تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

دکتر صدیقی: مردم وطن‌پرست به حمایت از بختیار برخیزند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنج‌شنبه بیست و هشتم دی‌ماه ۱۳۵۷ برابر هجدهم ژانویه ۱۹۷۹ میلادی

آیت‌الله خمینی: شاه با جیب انباشته از دست ما گریخت

آیت‌الله خمینی در پیامی ضمن تبریک به ملت ایران جهت خروج شاه از کشور که طلیعه دست یافتن به آزادی و سرلوحه سعادت است‌، خواستار گسترش تظاهرات و حفظ وحدت کلمه تا برقراری حکومت اسلامی شده و از کسانی که گرایش به مکاتب انحرافی دارند خواست که به آغوش اسلام برگردند.

آیت‌الله در این پیام گفت: «خروج شاه خائن را که طلیعه پیروزی ملت و سرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض می‌کنم.»

وی افزود: «اگرچه شاه با جیب انباشته از ذخائر ملت از دست ما گریخت، ولی با خواست خداوند متعال به زودی به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین گرفته خواهد شد... او رفت و به هم‌پیمان خود اسرائیل، دشمن سرسخت اسلام و مسلمین پیوست.»

آیت‌الله خمینی در این پیام از مردم ایران خواست که «‌به تظاهرات و شعارهای پرشور علیه رژیم سلطنتی و دولت غاصب ادامه دهند.»

و اعلام کرد «دولت موقت برای تهیه انتخابات مجلس موسسان به زودی معرفی می‌شود و به کار مشغول خواهد شد.»

آیت‌الله در بخشی از پیام خود گفت: «من از جمیع اشخاصی که انحراف داشته‌اند و یا گرایش به بعضی مکتب‌های انحرافی داشته‌اند تقاضا دارم که به آغوش اسلام که ضامن سعادت آنان است برگردند که ما آنان را برادرانه می‌پذیریم. در این موقع حساس که کشور جنگ‌زده ما بیش از هر زمانی به اتحاد و اتفاق احتیاج دارد باید سعی شود که از هر اختلافی احتراز شود.»

وی پیام خود را چنین به پایان رساند: «سلامت و سعادت همگان را از خداوند متعال خواستارم و وحدت کلمه را همیشه خصوصاً تا برانداختن رژیم و استقرار حکومت اسلامی امیدوار.»


دکتر قطب‌زاده

اخبار نوفل لوشاتو: تا چند روز دیگر ایران اصلاح خواهد شد

روزنامه اطلاعات از قول خبرگزاری‌ها نوشت: آیت‌الله خمینی گفته‌اند، دولت موقتی که ایشان دستور آن را می‌دهند، به زودی مبادرت به تدوین قانون اساسی جدیدی خواهد کرد. صادق قطب‌زاده یکی از نزدیکان حضرت آیت‌الله گفته است که امیدواراست انتخابات آزاد تا دو ماه دیگر در ایران برگزار شود. وی در‌باره استقبالی که سادات در اسوان از شاه به عمل آورد، همین‌قدر گفت که رییس جمهور مصر از قماش شاه ایران است.

دکتر یزدی یکی دیگر از اطرافیان آیت‌الله گفته است که هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در خاک جمهوری اسلامی ایران وجود نخواهد داشت. وی در‌باره دولت منتخب آیت‌الله گفت که شرکت کریم سنجابی در دولت جدید منوط به دستور حضرت آیت‌الله خمینی است.

این در حالی است که او دو روز پیش گفته بود که حضرت آیت‌الله خمینی مشارکت جبهه ملی را در دولت جدید رد کرده‌اند. در باره بازگشت حضرت آیت‌الله به تهران به نظر می‌رسد که رهبر شیعیان همچنان منتظرند ببینند ارتش چه روشی پیش خواهد گرفت.

به موازات این حالت صبر و انتظار از روز سه‌شنبه شخصیت‌های مهم یکی پس از دیگری به دیدار حضرت آیت‌الله خمینی می‌آیند.

پس از داریوش فروهر «مرد شماره دو» و سخنگوی جبهه ملی که سه‌شنبه شب (‌26 دی) به حضور رهبر شیعیان رسید و قرار است امروز نیز بار دیگر با ایشان دیدار کند، حسن نزیه «رییس کانون وکلا» با حضرت آیت‌الله ملاقات کرد و در پایان این دیدار به خبرگزاری فرانسه اظهار داشت که آیت‌الله به وی گفته‌اند تا چند روز دیگر همه کارها در ایران اصلاح خواهد شد.


