تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک پرونده در عدلیه ـ بخش چهارم

اقرار به زنا برای نجات همسر و برادر

محمد مصطفایی

محمد مصطفایی در این برنامه «یک پرونده در عدلیه» به پرونده یک زن ایرانی می‌پردازد که به جرم زنای محصنه به سنگسار محکوم شده بود.

Download it Here!

یکی از مواردی که در سیستم قضایی ما در مورد حقوق شهروندان وجود دارد و البته نقض حقوق بشر هست موضوع سنگسار است که شاهدش هستیم و در ماه گذشته هم در مشهد دو نفر سنگسار شدند.

پرونده‌ای در مورد زنی به نام ملک قربانی داشتم که متهم به زنای محصنه بود و به سنگسارمحکوم شد. جریانش هم به این صورت بود که ملک قربانی زن بی‌سوادی بود که در روستایی در اطراف ارومیه زندگی می‌کرد.

همسایه‌ای داشت که این همسایه به دلیل شرارت در محل، زبان‌زد بود و سعی می‌کند با شمامه ارتباط بگیرد و ‌بخواهد به عنف وارد حریم خانوادگی‌اش بشود، شمامه همسر و دو دختر داشت.


در شبی که هیچ‌کس منزل این‌ها نبود، آن همسایه به منزل شمامه می‌رود در همین حین شوهر و برادرش سر می‌رسند که این دو نفر مسلح به چاقو بودند و به سمت آن مرد حمله می‌کنند و آن مرد به سمت پشت بام فرار می‌کند و او را با ضربات مکرر چاقو به قتل می‌‌رسانند.

برای این‌که شمامه، همسر و برادر را از معرکه قتل عمد نجات بدهد، عنوان می‌کند که من با این مقتول زنا کردم و بدون این‌که به حکمی که گریبانش را در آینده می‌گرفت واقف باشد، بارها این را به دادگاه اعلام می‌کند.

بدون این‌که وکیلی برای دفاع از خودش داشته باشد و تشریفات دادرسی رعایت شده باشد، به سنگسار محکوم می‌شوند و برادر و همسرش از قتل عمد تبرئه می‌شوند.

ما این موضوع را متوجه می‌شویم و نزد شمامه می‌رویم و وکالتش را به عهده می‌گیریم. دیوان عالی کشور این حکم را لغو می‌کند و درنهایت با رسیدگی‌هایی که بعدها انجام می‌شود شمامه هم از حکم زنای محصنه و از سنگسار مبرا و به‌ شلاق محکوم می‌شود.

مجازات سنگسار یکی از مجازات‌های خشونت‌بار و بدنی است که این مجازات‌ها از چند قرن گذشته منسوخ شدند و می‌بایست در کشور ما هم به همین صورت شود و این احکام به منصه ظهور در نیایند و اجراء نشوند.

در پرونده‌ای که من وکالت آن را داشتم، دلایلی مبنی بر این‌که تمام این موارد صحنه‌سازی بوده، وجود داشت. و به این دلیل بوده که این دو نفر از قتل عمد نجات پیدا کنند.

این ایرادهایی است که از نظر قانونی داریم؛ یکی این‌که اگر شخصی دیگری را به اعتقاد این‌که محدورالدم است به قتل برساند از قصاص مبرا خواهد شد و دیگری بحث سنگسار است.

در کشور ما در مورد این پرونده‌ها می‌بایست تشریفاتی رعایت شود‌، و قانونگذار حد و حدودی برایش رعایت کرده است. با ایراداتی که در این مسایل وجود دارد، باید ترمیم و منسوخ شود. بعضی از این قوانین باید از جمله اولویت‌هایی باشد که دستگاه تقنین مد نظر قرار دهد تا این توالی فاسد را در کشورمان نداشته باشیم‌.

یک پرونده در عدلیه بود از محمد مصطفایی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در مورد یک زن ایرانی که به سنگسار محکوم شده بود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
چهارده سال برای زندان کمی زود است
مردی که با یک بطری نفت همسرش را به آتش کشید
«باید موهایت مانند دندان‌هایت سفید شود تا بروی»

نظرهای خوانندگان

گمان نكنم مجازات سنگسار در حكومتي كه تنها براي اجراي حدود الهي روي كار آمده، متوقف بشود.

-- علي ، Feb 28, 2009

محدورالدم یا مهدورالدم؟!

-- فتحی ، Feb 28, 2009

لطفا تصحیح بفرمایید:مهدور االدم صحیح است.یعنی کسی که خونش هدر است!!!

-- کاوه ، Mar 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)