تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

عامل فاجعه سینما رکس، فرماندار آبادان شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه پنجم اسفند ۱۳۵۷ برابر بیست و چهارم فوریه ۱۹۷۹ میلادی

آیت‌الله به قم می‌رود

به دنبال سخنان امیرانتظام، معاون نخست وزیر درباره سفر قریب‌الوقوع امام خمینی به قم، امروز یکی از نزدیکان رهبر انقلاب اظهار داشت قرار بود امام خمینی بنا به تمایل خودشان صبح سه‌شنبه به قم باز‌گردند ولی ظاهراً این اقدام پنج‌شنبه انجام خواهد گرفت.

همین مقام افزود: در شرایط فعلی امام خمینی ترجیح می‌دهند در حوزه علمیه قم اقامت کنند و از آنجا نظارت علیه خود را بر انقلاب اسلامی داشته باشند. این کار از سویی فرصت بیشتری برای طلاب و علما به وجود می‌آورد تا از محضر ایشان کسب فیض کنند و از طرفی به رهبر انقلاب فرصت می‌دهد تا کمی استراحت کنند چرا که برنامه‌های فشرده تهران واقعاً ایشان را خسته کرده است.

دکتر گرجی، پزشک مخصوص امام در مورد خستگی امام گفت: «من در شگفتم که امام با چه نیرویی می‌تواند این همه کار و مراجعه را با آرامش انجام دهد و خللی در قوت و قدرتشان ایجاد نشود.»

دکتر گرجی گفت: «این فقط خداوند است که سلامت امام را حفظ می‌کند.» وی گفت: «امام خمینی دارای سلامت کاملند و هیچ نوع بیماری خاصی ندارند ولی به سبب کار زیاد گاه دچار خستگی می‌شوند که احتمالاً سفر به قم و استراحت کافی رفع‌کننده این خستگی خواهد بود.»


آیت‌الله خمینی

کشاورزی باید با انقلاب اسلامی وفق داده شود

مهندس اسماعیل قره‌باغی، سرپرست وزارت کشاورزی و عمران روستایی به کارکنان این وزارتخانه دستور داد که کارهای جاری را شروع کنند و با شکستن مسدودیت بایگانی‌ها و دفاتر مربوط در اختیار ادارات و موسسات تابعه مربوط قرار داده شود

اسماعیل قره‌باغی طی یک تماس تلفنی به خبرنگار اطلاعات گفت: «روز پنج‌شنبه احکام جدید معاونان قبلی این وزارتخانه صادر شده است تا آن‌ها کماکان در دفاتر خود مشغول فعالیت باشند.» وی در زمینه حضور وزیر جدید کشاورزی، مهندس ایزدی در وزارتخانه اظهار داشت هنوز با وزیر کشاورزی تماسی حاصل نکرده است ولی پیش‌بینی می‌کند که تا پایان هفته جاری وزیر جدید کشاورزی در محل این وزارتخانه حضور یابد.

مهندس قره‌باغی که سالیان دراز در سمت مدیریت عامل بنگاه تهیه بذر چغندر قند خدمت کرده و از محققان این وزارتخانه می‌باشد در پاسخ این سوال که برنامه‌های آینده کشاورزی چگونه خواهد بود، گفت:

«ایدئولوژی کشاورزی بایستی با انقلاب اسلامی وفق داده شود و انجام این کار مستوجب بررسی‌هایی گوناگون است، ولی رویهم‌رفته سیاست جدید کشاورزی مبتنی بر هماهنگ کردن و مردمی کردن کشاورزی خواهد بود. کشاورزی سنتی را بایستی به تدریج به مکانیزه تبدیل کنیم و در این راه احتیاج مبرمی خواهد بود که کشاورزان خرده مالک از همه لحاظ مورد حمایت قرار گیرند.»


دکتر محمد مکری

استقلال برای ایران و خودمختاری برای کردستان

سخنگوی هیأت اعزامی آیت‌الله خمینی به کردستان بعد از بازگشت خود به تهران، عصر دیروز اعلام کرد در این مرحله به مردم کردستان برای برقراری نظم و ترتیب در استان خود اختیار داد. محمد مکری گفت: اگر کمیته انقلاب ایالتی کردستان به خوبی سازمان داده شود و با دولت مرکزی روابط مناسب برقرار گردد در این صورت وظیفه برقراری نظم و ترتیب، می‌تواند به طور موقت به مردم محلی واگذار گردد.