دکتر صدیقی

دکتر صدیقی: مردم وطن‌پرست کشور به حمایت از بختیار برخیزند

روزنامه اطلاعات مصاحبه‌های کوتاهی با آیت‌الله طالقانی و دکتر صدیقی در‌باره دولت دکتر بختیار کرد. آیت‌الله طالقانی گفت: «هر حکومتی که در ایران تشکیل بشود باید در چارچوب مبارزه کنونی به رهبری امام خمینی باشد. در غیر این صورت مورد قبول ملت ایران نیست. اصولاً در رژیمی که از طرف ملت ایران و قوانین اسلام قانونی نیست بالطبع مجالس قانونگذاری آن تحمیلی و فرمایشی است.»

اما دکتر صدیقی در‌باره شخص دکتر بختیار و وضع کشور گفت: «دکتر بختیار آن‌گونه که من می‌شناسم، دارای دو ویژگی عمده است که شخصیت او را از بسیاری رهبران ملی ممتاز می‌کند. بختیار دارای آن‌چنان شجاعتی است که در این شرایط در زمانی که همه به فکر قهرمان شدن و کسب وجاهتند پا به میدان می‌گذارد.»

وی در ادامه گفت: «ویژگی دوم او عشق و علاقه‌ای است که به میهن دارد. علاقه او به استقلال ایران مسأله‌ای است که در طول سالیان دراز هرگز دچار تزلزل نشده است. و فکر می‌کنم در این برهه از تاریخ این پیروزی ملت است که آدمی مثل دکتر بختیار مأمور تشکیل کابینه می‌شود.»

وی افزود: «بختیار این شهامت را داشته که به میدان بیاید و وظیفه ما و همه رهبران ملی کمک به اوست. باید مملکت را نجات داد. صحبت سر شخص دکتر بختیار، جبهه ملی، یا بنده و شما و حتا اعلی‌حضرت شاه نیست، بلکه بحث بر سر مملکتی است که وظیفه حفظ و صیانتش به عهده ماست.»

ایشان در پایان گفت: «شاید خیلی‌ها در حال حاضر خود را با آنچه ظاهر است تطبیق می‌دهند اما باید درون مسایل را نیز ارزیابی کرد. من معتقدم کار خوب خیلی زود معلوم می‌شود. من مطمئنم مردم وطن‌پرست کشور ما، او را درک می‌کنند و به حمایتش بر‌می‌خیزند.»

هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل به انقلاب پیوست

اعضای هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل ضمن اعلام همبستگی خود با انقلاب ایران اعلام کردند که اشرف پهلوی، خواهر شاه و رییس هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، دیگر هیچ مسئولیتی ندارد.

همچنین رادیو ایران نام هشت سفیر برکنار شده را که به گفته رادیو ایران «انتصاب آنان برخلاف مقررات وزارت خارجه بوده است» قرائت کرد.

اسامی پرویز راجی (‌سفیر ایران در لندن)، بهرامی (‌سفیر ایران در پاریس)، اردشیر زاهدی (‌سفیر ایران در واشنگتن)، فریدون هویدا (‌سفیر ایران در سازمان ملل متحد) و سفرای ایران در ایتالیا، استرالیا، هند و سوریه، هشت سفیر برکنار شده‌ای هستند که نامشان از رادیو اعلام شد.

همچنین در همین روز گروهی که خود را «نمایندگان حکومت اسلامی ایران» می‌خواندند، سفارت ایران در بن را اشغال کردند و با سفیر ایران در بن مذاکراتی انجام دادند. ظاهراً سفیر مذکور با مهاجمان مخالفتی نکرد.


فریدون و امیرعباس هویدا

کارتر از خمینی خواست از بختیار حمایت کند

کارتر از آیت‌الله خمینی خواست که از دولت قانونی بختیار پشتیبانی کند. جیمی کارتر، رییس جمهور آمریکا طی پیامی ضمن این درخواست ابراز امیدواری کرد که آرامش و ثبات به زودی به ایران بازگردد.

اما آیت‌الله خمینی ساعاتی بعد درخواست کارتر را در اعلامیه‌ای رد کرد و گفت: «ثبات و آرامش هنگامی به ایران بازمی‌گردد که خارجی‌ها از مداخله در امور داخلی این کشور دست بردارند. در اعلامیه آمده است که قانونی بودن یا غیرقانونی بودن دولت ایران به پرزیدنت کارتر ربطی ندارد.»

بختیار: هیچ اختناقی را در تلویزیون تحمل نمی‌کنم

شاپور بختیار در گفت و گو با خبرنگار تلویزیون ملی ایران گفت: «هیچ اختناقی را در تلویزیون تحمل نمی‌کنم.» به گزارش هفته‌نامه «ایرانشهر» بیش از هشت هزار نفر از کارکنان رادیو و تلویزیون هنوز در اعتصاب به سر می‌برند و فقط عده معدودی در بخش جنوبی این موسسه کار می‌کنند.

روز سه‌شنبه در مورد این اعتصاب، خبرنگار رادیو تلویزیون مصاحبه‌ای با شاپور بختیار به عمل آورد. بختیار در مورد خواست‌های اعتصابیون به خبرنگار تلویزیون گفت:

«اگر خواستار از میان برداشتن سانسور و آزادی‌های دموکراتیک هستید، این کار عملی شده یا عملی خواهد شد، در آینده بسیار نزدیک. کسانی که نمک پرورده این دستگاه بودند، اکنون پیشاپیش دیگران دست به تظاهر می‌زنند.»

بختیار افزود: «این امر مربوط به هشت هزار کارمند باوجدان رادیو تلویزیون نیست. در هر دستگاهی عناصر فاسد هستند و داد و فریاد می‌زنند. این‌ها بیش از سایرین در این مدت اختناق توانسته‌اند بهره‌برداری کنند. من نسبت به این قبیل اشخاص اعتراض دارم. اما اگر سوء تفاهمی نسبت به سایرین شده با کمال تواضع پوزش می‌طلبم.»

بختیار سپس درباره کنترل دولت بر رادیو و تلویزیون گفت: «حداکثر آزادی را خواهم داد و بهتر است خودتان کنترل بکنید تا من. رادیو تلویزیون با پول دولت و از مالیات مردم اداره می‌شود و این با مطبوعات فرق می‌کند که خودشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و خود آن‌ها برای مردم ارائه می‌کنند.»

شاپور بختیار گفت: «من هیچ اختناقی را در رادیو و تلویزیون تحمل نمی‌کنم. ولی یک دولتی که این آزادی را می‌دهد، بر علیه آن به وسیله یک دستگاه دولتی صحبت کردن به نظر من منطق ندارد.»

بختیار همچنین درباره سایر اعتصابات گفت: «در یک جامعه سالم مزد در برابر کار است. من نمی‌توانم تمام کم کاری را بگردن این عناصر بیندازم. من چون ده روز است مشغول شده‌ام بنابراین دستور داده‌ام که حقوق این ماه را به آنان بپردازند. در عین حال امکان ندارد از اول بهمن‌ماه کسی که کار نمی‌کند، حقوق بگیرد، به هر قیمتی که تمام بشود. فقط هر کس کار بکند حقوق خواهد گرفت.»


دکتر ابراهیم یزدی

درگیری‌ها در کرمان، اهواز، تهران‌...

به گزارش هفته‌نامه ایرانشهر، فرماندار نظامی اهواز حمله امروز سربازان حکومت نظامی به مردم اهواز را تائید کرد و گفت که سربازان به علت خروج شاه ناراحت بودند و به این دلیل به روی مردم آتش گشودند.

ایرانشهر نوشت که نیروهای ارتش هرجا عکس آیت‌الله خمینی را می‌دیدند روی مردم آتش می‌گشودند یا به خانه‌ها و مغازه‌ها حمله کرده و آن‌ها را خراب می‌کردند و شیشه‌ها و درها را می‌شکستند.

در تهران، کارکنان آتش‌نشانی تهران گفته‌اند به توصیه آیت‌الله طالقانی به اعتصاب خود پایان داده، برای کمک به مردم بر سر کارهای خود بازگشته‌اند، ولی هیچ‌گونه تأمین جانی ندارند.

در کرمان، سرهنگ «مارتین برکویچ» رییس شرکت پارس جردن کرمان روز یک‌شنبه در خانه مسکونی خود در خیابان چهارم آبان کرمان کشته شد.

نامبرده افسر سابق نیروی هوایی آمریکا بود که چندی به عنوان مستشار نظامی آمریکا در ویتنام کار کرده بود. روی دیوارهای اتاق مقتول نوشته شده بود «به کشورت برو» (‌این نوشته مبنی بر بازگشت آمریکایی مذکور پس از کشتن وی نوشته شده بود.)

از سوی دیگر کارکنان اعتصابی سازمان هواپیمایی کشوری در ضمن بیانیه‌ای اعلام کردند «پرواز و رفت و آمد کلیه هواپیماهای اسرائیلی و نظامی آمریکایی به فرودگاه‌ها و برفراز آسمان کشور محکوم است و آن را خیانت به ملت ایران می‌دانند. سازمان هواپیمایی کشوری بایستی منحصراً به وسیله متخصصین و افراد ایرانی اداره شود و دست خارجیان تحت هر عنوان از این سازمان کوتاه گردد. این سازمان بایستی از وزارت جنگ منتزع گردد. این سازمان بایستی به وسیله مدیران صالح و خوشنام اداره شود و مدیران ناصالح و نالایق و ریاکار آن برکنار شوند.»

درگیری در سایر شهرها نیز ادامه داشت...

سخنرانی حبیب‌الله پیمان در لندن

دکتر حبیب‌الله پیمان در جلسه‌ای که چند صد ایرانی در آن حضور داشتند، در لندن یک سخنرانی دو ساعته ایراد کرد. دکتر پیمان در سخنرانی خود درباره مراحل فعلی انقلاب ایران و ضرورت تغییرات زیر‌بنایی در آن از دیدگاه ایدئولوژی اسلامی سخن گفت و به سوالات حاضران پاسخ داد.

او روی نقش آیت‌الله خمینی در گرایش جنبش از حالت مسالمت‌طلبانه به حالت انقلابی آن تأکید کرد و اضافه نمود که به این ترتیب خواست‌های جنبش از آزادی‌های دموکراتیک به مراتب فراتر رفته و تغییرات وسیع زیربنایی را می‌طلبد.

به نوشته هفته‌نامه ایرانشهر دکتر پیمان در گذشته در نهضت مقاومت ملی و جبهه آزادی‌بخش ملی ایران (‌جاما) فعالیت داشته و آثار متعددی منتشر کرده است که برخی از آن‌ها برای گذشتن از سد سانسور به نام حبیب‌الله پایدار منتشر شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عجب عکسی از ابراهیم یزدی! از کجا پیداش کردین؟ روشن فکرهای ما کیا بودند!

-- بدون نام ، Jan 18, 2009

خدا رحمت کنه دکتر صدیقی و دکتر بختیار رو دو وطن پرست حقیقی.

-- بدون نام ، Jan 18, 2009

ما ملت بدبخت ایران تا قبل از انقلاب چند در صدمان اسم بختیار را شنیده بودیم مگرسانسورواختناق انزمان گذاشته بود که وطنپرستی چون بختیار را شناخته باشیم. وای که چه موقعیتی را از دست دادیم ونفهمیدیم وبدنبال سراب رفتیم که 30سال است برای بوجود اوردن أن موقعیت قربانی می دهیم ومعلوم نیست تا کی باید تاوان أن
تدانم کاری را بدهیم .
خون بختیار بگردن ما ملت ایران است وتک تک ما باید تاوان أن خون پاک را بدهیم .
من بشخصه خود را گناهکار
وتاوان أن را با اوارگی در غربت
وده ها بدبختی دیگر دارم می دهم.
هروقت اسم بختیار را می شنوم وهر قدر در مورد او بیشتر می شنوم ویا می خوانم
بیشتر شرمنده ملتم می شوم.

-- ایرج ، Jan 18, 2009

به عنوان یه جوون سی ساله وقتی این روزشمار رو می خونم به سرحد جنون می رسم دلم میخواد برم پدرم و هم نسل هاش رو بخاطر حماقت اعلاشون با همین دستا و قدرتی که عقده حقارت رژیم اسلامی تو دل ما کاشت خفه کنم

-- علیرضا ، Jan 18, 2009

دوست عزیز به جای خفه کردن پدرت و همنسلانش کمی تاریخ بخوان تا دوباره چنین اشتباهاتی تکرار نشود.

