تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

آیت‌الله خمینی: زنان در مورد حجاب آزاد خواهند بود

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یک‌شنبه اول بهمن ۱۳۵۷ برابر بیست ویکم ژانویه ۱۹۷۹ میلادی

آیت‌الله خمینی: در آینده زنان در مورد حجاب آزاد خواهند بود

روزنامه اطلاعات بخشی از مصاحبه آیت‌الله خمینی با روزنامه السفیر چاپ بیروت را در صفحه آخر خود آورد. روزنامه اطلاعات نوشت: «به اعتقاد رهبر شیعیان، کارتر به خاطر بی‌عدالتی‌ها و جنایاتی که نسبت به ملت ایران روا داشته بی‌ارزش‌ترین مرد روی زمین است.»

آیت‌الله اضافه کرد: «دوران امتیازها و برتری‌ها‌یی که خارجیان از آن برخوردار بودند برای همیشه سپری شده است.» آیت‌الله خمینی در جای دیگر گفت:

«شاه به زیان مسلمانان، اقلیت‌های مذهبی را مورد وجه و عنایت قرار داده بود و می‌پرسند برای چه مراسم انجام سوگند به قرآن مجید را در ارتش لغو کرد؟ برای این‌که به بهاییان و یهودیان امکان دهد مقام افسری را اشغال کنند و به مسلمانان اهانت روا دارند.»

آیت‌الله خمینی که از سوی روزنامه اطلاعات رهبر شیعیان خوانده شده است، افزود: «شاه همچنین شرط مسلمان بودن را برای داوطلبان مشاغل عمومی به سود یهودیان و بهاییان از بین برد. آیا این اقدام تحریک‌آمیز نسبت به سی و پنج میلیون مسلمان کشور نبود؟ در حالی که او می‌دانست شماره یهودیان در ایران از هفتاد هزار نفر و تعداد بهاییان از پنج هزار نفر تجاوز نمی‌کند. به این ترتیب جاسوسان اسرائیل بسیاری از پست‌های مهم را اشغال می‌کردند. اقتصاد کشور در دست آن‌ها بود، آن‌ها برنامه دولت را تنظیم می‌کردند، ارتش را تعلیم می‌دادند، در رشته‌های کشاورزی کار می‌کردند و کشور ما هیأت‌های مطالعاتی به اسرائیل اعزام می‌کرد.»

آیت‌الله خمینی در‌باره اصلاحات ارضی معتقد است که شاه با این اقدام اقتصاد کشور و بنیادهای جامعه را نابود کرد. به اعتقاد وی اصلاحات ارضی به بازرگانی آمریکا و اسرائیل در ایران رونق بخشید.

ایشان در پاسخ به سوال مربوط به موضع آیت‌الله شریعتمداری که در ایران اقامت دارد گفته است که ایشان جزو طبقه روحانیون هستند، اما نماینده خط مشی میانه‌رو به مفهوم آمریکایی کلمه هستند.

آیت‌الله خمینی در پاسخ این سوال که آیا در جمهوری اسلامی زنان مجبور خواهند شد چادر به سر کنند، تأکید کرده‌اند که زن مسلمان به خاطر تعلیمات اسلامی چادر را انتخاب کرده است.

در آینده زنان آزاد خواهند بود، در این باره تصمیم بگیرند. ما تنها از به کار بردن لباس‌هایی که بر خلاف عصمت و عفت عمومی است، جلوگیری خواهیم کرد.


آیت‌الله خمینی

آیت‌الله خمینی: به مردم نشان می‌دهیم که انتخابات آزاد یعنی چه

روزنامه اطلاعات با چاپ عکسی خندان از آیت‌الله خمینی در صفحه نخست خود، «نماز جمعه با امام خمینی در تهران» را به حروفی درشت به عنوان تیتر اول خود انتخاب کرد و نوشت:

«ساعت یک و نیم بامداد امروز خبرگزاری فرانسه خبر تصمیم حضرت آیت‌الله العظمی خمینی مبنی بر بازگشت به ایران را به عنوان یک خبر فوق‌العاده مهم به سراسر جهان مخابره کرد. خبرگزاری فرانسه از قول محافل ایرانی طرفدار امام خمینی در پاریس گزارش داد که رهبر شیعیان جهان به ایران باز خواهد گشت و در همان روز در مراسم نماز جماعت که در یکی از مسجد‌های تهران برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد. به عبارت دیگر امام خمینی نماز جمعه را که تاکنون در نوفل لوشاتو برگزار می‌کردند این هفته در تهران برگزار می‌کنند.»

روز گذشته نیز آیت‌الله خمینی طی پیامی به مردم ایران گفته بود که «من، با توفیق خداوند تعالی پس از چند روزی در خدمت شما خواهم بود و در پشت سر شما به سربازی خود ادامه خواهم داد.»

وی در این پیام از اعضای شورای سلطنت خواسته بود که استعفا دهند و در مورد نمایندگان مجلس گفته بود: «به نمایندگان محمد‌رضا پهلوی که مجلسین را غصب و اشغال کرده‌اند اخطار کنید تا نمایندگان مردم پس از ۵۰ سال که ملت از حق خود محروم بوده به خانه خود بیایند و انشاءالله همه خواهند دید که انتخابات آزاد دو مجلس سالم یعنی چه. من به آنان اخطار می‌کنم که در صورت ورود به مجلس مسئول هر‌‌گونه پیش آمدی خود آنان هستند.»


صادق قطب‌زاده، ابراهیم یزدی و امام خمینی

قطب‌زاده: پس از رفراندوم جمهوری اسلامی تشکیل می‌شود

صادق قطب‌زاده یکی از نزدیکان آیت‌الله خمینی گزارش‌هایی را دایر بر این‌که به تازگی بین نمایندگان دولت شاپور بختیار و نمایندگان رهبر شیعیان گفت و گو‌هایی انجام شده است قویاً تکذیب کرد.

قطب‌زاده احتمال چنین تماس‌‌هایی را در آینده نیز رد کرد و گفت، بین حضرت آیت‌الله و دولت بختیار هیچ‌گونه سازشی امکان‌پذیر نیست. تنها راه حل این است که وی از نخست وزیری کنار برود.

قطب‌زاده گفت: «در هر حال بختیار خواه استعفا کند و خواه در مقام خود باقی بماند این امر در سیر حوادث ایران یعنی تشکیل یک شورای انقلاب اسلامی و روی کار آمدن یک دولت موقت کوچک‌ترین تأثیری نخواهد داشت و طبق برنامه‌ای که تنظیم شده است پس از انجام رفراندوم، در کشور جمهوری اسلامی اعلام خواهد شد.»

در همین حال پس از تظاهرات عظیم جمعه خوش‌بینی زیادی نسبت به روش ارتش در میان نزدیکان آیت‌الله به وجود آمده است. آن‌ها می‌گویند عدم مداخله ارتش در این تظاهرات نشان می‌دهد تعداد نظامیانی که از رهبر شیعیان پشتیبانی می‌کنند روز به روز افزایش می‌یابد.

در این مورد دکتر یزدی یکی دیگر از نزدیکان آیت‌الله به شورش‌هایی که در دو پایگاه هوایی شاهرخی در همدان و وحدتی در دزفول روی داده اشاره کرد.

گفته می‌شود کارکنان این دو پایگاه بر ضد خاندان پهلوی و به طرفداری از تأسیس جمهوری اسلامی تظاهرات کرده‌اند.


آزادی آخرین زندانیان سیاسی کشور

طی امروز و دیروز ۱۸۹ زندانی سیاسی که اکثراً به جرم فعالیت‌های تروریستی به حبس‌های دراز مدت محکوم شده بودند، به دستور شاپور بختیار، نخست وزیر آزاد شدند.

بدین ترتیب دیگر کسی که در ارتباط با فعالیت‌های سیاسی در زندان به سر ببرد جز تنی چند از سران حکومت وجود ندارد. معروف‌ترین زندانیان آزاد شده علی خاوری، مسعود رجوی و موسی خیابانی هستند.

