تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفتگو با اجلال قوامی سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان

"نهاد حقوق بشری موضع سیاسی ندارد"

محمدرضا اسکندری

امروز در بعضی از سایت ها فراخوانی به نام نهادهای مدنی و فعالان سیاسی و مدنی در کردستان انتشار یافت که روز سه شنبه را روز اعتصاب عمومی اعلام نموده بود. این بیانیه با این جمله شروع شده است: سازمان حقوق بشر کردستان،کانون نویسندگان کردستان و همچنین فعالان دانشجویی دانشگاههای ایران همراه با شماری از فعلان سیاسی و مدنی کرد، مردم کردستان را دعوت کردند تا روز سه شنبه،در اعتصاب عمومی شرکت کنند و مغازه ها و بازار را در اعتراض به کشتار جوانان ایران،یکدست تعطیل کنند.
در این رابطه با آقای اجلال قوامی سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان که یک سازمان حقوق بشری است و نام سازمان آنها در این فراخوان امده است گفتگو کرده ام.


آقای قوامی در جریان اعتراضات مردمی در شهرهای ایران، چه تعداد از کردها در استان های کردنشین یا مناطق دیگر ایران بازداشت شده اند؟

پس از انتخابات 22 خرداد ماه، شاهد اعتراضات جدی در مناطق کردنشین نبوده ایم. به همین دلیل آمارهای درست و دقیق که نشان دهد چه تعداد از فعالین بازداشت شده اند، در اختیار نداریم. ولی در تجمعات مردمی هفته ی گذشته در شهر کرمانشاه، آمارهای رسیده به سازمان حقوق بشر کردستان حاکی از بازداشت 20 تا 30 نفر در این شهر می باشد. در همین حال شماری از دانشجویان کرد نیز در دانشگاه اصفهان دستگیر شده اند. ولی در هر صورت آمار دقیقی وجود ندارد.


آیا اسامی بازداشت شدگان را در اختیار دارید؟

همانگونه که عرض کردم، ما آمارهای دقیقی در اختیار نداریم، هرچند آمارهایی به سازمان حقوق بشر کردستان می رسند، ولی این مساله هنوز از سوی این سازمان و خانواده ی بازداشت شدگان تائید نشده است، به همین دلیل نمی توانیم بگوییم که این افراد بازداشت شده اند یا خیر. برای مثال آمارهایی می رسد که حاکی از بازداشت 40 نفر در شهر کرمانشان است، ولی روز بعد اعلام می کنند که این افراد آزاد شده اند، به همین دلیل در این شرایط خیلی سخت است که آمار دقیقی از تعداد بازداشت شدگان منتشر شود.


امروز اطلاعیه ای در برخی از وب سایت ها منتشر شد مبنی بر اینکه سازمان حقوق بشر کردستان از مردم کرد درخواست نموده است که روز سه شنبه اعتصاب عمومی نمایند. در این باره چه توضیحی دارید؟

در واقع ما از سوی سازمان حقوق بشر کردستان، امروز یکشنبه 21 ژوئیه 2009، بیانیه ای را منتشر نموده ایم که در آن صرفا ما درباره ی نقض حقوق بشر در ایران و بازداشت فعالین سیاسی و مدنی و روزنامه نگاران هشدار دادیم و خواستار آزادی تمامی بازداشت شدگان شدیم و در روند دموکراتیک و آرام به خواسته های معترضان توجه شده و عملی شود.

ولی اینکه سازمان حقوق بشر کردستان به عنوان یک نهاد حقوق بشری از مردم بخواهد که اعتصاب کنند یا تجمع نماییم، از سوی ما چنین خواستهایی هیچگاه مطرح نشده و نمی شود، چون این کار در چارچوب کارهای حقوق بشری نیست که در قبال رخدادها موضع سیاسی اتخاذ نماییم.

تاکید می کنم به عنوان یک سازمان حقوق بشری، تحت هیچ شرایطی این کار را نکرده و نمی کنیم، چون در چارچوب فعالیت ها و کارهای ما نیست. ما فقط می توانیم در قبال موارد نقض حقوق بشر که طی چند روز اخیر انجام گرفته است، نگرانی خود را اعلام نماییم، و اینکه این خواسته را مطرح نماییم که بازداشت شده ها آزاد شده و حاکمیت به خواسته های آنها تن دهد. ولی اینکه گروه های سیاسی در کردستان یا خارج از کردستان این خواسته را مطرح کرده اند، به عنوان یک جریان سیاسی حق دارند. ولی ما به عنوان یک نهاد حقوق بشری، موضع سیاسی اتخاذ نمی کنیم، و اگر این مساله به سازمان حقوق بشر کردستان ربط داده شود، آن را از سوی سازمان تکذیب می کنیم.


پس در واقع سازمان حقوق بشر کردستان، به هیچ عنوان وارد عرصه ی سیاسی نمی شود؟

بله همین طور است، مگر اینکه کنش های سیاسی منجر به نقض حقوق بشر شود، ما نگرانی خود را از این مساله اعلام می کنیم. ولی این حق را برای تمامی جریانات سیاسی قائلیم که کنش سیاسی در چارچوب اعتصاب یا تجمع داشته باشند. ولی ما به عنوان یک سازمان حقوق بشری و مدنی این خواسته را از مردم مطرح نمی کنیم.


آخرین گفته ها درباره ی این شرایط و اوضاع و بیانیه چیست ؟

لازم است که ذکر کنم که تمامی مواضع سازمان حقوق بشر کردستان از سوی سخنگوی این سازمان اعلام شده و بر روی وب سایت این سازمان قرار می گیرد و هرگونه اعلامیه و اطلاعیه خارج از آن فاقد اعتبار می باشد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

پيشنهاد آقاي كروبي درخصوص ابطال انتخابات و اجراي انتخابات جديد با نظارت شوراي نگهبان متقلب و دروغگو خصوصا در شرايطي كه مردم اين تعداد شهيد داده اند مورد قبول نميباشد ٠ لذا اول بايد دولت (ا ن ) با توجه به جنايات مرتكب شده بهمراه (رهبر شان ) از قدرت عزل و توسط دادگاهاي بين المللي براي نسل كشي محاكمه شوند٠تا بعد انتخاباتي آزاد زير نظر سازمانهاي بين المللي برگزارشود٠ چرا كه مردم ازين پس به هيچ يك از نهاد هاي جمهوري اسلامي اعتماد ندارند٠

-- Reza ، Jun 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات