تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

آیت‌الله خمینی: من با بختیار تفاهمی نکرده‌ام

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه هشتم بهمن ۱۳۵۷ برابر بیست و هشتم ژانویه ۱۹۷۹ میلادی

آیت‌الله خمینی خبر پذیرفتن دکتر بختیار را تکذیب کرد

تنها پس از گذشت ساعاتی از پخش رادیویی بیانیه شاپور بختیار در مورد دیدار قریب‌الوقوعش با آیت‌الله خمینی و اعلام این‌که متن این بیانیه مورد موافقت آیت‌الله خمینی نیز قرار گرفته است، در ساعات بامدادی امروز، آیت‌الله خمینی با صدور اعلامیه‌ای این خبر را تکذیب کرده و گفت شاپور بختیار را تا هنگامی که استعفا نداده است، به حضور نمی‌پذیرد.

متن این اعلامیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
۲۸ صفر ۱۳۹۹

حضرات حجج اسلام تهران و سایر شهرستان‌ها دامت برکاتهم، آنچه ذکر شده است که شاپور بختیار را با سمت نخست وزیری من می‌پذیرم دروغ است بلکه تا استعفا ندهد او را نمی‌پذیرم، چون او را قانونی نمی‌دانم.

حضرات آقایان به ملت ابلاغ فرمایید که توطئه‌ای در دست اجرا است و از این امور جاریه گول نخورند. من با بختیار تفاهمی نکرده‌ام و آنچه سابق گفته است که گفت و گو بین من و او بوده دروغ محض است. ملت باید موضع خود را حفظ کند و مراقب توطئه باشد.
والسلام علیکم و رحمت الله
روح‌الله الموسوی الخمینی


آیت‌الله خمینی در پاریس / عکس: آژانس مگنوم

در همین حال‌، امروز آیت‌الله خمینی در سخنانی در همین مورد گفت: «... من گفتم اگر دولت بیاید اینجا، یعنی رییس دولت به قول خودشان بیاید، اینجا، اما استعفایش را قبلاً ننویسد و اعلام نکند، با من ملاقات نمی‌تواند بکند. این هم که من می‌گویم استعفا، نه این‌که این معنای قانونی استعفا دارد. این نیست. این نخست وزیر نیست. نه این‌که نخست وزیر است و استعفا کند، لکن برای حفظ ظاهری است که حالا کلمه استعفا را ذکر می‌کنیم و‌الا استعفا یعنی چه؟ اصلاً نخست وزیر که تو نیستی.»

ایشان در ادامه گفت: «اعلام بکند من نخست وزیر نیستم، اگر این را کرد، چون مثل بعضی از این‌ها که بودند که خیلی جنایتشان فوق‌العاده بود و نمی‌توانستم من حتا با استعفا یا با چیز هم قبولشان بکنم، خوب به آن اندازه هنوز نرسیده، اگر عاقل باشد استعفا می‌کند و می‌آید اینجا توبه می‌کند، می‌شود مثل سایر مردم. اگر صفتش را آن هم از دست داده، آن دیگر با خودش است.»

آیت‌الله خمینی در پایان گفت: «اگر چنانچه بیاید توبه کند ما می‌پذیریم از او، و اگر سر سختی کند، همین است که بود و پشیمان خواهد شد. من به او الآن می‌گویم که پشیمان می‌شوی، شرافت ایلی را، ایلی خودت را از دست نده. خراب نکن خودت را، که در ایلت هم خراب خواهی شد. دیدی چطور اربابت پشیمان شد. آمد التماس کرد و مردم نپذیرفتند. شرافت را، آبروی خودت را از دست نده.»


مهندس بازرگان و آیت‌الله طالقانی

ناراحتی بازرگان از خلف وعده آیت‌الله خمینی

پس از پخش بیانیه بختیار از رادیو، برخی از نزدیکان آیت‌الله خمینی که مخالف پذیرفتن دکتر بختیار توسط وی بدون آن‌که استعفا بدهد بودند در همان شب و در ساعات اولیه بامداد با وی تماس گرفته و مخالفت خود را با این مسأله بیان داشتند.