در میان آزاد‌شدگان، فداییانی که در حادثه سیاهکل نیز شرکت داشته‌اند دیده می‌شوند. به نوشته روزنامه اطلاعات، دکتر هدایت‌الله متین‌دفتری تلاش زیادی برای آزادی این افراد کرده است.

اما زندانیان سیاسی باقی مانده شهرت و سابقه سیاسی بسیار بیشتری از آزادشدگان دارند. معروف‌ترین آن‌ها امیر عباس هویدا، داریوش همایون، غلامرضا نیک‌پی و منوچهر آزمون می‌باشند.


داریوش همایون

تکذیب آیات عظام از حمایت از بختیار

به دنبال سخنان شاپور بختیار مبنی بر این‌که اکثریت آیات عظام با سکوت خود موافق وی هستند، آیات عظام شریعتمداری، گلپایگانی و مرعشی نجفی با صدور اعلامیه‌هایی، پشتیبانی از دولت شاپور بختیار را تکذیب کردند.

آیت‌الله شریعتمداری طی اعلامیه‌ای در این باره می‌گوید: «اظهار نظر دولت در این زمینه رسماً و جداً تکذیب می‌شود... صحبت از دولت فعلی یا دولت‌های مشابه در میان نیست، بلکه ما در‌باره اساس موضوع و کل نظام موجود نظر داریم و خواستار برقراری نظام عادلانه اسلامی به جای نظام استبدادی و دیکتاتوری سابق هستیم. بنابر‌این دولت فعلی و دولت‌های مشابه آن به هیچ وجه مورد تایید و موافقت ما نبود، نیست و نخواهد بود.»


یاسر عرفات در کنار رهبران انقلاب

نقش فلسطینی‌ها و قذافی در انقلاب ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس از دمشق در گزارشی نوشت: «سازمان آزادی‌بخش فلسطین که تاکنون از افشای روابط خود با انقلابیون ایرانی خودداری می‌کرد، اکنون روشن ساخته است که در آموزش دادن و مسلح کردن مخالفان شاه نقشی قاطع داشته است.»

در پی عزیمت شاه از ایران رهبران فلسطینی در‌باره سهمی که در انقلاب ایران داشته‌اند سخن می‌گویند. فاروق قدومی که به عنوان وزیر خارجه سازمان مقاومت فلسطین انجام وظیفه می‌کند به هیأت‌های نمایندگی حاضر در کنگره فلسطینی در دمشق گفته است «سازمان‌های کماندویی فلسطینی تماس‌های مستقیمی با حضرت آیت‌الله خمینی برقرار کرده‌اند اما بیش از این توضیحی نداد.»

یک مقام فلسطینی تایید کرده است که قذافی از طریق سازمان‌های مقاومت فلسطین به مخالفان شاه کمک نظامی می‌کرده است. وی جزییات این مطلب را فاش نساخت.

از سویی دیگر، نشریه انگلیسی سندی تلگراف امروز گزارش مفصلی در‌باره تشکیل یک قشون چریک توسط فلسطینی‌ها و سرهنگ قذافی از ایرانیان منتشر ساخته است.

این روزنامه نوشته است این قشون ظرف ۱۲ ماه گذشته از لیبی و پایگاه‌های فلسطینی به ایران باز‌گشته است. «سندی تلگراف» عده افراد این قشون را که همه مردان جوان هستند، دو هزار تن برآورد کرده است که همه آن‌ها به سلاح‌های ساخت شوروی که سرهنگ قذافی در اختیار آن‌ها گذارده، مجهزند و از لیبی کمک دریافت می‌دارند.

افراد این قشون پس از فرا گرفتن تعلیمات لازم در اردوگاه‌های لیبی و اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان و سوریه برای کسب تجربه به جنوب لبنان اعزام می‌شدند و با اسرائیلی‌ها دست و پنجه نرم می‌کردند.

علی‌رغم اعلام رسمی این خبر در روزنامه اطلاعات و انتشار مقاله مذکور در سندی تلگراف و اظهارات سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قذافی، واقعیات و حوادث سال ۱۳۵۷ نشان می‌داد که چنین نیروی تربیت شده‌ای (‌یعنی یک قشون چریکی دوهزار نفره تربیت شده در فلسطین) هرگز وجود نداشته است.

براساس ارزیابی روشن و مشخص کارشناسان تعداد کل نیروهای مخفی و چریک در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ در سه سازمان چریکی که در فلسطین تربیت شده بودند، در کل به ۲۵۰ نفر نمی‌رسید.


تصویر کتاب خاطرات پرویز راجی

یهودیان سرگردانی که می‌روند و می‌آیند

همزمان با بازگشت صدها ایرانی که سال‌ها در تبعید بودند و از بهمن ۵۷ به ایران بازگشتند، صدها ایرانی دیگر چمدان‌های‌شان را بسته و از ایران رفتند.

پرویز راجی، سفیر سابق ایران در لندن که دو روز قبل توسط وزیر خارجه دولت بختیار برکنار شد در خاطرات دیروز خود به تاریخ سی‌ام دی‌ماه ۱۳۵۷ نوشت‌:

«تمام روز مشغول اسباب بستن بودم. لباس رسمی زردوزی شده، دستکش‌های سفید، شمشیر تشریفاتی در غلاف مخمل مشکی، کلاه پردار، مدال و نشان‌ها، همه بی‌معنا، پوچ و منسوخ می‌نماید ـ اشیایی عتیقه یادآور روزگاران گذشته.»

وی ادامه می‌دهد:‌ «در این میان جمعی با شور و شوق از تبعید سیاسی خود به وطن باز‌می‌گردند، و جمع دیگری سرگردانی بی‌پایان خود را در جست‌وجوی پناهگاه یا آشیانی ایمن در خارج می‌آغازند. اصطلاح «یهودی سرگردان» از این پس به ایرانیان بیشتر می‌خورد.»

راجی در ادامه می‌نویسد: ‌«شاه ـ و آن عده از ما که با همه شک و تردیدهای باطنی‌مان در انظار تا آخر از او پشتیبانی کردیم ـ سخت در اشتباه بودیم، و حکم تاریخ و داوری آیندگان، نابخردی راه و رویه ما را محکوم خواهد کرد. با این حال اگر تاوان خطاهای شاه به سقوط دودمان او، یا حتی انحلال پادشاهی و برکناری دائم کلیه خدمتگذاران نظام پهلوی از زندگی سیاسی محدود می‌شد، ای بسا ایران از سرنوشت دهشتناکی که در انتظارش است رسته بود. افسوس که بسی بیش از یک دودمان، بسی بیش از یک حکومت پادشاهی از دست رفته است.»

پرویز راجی در ادامه می‌نویسد:‌«فاجعه واقعی آن است که ایران اینک به چنگ جاهل‌ترین و متعصب‌ترین حکومت مذهبی تاریخ هزار ساله‌اش می‌افتد. ملاهای زهدفروش و عوام‌فریب، با توحش کریه و تقدس دروغین‌شان، بر همه چیز مسلط می‌شوند، ارزش‌های جاودانی تمدن بشری که در همه عالم معتبر است، رو به هزیمت می‌نهد. مدتی بسیار بسیار مدید طول خواهد کشید تا بتوان سقوط در سراشیب ظلم و بربریت به نام خداوند را جلو گرفت، تا چه رسد آن را واژگون کرد. می‌دانم عمر من کفاف نخواهد داد ماجرا را به چشم خود ببینم، و اذعان می‌کنم این امر دلم را می‌شکند.»


