تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک پرونده در عدلیه ـ بخش هفتم

بی‌مهری به افراد دوجنسیتی

محمد مصطفایی

یکی از گروه‏هایی که در جامعه‏ی ایران با مشکلات فراوانی روبرو می‏شوند، افراد دوجنسیتی هستند. این افراد از زمانی که خود را می‏شناسند، به شدت این احساس را دارند که به جنسی مخالف تعلق دارند و در قالب جسمی اشتباه به دنیا آمده‏اند.

این در حالی است که خانواده و جامعه از این افراد انتظار دارند نقش‏‏های متناسب با جنسیت ظاهری‏اشان را بپذیرند و آن‏ها را به خاطر انجام حرکات و رفتارهای جنسی مخالف، مورد سرزنش و فشار قرار می‏دهند.
این فشارهای بیرونی و تضادهای درونی، معمولاً بحران‏های شدیدی را برای این افراد به‏وجود می‏آورد.

محمد مصطفایی، وکیل دادگستری و از فعالان حقوق بشر، به مشکلات افراد دوجنسیتی در جامعه‏ی ایران پرداخته است.

Download it Here!

محمد مصطفایی: گاهی اوقات دست تقدیر از ابتدای تولد انسان، سرنوشت عجیبی را برای نوزادان رقم می‏زند.

روال بر این است که انسان یا پسر به‏دنیا می‏آید، یا دختر. ولی بر این روال طبیعی، استثنایی هم وجود دارد که به ندرت هم پیش می‏آید. این استثنا به‏دنیا آمدن نوازادان دوجنسیتی است.

طفلانی که تا چشم به جهان باز می‏کنند، با اطلاع اطرافیان از وضعیت خاص‏شان، از سوی آن‏ها مورد بی‏مهری قرار می‏گیرند و در بسیاری مواقع رانده می‏شوند.

افراد دوجنسیتی از زمانی که متوجه وضعیت خاص خودشان می‏شوند، سردرگم می‏شوند و فشارهای روحی روانی‏ زیادی در ذهن‏شان به‏وجود می‏آید. تا زمانی هم که تکلیف‏‏شان روشن نشود، هم‏چنان این فشارها را تحمل می‏کنند. چرا که در کشور ما، متاسفانه، جایگاهی برای این افراد وجود ندارد.

در کشور ما معمول است که افراد یا پسر هستند و در جمع پسران و یا دخترند و می‏توانند در جمع دختران باشند. برای این که این افراد بتوانند به جایگاه خودشان دست پیدا کنند، بعضی وقت‏ها نیاز به عمل پیدا می‏کنند و گاهی هزینه‏های عمل را نمی‏توانند پرداخت کنند.


سال گذشته با جوانی دوجنسیتی در زندان اوین روبرو شدم که ایشان به این دلیل که در واقعه‏ای، شخصی را چون می‏خواسته به او تعرض کند، مجروح کرده بود، در زندان بود.

این جوان دوجنسیتی را به این امید که بتواند از طرف مقابل پولی بگیرد، امرار معاش کند و از شرایطی که دارد خارج شود، فریب می‏دهند، به منزل می‏برند و می‏خواهند به او تجاوز کنند که ایشان از خودش دفاع می‏کند.

بعد از تشکیل پرونده، متاسفانه این جوان نمی‏تواند از خود دفاع کند، دفاعی که قابل پذیرش دادگاه باشد، و به پرداخت دیه و دو سال حبس محکوم می‏‏شود.

بعد از این که متوجه مشکل این شخص شدم، بسیار ناراحت شدم. چرا که وضعیت او در زندان بسیار اسف‏بار بود، مورد بی‏مهری زندانیان قرار می‏گرفت و به دلیل وضعیت خاصی که داشت، در زندان انفرادی محبوس بود و نمی‏توانست با بیرون ارتباط برقرار کند. خانواده‏اش هم او را رانده بودند و دچار مشکلات این‏چنینی شده بود و نمی‏توانست آن طور که باید و شاید از حق خودش دفاع کند.

بعد از این که پرونده‏ی او را خواندم، نیاز دیدم که باید نسبت به حکم صادر، اعتراض بشود. اعتراض کردم و دادگاه دو سال حبس را به یک سال تبدیل کرد. در نهایت هم با توجه به این که ایشان هزینه‏ی دیه را نمی‏توانست پرداخت کند، از مردم و خیرین کمک خواستیم که به دلیل وضعیت خاص او کمک کنند تا از زندان آزاد شود و همین‏طور هم شد.

طبق ماده‏ی یک میثاق بین‏الملل حقوق مدنی و سیاسی که ما هم در سال ۱۳۵۴ به این میثاق پیوسته‏ایم، زندگی کردن حق ذاتی اشخاص است و این حق باید به موجب قانون حمایت شود. هیچ فردی را نمی‏توانیم خودسرانه از زندگی محروم کنیم.

استنباط از این مقرره این است که دولت‏ها باید برای هر فرد زمینه‏ی مساعدی را جهت زندگی کردن مهیا کنند. حتا افراد دوجنسیتی باید به موجب قانون، توسط دولت حمایت شوند و امکانات زندگی برای آن‏ها فراهم شود.

قانون اساسی ما هم در اصل چهل و سوم، حمایت‏هایی را برای افراد جامعه قائل شده که هرچند تا کنون بسیاری از این‏ها متروک مانده، لااقل توقع این است که این حمایت‏ها نسبت به افراد خاص اعمال و اجرا شود.
مضافاً به این که افراد جامعه‏ی ما نباید این‏گونه اشخاص را به دلیل وضعیت خاص‏شان مورد آزار و اذیت و رفتارهای ظالمانه یا خلاف انسانی قرار بدهند.

در بسیاری از مواقع می‏بینیم که بی‏مهری‏هایی، حتا از جانب شهروندان‏مان، نسبت به این افراد می‏شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
چهارده سال برای زندان کمی زود است
مردی که با یک بطری نفت همسرش را به آتش کشید
«باید موهایت مانند دندان‌هایت سفید شود تا بروی»
اقرار به زنا برای نجات همسر و برادر
قانون مجازات اسلامی و فرزندکشی
محکومیت با علم قاضی

نظرهای خوانندگان

تا فرهنگ حقوق جای فرهنگ تکلیف را نگیرد و انسان ها هر گونه تبعیضی را مردود ندانند،آنهایی که وضعیت نادری را دارند از ظلم مضاعفی بر خودار
می گردند.بنظر من در این موارد غمخواری و دلسوزی انسانهای خوب درمان موقتی و مرهمی بر زخم آنان می تواند باشد.نقش رسانه ها نیز در برسی
و جویا شدن نظر متخصصان پزشکی و روانی حائز اهمیت می باشد.صندوق کمکهای نقدی برای معالجات احتمالی و تحقیقات علمی، حداقل کمکی است که دولت و مردم می توانند بوجود آورند
نیکی

-- بدون نام ، Mar 5, 2009

پس ما همجنسگرا ها رو چی میگید که با وجود رضایت از جنسیتمون جرئت نداریم خودمون رو نشون بدیم چون پاداش این گرایش که خودمون هم انتخابش نکردیم نه تنها مطرود شدن ازجامعه و خانوادس بلکه مرگ هم هست
لطفا در این زمینه هم اطلاع رسانی کنید
با تشکر از شما خوبان

-- homo ، Mar 6, 2009

khanevadeha!khanevadeha!khanevadeha
rooye oonha kar konıd
ma unwanted mahsoob mıshım va ıno ba poosto gooshtemoon too khoonevadeh lams mıkonım va gahı khod koshı va gahı darbedarıe vahshtnako entekhab mıkonım
ma ke nemıkhastım ın vazıate dardnako dashte bashım
naghse zhenetıke pesar madaremoon ın balaro saremoon dar ovord amma oonha mıkhan khodeshoono az zıre ın
vaghe eeyat dar bıaran va shoone khalı konand
bekhoda gar ba mesle kheylı az bache hashoon ke ke ye moshgelı daran
ba maha mehraboon boodan feshare jame e enghadr roo ma vahshatnak nabood
mıdoonam ke baraye oonha ham joloye famılo ashna vojoode ma baes beshe ehsase nakhoshayandı dashte bashand amma bayad bepazıran ke ın sarnevesht va taghdıre yekkı az farzandashoone pas be jaye jang ba ın taghdır oono bepazıran
oonvaght mıbınan che ghadr ehsase aramesh mıkonand
man ye doost ba hamchın sharayetı dashtam ke khoonevadeye open mın ı dasht va dıdam ke oon che ghadr oj gereft vaghtı raft kharej baad az amal ba ye almanı ezdevaj kard tamame khoonevadash too alman too marsemesh sherkat kardand
alaan dolat ıran trans haro be rasmıat shenakhte moshgel bıshtar jame e va khoonevadehan
bayad vaghe eeyato bepazıran va mesle ye ensane tabı ee ba oonha raftar konand .then they feel how much ıt
gıve them relax
agar fınglısh neveshtam bekhtere ın ke kharej az ıranam

-- بدون نام ، Mar 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)