تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

آیت‌الله خمینی: هرکس جمهوری را بخواهد دشمن ماست

لیلا نبوی، ابراهیم نبوی

شنبه پنجم خرداد ۱۳۵۸ برابر با ۲۶ می ۱۹۷۹ میلادی

توضیح: از فروردین سال ۱۳۵۸ کار ما با عنوان روزشمار یک انقلاب عملا متوقف شد، این توقف هم ما را دچار تنبلی کرد و هم اجرای دوره جدید را به تاخیر انداخت و در این میان دو ماه را هم از دست دادیم، نمی‌دانم که آیا بازهم بتوانیم ماه‌های گذشته را پوشش بدهیم یا نه، ولی قصد داریم این پروژه را حداقل تا پایان سال جاری ادامه دهیم، تماس‌های زیادی با رادیو صورت گرفت تا این نوشته‌ها ادامه یابد، من از این تماس‌ها ممنونم و تلاش می‌کنم تا کاری شایسته خوانندگان زمانه به آنان تقدیم شود.

در دوره جدید همکار سابق ما یعنی سعید بشیرتاش در کنارمن نخواهد بود و من همراه با لیلا نبوی، دخترم، این کار را انجام می‌دهیم. از دوستان می‌خواهیم با نظرات‌شان ما را راهنمایی کنند.

شرایط تزکیه دانشگاه‌ها از عناصر ناپاک اعلام شد

به گزارش روزنامه کیهان، روسای دانشگاه‌ها در پایان جلسه دو روزه شورای روسای دانشگاه‌ها آیین نامه تزکیه در محیط دانشگاه‌ها را تصویب کرد و قرار شد که این طرح در هیات دولت مطرح شود و سپس نسبت به اجرای آن اقدام شود.

تصویب این آئین نامه در حالی است که مهدی بازرگان، نخست وزیر در جمع روسای دانشگاه‌ها اعلام کرد که این دولت برای تزکیه نیامده است تا مساله تزکیه مطرح باشد. بر اساس متن مصوبه شورای مرکزی دانشگاه‌ها که قرار است بعد از طرح در هیات وزیران در مراکز آموزش عالی به مرحله اجرا گذاشته شود، افراد زیر از دانشگاه پاکسازی خواهند شد:

اعضا یا حقوق بگیران ساواک و وابستگان به دربار و اعضای سیا و فراماسونری

کسانی که از بهمن ماه ۱۳۴۱ دارای مشاغل سیاسی از قبیل نخست وزیری، معاونت وزارت، سفارت، استانداری، نمایندگی مجلسین، مدیریت عامل سازمان‌های مهم یا شهرداری تهران یا مدیران بانک‌ها

اعضای کادر رهبری یا فعالین مهم حزب رستاخیز و نیز افرادی که دلائل کافی مبنی بر رویه ضد دانشجویی آنان در دست بوده و در تعقیب و گرفتاری و مجازات دانشجویان مشارکت مستقیم داشته‌اند.


محمد ملکی، رییس اسبق دانشگاه تهران

مهندس بازرگان: من طرف‌دار عفو عمومی بودم

مهندس مهدی بازرگان، نخست وزیر دیروز ضمن شرکت در دومین روز سمینار روسای دانشگاه‌های کشور طی سخنانی با اشاره به مشکلات و مسائل همه جانبه دولت گفت: «مساله کمیت کار مهم نیست بلکه مساله کیفیت مطرح است.

بود و نبود مملکت مطرح است و نه بود و نبود خود آدم. ما نه نخست وزیریم و نه وزیریم و نه مدیرکل، بلکه ما همه افراد ملت هستیم که با مسائل مواجه هستیم و باید با توکل به خدا همه را حل کنیم، والحمدالله که تا به حال تیرمان بسنگ نخورده است. ما در برابر مشکل‌ترین مسائل تاریخ ایران قرار داریم و هیچ راهی جز قبول گذشت و فداکاری وجود ندارد.»

نخست وزیر در پاسخ به بیانات چندتن از روسای دانشگاه‌ها که مساله تزکیه در دانشگاهها را مطرح کرده بودند، اظهار داشت: «این دولت برای تزکیه نیامده است، ممکن است این کار را بکنیم ولی آن‌وقت کارهای دیگر باید از روی دوش ما برداشته شود. بنده طرف‌دار عفو عمومی بودم، نه از روی عاطفه، بلکه از روی مصلحت. اگر مساله تزکیه مطرح باشد باید سراغ همه خاطیان رفت. تازه کی برود، روی همین عده هم حرف است.»

بازرگان ضمن اشاره به دیدار خود و هیئت دولت و اعضای شورای انقلاب با امام خمینی که دیروز صورت گرفت، گفت: «از ما سئوال کردند پس قانون اساسی چی شد، و ماموریت دولت موقت همین بود، آن روزی که آقا بنده را خواستند، مساله تزکیه مطرح نبود، بلکه مساله اول تصرف دولت، دوم رفراندوم، سوم تدوین قانون اساسی، چهارم تشکیل مجلس موسسان و پنجم تصویب انتخابات و سپس برکناری دولت موقت بود.


مهندس مهدی بازرگان

بعدها مسائل دیگر اضافه شد و حال اگر دولت به حساب‌های گذشته رسیدگی کند، یعنی عمل تزکیه را انجام دهد، دیگر به مسائل حال و آینده مملکت نمی‌‌رسد.»

بازرگان گفت: «اقتصاد، آموزش و سیاست مملکت همه باید روی حساب انقلابی پیش برود کار فنی و انقلابی مثل خانه سازی و راه سازی شوخی نیست، باید از روی مطالعه باشد.»

مهندس بازرگان در توضیح بیانات رئیس دانشگاه تهران که به اجاره سنگین ساختمان‌های دولتی که همه متعلق به سرمایه داران بزرگ است اشاره کرده و اظهار داشت تا مساله مالکیت در این مملکت حل نشود، مساله دولت و ملت حل نمی‌شود. بازرگان گفت: «سرمایه داران اصلی از این مملکت رفته‌اند و این مساله را دادگاه انقلاب انجام می‌دهد. در ثانی از کجا می‌دانید ما اجاره‌های آن‌چنانی می‌پردازیم.»

در اینجا نخست وزیر با خنده اظهار داشت: «آیا بنده را دعوت کرده‌اید که شلاقم بزنید؟» و اضافه کرد: «من انتظار داشتم در این جلسه مسائل آموزشی از جمله قانون استقلال دانشگاه‌ها، نحوه اختیارات دانشگاه‌ها و انتخاب دانشجو و غیره مطرح شود ولی با بحث‌های سیاسی و مالی روبرو شدم.»

نخست وزیر در خاتمه توضیح داد که باید طوری عمل کرد که سیستم و مجموعه بهم نخورد. می‌گوییم نه همه را باید از بین برد و نه آنکه به هیچ‌کس و هیچ چیز دست نزد. در اینجا وزیر فرهنگ و آموزش عالی اظهار داشت ما الان گرفتار ترمیم خرابی ها هستیم و دولت باید خرابی‌ها را ترمیم کند، بنابراین باید واقع‌بینانه‌تر مسائل را ببینیم و حل کنیم.

آیت‌الله خمینی: مجرمین در لباس روحانیت مجازات می‌شوند

با توجه به شدت یافتن طرح مجازات برخی روحانیون توسط دادگاهها به نوشته روزنامه کیهان، آیت‌الله خمینی با صدور بیانیه‌ای تشکیل دادگاه‌های ویژه روحانیت را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است:

«با آنکه در اسلام براى مجازات مجرمین فرقى بین گروه‌ها نیست و همه در مقابل قانون برابر هستند، و باید مجرمینى که با پوشیدن لباس روحانیت خود را در این صف وارد کرده‏اند به مجازات برسند، لکن، به طورى که اطلاع مى‏دهند، عده‏اى مخالف اسلام و روحانیت درصدد هستند که با اسم تصفیه، روحانیت را بکوبند، و راه را براى ستمگران باز کنند.»

در این بیانیه آمده است:

«نظر به این‌که روحانیون از حال معممین بهتر آگاه هستند، در شهرستان‌ها به وسیله علماى اعلام درجه اول، هیأت‌هایى مرکب از سه نفر از اهل علم مورد وثوق و دو نفر از معتمدین محل تشکیل، و مأموریت رسیدگى به پرونده‏هاى اشخاصِ به صورت روحانى یا اهل منبر را به آنان بدهند؛ و پس از ثبوت جرم- شرعاً- تحت نظر دادگاه انقلاب اسلامى به مجازات برسند.»


آیت‌الله خمینی بر حفظ احترام روحانیون تاکید کرده و اعلام کرد: «هیچ‌کس و هیچ گروهى حق ندارد متعرض معممین بشود و به روحانیون اهانت کند. در صورت تخلف، دادگاه انقلاب محلْ موظف است او را تعقیب و مجازات کند. تذکرات فوق براى کوتاه کردن دست عمال اجانب است از حریم محترم روحانیت، که مى‏خواهند با نیات فاسد خود و با تز «اسلام منهاى روحانیت»، روحانیت اسلام را که معارض منافع اربابان هستند بکوبند. ملت باید توجه به اینطور فکر استعمارى و حیله مغرضانه غربى داشته باشد؛ و ملت شریف موظف است این اقشار خائن را در صفوف خود راه ندهد و در صورت تعرض به علما و روحانیون آنان را به دادگاه معرفى کند.»

لازم به یادآوری است که تز « اسلام منهای روحانیت» توسط دکتر شریعتی و گروه‌های تندروی طرفدار وی یعنی فرقان یا آرمان مستضعفین مطرح می‌شد.

خلخالی استعفا داد

آیت‌الله خلخالی از مقام خود به عنوان رئیس دادگاه‌های انقلاب استعفا داد. بنا به گزارش رویترز، همسر آیت‌الله خلخالی امروز در مصاحبه‌ای گفت همسر وی به دنبال جنجالی که بر سر صدور حکم اعدام شاه بر پا شد از مقام خود به عنوان رئیس دادگاه‌های انقلاب استعفا کرده است. وی اضافه کرد آیت‌الله خلخالی استعفای خود را دیروز تسلیم کرده است ولی مشخص نیست که آیا آیت‌الله خمینی آن‌را خواهد پذیرفت یا خیر.

یک سخن‌گوی کمیته مرکزی انقلاب در تهران گفت: آیت‌الله خلخالی توسط آیت‌الله خمینی به سمت ریاست دادگاه‌های ویژه منصوب شده است. این سخن‌گو از اظهارنظر درباره استعفای خلخالی خودداری کرد. وی گفت آیت‌الله خلخالی یک مرد بسیار خوب و قاطع است او مخالف ایالات متحده، صهیونیسم و ساواک است. همسر آیت‌الله خلخالی که در خانه مسکونی خود واقع در قم با خبرنگار رویتر صحبت می‌کرد گفت شوهرش به خاطر مباحثی که در مورد فعالیت‌هایش بوجود آمده تصمیم به استعفا گرفته است.


ملاقات حجت الاسلام حسنی با آیت‌الله خمینی

بنا به گزارش کیهان از ارومیه، حجت الاسلام حسنی فرمانده مجاهدین انقلاب اسلامی ارومیه که برای ملاقات با امام خمینی به تهران رفته بود، به ارومیه مراجعه کرد و مورد استقبال عده کثیری قرار گرفت. غلامرضا حسنی که بعدها به دلیل فعالیت‌هایش در ارومیه علیه کردها موقعیت خاصی پیدا کرده بود، مهم‌ترین روحانی ارومیه بشمار می‌رفت. به نوشته روزنامه کیهان، حسنی در پیروزی انقلاب ارومیه سهم ارزنده‌ای داشت و با مجاهدین تحت امرش از ۲۳ آذر ۱۳۵۷ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ مساعی فراوانی در مبارزه با رژیم سابق مبارزه می‌کرد و بعد از پیروزی انقلاب نیز اداره امور شهر ارومیه را برعهده گرفت و مدتی نماینده آیت‌الله خمینی در این شهر بود.

مخالفان حسنی معتقدند وی تا قبل از سال ۱۳۵۷ اصولا سیاسی نبود و فعالیت سیاسی نمی‌کرد.

تیرباران ۲ تن از عاملان کشتار ۱۷ شهریور

سرتیپ وجدی به ۱۵ سال و سرتیپ پرورش به ۱۲ سال حبس محکوم شدند. شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران سرانجام پس از ساعت ها مشاوره رای خود را در مورد ۶ تن از متهمینی که محاکمه آن‌ها در روزهای گذشته انجام شده بود باین شرح اعلام کرد.

سرتیپ منوچهر وجدی فرمانده اطلاعات اداره دوم ستاد ارتش به ۱۵ سال حبس و محرومیت دائم از تصدی مشاغل نظامی و دولتی. سرتیپ رضا پرورش رئیس سابق اداره هفتم ساواک و آخرین معاون اداره هفتم ساواک و آخرین معاون اداره دوم ستاد ارتش به ۱۲ سال حبس و محرومیت دائم از تصدی مشاغل نظامی و دولتی محکوم شدند.

دادگاه همچنین درباره ۴ تن از عوامل کشتار بی‌رحمانه جمعه سیاه و ۱۳ آبانماه رای خود را باین شرح صادر کرد:

سرهنگ محمد باقر لطیفی مقدم تهرانی فرمانده گردان مهندسی در لشگر پیاده گارد مستقر در پادگان فرح آباد سابق و استوار یکم محمود معمار جمعی این گردان بجرم شرکت فعالانه در کشتار و همچنین صدور دستور تیراندازی بسوی مردم حق طلب جنوب تهران و خیابان شهباز جنوبی در روز ۱۷ شهریور (جمعه سیاه) مفسد فی الارض شناخته شدند و به اعدام محکوم شدند. رای اعدام در مورد این ۲ نفر در ساعت ۱۱/۳۰ شب گذشته اجرا شد.

شرکت افراد نظامی در احزاب و گروه‌های سیاسی ممنوع شد

وزارت دفاع ملی دیروز اعلام کرد که شرکت پرسنل نظامی در احزاب و گروه‌های سیاسی اکیدا ممنوع است. به نوشته روزنامه کیهان، اعلامیه وزارت دفاع حاکیست که شرکت افراد نیروهای مسلح در دسته بندیهای سیاسی عامل تضعیف کننده «وحدت و یک‌پارچگی جامعه ارتشی» تشخیص داده شد که در عین حال «موجبات از هم پاشیدگی و ناامنی و بی ثباتی کشور را فراهم می‌کند.»

به موجب اعلامیه مزبور شرکت کلیه افراد نظامی در رفراندوم ها و انتخابات مختلف و مجالس قانونگذاری ایالتی و ولایتی و غیره طبق قانون اساسی جدید آزاد خواهد بود. به قرار اطلاع نظامیانی که مخالف بخشنامه وزارت دفاع رفتار کنند طبق مقررات نظامی حاکم بر کشور عمل خواهد شد.

آیت‌الله خمینی: هرکس جمهوری را بخواهد دشمن ماست!

آیت‌الله خمینی گفت: هرکس جمهورى را بخواهد دشمن ماست، براى این‌که دشمن اسلام است. هرکس پهلوى جمهورى اسلامى «دمکراتیک» بگذارد این دشمن ماست، هرکس «جمهورى دمکراتیک» بگوید، این دشمن ماست، براى اینکه این اسلام را نمى‏خواهد.

به نوشته روزنامه کیهان آیت‌الله خمینی گفت: «ما خون دادیم براى این جمهورى "دموکراتیک"؟ ما خون دادیم براى جمهورى فرد؟ ما براى اسلام خون دادیم. جوانهاى ما براى اسلام خون دادند. شما جوانان ما که از راه دور آمدید، زحمت کشیدید و آمدید، شما آمدید یک نفر آدمى که دمکراتیک است ببینید؟ یک نفر آدمى که مایل به شوروى است ببینید؟ یک نفر آدمى که امریکایى است ببینید؟ یا آمدید یک نفر آدم مسلمان ببینید؟ یک نفرى که دعوت به اسلام مى‏کند ببینید؟ این همه زحمت کشیدید که یک نفر روسى را ببینید؟ یک نفر که آمریکایی هست را ببینید؟ یک نفر انگلیسى را ببینید؟! یا یک نفر آدم مسلمان ببینید؟...»