در پاریس ابوالحسن بنی‌صدر شدیداً مخالف این دیدار بود و همان شب مخالفتش با این دیدار را به آیت‌الله اعلام کرد. ابوالحسن بنی‌صدر، مخالفت خود را باعث تغییر رأی آیت‌الله می‌داند.

اما با توجه به این‌که برخی از روحانیون متحصن با این دیدار مخالف بودند و آیت‌الله خمینی پیام تکذیب دیدار خود با بختیار را خطاب به روحانیون تهران و شهرستان‌ها که نمایندگان آن‌ها در تحصن هستند نوشت و با توجه به این‌که برخی از آن‌ها به خصوص آیت‌الله منتظری، آیت‌الله خلخالی و آیت‌الله ربانی شیرازی در همان شب به آیت‌الله در پاریس تلفن کرده و مخالفت شدید خود را با این دیدار به وی اطلاع می‌دهند، احتمال اثر‌گذاری آن‌ها بیشتر است.

در همین حال، دست‌اندرکاران برگزاری این دیدار در تهران، به خصوص مهندس بازرگان که امید داشت راه حلی پیدا شده ناراحت شدند. امروز مهندس بازرگان به پاریس تلفن زده و از بیانیه آیت‌الله خمینی اظهار ناراحتی می‌کند و می‌گوید:

«چرا خلف وعده شده است و در دستگاه آیت‌الله زیر قول و قرار می‌زنند و آبروی خودشان و ما را می‌برند. ثانیاً چرا فرصت و یک امکان عالی پیروزی بدون خونریزی را از دست دادیم.»

بازرگان می‌افزاید: «این کار نتایج بسیار بدی برای ما خواهد داشت. حالا خواهند گفت که بازرگان می‌خواسته است بختیار را به پاریس ببرد و با آقا آشتی بدهد.»

دکتر یزدی ناراحتی و نگرانی بازرگان را با آیت‌الله مطرح می‌کند. آیت‌الله، توضیحات یزدی را می‌پذیرد و می‌گوید به آقای بازرگان پیغام بدهید که «صحیح نبود نخست وزیر را بپذیرم و درست هم نبود که بیاید و نپذیرم. با شما هم اگر می‌آمد و نمی‌پذیرفتم بدتر می‌شد. لذا ملزم بودم که بنویسم. مطمئن باشید که کسی به شما این ظن را نمی‌برد. جبران خواهم کرد.»


تحصن روحانيون در مسجد دانشگاه تهران در اعتراض به بستن فرودگاه‏‌های كشور / عکس: اسناد انقلاب اسلامی

تحصن روحانیون در دانشگاه تهران در اعتراض به جلوگیری از بازگشت خمینی به کشور

حدود یک‌صد تن از روحانیون در اعتراض به عمل دولت در جهت ممانعت از بازگشت آیت‌الله خمینی به ایران در محل مسجد دانشگاه تهران متحصن شدند. در حدود ساعت نه صبح امروز، ۲۰ تن از روحانیون جامعه روحانیت مبارز تهران و ۲۰ تن از روحانیون شهرستان‌ها تحصن اعتراضی خود را در مسجد دانشگاه تهران آغاز کردند.

دکتر زیبا‌کلام از استادان دانشگاه از سوی سازمان ملی دانشگاهیان به آن‌ها خوش‌آمد گفت. پس از گذشت تنها یک ساعت، عده روحانیون متحصن به حدود ۱۰۰ تن رسید.

سخنگوی روحانیون متحصن حضرت آیت‌الله جنتی هستند. ایشان به خبرنگاران گفتند که انتظار می‌رود آیت‌‌الله طالقانی، آیت‌الله منتظری و آیت‌الله بهشتی به جمع متحصن بپیوندند.

