تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با فردین مصطفایی، روزنامه‌نگار کرد

روز جوان و چالش‌های پیش رو

محمدرضا اسکندری

۱۲ مرداد به عنوان روز جوان نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت مصاحبه‌ای داشته‌ام با فردین مصطفایی، روزنامه‌نگار کرد و درباره جوانان و چالش‌های اجتماعی با او صحبت کردم:


فردین مصطفایی، روزنامه‌نگار کرد

نقش جوانان در تحولات جامعه و چالش‌های فراروی این قشر را چگونه می‌بینید؟

اولاً این روز را به جوانان سرافراز تبریک می‌گویم. جوانان در جریان تحولات سال‌های اخیر نقش مؤثر و قابل توجهی ایفا نمودند؛ اما متناسب با آن به نقش آنان در تصمیم‌گیری‌ها وتحقق مطالباتشان کمتر توجه شده یا میزان توجهات با توجه به مسائل، مشکلات و مطالبات خاص حوزه جوانی کافی نبوده است. خصوصاً در حوزه‌های اشتغال، رفاه و تأمین اجتماعی، مسکن، مشارکت اجتماعی، ازدواج و تأمین زندگی مناسب و ایده‌آل و ... می‌توان دغدغه‌های جوانان را مشاهده نمود.

این چالش‌ها چه آثار و پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟

در صورت توجه و استفاده بهینه و مؤثر از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های جوانان روند رسیدن به توسعه، تسریع و بهبود می‌یابد؛ اما بی‌توجهی و نبود برنامه مناسب برای تحقق مطالبات جوان و حرکت به سوی زندگی مناسب‌تر، سبب افزایش مشکلات و چالش‌های متعدد در جامعه می‌گردد.

در ایران به دلیل ترکیب جمعیت جوان و نبود رشد هماهنگ بخش‌های اقتصادی با آن، آثار و عواقب بیکاری موجب نبود تأمین درآمد مناسب برای ادامه زندگی افراد جامعه، افزایش آسیب‌های اجتماعی، افزایش گرایش به اعتیاد و کاهش امید به آینده می‌شود.

ما در گذشته بیشتر با بیکاری جولان (بیکاران فاقد مهارت) مواجه بودیم، اما در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی ۱۲ درصد از جوانان بیکار را فارغ‌التحصیلان دانشگاه تشکیل می‌دهند.

به نظرتان چه طور می‌توان مشکلات جوانان را در جامعه کمتر نمود؟

با توجه به چالش‌های حوزه جوانی و نیز افزایش و تحول در سطح و نوع مطالبات جوانان، در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اجرایی و راهبردی لازم است تدوین برنامه و چشم‌انداز نظام‌مند، رویکرد توانمندسازی اجتماعی، آموزش کاربردی و توسعه منابع انسانی، ارتقاء شأن و منزلت اجتماعی جوانان، توجه به منشور حقوقی و خواسته‌های جوانان در تدوین قوانین و برنامه ها، استفاده از داده‌های پژوهشی و علمی در تدوین برنامه‌ها، بسط و گسترش روحیه نشاط، تشکیل صندوق‌های اعتباری خرد ویژه جوانان، جامعه‌محوری در کاهش آسیب‌های اجتماعی، اعتمادسازی و ... مورد توجه قرار گیرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مصاحبه جالبي بود موفق ومويدباشيد.

-- ساسان ، Aug 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات