تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تداوم شرمگین ختنه دختران در کردستان

محمدرضا اسکندری
mreskandari@gmail.com

در آستانه آغاز سال ۲۰۰۹ میلادی، سال رشد و آگاهی، سال دسترسی به فنون علمی و رسیدن به درجات عالی انسانی هنوز هم دختران مثله می‌شوند و مظلومانه به مسلخ برده می‌شوند.

واشینگتن پست گزارش دردناکی از ختنه دختران در کردستان را منتشر کرده است. در رابطه با ختنه دختران گزارش‌های زیادی خوانده بودم، اما زمانی که کتاب صحرای من، داستان زندگی واریس دیری، خانم سومالیائی را که یک مدل بین‌المللی معروف و در عین حال سخنگوی حقوق زنان در آفریقاست، خواندم به عمق زشتی و هولناکی ختنه دختران پی‌بردم.

در پی این عمل شنیع دختری در عنفوان جوانی‌اش مثله می‌شود تا همانند یک شی متحرک در خدمت مرد قرار بگیرد. بر طبق گزارش واشینگتن پست این‌بار نه در افریقا بلکه در کردستان هنوز هم دختران زیادی قربانی این جنایت می‌شوند.


برای آشنایی اذهان عموم به سراغ دو فعال حقوق زنان رفتم تا نظر و توصیه‌شان را در رابطه با این معضل مخرب و ضد انسانی بپرسم. لذا با خانم نارین محمدی هنرمند، نقاش، فعال مدنی و زنان ساکن کردستان عراق و خانم خرمی جامعه‌شناس، مدافع حقوق بشر ساکن هلند مصاحبه‌هایی انجام دادم که توجه شما را بدان جلب می‌کنم.


واشینگتن پست / عکس

خانم محمدی، واشینگتن پست گزارش دردناکی از ختنه دختران در کردستان را منتشر کرده است. می‌توانید بگویید در کدام قسمت کردستان و چرا این کار را انجام می‌شود؟

ختنه دختران در اکثر مناطق کردستان هنوز به قوت خود باقی است. در کردستان عراق درمیان عشیره‌های مختلف هنوز این رسم وجود دارد. یا در اورامانات در کردستان ایران بیشتر زن‌ها ختنه شده و می‌شوند و برای این کار هم توجیه شرعی می‌آورند.

اما در واقع بکی از دلایل آن دوری مردان از خانواده به دلیل رفتن به دیگر شهرها برای کار به مدت طولانی است و تنها ماندن زنان در این مدت این تصور را در ذهن مردمان بوجود آورده است که ممکن است زنان به خاطر نیاز جنسی با مردان دیگری ارتباط برقرار کنند. البته این هم خود ناشی از آموزه‌های مذهبی می‌باشد و در واقع همه این‌ها برای کنترل و سرکوب جنسی زنان انجام می‌گیرد.

خانم محمدی، با توجه به این‌که تمام مردم جهان به خصوص مرکز اسلامی سنی در دانشگاه الازهر و سایر علمای مذهبی شیعه این عمل را تقبح کرده‌اند، چرا بعضی از کردها به این عمل دست می‌زنند؟

در اکثر کشورهای مسلمان ختنه زنان انجام داده می‌شود. اما آنچه امروز در کردستان جلب توجه می‌کند خشونت علیه زنان در ابعاد مختلف است که روزانه جان چندین زن را می‌گیرد.

مساله‌ای که هست این است که در میان علمای دین اسلام، انسان‌هایی هستند که می‌خواهند اسلام و قرآن را با توجه به شرایط امروز تفسیر نمایند که در این میان تا حدود خیلی کمی حقوق زنان را در آن می‌گنجانند.

اما به خاطر سیستم مردسالار و مذهبی و قبیله‌ای که هنوز در بسیاری از مناطق حاکم است، ریشه کن کردن این اعمال غیر انسانی، زمان‌بر است. در میان کردها قبل از این‌که خود را کرد بدانند، خود را به عنوان یک مسلمان می‌شناسند و این مساله ربطی به کرد بودن آن‌ها ندارد و بیشتر ناشی از آموزهای دینی است.

اما در مورد فتوای علمای دینی مانند علمای دینی الازهر باید بگویم که من در پشت این فتواها نوعی سیاست می‌بینم، نه تلاشی جدی برای حل مساله. روحانیون و علمای دینی وقتی که قرار است فتوای جهاد صادر کنند آن‌چنان با قوت عمل می‌کنند که گاهی انسان دهانش از تعجب باز می‌ماند.

همین چند وقت پیش روحانیون در کردستان عراق و به خصوص در شهر اربیل در یک روز در نماز جمعه چنان فریادی به راه انداخته بودند که انسان وحشت می‌کرد.

من که در اربیل زندگی می‌کنم از نزدیک شاهد این فتواها بودم. این روحانیون اگر می‌خواستند که این مساله را حل کنند، تنها یک روز کافی است. آن‌ها با یک فریاد بر سر این مردم این مشکل را حل می‌کردند. کافی است که همه آن‌ها در یک روز با همان قوتی که از تصویب قانون چهار همسری دفاع کردند، ختنه دختران را محکوم کنند.

اما آن‌ها این امر را نمی‌خواهند. تلاش‌های روحانیون و فتواهای آنان تنها برای حفظ آبرو و حفظ موقعیت سیاسی خودشان است. اگر چند تنی هم در این میان واقعاً به فکر حل این معضل باشند صدایشان در این میان به جایی نمی‌رسد. خلاصه این‌که نه دین و نه روحانیون نمی‌توانند این معضل را حل کنند، بلکه آن‌ها خود معضلی هستند که باید حل شوند.


نارین محمدی

خانم محمدی، آیا دولت در مقابل این حرکت غیر انسانی خانواده‌ها تا به حال کاری در جهت آگاهی مردم و مبارزه با این عمل انجام داده است؟

دولت ممکن است واکنشی نشان دهد اما تنها واکنش نشان دادن نتیجه‌ای ندارد. دولت می‌میتواند با تغییر سیستم آموزشی و درست کردن برنامه‌های آموزشی تلویزیونی کار مفیدی انجام دهد. در واقع دادن آزادی بیشتر بیان در این فضای شبه دموکراتیک است که می‌تواند در اگاه‌سازی مردم نقشی ایفا کند.

در کنار این امر این خود جامعه مدنی است که باید در این راستا فعال باشد و در کردستان (منظورم هم کردستان ایران و هم کردستان عراق است) جامعه مدنی قوی وجود ندارد. می‌دانم که خیلی‌ها با این حرف من مخالف هستند و در بهترین شرایط هزاران استدلال خواهند آورد که نمی‌دانم صدام فلان کرد و خمینی بهمان کرد.

اما این استدلالات هرچند درست است مشکلات کردستان را حل نمی‌کند. ما برای حل معضلات کردستان به جامعه مدنی قوی نیاز داریم و نباید مانند جوجه‌هایی که دهان‌شان را باز می‌کنند تا مادرشان غذا را در گلوی آن‌ها بگذارد همیشه چشممان به دولت باشد. این ماییم که به عنوان یک شهروند موظفیم معضلات را حل کنیم.

خانم خرمی از لحاظ جسمی و روانی ختنه چه تاثیری بر زندگی دختران و زنان دارد؟

ختنه یا همان ناقص‌سازی جسمی زنان عملی است که طی آن بخشی از آلت تناسلی زن بریده می‌شود و باعث کاهش میل جنسی زنان می‌شود. ختنه از لحاظ جسمی عواقب مستقیمی بر سیستم بیولوژی زنان دارد. زیرا این عمل در یک شرایط بسیار ابتدائی، غیر بهداشتی، بدون بیهوشی و سر کردن موضعی و در اکثرا مواقع با تیغ‌های ژیلت انجام می‌شود.

در گزارش‌های متعددی آمده است که عمل ختنه بواسطه کند بودن تیغ توسط دندان هم انجام شده است. عواقبی که این عمل ضد انسانی برای دختران به همراه می‌آورد عبارت از درد، خونریزی شدید، شوک، به خاطر درد شدید در زمان ادرار کردن، نگاه داشتن ادرار و درد کلیه، عفونت مکرر، درد زیاد به هنگام پریود ماهانه، عفونت دستگاه تناسلی و تخمک‌ها، عفونت در دستگاه ادرار و کلیه‌ها می‌باشد.

این تنها گوشه ای از عواقب جنسی است که ختنه با خود به همراه می‌آورد. بزرگترین عواقب ناشی از ختنه عواقب روحی و روانی این مساله است.

زمانی که یک دختر جوان به روشی خشونت‌آمیز و بدون کمترین دارو و درمان و بی‌خبر به مسلخ برده می‌شود تا نقص جنسی شود. اعتمادش را به هرکسی از دست می‌دهد. این عمل در یک دختر جوان احساس ضعف و زبونی ایجاد می‌کند و ناچار به تسلیم می‌شود.

دختری که توسط مادر، مادربزرگ و اقوام نزدیک به بدترین شیوه ممکن نقص عضو می‌شود همواره دچار ترس و اضطرابی درونی می‌شود.


طاهره خرمی

خانم خرمی، آیا در اروپا افراد مذهبی مسلمان هنوز هم دختران خود را ختنه می‌کند؟

متاسفانه تعدادی از دختران که والدین آن‌ها از افریقا آمده‌اند و یا والدین آن‌ها مسلمان هستند در سنین جوانی در اروپا و هلند هنگامی برای تعطیلات به کشورهای خود می‌روند ختنه می‌شوند. در این رابطه سهم کشورهای افریقائی از همه بیشتر بوده است.

خانم خرمی، دولت‌های اروپایی چه کارهای در این رابطه انجام داده‌اند؟

تمام دولت‌های اروپا با تصویب قانونی ختنه کردن دختران و زنان را ممنوع کرده‌اند. در این راستا هم هیچ توجیه مذهبی را قبول ندارد. والدینی که چنین کاری را با دختران خود انجام دهند مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرند و محاکمه و روانه زندان می‌شوند.

طبق تحقیقات علمی که دولت‌های اروپایی انجام داده‌اند نشان می‌دهد که ختنه کردن و یا برید کلیتورس یعنی محروم کردن دختران و زنان از لذت‌های جنسی و بروز بیماری‌ها و مشکلات فراوانی در هنگام عادت ماهانه و زایمان است.

آن‌ها تلاش کرده‌اند با آموزش و دادن آگاهی به دختران و آموزگاران هر حرکت مشکوک و حتی حرف‌های مشکوک والدین در این رابطه را خوب بررسی نمایند.

