‌ها نقطه پایان نهاد. در این اعلامیه که خطاب به هم‌میهنان صادر شده، آمده است:

«به دنبال یک هفته خونین که گماشتگان دستگاه استبداد زیر سلطه، در سراسر ایران زمینه کشتار جمعی را به وحشیانه‌ترین شکل تکرار کردند، در حالی که مردم قهرمان ما سخت‌ترین روزهای انقلاب خود را می‌گذرانند، موج شوم خیانت در میان خون و آتش به حرکت درآمد و سیاست پیشه‌ای که سال‌ها باور مردم را به بازی گرفته بود، در نقش نجات‌بخش نظام غیر قانونی که ایران را به روز سیاه کنونی کشانده و در لبه پرتگاه نیستی قرار داده است با انبانی از فریب به میدان آمد.»

در ادامه این اعلامیه آمده است: «خوشبختانه هنوز نطفه این سازشکاری بی‌شرمانه انعقاد کامل نیافته بود که ایرانیان بیدار دل در شهر و روستا با همبستگی بی‌مانندی نفرت خود را آشکار ساخته و رهبری عالی انقلاب ملی که از آموزش‌های والای اسلامی مایه گرفته است نیز هم امروز با دادن پیامی بر همه سردرگمی‌ها نقطه پایانی نهاد و اعلام داشت که اطاعت از این دستگاه اطاعت از طاغوت و حرام است و با رهنمودهای خردمندانه خود سودای هر گونه نرمش را از سر آن‌ها که با پای لنگ داعیه پیشوایی نهضت ملت ایران را دارند، به در کرد.»


آیت‌الله طالقانی / عکس: آژانس مگنوم

آیت‌الله طالقانی: دانشگاه‌ها را تصفیه می‌کنیم

آیت‌الله طالقانی امروز در جمع استادان عضو سازمان دانشگاهیان ایران که در دبیرخانه دانشگاه تهران متحصن شده‌اند حاضر شده و برای آن‌ها سخنرانی کرد.

روزنامه اطلاعات نوشت، آیت‌الله طالقانی سخنان خود را با تلاوت آیه‌ای از قرآن آغاز کرد و سپس به تفسیر آن پرداخت و گفت:

«اگر یک صفحه از تاریخ قبل و بعد از اسلام را مطالعه کنیم خواهیم دید که چقدر فرق است بین حکومت قبل از اسلام و بعد از اسلام.»

وی گفت: «کتاب آسمانی ما هدف نبوت را در چند آیه بیان می‌کند؛ برای تنویر افکار و اخلاقیات، انسان باید از انگیزه‌های پست، غرایز و خوهای ناپاک استبدادی پاک شود. اگر مسایل اقتصادی را هم مطرح کرده‌اند برای این است که روابط اقتصادی سالم، وسیله‌ای است برای رشد کامل انسان‌ها به طرف کمال نامتناهی که آن را خدا می‌نامیم.»

آیت‌الله طالقانی خواستار تصفیه دانشگاه از عناصر مشکوک شد و گفت: «اول دانشگاهی و دانشگاه باید تصفیه شود و از هر چه مسایل توارثی که بذرهای علم را در توده می‌خشکاند باید پاک شود.»

وی افزود: «دانشگاه به جای آن‌که خانه علم باشد خانه دربار شده است. دزدهای بین‌المللی نه تنها ثروت‌های ما را بردند بلکه علم‌های ما را هم از بین جوانان ربودند.»

آیت‌الله طالقانی آن‌گاه با گفتن این‌که استبداد بین دانشگاهیان و جامعه روحانیت فاصله انداخت، به نحوه تدریس و فراگیری علم در مدارس و حجره‌های نمناک قدیمی اشاره کردند که با نبود شرایط مناسب دانشمندان بزرگی را پرورش می‌دادند و سپس گفت:

«در محیط‌های ناپاک انسان به هر حال آلوده می‌شود. دانشگاه‌ها را از آلودگی‌ها پاک کنید. دانشگاه‌ها باید یک نمونه اخلاق باشند. دانشگاه باید از عناصر خودفروش که علم و دانش را به ثمن بخش به خاطر مقام و پول می‌فروشند پاک شود.»

وی افزود: «ما سعی می‌کنیم دانشگاه را تصفیه کنیم، عناصر مشکوک، خودفروش را طرد کنیم و برای اداره دانشگاه‌ها افراد سالم و پاک را انتخاب کنیم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سپاس از باز خوانی تاریخ دوران انقلاب .آنها که میگویند انقلاب در آغاز چیز دیگری بود و چیز دیگری شد و رهبران انقلاب گفتارشان در ابتدا با ادامه راه انقلاب فرق میکرده به این گفته های رهبران انقلاب در آن روزها توجه کنند توجه کنند و ببینندنه تنها سخنان آقای خمینی بلکه حرف آقای طالفانی که بت روشنفکر نماهای ما بود با جوادی آملی و خامنه ای و مصباح یزدی و دیگران در امروز چه تفاوتی دارد .آخوندها از 1400 سال پیش و بویژه از دوران صفوی همین را میگفتند و روشنفکران چپ و راست نمای سبیل استالینی یا کراواتی و دانشگاه رفته 30 سال پیش شبها گیلاس عرقشان را بسلامتی رهبر انقلاب مینوشیدند و گفته های آخوندها را بر اساس میل خود تفسیر و تعبیر و روزها به خوردجوانها و مردم ساده دل میدادند و امروز بجای شادروان دکتر شاپور بختیار ....خائن ! ! آقای احمدی نژاد رئیس جمهور بی همتا .مردمی و هاله بر گرد سر و سینه زن را داریم و در ادامه راه و وصایای آیت اله طالقانی و خمینی دانشگاها گورستان شهدای اسلام و متبرک و عاری از علوم آلوده علوم وراثت (ژنتیک) و سایر علوم مدرن شده یا میشود یک جنگ 8ساله با مصائبش و چند ملیون ایرانی کوچ کرده به سایر نقاط دنیا. حذف آزادیهای اولیه انسانی کارگران زنان و جوانان وهر انسان آزادی خواه وتاراج و بباد دادن سرمایه های ملی .امیدوارم روشنفکر نماهای ما این نوشته ها را بخوانند و بدانند چه بر سر این سرزمین آوردند و در راه نجات ایران بکوشند

-- جهانگیر آرشید ، Jan 8, 2009

چقدر جالب است كه جبهه ي ملي پس از نخست وزير شدن بختيار و اعلام اين كه وي را از از جبهه اخراج نموده اند عملا قدرت تاثيرش را از دست داد و تبديل به بازيچه اي در دست شخص خميني شد.
يك نگاه به اين مقاله ها و اعلاميه ها نشان مي دهد كه احزاب و گروهها و شخصيتها در بزرگ نمايي آقاي خميني با هم در حال رقابت بوده اند!

-- SS ، Jan 8, 2009

واقعا که جبهه ی ملی جز خیانت به خود و ملت و همه ی تاریخ کاری نکرد، اون از نامه ی سنجابی رئیسشان در مدح خمینی این هم از خائن نامیدن بختیار. و جالب اینکه هنوز هم آقایان از عالم و آدم طلبکارند.

-- بی نام ، Jan 8, 2009

بختيار واقعا هم خائن بزرگ تاريخ است واين را در تشويق عراق براي حمله به ايران به اثبات رساند.

-- محمد كاظم ، Feb 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)