تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
نمایی از سه دهه حقوق بشر در ایران

کارنامه سی ساله

سهند صاحب دیوانی
sahand.sahebdivani@radiozamaneh.com


"کارنامه 30 ساله" عنوان برنامه ای است که در نظر دارد نمایی از سه دهه حقوق بشر در ایران را به مخاطبان زمانه ارائه کند.

اعلامیه جهانی حقوق بشر سال 1948 در سازمان ملل متحد به تصویب رسید و ایران نیز با امضای آن متعهد به اجرای تک تک مواد اعلامیه شد.

رادیو زمانه از 12 بهمن ماه سال جاری به مدت یک ماه، هر روز یکی از مواد اعلامیه حقوق بشر را بررسی می کند و به بیان تاریخچه آن ماده، گزارش وضعیت رعایت آن موضوع در ایران و میزان انطباق قوانین داخلی ایران با آن ماده می پردازد.

گفتگو با وکلا و فعالان حقوق بشر درباره چگونگی اجرای اعلامیه حقوق بشر و روایت های مردم از تاثیر نقض حقوق بشر در زندگی روزمره شان نیز بخشی از این "کارنامه 30 ساله" است.

تاثیر انقلاب سال 57 بر وضعیت حقوق بشر در ایران و بررسی روند تصویب و اجرای قوانین موافق یا مخالف حقوق بشر از دیگر محورهای این برنامه است که تلاش می شود از سوی افرادی که در آن سالها درگیر این موضوع بوده اند روایت شود.

این برنامه هر روز به مدت یک ساعت از رادیو زمانه پخش می شود و همزمان، متن برنامه ها به دو زبان فارسی و انگلیسی در این صفحه اینترنتی، قرار می گیرد.


ما برای تهیه یک کارنامه نسبتا کامل از وضعیت حقوق بشر در ایران، به کمک مخاطبان زمانه احتیاج داریم. گزارش های آماری و گفتگوهای رسمی برای ارائه تصویری جامع از حقوق بشر، کافی نیستند و باید روایت افرادی را که در 30 سال گذشته تاثیر رعایت یا رعایت نشدن حقوق بشر را در زندگی شان لمس کرده اند بشنویم.

شما می توانید تجربه های خود و خاطره هایی که بویژه در دوره انقلاب در این زمینه داشته اید را برای ما ایمیل کنید یا با پیام گیر زمانه به شماره 0031205682070 تماس بگیرید. اگر عکس یا فیلمی از اتفاقات مربوط به حقوق بشر به ویژه در دوران انقلاب دارید نیز با ارسال آن به رادیو زمانه این کارنامه را کامل تر کنید. مطالب شما علاوه بر پخش در برنامه رادیویی در صفحه ویژه "کارنامه 30 ساله" نیز منتشر می شود.

علاوه بر این می توانید با قرار دادن لوگوی برنامه در وب سایت ها و وبلاگ هایتان به دیده شدن و شنیده شدن بیشتر این برنامه کمک کنید.

با عضویت در خبرنامه این برنامه آخرین اطلاعات و اخبار مربوط به "کارنامه 30 ساله" به شما ایمیل می شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بسیار ابتکار جالبی است، این کار شما قابل تقدیر است، هرچند دیر ولی کار ارزشمند همیشه ارزشمند است.

''۳۰ماده‌ منشور ۶۰ ساله‌ حقوق‌بشردر ۳۰ سال حکومت جمهوری اسلامی ایران''
در این رابطه در روز ۱۰ دسامبر در جلو سفارت ایران در لاهه نیز یک تجمع مسالمت امیز برگذار شد، که معترضین با چسب زدن به دهان خود، به ۳۰ سال زیرپاگذاشتن حقوق‌بشر اعتراض کردند.(اطلاعیه این اکسیون را در می‌توانید در بلاگ من بخوانید: http://www.javanmardi.com/?p=80) ...عکس‌هایی که در این رابطه در فلیکر قرار گرفته: http://www.flickr.com/photos/rahy/3101279498/in/set-72157611057715319/
همچنین در کردستان بلاگهای زیادی به یک بازی وبلاگی در بزرگداشت ۶۰ سال حقوق‌بشر شرکت کردند( گذارش آن را می‌توانید در شارنیوز بخوانید: http://www.sharnews.com/?p=1448) .

-- رحمان جوانمردی ، Jan 15, 2009

لطفا بیشتر آموزش حقوق بشرباشدتا افشاگری.

-- بدون نام ، Jan 16, 2009

اين سي سال برابر بود با سي سال كشتار تروريستي منافقين و همانهايي كه از هلند و آمريكا و انگليس حمايت مي شوم!
دوست من 30 بهمن 1379 در حالي كه نه نظامي بود نه شغل دولتي حتي داشت با 23سال سن توي كوچه ترور شد توسط گروهك منافقين!اما كسي از شماها حق زندگيش را برسميت نشمارديد.
راستي بهتر نيست بجاي30 سال 23 روز نقض تمام مباني ابتدايي و مشترك همه حقوق بشر مورد بررسي قرار گيرد؟23 روز شرم!بعد آن 23روز از اعلاميه حقوق بشر از شوراي حقوق بشر و از كنوانسيون ننگين حقوق زنان و .....
خون ميچكد!خون مي چكد دست و پا مي افتد سركودكي از زيرآوار غزه بيرون مي ايد و مادري بي كودكش زندگي خواهد كرد!
و تو هنوز چسب به دهانت بزن!توكه موقع اين كشتارها خاموش بودي يا نمي دانستي جانب چه كسي را بگيري!

-- ميم نقطه ، Jan 21, 2009

سانسور كردن حرفاي ما اينجا هم احتمالا تقصير جمهوري اسلاميه؟!

-- ميم نقطه ، Jan 22, 2009

كار نيكوييست
دير است و بسياري از حقوق پايمال شده ولي اين ميتواند بسيار كمك كند كمينه به آشنايي مردم با حقوق انسانيشان

-- تهران ، Jan 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)