دکتر مکری اضافه کرد: «البته هرگونه تصمیمی که در این رابطه اتخاذ شود، باید در چارچوب استقلال و تمامیت ارضی ایران صورت گیرد. آنچه آشکار است آن است که مردم کردستان آزادی فرهنگی داشته باشند و به دو زبان صحبت نمایند.»

هیأت اعزامی آیت‌الله خمینی پنج‌شنبه گذشته به کردستان اعزام گردید و تاریخ عزیمت آن اندکی پس از حرکت گروه اعزامی مهدی بازرگان به کردستان بود که ریاست آن را داریوش فروهر وزیر کار و امور اجتماعی برعهده داشت.

هیأت‌های اعزامی با اعضای کمیته انقلاب مهاباد به بحث و مذاکره پرداختند که خواست‌های خود را برای نمایندگان آیت‌الله بازگو نمودند. مکری گفت: «من به آن‌ها گفتم بعضی از خواست‌هایشان را می‌توان بلافاصله پاسخ داد اما بقیه آن‌ها باید در مجلس جدید به بحث گذارده شود.»

امیر انتظام، سخنگوی دولت دیروز به خبرنگاران گفت: «نمایندگان قریب به دو میلیون نفر کرد که در نزدیکی مرز عراق و ترکیه زندگی می‌کنند خواستار خودمختاری داخلی شده‌اند. ولی البته بین تقاضا و اجابت تقاضا فرق است.»

در خلال این مدت، کردها شیخ عزالدین حسینی را به عنوان سخنگوی خود در جریان مذاکره با دولت برگزیدند. خبرگزاری‌ها به نقل از حسینی گزارش دادند: «اگر دولت با پیشنهاد اعطای خود‌مختاری به کردستان موافقت ننماید ما با هیچ چیز دیگر موافقت نخواهیم کرد.»

محمد مکری که هیأت تحت سرپرستی وی در جریان بازدید از کردستان مورد استقبال مردم قرار گرفت اقرار کرد که مردم در عین حالی که از آیت‌الله خمینی حمایت می‌کردند شعارهایی چون استقلال برای ایران خودمختاری برای کردستان می‌دادند.

نمایندگان آیت‌الله اشاره کردند که امکان زیادی وجود دارد که کردها کنترل کشاورزی و توسعه اقتصادی منطقه خود را به دست گیرند. مکری به نیاز شدیدی که به یک ارتش مقتدر و تابع دولت مرکزی وجود دارد اشاره کرد که بتواند از مرزهای کشور پاسداری کند.

او از جلال طالبانی، رهبر طایفه مستقر در عراق به عنوان طرفدار ایران و حزب دمکرات کردستان ایران نام برد. امام جمعه مهاباد دیروز اعلام کرد که وی از هیچ‌گونه شورشی توسط کردهای عراقی تحت رهبری جلال طالبانی آگاهی ندارد. او هشدار داد که افراد مشکوک در مرز ایران، عراق و ترکیه ناآرامی‌هایی برانگیخته‌اند اما هیچ‌یک از آن‌ها از پیروان جلال طالبانی نیستند.

او گفت: «نیروهای امپریالیستی می‌خواهند از طریق بسط شایعات مربوط به تجزیه طلبی در این منطقه آشوب به پا کنند. ما خواهان استقرار یک جمهوری اسلامی عادی تضمین حقوق ملی مذهبی سیاسی و آزادی‌های اجتماعی در ایران هستیم. کردها هیچ‌گاه خواهان تجزیه کردستان نبوده و نخواهند بود. رهبران مذهبی کرد همیشه همگام با سایر مردم ایران با امپریالیسم و رژیم اختناق شاه مبارزه کرده‌اند.»

حسینی گفت که وی با داریوش فروهر ملاقات و مذاکره کرده است و صورتی مشتمل بر هشت تقاضا را به وی تسلیم داشته است. حسینی اضافه کرد که وی با وزیر کار و امور اجتماعی به نوعی تفاهم دست یافته است و فروهر به او وعده داده است که این خواست‌ها مورد مطالعه کابینه قرار گیرد.

حسینی تصرف پادگان‌های نظامی را نیز تکذیب کرد و اعلام داشت این شایعات از آنجا سرچشمه می‌گیرد که عده‌ای از نیرو‌های انقلابی نیروهای وفادار به رژیم سابق را خلع سلاح کرده‌اند. او به این نکته اشاره کرد که فرمانده جدید پادگان مهاباد، سرهنگ زره‌پوش خود یک نفر کرد است و از سوی دفتر رئیس ستاد به این سمت برگزیده شده است و در حال حاضر بدون هیچ‌گونه مشکلی امور پادگان را انجام می‌دهد.

حسینی گفت که خود وی به اتفاق یکی دیگر از رهبران مذهبی به پادگان رفته و با سربازان سخن گفته است و فعلاً هیچ‌گونه مشکلی در پادگان وجود ندارد. حادثه‌ای نیز که در آنجا به وقوع پیوست موضوعی داخلی و نظامی بود.

از سوی دیگر، سخنگوی هیأت اعزامی امام خمینی به کردستان امروز گفت: «آنچه به عنوان شورش کردها در جراید منتشر شده در واقع با مقدار زیادی مبالغه همراه بوده است.» وی گفت: «کردهای ایران همه رهبری امام را قبول دارند. حتی طالبانی نیز در این جهت فکر می‌کند و خود را جدا از انقلاب ایران نمی دانند ولی گروهی از اکراد عراقی که عامل دولت‌های خارجی هستند با حمله به پاسگاه‌های ایرانی و غارت مردم بی‌گناه ظاهراً قصد تفرقه‌اندازی دارند.»

وی در پایان، ضمن ستایش از همدلی و همراهی برادران اهل تسنن در غرب کشور گفت: «مذاکره ما با آن‌ها برای رسیدن به یک تفاهم کلی در مورد رسمی شدن زبان کردی ادامه دارد.»


شیخ عزالدین حسینی

مجاهدان جمع‌آوری اسلحه را آغاز کردند

لاریجان، در پی دستبرد گروهی ناشناس به قرارگاه تابستانی واحد منحله گارد (تکاور) در جاده هراز (آب اسک) پاسداران کمیته انقلاب لاریجان (گزنگ) حفاظت از این محل را بر عهده گرفتند تا اثاثه این قرارگاه به تدریج به محل امن‌تری انتقال یابد.

بنابر اظهار یکی از خوانندگان روزنامه جوانان پاسدار کلیه اتومبیل‌های عبوری را در جاده هراز مورد بازرسی قرار می‌دهند و تا به حال موفق به کشف پنج قبضه اسلحه ژـ ۳ و سه قبضه کلت و یک قبضه مسلسل یوزی و مقدار قابل توجهی فشنگ شده‌اند.

دستگیری ساواکی چهار‌زنه

نجف آباد ـ شخصی به نام حسن عباسی معروف به مرد چهار زنه به اتهام همکاری با ساواک و دزدی و زمین‌خواری از طرف ستاد کمیته انقلاب اسلامی نجف‌آباد دستگیر و موقتاً در زندان شهربانی نجف‌آباد بازداشت شد.

همچنین «شیخ واحدی» از طرف ستاد کمیته انقلاب با کمک روحانیون محلی، تاکنون در روستاهای جوزان، یزدانشهر، و افجان کمیته‌های انقلابی اسلامی تشکیل داده و از هر روستا شش نفر را به عنوان نمایندگان کمیته انتخاب کرده‌اند. ضمنا در شهر «تیران» توسط روحانیون محلی کمیته انقلاب اسلامی تشکیل شده است.

اراک ـ قاسم یادگاری، عضو انجمن شهرستان اراک که با همکاری دکتر اکبر بهادری و عصمت مشایی نمایندگان اراک در مجلس منحله شورای ملی، گروهی چماق به دست را به جان مردم اراک انداخته بودند توسط سربازان انقلاب دستگیر و تحویل کمیته اسلامی این شهر شدند.

در خبری که چند روز قبل در این مورد داشتیم آمده بود که از قاسم یادگاری یک قبضه اسلحه کمری سه صندوق مشروبات الکلی و نیم کیلو تریاک کشف گردیده است که از این بابت لازم به یادآوری است که فقط یک قبضه اسلحه کمری متعلق به این شخص بوده و مشروبات الکلی و نیم کیلو تریاک متعلق به شخص یا اشخاص دیگری است که هنوز شناسایی نشده‌اند.