خوشبختانه در حال حاضر بعضی از متخصصان و جراحان در حال یک تحول جدید در رابطه با ترمیم کلیتورس بریده‌شده هستند. در گزارشی که من در شهرزاد نیوز خواندم در بورکینافاسو این جراحی‌ها به صورت مجانی انجام می‌شود و در جای دیگر افریقا هزینه جراحی به روش جدید در بیمارستان دولتی، 150 دلار می‌باشد.

پزشکان و جراحان معتقد هستند چون بخش زیادی از کلیتوریس زن در داخل بدن است و در حین ختنه کردن فقط چند سانتی‌متر بیرونی آن بریده می‌شود، می‌توان حساسیت جنسی را تا حدی، و نه به طور کامل، به این زنان بازگرداند. علت آن است که بخش باقی مانده کلیتوریس ضعیف است و دقیقاً همان نقشی را ایفا نمی‌کند که در زنان سالم دارد.

Share/Save/Bookmark

متن گزارش روزنامه واشنگتن پست (انگلیسی)
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

كتاب "گل صحرا" نه صحراي من. لطفن تصحيح كنيد. ممنون از پرداختن اين مطلب مهم
----------------------------------------------
محمدرضا اسکندری: من این کتاب را من به زبان هلندی خوانده ام که نام آن

Mijn woestijn'
به معنی صحرای من و در فارسی به نام گل صحرا است چرا در فارسی گل صحرا نامیده شده است نمی دانم


-- نسرين ، Jan 2, 2009

جز جای تاسف حرفی باقی نمی ماند/فقط باید گفت مرگ بر جهل و نادانی که بزرگترین گناه است.

-- م - صارمی ، Jan 2, 2009

در کردستان شنیدن خبر خودسوزی زنان و دختران عادی شده است. خودکشی زنان نتیجه فرهنگ پوسیده و کهنه مذهبی- بومی این دیار است و شرمش نثار تمامی عاملان و حاملان آن که به درازای تاریخش قدمت دارند. نیز نثار خفتگان متعصب اسلام گرا و ناسیونالیستی که علی رغم ادعای اختلافاتشان در این یک مورد به راستی اشتراک موضع دارند٬ به گواه تاریخ.

اضافه بر خودکشی٬ چندی است رایج بودن ختنه دختران در کردستان کم و بیش توجه منادیان حقوق بشر را به خود جلب کرده است. نمونه اخیر گزارش تکان دهنده واشنگتن پست در این رابطه است. بابت این جنبه از توحش فرهنگم قبلا نوشته ام٬ انگیزه این نوشته اما شنیدن خبری تامل برانگیز در این رابطه است. زنی ۴۰ ساله اهل یکی از روستاهای توابع کرمانشاه و ساکن تهران٬ به دست خود اقدام به ختنه خود کرده است. خودآزاری زنان کرد اشکال دیگری نیز دارد و بسیاری از ما ناآگاهیم. ناآگاهی که گناهش بسیار بیش از آنکه متوجه آن زنان محبوس در سکوت و خفقان باشد٬ متوجه افکار ناسیونالیست لانه کرده در اذهان بسیاری از مدعیان کنش سیاسی و مدنی است که به خیال خام خود این گونه مسائل اولویت چندم است و قبلش باید مُرد و کُشت٬ در راه آزادی ولات (سرزمین). دور باد روزی که سرزمینم آزاد شود٬ این گونه که اینان می خواهندش.

-- بلال مرادویسی ، Jan 2, 2009

دوستان عزيز ـ ضمن تشکر از بابت اين گزارش ارزشمند، عنوان آن بهتر است «تداوم شرم آور» باشد. «تداوم شرمگين» معنی معکوس دارد يعنی «تداومی که از کردهء خودش شرم زده است!» ///عبدی کلانتری

-- عبدی کلانتری ، Jan 2, 2009

حتمن اين هم ستم فارس ها بر مرده كردستان است كها گر از ايران جدا شوند اين معضل هم حل مي شود

.......................................................................................
رادیو ژیار:دوست گرامی شما مطلب را نخوانده کمنت نوشتی. گزارش روزنامه از کردستان عراق است رابطی به فارس بودند ندارد. مگر فارسها می گویند که باید دختران کرد را ختنه کنند
و یا روزنامه آمریکائی مال فارسها می باشد .مشکل در جای دیگری است که در مصاحبه جواب داده شده است
!

-- ميلاد ، Jan 3, 2009

 آقای اسکندری عزیز، این بار دوم هست که با همسرتان مصاحبه کرده‌اید. اسم این کار زمانه رفیق‌بازی است نه روزنامه‌نگاری. واقعا خجالت آور هست. زیر آن مطلب ایرانیان هلند هم نظر نوشتم که متاسفانه سانسور شد.

-- Saman ، Jan 3, 2009

آقای میلاد عزیز، چرا فکر می کنید مصاحبه یا گفتگو کردن فقط باید با افراد ناشناس انجام گیرد؟ مگر عیبی دارد در یک خانواده همگی یا چند نفر در زمینه های مختلف فعال بوده و برای معرفی همدیگر به دیگران تلاش کنند؟
خواهش می کنم این ذهنیت پوچ را از معز خود بیرون ریختخ و با دیدی بازتر به مساطل بنگرید.

-- فریدا.گ ، Jan 3, 2009

هموطن گرامی
آیا شما به محتوی اخبار،مصاحبه و گزارشات نگاه می کنید یا به اینکه چه کسی و با چه کسی این مصاحبه انجام شده.
در دنیای دمکراسی و روزنامه نگاری آزاد مرزی به نام همسر و غیره وجود نداردو روابط شخصی افراد جدای از هدف افراد جهت اطلاع رسانی به افراد است. ضمنا از هموطنان عزیز نیز سپاسگزارم که از این طریق به بررسی این گونه مسائل میپردازند. ما بیش از هر چیز به یک انقلاب فرهنگی نیاز داریم. انقلابی که سیاه و سفید نمی کند و به محتوی می نگرد. نه یه اسم افراد.

-- نسیم ، Jan 3, 2009

سلام و خسته‌ نباشید،
دوستان رادیو ژیار مطلب بسیار بجا همینطور بحثها و تحقیقات بسیار میطلبد امیدوارم کار شما شروعی برای بررسی و راه حل این درد و عقب ماندگی جامعه‌ باشد
موفق باشید
کیوان فرامرزی

-- keywan ، Jan 3, 2009

وقتی مردمی اینگونه به خود ستم می کنند دیگر از حکومتها چه گله ای دارند؟

-- علی ، Jan 3, 2009

lotfan titr ra bekonid: kordestane araq.

kurdestan yek ostan ast na yek keshvar.

-- farhad ، Jan 3, 2009

موضوع جالبی مطرح شده است. بنده هم مایلم که نکاتی را در این رابطه مطرح کنم.
اولاً "ختنه" زنان در جاهای مختلفی صورت می گیرد و همه گی به یک شکل نیستند. وجه مشترک آنها نوعی دستکاری در اندام خارجی تناسلی زنان است، ولی گستردگی این دستکاری در فرهنگ های مختلف بسیار متفاوت است. در کردستان، با برخی توجیهات دینی، بخش خارجی کلیتوریس به عنوان ختنه بریده می شود. ولی در برخی جاهای دیگر، از جمله سومالی، این دستکاری بسیار وسیع تر است و گاهی این دستکاری ها در برخی جوامع شامل جراحی و دوختن لب های خارجی اندام تناسلی، و بریدن بخش نسبتاً زیادی از بخش های خارجی اندام تناسلی می شود. به این ترتیب مایلم در اذهان خوانندگان این نکته را روشن کنم که وقتی از ختنه ی زنان سخن گفته می شود باید دید که دقیقاً منظور چیست و چه نوع از ختنه در مد نظر است؛ به نظرم این امر به تنقیح استدلال ها و کاهش نقش تخیل در آن کمک می کند.
از دیگر سو مسأله ی ختنه ی مردان هم مطرح است. ختنه ی مردان- حداقل آن گونه که در سنت اسلامی مطرح است- به لحاظ جسمانی و روانی چندان کمتر از ختنه ی زنان- آن گونه که مثلاً در کردستان رواج دارد- نیست. در مورد ختنه ی مردان هم مسأله ی تأثیر بر توانائی جنسی، استرس روانی برای بچه هایی که ختنه می شوند، و عفونت های ناشی از این جراحی- که معمولاً به خاطر کم سنی کودکان شدت می گیرد- مطرح هستند. البته ختنه ی مردان هم چیزی است که منحصر به سنت اسلامی نیست و به خصوص در آفریقا در میان اقوام غیر مسلمان هم رواج دارد (برای نمونه بنگرید به http://www.youtube.com/watch?v=Shkg8lMbUcY ).
دستکاری های جسمانی به خصوص وقتی بر کودکان و بدون رضایت آنان انجام می شود قطعاً یکی از مصادیق اعمال خشونت و شاخصه ی فرهنگ هایی با گروه گرایی قوی و نقص فردیت انسان ها است. امروزه قطعاً با رشد فردگرایی این گونه رفتارها در بسیاری از فرهنگ ها تهاجمی، خشن و نامعقول به نظر می رسند. رفتاری که به "جامعه" اجاره می دهد اعضای خود را داغ کند و کنترل خود را حتی بر جسم ایشان حک کند (فراموش نکنیم که این دستکاری ها اقداماتی با پشتوانه ی سنن فرهنگی "هنجار" هستند). به نظرم کشاندن این مسأله به سمت گفتمانی با کلیدواژه های "مظلومیت زنان"و "مردسالاری"، اگرچه خالی از حقیقت نیست، ولی تمامی حقیقت نیز نیست. چنین گفتمانی یک موضوع عمیق تر فرهنگی (برتری هویت گروهی بر هویت فردی و انحلال فرد در هویت گروهی) را نادیده می گیرد و ممکن است به ورطه ی تقلیل این امر به یک جنگ جنسیتی فرو رود.

-- مهدی ، Jan 4, 2009

متاسفانه مشغول شدن به اعمال تروریستی دیگر مجال پرداختن به مسایل فرهنگی را در کردستان باقی نگذاشته است.

-- ابوبکر مرادی ، Jan 4, 2009

خوب است بیشتر این مسئله پرداخته شود و سپس به مسائل اجتماعی و انسانی آن. چون من نمیدانم آیا این کار از لحاظ علمی ایراد دارد یا خیر در مقایسه با ختنه مردان؟
آیا این ایراد علمی ثابت شده است یا حتمی و فراگیر نیست.(چون من شنیده ام که از لحاظ علمی این کار بدون ایراد و حتی مفید است). شاید این موضوع را کسانی بدانند و بعد قضاوت میکنند. ولی افرادی مثل من متحیر میمانند که چه کسی راست میگویید . به همین دلیل بهتر میدانم که از لحاظ پزشکی به تنیجه برسیم سپس به نتایج دیگر بپردازیم.
باتشکر

-- ح.ک ، Jan 4, 2009

خیلی موافقم ولیکن افسوس که کمونیستم

-- کمونیست اعظم ، Jan 4, 2009

اشکال کار آقای اسکندری و برخی از دوستان این است که عمد دارند از نام کردستان بجای کردستان عراق یا کردستان ایران یا...استفاده کنند. اگر این کار دشمنی با جمهوری اسلامی محسوب شود اشتباه مهلکی است زیرا این یک گزارش از نادانی اجتماعی است و به حکومت برنمی گردد و در کردستان ایران هم اصلاًشایع نیست و اگر باشد آنچنان نادر است که این گزارش را برنمی تابد. این قبیل اقدامات فقط ایجاد جار و جنجال است و از ژورنالیسم سالم به دور. ما کردستان به معنای واحد نداریم. همانطور که آذربایجان واحد نداریم

-- مهری ، Jan 4, 2009

من با مهدی که به نکته بسیار مهم ختنه مردان و در واقع باید گفت کودکان اشاره کرد بسیار موافقم. جداً چرا در تبیین تعدی به اندام جنسی و خشونت علیه آن هرگز اندام جنسی مرد مهم نیست؟ آیا احیای حقوق زنان لزوماً از راه نادیده گرفتن وضعیت مردان می گذرد؟ تمام آنچه در مورد ختنه زنان هست در مورد مردان هم هست. ناتوانی یا کاهش تمایل جنسی، صدمه روانی، خشونت، درد، عفونت و ... اما چرا کسی به این موضوع اهمیت نمی دهد؟ آیا این خود یک دید مردسالارانه نیست؟ آیا به این علت نیست که یک ذهن مردانه فقط روی آلت زنانه دارد تمرکز می کند و به قول منتقدین سینمای روایی آیا زاویه دید اینجا مردانه نیست؟

-- فرید ، Jan 4, 2009

کامنت دوستان در مورد ختنه ی مردان هم خیلی جالبه. من خودم تا به حال به شخصه فکر نکرده بودم که چرا باید بخشی از اندام تناسلی مرد - در سنین بچگی - بریده شود. از بچگی توی ذهن ما کرده بودند که رسم مسلمانی ست. ولی چرا؟
درست است که در گزارش تحقیقات دو سه سال پیش آمده بود که ختنه مردان باعث کاهش یکسری بیماریهای مقاربتی میشود ولی فکر نمیکنم که بصورت سنت درآمدن آن از 1400 سال پیش در اسلام از این جنبه بوده باشد؟
به راستی چرا باید بخشی از آلت تناسلی مردانه را برید؟ چرا اسلام آنرا نهادینه کرده؟

اگر کسی جوابی داشته باشد ممنون میشوم توضیح دهد و مسئله را روشن کند.

-- آرش ، Jan 4, 2009

نسیم و دوستان دیگر، اعتراض من به اینکه آقای اسکندری در فاصله دو هفته دوبار با همسرشان مصاحبه کردن، ارتباطی با مخالفت با جریان آزاد اطلاعات ندارد. اتفاقا برای همین جریان آزاد اطلاعات هست که روزنامه‌نگاران در کارهای خود نباید شبهه جانبداری ایجاد کنند. تا حالا دیده‌اید در هلند روزنامه‌نگاری با یکی از اعضای خانواده‌اش به عنوان متخصص مصاحبه کند؟ ادیتوریال گایدلاین بی‌بی‌سی را ببینید. وقتی من به عنوان مخاطب زمانه این سایت را باز می‌کنم برایم مهم است که سازندگان برنامه دور باشند از هرگونه روزنامه‌نگاری رفیق‌بازانه و جانبدارانه. مصاحبه سازنده‌ یک برنامه با همسرش نه تنها نشان از آماتوری آن سازنده دارد که حیثیت رسانه‌ای زمانه را هم زیر سوال می‌برد.
بیطرفی! این کمترین تقاضای من مخاطب هست.

-- سامان ، Jan 4, 2009

به امید برچیده شدن تمام واپسگراییها

-- بهداد ، Jan 4, 2009

دوست عزیز، این خیلی مهم است که ببینم هدف و انگیزه ختنه کنندگان چیست؟ درمورد ختنه زنان دقیا می‌گویند که زنان را ختنه کنید تا میل جنسی‌شان کم شود و فرمانبردار شوهر خود شوند (از تاریخ طبری بگیر تا گزارش‌های سایت کانون زنان ایرانی و شهرزادنیوز) ولی درمورد ختنه مردان چنین استدلالی نمی‌کنند. به همین دلیل است که ختنه زنان را جزو خشونت علیه زنان به حساب می‌آوریم. قطعا ختنه مردان هم خیلی مهم است و بهتر است متوقف شود و این موضوع رد نمی‌شود.