به گفته کیهان آیت‌الله خمینی متذکر شد: «آن‌ها که فریاد مى‏زدند که باید دمکراسى باشد، اینها مسیرشان غلط است؛ این‌هایى که اسم از اسلام نمى‏آورند و اجتناب مى‏کنند از این‌که اسمى از اسلام بیاورند، در عمرشان «بسم اللَّه الرحمن الرحیم» را نمى‏خواهند بگویند.»

آیت‌الله خمینی اضافه کرد: «این‌ها که نمی خواهند اسلام باشد، می خواهند سرپوش روى مقاصدشان - آن مقاصدى که برخلاف مسیر ماست - با اسم یک نفر که ملى است، بگذارند... مسیر ما مسیر نفت‏ نیست؛ نفت پیش ما مطرح نیست. ملى کردن نفت پیش ما مطرح نیست. این اشتباه است.

ما اسلام را مى‏خواهیم اسلام که آمد نفت هم مال خودش است. مقصد ما اسلام است. مقصد ما نفت نیست تا اگر یک نفر نفت را ملى کرده، اسلام را کنار بگذاریم براى اینکه نفت را ملی کرده است.»

آیت‌الله خمینی به دانشجویان هشدار داد که: «دشمن خودتان را بشناسید؛ ما توطئه را مى‏شکنیم. من حجت را دارم تمام مى‏کنم براى ملت اسلام تمام می‌کنم.»


کیهان: فرح از شاه جدا می‌شود

به نوشته روزنامه کیهان فرح پهلوی ملکه سابق ایران تصمیم گرفت از محمدرضا پهلوی که در وضع بیماری بسر می برد جدا شود. کیهان از قول آسوشیتدپرس گزارش داد فرح دیبا همسر شاه مخلوع ایران از محل اقامت‌شان در باهاما نقل مکان نموده و تصمیم دارد همسرش را برای همیشه ترک کند.

این روزنامه در گزارشی از پاریس می‌نویسد اخبار مربوط به وجود اختلاف بین شاه سابق ایران و همسرش از طرف مارک موزر سخنگوی آن‌ها در جزیره بهشت تکذیب شد. موزر گفت این مساله کاملا بی‌معنی و تماما نادرست است.

دیلی اکسپرس می‌نویسد زندگی مشترک این دو در مخاطره است، زیرا فرح از فشار و ناراحتی تبعید و اخبار روزانه مربوط به اعدام‌های ایران من جمله بسیاری از دوستانش به جان آمده است.

این روزنامه می‌نویسد فرح به همراه دخترش فرحناز و تمامی متعلقاتش به خانه مجزایی که با ویلای محل اقامت ماه گذشته‌اش با شاه سابق مقداری فاصله دارد، نقل مکان نموده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سپاس از شما جناب سید ابراهیم بخاطر ادامه این مجموعه. خوشحالم که دست کم یک فعالیت مفید خود را این روزها دوباره پی گرفتید. امیدوارم شما یا هر کسی که دسترسی به آرشیو آن دوران را دارد، به زودی این مطالب را بصورت تدوین شده منتشر کند تا کسانی که آن دوران را شخصا تجربه نکرده اند بیشتر آگاهی پیدا کنند، بخصوص بخشی که مربوط به فروردین تا خرداد سال پنجاه و هشت می باشد.

-- شبیر ، May 29, 2009

ما خون دادیم براى این جمهورى "دموکراتیک"؟

-- فرزاد ، May 30, 2009

با سلام.
ضمن تشكر بابت ابن مجموعه‌‍ی ارزشمند؛ پیشنهاد می‌كنم براي این روزها، روزنامه‌ها و اخبار نزدیك به 2 خرداد 76 را هم بررسي نمایید.

-- حميد ، May 30, 2009

aziz boro ketab keyhan ya etelat sal 57-58 ra begir hamash ra bekhan safa kon na inkeh gozineshi behet bekhananad

-- hamid ، May 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)