هادی خرسندی و اسماعیل نوری‌علا

هادی خرسندی: شرح حال پستچی وظیفه‌شناس

طنز هادی خرسندی، نویسنده و طنزنویس ایرانی که تا یکی دو سال قبل از انقلاب ایران نویسنده طنزهای روزنامه‌ها و مجلات ایران و برخی برنامه‌های کمدی تلویزیون ملی ایران بود، و یکی دو سال قبل از انقلاب برای زندگی به لندن رفت، در روزنامه اطلاعات اول بهمن‌ماه ۱۳۵۷ منتشر شد. در این نوشته آمده است:

تیمسار نعمت‌الله خان در کار «نامه‌رسانی» استعداد داشت و اگر راهش را درست انتخاب کرده بود، شاید می‌توانست پست‌چی خوبی برای مملکت باشد.

ولی متأسفانه در همان قدم اول دچار سرخوردگی شد. نیم ساعت بعد از نیمه شب ۲۴ مرداد ۱۳۳۲ هنگامی که این پست‌چی وظیفه‌شناس، یک نامه سفارشی دوقبضه را به در خانه نخست وزیر وقت برده بود، گیرنده نامه به جای این‌که انعام پستچی را بدهند، گرفتند او را زندانی کردند.

فکرش را بکنید وقتی با یک نامه‌رسان زحمت‌کشی که آن موقع شب به انجام وظیفه مشغول است، چنین معامله‌ای بکنند، آیا دیگر حاضر است به آن شغل ادامه دهد؟

نعمت‌الله خان پستچی از همان آغاز کار به مکانیزه کردن و ماشینیزه کردن پست کشور علاقه‌مند بود و به همین دلیل نامه‌های سفارشی را همراه با چهار کامیون سرباز و دو دستگاه جیپ و یک دستگاه زره‌پوش به در خانه گیرنده می‌برد.

دو سه سال بعد، که کارخانه پپسی کولا در خیابان آیزنهاور افتتاح شد، یک‌روز که این پستچی زحمت‌کش از پشت شیشه‌ها، مشغول تماشای بطری پپسی کولا شد که به طور اتوماتیک زیر دستگاه می‌رفتند، و پر می‌شدند ناگهان این فکر به سرش افتاد که امنیت مملکت را می‌شود با این بطری‌ها تأمین کرد.

مذاکرات نعمت‌الله خان با آقای ثابت پاسال در مورد معامله بطری پپسی کولا چند سالی طول می‌کشید. در آن زمان تیمسار تیمور خان امنیت مملکت را با همکاری یک «خرس» تأمین می‌کرد و نقشی که این خرس در تأمین امنیت کشور داشته، هیچ‌کس تا به حال نداشته است (شاید هم داشته‌اند من که آنجا نبوده‌ام.)

بالاخره نوبت تأمین امنیت اجتماعی به نعمت‌الله خان و بطری‌هایش رسید و او در رأس هتل مجللی قرار گرفت. که از مشتریان عزیز با انواع نوشابه‌ها پذیرایی می‌کردند و ساقی مخصوص هم داشتند.

و به این ترتیب چنان امنیتی در کشور ما برقرار شد که در پناه آن آقای منصور یاسینی توانست شیشه بفروشد و آقای هژبر یزدانی توانست چوبداری کند و آقای محمود جعفریان توانست اصول انقلاب را بررسی کند و آقای علی رضایی توانست «نشان» بگیرد و آقای هرمز قریب توانست «نشان» معامله کند و مردم هم با خوبی و خوشی در نهایت امنیت و آرامش رقص زایمان آقای قطبی را از تلویزیون تماشا می‌کردند.

این بود شرح کوتاهی از زندگی پر افتخار نعمت‌الله خان که به خاطر حسن انجام وظیفه بارها مورد تشویق روسا و بالا‌دستی‌های خود قرار گرفته بود و امروز هم دارد چوب وظیفه‌شناسی خود را می‌خورد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من نمی دانم اینها در خمینی چه دیده بودند که این طور واله اش بودند.
از ان اول مشغول شاخ و شانه کشیدن برای همه بود. اصلا در کلامش
تقاضا می کنم و خواهش میکنم و لطفا... نمی بینید. هر چه هست زبان زور
است و تهدید.
جالب اینجاست هنوز قدرت نگرفته برای شریعتمداری هم خط و نشان میکشد
و او هم نمی کند از نفوذش در مردم یا دستکم مقلدانش استفاده کرده ومردم را
ارام کند که هیچ به شاه بد و بیراه می گوید.
اقایان حتما خواهند گفت سانسور بود نمیدانستیم که مضحک است چون اکثر
اتش بیاران معرکه سالها در غرب بی سانسور زیسته بودند ...
بعضی ها هیچ وقت نمی فهمند.