-- بدون نام ، Jan 19, 2009

روزی که دکتر شاپور بختیار مسئولیت اداره مملکت را قبول کرد من در خارج از کشور بودم. شهامت او برای نجات کشور مرا شیفته خود نمود. سخنرانیش در مجلس که از طریق رادیو ایران پخش میشد را ضبط کردم و بارها آنرا گوش کردم وبسیاری از خواسته های سیاسی و اجتماعی را که ملت ایران از صدرجنبش مشروطیت و بعد از آن با مبارزات خود برای رسیدن به آنهافعالیت می کردند را در بیانات بختیار یافتم. درآن زمان این سئوال برایم مطرح بود که چگونه میتوان قبول کرد که بخش بزرگی از رهبران سیاسی و بسیاری از نویسنده گان، روزنامه نگاران، دانشگاهیان، بازاریان و سرمایه دارن ایران که در داخل کشور زندگی میکردند وبه مسائل سیاسی و اجتماعی ایران بیشتر از من ایرانی مقیم خارج آشنائی داشتند در آن لحظات سرنوشت ساز، رو بسوی ارتجاع نمودند وبا او که خواسته های جنبش مشروطیت و جبهه ملی را مطرح می نمود پشت کردند؟ و اکنون چرا آنهائی که در قید حیات هستند برای اشتباهاتی که کردند از ملت ایران طلب پوزش نمی کنند؟

-- علی ، Jan 22, 2009

سپاس از کار جالبتان. آری دکتر صدیقی مرد بزرگی بود که در پی نام نبود و حتا اگر شرط او مبنی بر ماندن شاه در ایران از سوی شاه پذیرفته می‌شد، خود او تشکیل دولت می‌داد. پرونده‌ی دکتر بختیار نیز تا هنگام انقلاب پرونده‌ای درخشان از شجاعت و مبارزه قانونی در راه ایران است، اما شوربختانه ایشان در آغاز جنگ تحمیلی به ایران، با حضور در عراق بخش پایانی پرونده‌ی خود را سیاه کردند...

-- علیرضا افشاری ، Jan 24, 2009

رفتاری که بر پایه ی عقلانی نبود و میرود تا فاجعه ای عظیم تر از خویش بیافریند.

-- احمد ، Jan 26, 2009

دوستان عزیزی که با خواندن این روزشمارها هی غر میزنند که چرا نسل قبلی انقلاب کرد و ما رو بدبخت کرد، اگه می تونند بجای غر زدن کاری انجام بدند. من خودم 25 سالمه و این سوال برام هنوزم هست که چرا تو نسل ما یکی مثال جزنی، اشرف، زعیم، دهقانی و ... پیدا نشده و نمی شه؟ این کامنتها منو یاد این ضرب المثل میندازه: که معما چو حل گشت، آسان شود. کار دیگه بجایی رسیده که شاملو، براهنی، بازرگان، طالقانی، شریعتی و همه ی اینها احمق خطاب می شوند و هم نسل های من باهوش و تیزبین... در ضمن درمورد بختیار هم باید گفت پیشنهاد نخست وزیری رو به خیلی ها داده بودند، اما فقط بختیار قبول کرد. اونم نه بخاطر وطن پرستیش بلکه فقط بخاطراینکه قدرت براش جذاب بود. رفتن به عراق و دید بازدید از صدام جای هیچگونه مدحی رو براش نمی گذاره و اگر این طور باشه، باید مسعود رجوی را رهبر آزادگان جهان نامید.

-- جاوید ، Feb 1, 2009

شادروان دکتر بختیار در فروردینماه 1359 یعنی حدود شش ماه پیش از آغاز جنگ تحمیلی به عراق رفت. البته این کار اشتباه بزرگی بود. در جریان قیام افسران پایگاه نوژه (شاهرخی) همدان نیز رهبران قیام و شخص بختیار اعتماد بی جایی به رژیم صدام کردند. اما پس از آغاز جنگ، بختیار هیچ گاه به عراق نرفت ولی در برخی موارد با عراق هم دلی نشان داد و این نکته ای سیاه در کارنامه آن بزرگوار است.

-- اردشیر ، Feb 1, 2009

سنگ و چاه و ديوانه و صد عاقل!!!!! همين؟

-- يه آدم معمولي، کمي سنگين، کمي دراز ، Feb 4, 2009

درود بر بزرگانی چون شاپور بختیار و غلامحسین صدیقی که حتی در مخالفت شان نیز صدیق و یکرنگ بودند
پاینده ایران

-- بزرگمهر ، Feb 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)