-- حیرک ، Jan 5, 2009

سلام

واقها برای شما متاسفام که این مزالب دروغین را منتشر می کنید . در واقع بهترین تیتر این بود : مطلب شرمگین و دروغین

-- هیوان ، Jan 5, 2009

نمی دانم چرا بعضی ها باعقده مطالب و مصاحبه های "ژیار" را می خوانند!
کاش دلیلش را می فهمیدم من که استفاده کردم.
مرسی

-- اسرین-سنندج ، Jan 6, 2009

lotfan axshaye digari ro ham erae dahid

-- n ، Jan 6, 2009

اولا که ختنه کردن دختر چیز بدی نیست حالا غربیها یکهو مهربون شدند را کاری ندارم ولی اونها بخاطر بد نشان دادن اداب و رسوم شرق این تبلیغات را راه انداخته اند چون حتی با ختنه پسران هم مخالفند و یکعده هم بدون اینکه چیزی بدانند میگویند وای چه شده و خنده دار است خود مادرانشان راضی هستند ولی بقیه میگویند وای خوبه فضولی در کار دیگران عادت شده است

-- azar ، Jan 7, 2009

آزار جان! کجای دنیایی؟ بیدار شو!
این مسئله هیچ ربطی به غربیها نداره
ختنه زنان یک امر غیر انسانیه و هیچ ربطی به اونا نداره!
یه کم مطالعه کن
از اون لاک سنتی و متحجرانت بی زحمت بیا بیرون.

-- گلبهار ، Jan 7, 2009

آزار جان! کجای دنیایی؟ بیدار شو!
این مسئله هیچ ربطی به غربیها نداره
ختنه زنان یک امر غیر انسانیه و هیچ ربطی به اونا نداره!
یه کم مطالعه کن
از اون لاک سنتی و متحجرانت بی زحمت بیا بیرون.

-- گلبهار ، Jan 7, 2009

salam.ye kem etelaate bishtar dar in mored bedin behtar mishe.

-- farzad ، Jan 9, 2009

dorood.mage mardane iraniy shoorbakhtharo khatneh nemikoonam.MOHAMMAD az MOOSA yad gerefr..khatne kardano...har marde irani..baine 20% ta 30%..az lahaze pezeshki naghes ast...mamnoon

-- vas ، Jan 11, 2009

همراه با سپاس از گزارش و مصاحبه ای که صورت داده بودید، خواندن این گزارش و دیدن عکسها و اطلاعاتی دراین مورد در سایت های دیگر دلم را به در آورد. از اینکه چطور ممکن است مادری بالای سر دختر خردسالش بیاستد و شاهد رنج کشیدنش باشد و فریادهای پاره تنش تاثیری بر موهومات ذهنی اش نگذارد و اجازه دهد فردی شیطان صفت و جادوگرخلق چنین بلائی برسرعزیزش بیاورد . که چه ؟ نکند پس از ازدواج لذت جنسی ببرد! نکند درپی لذت بردنش فرزند دختر بزاید ! . تا جائی که خواندم این عمل قبیح از فرهنگ که چه عرض کنم از تفکرات وحشی گری قدیم است که هنوز در جهان باقی مانده است. میدانم دین اسلام هرگز چنین اعمالی را نپذیرفته . چنانچه این عمل در قبایل وحشی افریقائی که حتی شاید مسلمان هم نباشند رواج دارد. جای تاسف است که این افراد امروز چنان به ورطۀ بی فرهنگی و دوری از انسانیت رسیده اند که به خود اجازۀ دخالت در خلقت خداوند میدهند.میخواهم بدانم آن زنانی که در عکسها دیدم که مانند جلاد مشغول ختنه دختربچه های معصوم بودند ، آیا خودشان ختنه شده اند؟!

-- ایراندخت م. ، Jan 12, 2009

آینه دانی که تاب آه ندارد!
خدا می داند که با دیدن این وب سایت روحم ترک برداشت قلبم شکست اشکم جاری شد........
خدا را شاکرم که والدین با شعوری دارم
خدا را شاکرم که قربانی جهل وحماقت نشده ام
متاسفم بر جامعه پزشکی که بطور جدی با این معضل مبارزه نمی کند!
متاسفم بر توانمندان و رسانه های گروهی که با دست روی دست گذاشتن اجازه میدهند در قرن21جهل و حماقت هر ثانیه قربانی بگیرد
از خدا فقط
وفقط
وفقط آگاهی وعلم رابرای تمام مردم جهان آرزومندم............
"از خدا ظهور امام زمان(عج) را آرزومندم!"
(ولی در پایان وب سایت بحث و جدلهای بازدیدکنندگان و رها کردن بحث اصلی مرا به یاد حالت خندیدن شدید در هنگام تماشای یک فیلم غمگین با چشمهای اشک آلود انداخت!!!)

-- ف.س ، Jan 14, 2009

اول که این سایتو دیدم ناراحتی و سر دردم ساعتها ادامه داشت
بعد که دقیق فکر کردم دیدم ما بخاطر محرومیت عده ای از زنان از "لذت جنسی"(به حد 90درصد)اینهمه غصه میخوریم و سر درد میگیریم در حالیکه از "لذات روحی"خودمون به شدت محرومیم!!!!
اوج لذت روح تو نماز خوندن حاصل میشه
خدا وکیلی از نمازهامون" لذت" میبریم؟
خدا وکیلی چقد ناراحتیم ازاینکه روحمون از اتصال به منبعش ازهم آغوشی با خدا از عشقبازی و بوسیدن خدا لذت نمی بره؟
اصلا به این چیزا "فکر " میکنیم؟
اصلا اینو" ناراحتی" میدونیم؟
(هرچند این حرفاجاش تو وب سایتا نیس!
دردی رو دوا نمیکنه...........)

-- فریبا ، Jan 14, 2009

متاسفم که احمقانه ترین و جاهلانه ترین جنایات بشری را به عاقلانه ترین و محض شعورترین دین جهان (اسلام عزیز) نسبت می دهند.............

-- الهه ، Jan 16, 2009

من با تحصیلات ارشدم اولین باره که این حرفا رو میشنوم(واز مضراتش مطلع میشم)
اونم از طریق دیدن یک مقاله و مراجعه به اینترنت......
اونوقت چطوری میشه از اون مردم جاهل روستایی یا مامای خانگی انتظار داشت که خطرها وعواقبشو بدونن؟!........
اشکال کار تو ضعف اطلاع رسانیه.....
فقط اطلاع رسانی.........
وقتی تو بعضی کشورا 40 سال زندان سزای والدینیه که مرتکب این عمل میشن
معلومه که آمار این جنایات پایین میاد!
اما کشور ما کجای کاره؟تا حالا چند قدم برای روشن کردن ذهنهای تاریک برداشته؟
چند گام؟؟؟؟؟

-- سامان ، Jan 16, 2009

مطالب وب سایتتان کامل نیست!
با دو تا مصاحبه (اونم حرفهایی بدون ذکر منبع وسند)خواستید مردم رو آگاه کنید!
نه عکس مفیدی نه گزارش با محتوایی
سعی کنید بار علمی سایتتان را بالا ببرید!
چند منبع پزشکی نقل کنید
با پزشکان محاسبه کنید.........
(امیدوارم شهامت انتشار این کامنت رو داشته باشید)

-- رضا ، Jan 16, 2009

بشنوید ای دوستان این داستان
خود حقیقت نقل حال ماست آن
وقتی این وب سایتو دیدم خیلی دلم سوخت خیلی ناراحت شدم....
از اینکه دخترای ختنه شده بعدها نمی تونن لذت جنسی رو بطور کامل تجربه کنن متاثر شدم........
اما بیشتر تاثرم برای دخترای مجرد عفیف و پاکدامن ایرانیه که تا قبل از 28 سالگی ذوج هم شان و هم کفو خودشونو پیدا نکردن.... اونوقت برای همیشه از ازدواج با پسر هم شان مجرد محروم میشن!حتی اگر دارای بالاترین مدارج تحصیلی ملیح ترین چهره ها زیباترین اندامها بیشترین استعدادها و هنرها پاکترین قلب و جسم و روح هم باشن باز از ازدواج با پسر هم شان مجرد محرومند!
البته بعدها درصد اندکی تن به ازدواج با مردان (پیر یا زن طلاق داده یا همسر از دست داده)میدن اما بقیه تا آخر عمر مجرد میمونن!اونوقت نه تنها هیچ لذت جنسی رو(صفر درصدهم)تجربه نمیکنن بکه از ازدواج که یه امر آسمونی و الهیه که پیدا کردن نیمه روحه که پیوستن به عشق الهیه محروم میشن....
(درحالیکه دختران غیر ایرانی از هزار راه میتونن غریزه رو ارضا کنن ولی دختران عفیف ایرانی هرگز تن به اون کارا نمیدن...)
جالب اینجاست که تو انجام این جنایت باز جنس زن نقش اصلی رو ایفا میکنه!( مثل ختنه کردن دختر توسط زن ماما و مادرش!) حتی اگه پسری هم علاقمند بشه وجلو بیاد مادر و خواهراش بخاطر یکی دو سال بالا پایین بودن سن به شدت منعش میکنن! ...
پسرای تحصیلکرده از سن 28 سالگی تازه به یاد ازدواج میفتن در حالیکه دخترا تو این سن دیگه قطع امید میکنن! چون در نظر ایرانیها"دخترا تاریخ مصرف دارن!" چرا اینقد تبعیض بین زن ومرد؟ایرانیای مسلمون پس عدالت جی میشه؟حقیر کردن دخترا تا چه حد وتا کی؟ والا اینم یه نوع زنده به گور کردنه دختره! منتها با یه شکل دیگه!روح لطیف وشاداب وزنده دختر رو با این نوع نگاه تحقیرآمیز و قضاوت ناعادلانه در گور عقاید جاهلانه و سنتی خودشون دفن میکنن.... اونقدر خانواده و مردم و جامعه به روح دختر با حیای مجرد ایرانی فشار میارن که از جنسیتش اعلام انزجار و بیزاری بکنه و بگه : ای کاش هرگز دختر نبودم!! یا ای کاش هرگز به دنیا نمی آمدم!!!! یا ای کاش ایرانی نبودم!!!!)
حتی مسیحیان هم تا این درجه به شان و مقام زن توهین وجسارت نمی کنن!
ایرانیای مسلمون یادشون رفته که مقتدای دینشون حضرت رسول (ص) با زن 15 سال بزرگتر از خودش ازدواج کرده(تو اسلام عزیز سن شناسنامه ای برای ازدواج ملاک نیست)
ولی تو ایران سن دختر که از28 گذشت مهم نیست که چه مقام و شخصیتی داره بهش لقب..... میدن که واقعا شرم آوره! و دیگه اونو لایق ازدواج با پسر مجرد هم شانشون نمیدونن!...
متاسفانه این طرز تفکر و اعتقاد تو تمام اقشار جامعه حتی تحصیلکرده هم رایجه(هر چی باشه اونا هم تربیت شده کسانی هستن که یک عمر این عقاید تو زندگیشون حاکم بوده!!)
و این بزرگترین مشکل روحی واسترسیه که دخترای جوون باهاش مواجهن!!.
یاسهای ایرانی خیلی مظلومند
خیلی مظلومند
و متاسفانه رسانه های گروهی (نمونش فیلمهای خانوادگی صدا و سیما )به این مساله دامن میزنن .....
باید طرز تفکر ایرانیها عوض بشه باید به زن که آینه جمال و جلال الهیه طور دیگه ای نگاه کرد
شخصیت و درون دختر باید ملاک ازدواج باشه نه یکی دو سال بالا پایین بودن سن وسال!
چشمها را باید شست
جور دیگر باید دید....
حالا قضاوت کنید که دخترای ختنه شده مظلومترند یا دخترای عفیف همیشه مجرد؟!!
که نه تنها از لذت جنسی به هر طریقی محرومند بلکه باید یک عمر شکنجه نگاههای تحقیر آمیز و زخم زبان و نیش و کنایه اطرافیاشون رو هم (از آشنا و خانواده گرفته تا غریبه و جامعه) تحمل کنن
یک عمر زجر روحی کجا؟
کاهش لذت جنسی کجا؟؟!!!!!!