-- farhad ، Jan 20, 2009

چه کتاب جالبی دکتر راجی نوشتند و چه تفسیرهای واقع بینانه ای در ان زمان از حوادث داشته اند.

-- بدون نام ، Jan 21, 2009

این حرفهای آقای پرویز راجی را باید با طلا نوشت من خودم شخصا کتاب در خدمت تخت طاووس ایشان را بارها و بارها خوانده ام و از پیش بینی ها روشن و واقع گرایانه بارها تعجب کردم، نمونه از همان پیش بینی های آقای پرویز راجی را شما در همین مقاله آورده اید، نمیدانم ایشان هنوز زنده هستند یا نه؟ ولی درود بر این دیپلمات روشن ضمیر و آینده نگر با این پیش بینی دقیق از اوضاع آینده کشور ما ایران.

-- آزیتا رضوی ، Jan 21, 2009

مدتی بسیار مدید طول خواهد کشید تا بتوان سقوط در سراشیب ظلم و بربریت به نام خداوند را جلو گرفت...
واقعا چه تيزبين!

-- اكس ، Jan 21, 2009

قطب‌زاده: پس از رفراندوم جمهوری اسلامی تشکیل می‌شود
خب شاید مردم در رفراندم جمهوری اسلامی نخواستند.

...و طبق برنامه‌ای که تنظیم شده است پس از انجام رفراندوم، در کشور جمهوری اسلامی اعلام خواهد شد.»

چه کسی این برنامه را تنظیم کرده؟ اصلا اگر تنظیم شده دیگه رفراندم می خواد
چه کار؟


-- FARHAD ، Jan 21, 2009

واقعا دروغ تا چه حد؟

-- محمدرضا ، Jan 21, 2009

ای کاش آقای راجی پادشاه ایران بود.

-- بدون نام ، Jan 22, 2009

بهتر از کامنت آقای پرویز راجی نمی شد نوشت! واقعا که ایران همون شد که گفتن!

-- Javad ، Jan 22, 2009

با سلام
انتظار بيهوده اي است اگر بخواهيم كه كساني كه تا ديروز بزرگترين كارشان و مايه افتخارشان ، سخنراني مثلاً در يك جمع چند صد نفري بوده را حكومتگران مسلط و خوبي بدانيم. با يك حساب دو دو تا هم مي شد مردم ايران بفهمند كه اگر چه رهبري ايران در آخرين روزها رهبري كردو انقلاب پيروز شد ولي اصلاً اين به معناي آن نبوده كه حكومت گرداني را هم به خود او بسپارند . مي دانيد گمان مي كنيم براي بعضي كارها ديگر خيلي دير شده و آنچه نبايد اتفاق مي افتاد افتاده است . كشوري سراسر دروغ و تملق و رياكاري . مردمي دروغگو كه هر روزشان با اين فكر آغاز مي شود كه چگونه هم را بدرند و البته دريده نشوند . به عبارتي همه به نوعي سياست بازان بي رحمي هستند كه برادر خود را هم سالم نمي خواهند . كي و چند ده سال ديگر درست خواهد شد اگر از همين امروز آغاز كنيم؟؟!!!

-- mohamad ، Jan 22, 2009

سلام خدا بر خمینی

-- محمد ، Jan 22, 2009

جای بسی تاسف

-- بدون نام ، Jan 31, 2009

امام عزيز اكه تمام دنيا هم بكن تو بد بودبى من دوست دارم تا اخرين لحظه عمرم

-- داريوش ، Jun 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)