روحانیون که در محل مسجد دانشگاه متحصن شده‌اند اعلام کردند که تا مراجعت حضرت امام خمینی به ایران به تحصن خود ادامه خواهند داد. روحانیون متحصن از کلیه شهرستان‌های ایران هستند ولی اکثریت آنان را مدرسین حوزه علمیه قم تشکیل می‌دهند.

آیت‌الله مطهری، آیت‌الله علی جنتی، آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله مهدوی‌ کنی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله خلخالی از جمله متحصنین در دانشگاه هستند.

در ساعت ده صبح امروز، نماینده خلبانان اعتصابی هواپیمایی ملی نیز به جمع روحانیون آمد و آمادگی خلبانان را برای پیوستن به این اعتصاب اعلام کرد. در همین زمان گروه‌های دانشجویی نیز به پشتیبانی از روحانیون دست به تظاهرات زدند.

یک گروه از دانشجویان شعار می‌دادند: برادر مسلمان، تحصن، تحصن ـ دانشگاه، تحصن، تحصن. گروه دیگر دانشجویان که به حمایت از روحانیون دست به تظاهرات زده بودند، شعار می‌دادند: نه قانون اساسی، نه سازش سیاسی ـ تنها ره رهایی، جنگ مسلحانه.


سید احمد خمینی

پاسخ احمد خمینی در‌باره آزادی حزب توده: حال شما خوبه؟

روزنامه اطلاعات در صفحه اول خود مصاحبه‌ای با احمد خمینی، فرزند آیت‌الله خمینی به چاپ رسانده است که در زیر می‌آید:

در حکومت جمهوری اسلامی آیا آزادی احزاب، بیان و عقیده وجود دارد؟

ملاک جواز و عدم جواز آزادی، خیانت به دین و ملت است. آزادی تا آنجا که خیانت به ملت نباشد مانعی ندارد ولی اگر یک وطن‌فروش آزاد باشد حزبی تشکیل دهد و علیه دین و دیانت و ملت و مملکت تبلیغ کند، شدیداً از آن جلوگیری می‌شود.

آنچه آزادی است آزادی افکار است، البته باید روزنامه و مجله خودشان را هم با آرم و مشخصات معین کنند.، نه این‌که صفحه اول روزنامه را مزین به نام پیغمبر و امام کنند و اخبار ایران را که سراسر مذهبی است نقل کنند، ولی تحلیل‌هایی که می‌شود بر ضد معتقدات ملی و مذهبی جامعه باشد. این یک خیانت است و شدیداً باید چهارچوب‌ها مشخص گردد...

حزب توده آزادی فعالیت دارد یا نه؟

سلام علیکم، حال شما خوبه؟

بعضی‌ها می‌گویند جمهوری اسلامی به سوی استبداد خواهد رفت. نظر شما در این باره چیست؟

استبداد یعنی چه؟ اگر به معنی خودسری و دیکتاتوری طبقه حاکم باشد که همه می‌دانیم در اسلام این چیزها معنی ندارد. به زندگانی حضرت رسول و مولای متقیان امیرالمومنین و سالار همه دلاوران نگاه کنید.

اگر به این معناست که جلوی فحشا و مفاسدی را که ممکن است طبقه‌ای خوششان بیاید گرفته شود، آری اسلام استبداد است. نه این‌که کشیده می‌شود به استبداد. در تمام جهان آزادی بر طبق قوانینشان مورد قبول است نه آزادی مطلق.

نقش آمریکا، چین، شوروی و انگلستان در جریانات اخیر چه بوده است؟

آمریکا که سراپا ایران را وابسته به خود کرده است. چرا از رژیم شاه دفاع نکند؟ او که نفت را می‌برد و به جای آن اسلحه وارد ایران می‌کرد و ایران را پایگاهی برای خود کرده بود. چه کسی بهتر از شاه می‌توانست منافع آنان را حفظ کند؟

ایران چه از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی و چه فرهنگی زائده آمریکاست و تا رژیم فعلی هست این وابستگی ادامه دارد و نقش آمریکا هم با این تعریف روشن می‌شود. شوروی هم که همیشه دودوزه باز است.

گاز ما را می‌برد و تا چندی پیش مردم شجاع ایران را مردمی مرتجع و فناتیک معرفی می‌کرد ولی اکنون قیافه‌ای عکس آنچه هنوز در دل می‌پروراند گرفته است. شوروی چه کسی بهتر از شاه را می‌تواند پیدا کند و چرا از شاه دفاع نکند.

انگلستان حیله‌گر هم چیزی است در حد آن دو و آقای محترم چین هم که روی اجساد مردم ما جشن گرفت و جام شراب خود را با پادشاه روی اجساد شهدای ما نوشید. امروز ملتی به پا خواسته است تا بدون اتکاء به شرق و غرب روی پای خود بایستد.

مناسبات ایران با کشورهای اسلامی چگونه خواهد بود؟

ملت‌های اسلامی با دولت‌های اسلامی فرق می‌کند. ملت‌های اسلامی همه با هم برادرند. ولی وضع دولت‌های اسلامی مورد مطالعه است چون بعضی از آن‌ها را نمی‌شود دولت اسلامی نامید.

چون آنان به تمام معنی خود را در اختیار غرب و شرق گذاشته‌اند. آیا دولت سادات را نمی‌بینید؟ آیا اصولاً به عربستان فکر کرده‌اید؟ واقعاً که شرم‌آور است.


عکس: آژانس مگنوم

ده‌ها کشته در درگیری‌های خونین تهران

روزنامه اطلاعات می‌نویسد که بنا بر گفته شاهدان عینی، در ساعت ۱۳، گروهی از افرادی که لباس شخصی بر تن داشتند با خروج از ساختمان ژاندارمری که در خیابان سی متری قرار دارد، با سنگ به اتوبوس‌های ژاندارمری حمله کرده و سپس به داخل ژاندارمری برگشتند.

مدت کوتاهی بعد، مأموران از بالای ساختمان ژاندارمری به روی مردمی که برای تماشای این صحنه دور اتوبوس‌ها و روبه‌روی ساختمان ژاندارمری جمع شده بودند، آتش گشودند که در دم عده‌ای از مردم نقش بر زمین شدند.

از بالای ساختمان‌های مجاور نیز عده‌ای از ژاندارم‌ها که لباس شخصی بر تن کرده بودند به روی مردم تیراندازی می‌کردند. در پی این تیر‌اندازی‌ها مردم وارد کارزار شده و به درگیری با نیروهای ژاندارمری پرداختند.

این درگیری‌ها تا ساعت هشت شب ادامه داشت. در این میان مردم برای جلوگیری از عبور و مرور خودروهای ارتشی، خیابان‌ها را با اتو‌مبیل‌های متعدد بستند. بر طبق اعلام رادیو، در این درگیری‌ها ۲۷ تن کشته و ۴۰ نفر زخمی شدند.

شاهدان عینی و مردم، عده‌ی شهدا را ۱۵۰ نفر و زخمی‌ها را ۶۰۰ نفر اعلام می‌کنند. خبرگزاری‌های بین المللی، زد و خوردهای دیروز تهران را پس از واقعه میدان ژاله در هفده شهریور، خونین‌ترین حوادث تهران خوانده‌اند.

سه تن از کشته‌شدگان از سربازان ژاندارمری بوده‌اند. روزنامه اطلاعات از قول شاهدان عینی می‌نویسد که به هنگام حمله به ساختمان ژاندارمری، سه تن از سربازان ژاندارمری لباس‌های خود را از تن به در کرده و به سوی مردم رفته‌اند که ناگهان از پشت به گلوله بسته می‌شوند.