داریوش فروهر

کشف قبر شهید

بهبهان، مدفن عبداله خان ضرغام‌پور، شهید مجاهد، پس از شانزده سال در شش کیلومتری بهبهان پیدا شد. ضرغام‌پور که از سران عشایر کهکیلویه و بویر‌احمد بود، در جریان غائله فارس از مخالفان سرسخت رژیم بود که در سال ۱۳۴۱ پس از دستگیری وسیله عمال رژیم منفور پهلوی در بهبهان به دار آویخته شد و جنازه او را مخفیانه در بیرون شهر به خاک سپردند.

دیروز در پی کشف محل دفن این شهید مجاهد، هزاران نفر بر سر مزار او حضور یافتند و ضمن فاتحه‌خوانی از وی تجلیل کردند. از سوی دیگر مهمانسرای جلب سیاحان بهبهان به تصرف نیروهای انقلاب اسلامی در آمد و اداره آن زیر نظر ستاد عملیاتی امام خمینی قرار گرفت.

کلیه وسایل حزب منحله رستاخیز بهبهان و حومه و اتاق اصناف این شهر نیز وسیله این ستاد ضبط شد. حقوق کلیه پرسنل ژاندارمری و شهربانی با نظر ستاد عملیات امام خمینی پرداخت گردید.

پارک جنگلی مقابل نیروی هوایی بهبهان که ۱۲۴ هکتار است به تصرف ستاد عملیات انقلابی در‌آمد و به صاحبان اصلی آن بازگردانده شد. از سوی ستاد عملیاتی امام خمینی در بهبهان، سرهنگ فرهنگی، فرمانده گردان ضربت بهبهان برکنار شد و سروان سلطانی‌زاده به جای او برگزیده شد.

در جریان سخنرانی یکی از دبیران بهبهان در «دو دانگه» مرکز بخش حومه بهبهان که برای تشکیل کمیته انقلاب اسلامی برپا شده بود عده‌ای از طرفداران حزب منحله رستاخیز نزاعی به راه انداختند که منجر به مجروح شدن چهار نفر شد.

دستگیری قاتل عاشوری

بوشهر ـ ستوان مختاری مسبب شهادت حجت‌الاسلام شیخ ابوتراب عاشوری، پیشوای مذهبی بوشهر، توسط نیروهای انقلابی، در حوالی شیراز به دام افتاد و دستگیر شد.

ستوان مختاری و پاسبان شیخی در تاریخ دوم محرم گذشته وارد منزل حجت‌الاسلام عاشوری شدند و به ضرب شش گلوله ایشان را که سرگرم گرفتن وضو بودند، به شهادت رساندند و گریختند. همچنین علی لشکری، فرماندار سابق بوشهر مجدداً به این سمت منصوب گردید.


عکس: ناگفته‌های انقلاب ۵۷

عامل فاجعه سینما رکس، فرماندار آبادان شد

آبادان‌ ـ به منظور رسیدگی به پرونده فاجعه سینما رکس آبادان، ضرابی، دادستان این شهر از طرف کمیته انقلاب آبادان رهسپار تهران شد. سروان حیدر جعفرنیا متهم به کشتار مردم شوشتر در آبادان دستگیر شد و تحویل رزمندگان شوشتر گردید.

با حضور آیت‌الله مکی ۴۱ تن از نظامیان پاسگاه ژاندارمری «خسروآباد» سردوشی گرفتند و نسبت به انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی سوگند وفاداری یاد کردند. سید محمد کیاوش، فرماندار انقلابی آبادان نیز ابلاغ کرد کارکنان دوایر دولتی و خصوصی این شهر من‌بعد به جای کلمات فرماندار (خدمتگزار)، رئیس (مسئول)، کارمند و یا کارگر زن و مرد (خواهر و برادر) و کارفرما (کارده) استعمال کنند.

به گفته تکبعلی‌زاده، عامل اصلی اجرای حادثه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان، سید محمد کیاوش که قبل از انقلاب معلم و از رهبران نیروهای مذهبی این شهر بود، همان کسی است که نقشه آتش زدن سینما رکس آبادان و کشتار حدود هفتصد نفر از مردم این شهر را اجرا کرد.

کیاوش پس از انقلاب فرماندار آبادان شد و به پیگیری حادثه سینما رکس آبادان پرداخت. وی پس از یک دوره، نماینده آبادان شد و در ماجرای انفجار حزب جمهوری اسلامی در هفتم شهریور ۱۳۶۰ کشته شد.

از اسب‌ها خبری نیست

شوشتر ـ خبرنگار اطلاعات سروان جعفری، رئیس شهربانی شوشتر و معاونش در آبادان دستگیر و شوشتر انتقال داده شدند. این دو متهمند در کشتارهای اخیر شوشتر دست داشته‌اند.

دیروز همچنین مهری قره‌گوزلو، مسئول اصطبل سلطنتی شوشتر، در منطقه «عقیلی» این شهر دستگیر گردید. در این اصطبل صدها اسب گران‌قیمت نگهداری می‌شد که پس از تصرف از سوی مردم از اسب‌های آن اثری به دست نیامد.


خسرو گلسرخی

وصیت‌نامه‌های گلسرخی و دانشیان کشف شد

«سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران» طی یادداشتی به تاریخ ششم اسفند ۱۳۵۷، اطلاع داد که وصیت‌نامه‌های دو مبارز شهید خسرو گلسرخی و کرامت دانشیان"که به هنگام حمله مردم مبارز تهران به زندان قصر به‌دست آمده ‌است هم‌اکنون در مرکز اسناد و مدارک این سازمان نگهداری می‌شود.

این سازمان در یادداشت خود یادآور شده‌است که برای آگاهی خلق رزمنده ایران نسخه‌ای از متن کامل وصیت‌نامه‌های مذکور در اختیار مطبوعات قرار می‌گیرد.

وصیت‌نامه گلسرخی:

وصیت‌نامه غیرارتشی معدوم خسرو گلسرخی، فرزند قدیر در سحرگاه روز بیست و نهم بهمن ۱۳۵۲،

من یک فدایی خلق ایران هستم و شناسنامه من جز عشق به مردم چیز دیگری نیست. من خونم را به توده‌های گرسنه و پابرهنه ایران تقدیم می‌کنم و شما آقایان فاشیست‌ها که فرزندان خلق ایران را بدون هیچ‌گونه مدرکی به قتل‌گاه می‌فرستید ایمان داشته باشید که خلق محروم ایران انتقام خون فرزندان خود را خواهد گرفت.

شما ایمان داشته باشید از هر قطره خون ما صدها فدایی برمی‌خیزد و روزی قلب همه شما را خواهد شکافت. شما ایمان داشته باشید که حکومت غیرقانونی ایران که در ۲۸ سیاه مرداد به خلق ایران توسط آمریکا تحمیل شده در حال احتضار است و دیر یا زود با انقلاب قهرآمیز توده‌های ستم کشیده ایران درو و واژگون خواهد شد.

شاعر و نویسنده‌ی خلق ایران
خسرو گلسرخی «امضا»

و ضمناً یک عدد حلقه‌ی پلاتین (‌طلا سفید‌) و مبلغ یک هزار و دویست ریال وجه نقد به خانواده‌ام یا زنم بدهند. خون ما پیرهن کارگران، خون ما پیرهن دهقانان، خون ما پیرهن سربازان، خون ما پرچم خاک ماست.

نماینده دادستانی ارتش سرگرد قیائی، فرمانده گردان زندان سروان حسن‌زاده، افسر اطلاعات سروان جاویدنسب، قاضی عسگر صادق متقی، نماینده شهربانی


کرامت‌الله دانشیان

وصیتنامه کرامت دانشیان:

وصیتنامه غیرارتشی معدوم کرامت‌الله دانشیان در سحرگاه روز بیست و نهم بهمن ۱۳۵۲،

مردم ستم کشیده ایران همیشه فرزندان جان بر کف خود را در راه مبارزه بسیار از دست داده‌اند. این شرط هر مبارزه و جنبشی است. فداکاری‌ها، از جان گذشتگی‌ها و مقاومت‌ها کمر دشمن را خواهد شکست.

و این خام‌ترین خیال است که مدام فرزندان مردم در اثر خیز انقلابی کشته شوند. این خیال باطل فقط دز ذهن دشمن مردم می‌تواند وجود داشته باشد. جنبش اوج خواهد گرفت. همه‌گیر خواهد شد و کارگران، کشاورزان و اقشار تحت ستم زندگی نوین و سعادتمند را صاحب خواهند شد.

مرگ، ناچیزترین هدیه‌ی ما برای پیروزی مردم است. هر مرگ دریچه‌ای است که روی تباهی بسته می‌شود. و هر مرگ دریچه‌ای ا‌ست که روی دروغ، فحشا، فقر و گرسنگی بسته خواهد شد و آن‌گاه دریچه‌ای باز خواهد شد که از آن نور زندگی بتابد. به این نور تن بسپاریم، به این نور.
فدایی مردم، کرامت دانشیان، «امضا»

نماینده دادستانی ارتش، سرگرد قیائی، فرمانده گردان زندان سروان حسن‌زاده، افسر اطلاعات سروان جاویدنسب، قاضی عسگر صادق متقی، نماینده شهربانی


فریدون توللی، شاعر

تا آخرین نفس!

شعری با عنوان «تا آخرین نفس» توسط فریدون توللی، شاعر بزرگ ایرانی سروده و روز ششم اسفند ۱۳۵۷ در روزنامه اطلاعات منتشر شد. توللی این شعر را به رزمندگان دلیر ایران تقدیم کرد.

تا آخرین نفر
تا آخرین نفس
کوشیم و بشکنیم
دیوار این قفس
از دامن خلیج
تا سینه کویر
تا ساحل ارس

فرجام ننگ و روز جنگ و جنگ زندگی است
آغاز افتخار
پایان بندگی است
پایان آن شکنج و، رنج، سرفکندگی است
دل‌ها، پر از امید، جان‌ها پر از هوس


هنگام گام و، گام گام و، گام آشناست
نصرت نصیب دوست
دشمن، اسیر ماست
تا مشت خلق و پشت خلق و عزم رهنماست
رزها، رهد ز خاک
گل ها، دمد زخس


زآن شرزه شیر پیر طعمه‌گیر تیره بخت
برجانمانده، تاج

برپانمانده، تخت
سیلاب درد و خشم مرد و، آن نبرد سخت
ششدر صفت ببست
راهش ز پیش و پس
دل پیش رهبر است و ، گوش ما، به پند او
با حبس و زجر او
با کند و بند او
فرمان عزم و‌، عزم رزم و‌، رزم ملت است
در کاروان ما

فریاد هر جرس


کوشیم و برکنیم و بفکنیم و بشکنیم
آن مایه‌های رنج
آن پایه‌های درد
جوشیم و سرنهیم و جان دهیم و وارهیم
با پشتکار خویش
بی‌انتظار کس


تا آخرین نفر
تا آخرین نفس
کوشیم و بشکنیم
دیوار این قفس
همدوش و هم‌عنان و هم‌شمار و هم‌نفس

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ممنون .
لطفا ادامه بدید

-- محمد ، Mar 1, 2009

جزییات کامل حمل مواد آتش زا از تهران به آبادان درسال ٥٧ توسط حسین بروجردی یکی از اعضای شاخه های ترور وابسته به موتلفه در کتاب خاطراتش که توسط بهرام چوبینه ویراستاری شده چاپ شده است. در این داستان خیلی از رهبران جمهوری اسلامی دست داشتند. آقای نبوی می توانند قسمتهایی از آنرا در اینجا نقل کنند.


متاسفانه منبع معتبری نیست و همه چیز آن قابل نقل نیست، خیلی ها را حدس زده و خیلی ها در دادگاه اثبات نشده، مساله کل ماجراست که قطعیت دارد و آقای کیاوش در آن نقش داشت. اگر لازم شد همزمان با دادگاه نقل می شود. از یادآوری ممنونیم
ابراهیم نبوی

-- بدون نام ، Mar 2, 2009

"به گفته تکبعلی‌زاده، ...محمد کیاوش... همان کسی است که نقشه آتش زدن سینما رکس آبادان و کشتار حدود هفتصد نفر از مردم این شهر را اجرا کرد."

این توضیح از شماست یا جزو خبر مندرج در روزنامه است؟ لطفا quoted/unquoted را مشخص کنید. با تشکر .آنچه نوشته شده بود، بر اساس اعترافات آقای تکبعلی زاده در دادگاه در حضور موسوی تبریزی بود. اگر به این بخش اعتراضی دارید با ذکر جزئیات موارد را تشریح کنیم.

سرهنگ اردشیر بیات گفت: « وقتی تکبعلی زاده دستگیر شد، جریان سینما رکس را روی دایره ریخت و آنچه را باید می گفت، گفت.»
با اعتراض خانواده های کشته شدگان در سینما رکس آبادان به عدم رسیدگی به پرونده آتش سوزی این سینما و تحصن آنان، بالاخره دادگاه ویژه ای به ریاست حجت الاسلام موسوی تبریزی در آبادان تشکیل شد و حسین تکعبلی زاده همراه چند تن از کارکنان شهربانی و ساواک محکوم به اعدام شدند. به گفته حسین تکبعلی زاده، " داستان از این قرار بوده که عده ای از جوان های آبادان در منزلی جمع می شدند و شخصی به نام آقای کیاوش که دبیر دبیرستان های آبادان بود، به آنها درس می داد و برایشان تبلیغ می کرد. کیاوش به آنها گفته بود، جوانان بوشهر تعدادی روسری و کرست فرستاده اند و گفته اند جوانان آبادان مرد نیستند و هیچ اقدامی نمی کنند. به جوان های آبادان بر می خورد و تصمیم می گیرند کاری بکنند" در همانجا تصمیم آتش زدن سینما رکس گرفته و اجرا می شود>"

-- بدون نام ، Mar 2, 2009

توللی دوست نزدیک علم بود. حال معلوم نیست این هم خوابنما شده بود یا زمان
شاه به شغل شریف تقیه مشغول بود یا اصولن نان را به نرخ روز میخورد.
کار از تاسف گذشته است! حقمونه هر چی سرمون اومد.

-- farhad ، Mar 2, 2009

این هم تئوریزه کردن و پایه ریزی حکومت اسلامی توسط فرزند امام آقای دکتر بنی صدر. بخوانید و فیض ببرید.
http://www.alefbe.com/revolution28.htm

-- بدون نام ، Mar 2, 2009

شعر توللی خیلی قبل از انقلاب سروده شده است. در دوره دانشجویی من -اوایل دهه 50 -در تظاهرات دانشکده فنی چند خط اول آن دسته جمعی خوانده می شد. شعر احتمالا مربوط به سال های 20 وزمان توده ای بودن شاعر است . شاعر و نویسنده ای توانا ودر طنز سیاسی چیره دست بود و البته بعدا هم درعقاید سیاسی و هم ادبیش تجدید نظر کرد.

-- فرزین ، Mar 3, 2009

اقاي كياوش در حادثه 7 تير مجروح و معلول شد اما هنوز در قيد حيات است

-- بدون نام ، Mar 3, 2009

دوست عزيز آقاي كياوش كه بعدها نام خانوادگي علوي تبار را اختيار كرد در هفت تير زخمي شد و جزو كشتگان نبود. اينك از او اطلاعي ندارم اما او يكي از دبيران تاثير گذار بر جوانان آباداني پيش از انقلاب بود، به همراه محمد رشيديان

-- رضا ، Mar 4, 2009

ماجرای انفجار حزب جمهوری اسلامی در هفتم "تیر" ۱۳۶۰ کشته شد

-- محمد ، Mar 4, 2009

از عوامل آتش سوزی و انسان سوزی سینما رکس آبادان بسیاری اکنون در حکومتند، یکی از آنها را که حالا اصلاحطلب شده آقای موسوی تبریزی ست. اگر چه می دانم که این نظر منتشر نخواهد شد. اما چه باک! می نویسم!


آقای موسوی تبریزی دادستان بود و محاکمه سینمارکس را انجام داد و تکبعلی زاده توسط وی اعدام شد
ابراهیم نبوی

-- بدون نام ، Mar 4, 2009

عبداله خان ضرغام پور شهید!!!!
عبداله خان ضرغام پور قاتل عشایر و روستائیان ، غارتگر ، خائن و کسی که برادر خود را بخاطر زن زیبایش کشت و قاتل بسیاری از سربازان بی گناه ژاندارمری

-- بدون نام ، Nov 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)