-- سمانه ، Jan 16, 2009

با درود به شما دوستان ما گروهی تشکیل دادیم به نام کمیته علیه خشونتهای ناموسی که یکی از موارد بحثمان راجع به پروسه ناقص سازی زنل یا همان ختنه است تحقیقات مفصلی از جنبه تاریخی جامعه پذیری روانشناسی پزشکی و تاثیرات بسیار مخرب آن روی جسم و روان زنان انجام دادهایم از اورامانت گرفته تا پیرانشهر و کامیاران و خیلی از جاهای دیگر با مصاحبه نوشتاری و تصویری از قر بانیان خانواده هایشان وهمچنین کسانی که این عمل ضد انسانی را اتنجام میدهند و متاسفانه آمار بالای از وجود این پدیده شوم در غرب ایران به دست آوردهایم ب وخود بنده نیز کتابی در همین رابطه در دست تر جمه دارم
نکته دوم اینکه گزارش از زنی کر مانشاهی درج شده که خود داو طلب این امر شده ودوستی اشاره به خود آزاری نمودهاند دوست گرامی این نه خود آزاری بلکه همسویی با جامعه وتفکر ی غلط و ارتجاعی است که زنان را وا میدارند به بهانه پاراستن ناموس وشرف و برای پاک ماندن وسرکوب امیال جنسی طبق خواسته جامعه مرد سالار دست به این کار بزنند چون در غیراین صورت نا پاک وبی حیا وغیر قابل زنددگیشان میدانند با کمال میل حاضر به مصاحبه هستم تا به تمام نکات مبهمی که در این رابطه وجودارد اشاره بکنم وجناب آقای اسکندری من با کمال میل حاضرم تمامی تجاربی را که این چند سال تحقیق کسب کردهایمم برای اطلاع همگان در اختیارتان بگذارم موفق باشید ولی مصاحبهای که انجام داده بودید حاوی اطلاعات بسیار ناقصی بود که میتونه خیلی از جنبه هار پنهان نگه دارد به هر حال تلاش ارزنده شما در مطرح کردن این بحث که تابوو است وبحث در مورد انرا خیلیها شرم آور میدانند قابل تقدیر است

-- ‌پروین ذبییحی ، Jan 18, 2009

چرا رادیو وصل نیست؟
کارایی نداره

...................................
ژیار: این برنامه نوشتاری است و صدا ندارد

-- حسن ، Jan 19, 2009

من مطالب مصاحبه رو با نظرات خوانندگان خوندم راجب ختنه زنان بهتر است ابتدا از نظر پزشکی با متخصصین امر مصاحبه داشته باشید تا با اعلام نظر آنها خوانندگان در یک مسیر درست تفکری قرار بگیرند.در مرحله بعد مصاحبه با علمای دینی به معنای واقعی عالم که برای اکثر مردم شناخته شده و قابل قبول هستند می تواند به روشن شدن کامل موضوع بیانجامد،که قطعا با انجام این مراحل و با اطلاع رسانی صحیح به پدران و مادران کرد آنها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و با گذشت زمان این فرهنگ غلط به فراموشی سپرده خواهد شد.

-- امیرکیوانی از کرمانشاه ، Feb 3, 2009

مصاحبه ی بسیار جالبی بود.نارین جان آفرین شیر زن مریوانی به فعالیتت ادامه بده ما به شما افتخار می کنیم
از طرف تعدادی از دانشجویان مریوان

-- رامیار ، Feb 5, 2009

سلام
به نظر من اين متني كه شما به آن اشاره كرده ايد ديگر در هيج جاي كردستان اجرا نمي شود و اطلاعات اين متن خيلي خيلي قديمي است. كاش خودتان نيز بطور مستقيم از اين مسئله ديدن مي كرديد. لطفاٌ اطلاعاتي را كه مي نويسيد به روزتر باشد.
با تشكر.

-- mostafa ، Feb 12, 2009

iccoRI oikalgzzoiuw, [url=http://achghhuvttap.com/]achghhuvttap[/url], [link=http://lbeolbhzottl.com/]lbeolbhzottl[/link], http://kkiyxmlzgwor.com/

-- kpwotqhfv ، Jun 24, 2009

این دروغها چیه نوشتین؟

اکثر زنان در هورامان ختنه میشوند؟ من خودم اهل اونجام و اولین بار اینو میشنوم. اونوقت اوم خانوم تو هلند از کچا اینو فهمیده؟

-- بدون نام ، Sep 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)