اما فرمانداری نظامی تهران با صدور اطلاعیه‌‌ای وقایع را به گونه‌ای دیگر بیان می‌کند. فرمانداری نظامی تهران می‌نویسد: در حدود ساعت ۱۵، تعداد زیادی از خرابکاران که برخی از آن‌ها به مسلسل و جنگ‌افزارهای دیگر مسلح بودند و دیگران نیز سنگ و چوب به همراه داشتند از پشت بام‌ها و ساختمان‌های مجاور میدان ۲۴ اسفند به نگهبانان و پاسداران مأمور حفاظت ساختمان ستاد ژاندارمری کشور حمله و قصد آتش زدن ساختمان را داشتند که با دفاع مأموران ژاندارمری روبه‌رو شدند.

در این رویداد مأموران فقط از تیراندازی هوایی، گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کردند. اما مهاجمین با اسلحه به سمت مأموران تیرانداری کردند...

تعدادی از مأموران فرمانداری نظامی تهران و حومه که به قصد کمک عازم ستاد ژاندارمری بودند جلوی دانشگاه تهران با عده زیادی عناصر آشوب‌طلب و مسلح روبه‌رو می‌شوند که به سمت مأموران نظامی مبادرت به تیراندازی می‌کنند و مأموران برای حفظ جان خود متقابلاً شروع به تیراندازی می‌نمایند که در این برخورد حدود ۴۰ نفر زخمی می‌گردند...

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان


ما تا بحال فکر میکردیم امام نایب امام زمان هستند اما از فرمایشات حضرت ایشان البته بعد ازسعی بسیار برای ترجمه اش به فارسی
اینطور برداشت میشود که ایشان در حقیقت خود خدا هستند زیرا بختیار باید
برود وپیش ایشان توبه کند.
هی هی هی!...

-- farhad ، Jan 27, 2009

احتمالا منظور نظر توبه سیاسی میباشد و نه توبه مذهبی !
خدا عالم ست!

-- امین کیا ، Jan 27, 2009

ای کاش زمان در همان مرحله متوقف می شد. ای کاش اسیر احساسات نمی شدیم و چشم و گوشمان را باز می کردیم و مسایل را بهتر تجزیه و تحلیل می کردیم. ای کاش ساده لوح نمی بودیم، ای کاش بازرگان فریاد می زد که آیت الله خلف وعده می کند مردم به هوش باشید! ای کاش و هزاران ای کاش دیگر، ولی افسوس که دیگر در دام استبداد گرفتاریم و باید به فزرندان خود گوشزد کنیم که راه را از چاه تشخیص بدهند و اشتباه ما را تکرار نکنند.

-- داریوش ، Jan 29, 2009

به عنوان یک جوون 30 ساله می تونم بگم که دارم دیوونه میشم از اینهمه حماقت. کاش آریامهر ما میدونست که احمق نگه داشتن مردم و مسدود کردن راه تغذیه اندیشه مردم چنین فرصتی رو پدید می آره تا موج سواران از این حماقت ها به عنوان ابزار وحشیگری استفاده کنند و حرف بعدی ام با امثال حاج سید جوادی ها چریک های فدایی مجاهدین خلق هست که هنوز با ایستادگی بر مواضع پوچ و بی ارزششون به گوش هم نسلهای من در ایران سیلی مضاعف می زنند. به چه کسی از این حماقت شما شکایت کنم. از مرز جنون گذشته ام.

-- علیرضا ، Jan 29, 2009

جالبه! چهره افراد را در گذشت زمان و فرو نشستن گرد و غبار بهتر می‌توان شناخت. مهندس بازرگان یکی از چهره‌های صادق است که تمام تلاش خود را برای کاستن از برادرکشی و کاهش خشم ملی به کار گرفت. روانش شاد.

-- علیرضا ، Jan 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)