تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌وگوی محمد رضا اسکندری با دکتر حسین خالیقی

نگرانی از فراموشی زبان مادری

دکتر حسین خالیقی، از اساتید دانشگاه تبریز و سنندج بوده که در حال حاضر در «انستیتو کرد» استکهلم، مسئول این انستیتو است.

در گفت‏گویی با ایشان، با نگاه و نگرش حقوق بین‏‏الملل در زمینه‏ی حق آشنایی و ارتباط با زبان مادری آشنا می‏شویم. دکتر خالیفی، هم‏چنین در ارتباط با حقوق فردی، در زمینه‏ی حق داشتن و ارزش‏گذاری به زبان مادری صحبت می‏کند و اشاره می‏کند که این حق یکی از اجزای حقوق انسانی است.

Download it Here!

در اعلامیه‏ی جهانی حقوق بشر، روز بیست و یکم فوریه به عنوان «روز جهانی زبان مادری» اعلام شده است.
با توجه به این که در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است که باید زبان مادری مورد تشویق قرار بگیرد، آیا در سی سال گذشته این ماده از قانون اساسی اجرا شده است یا نه؟

دکتر حسن خلیقی: بسیاری از قوانینی که در تب و تاب انقلاب تدوین شدند و در قانون اساسی به تصویب رسیدند، در عمل اجرا نشدند و بعد از بازخوانی قانون اساسی بعضی از آن قوانین که با تفکرات روحانیون حاکم منطبق نبود، از متن قانون اساسی حذف شدند.

با این که در قانون اساسی ایران، قانونی در مورد زبان مادری یا به قول خودشان، زبان محلی و یا قومی، به تصویب رسیده، اما دراین سی سال در مناطقی مثل آذربایجان، کردستان و سیستان و بلوچستان به هیچ شکلی اجازه نداده‏اند (آن‏طور که در مواد مربوط به آموزش و پرورش و آموزش به زبان مادری در اعلامیه‏ی جهانی حقوق بشراشاره شده است)، در کلاس‏های ابتدایی زبان مادری تدریس شود و امکاناتی در این زمینه در اختیار مردم قرار نداده‏اند.

حتا بسیاری از مجلات و روزنامه‏هایی را هم که با تلاش مردم و روشنفکران آن مناطق تهیه و چاپ شده بودند، بسته‏اند. با این که ایران اصول حقوق بشر را به‏ظاهر قبول دارد، پیمان‏های بین‏المللی را امضا کرده است.
پس از جنگ دوم جهانی در کنفرانس سانفرانسیسکو، در بند سوم ماده‏ی یک آمده است:

«تحقق همکاری بین‏المللی از رهگذر گسترش و تشویق و رعایت حقوق بشر و آزادی‏های اساسی برای همگان، فارغ از هرگونه تبعیض نژادی، جنسی، زبانی و دینی است.»

بند بیست و ششم اعلامیه‏ی جهانی حقوق بشر می‏گوید: هر شخصی حق دارد که از آموزش و پرورش بهره‏مند شود. آموزش و پرورش و دست کم آموزش ابتدايی و پايه بايد رايگان باشد. آموزش ابتدايی اجباری است.»


دکتر حسین خالیقی، مسئول انستیتوی کرد در استکهلم

بنابراین، باید دولت‏ راه یادگیری خواندن و نوشتن به زبان مادری را به طور متساوی هموار گرداند.
این ماده و ماده‏های دیگری که در اعلامیه‏ی جهانی حقوق بشر و دیگر پیمان‏های بین‏المللی آمده است، کشورهایی کثیرالمله مانند ایران را ملزم می‏سازد که اجازه بدهند در مناطقی که اکثریت مردم آن به زبان دیگری صحبت می‏کنند، از کودکستان و دبستان تا دبیرستان و دانشگاه به زبان مادری ‏‏‏‏آموزش ببینند.

ولی متاسفانه در ایران به علت ماهیت ضد حقوق بشری و ضد انسانی که در رأس حکومت دارند، اجازه ندادند این قوانین انسانی و بین‏المللی که حدود ۶۰ سال پیش تصویب شده است، اجرا شود.

در سازمان ملل این نگرانی هست که چهل درصد از زبان‏های دنیا به فراموشی سپرده شوند، آیا این احتمال وجود دارد که بعضی از زبان‏های قومی در ایران ـ زبان‏های کردی، آذری، بلوچ، ترکمنی ـ مشمول این نابودی بشوند؟

از زمانی که رضا شاه، زبان فارسی را زبان رسمی سراسر کشور اعلام کرد، مذهب حقه‏ی شیعه‏ی اثنی عشری را به عنوان آئین رسمی کشور تعیین کرد و تاریخ را بر اساس تاریخ نیاکان و هخامنشیان تعیین کرد و مادها و پیش از هخامنشیان را حذف کرد (که هخامنشی خود ایرانی هم نبود)، از آن زمان مبنای ایزوله کردن، از بین رفتن و یا نابود کردن زبان‏های محلی و زبان‏های اقوام دیگر، مثل آذری، کردی، بلوچی، ترکمنی و عربی را گذاشتند.

وقتی می‏گویند یک زبان رسمیت دارد و زبان‏های دیگر باید مرده شوند، وقتی می‏گویند یک مذهب حق است، مذاهب دیگر ناحق هستند، به این معنا است که زبان دیگر خواهد مرد و مذهب دیگر باطل است و شما نمی‏توانید از آن پیروی کنید. اگر پیروی کنید تحقیر خواهید شد.

این زبان‏ها نه تنها از بین می‏روند، بلکه اگر این وضع مدت دیگری ادامه پیدا کند، شاید گویندگان به آن زبان هم بعدا در نسل‏های بعدی عادت کنند با زبان قوم و ملت غالب صحبت کنند.

مثل کردستان ترکیه که متاسفانه، اکثر مردم آن امروز بر اثر فشار آتاتورک و قانونی که آن‏‏جا اعمال شد، نمی‏توانند به زبان کردی صحبت کنند. اخیراً کتاب‏هایی در خارج از ترکیه چاپ می‏شود، به داخل فرستاده می‏شود و مردم را دور از چشم ترکیه آموزش می‏دهند که به زبان مادری خود صحبت کنند.

مگر ایزوله شدن به چه معنا است. وقتی که یک زبان را در سطح آموزش و از روزنامه، تلویزیون و تبلیغات، کتاب و ادبیات محروم کنند، معلوم است که می‏میرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گفت خود پیداست از زانوی تو!

دشمنان کلاسیک پهلوی ها اینهایند. برادر فارسی را رضا شاه رسمی نکرد!
بلکه هزاران سال زبان ملی مملکت بود. نکند قانون اساسی مشروطه را هم
رضا شاه نوشته بود و ما نمی دانستیم؟ این افراد ضامن بقای جمهوری اسلامی
هستند که میهن پرستان از ترس فروپاشی کشور مجبورند دست به عصا به
مبارزه بپردازند.

-- FARHAD ، Mar 12, 2009

اگر درست متوجه شده باشم،نظر آقای خالقی این است که آموزش از کودکستان تا دانشگاه به زبان مادری باشد. من که خود کرد هستم و عاشق فرهنگ و زبان کردی، نمی‏توانم مجسم کنم وقتی در کشور بزرگی مثل ایران زندگی می‏کنم، یک زبان رسمی برای ارتباط گیری با ملل یا اقوام (اسم‏اش را هرچه که می‏خواهیم بگذاریم)دیکر سرزمینم وجود نداشته باشد و فکر می‏کنم اگر هر ملتی بخواهد به زبان منطقه‏ی خود آموزش ببیند، نه سطح آن آموز ش بالا خواهد بود و نه چیزی به نام یک کشور باقی خواهد ماند. در قرن بیست و یکم شاید بهتر باشد جهت نگاه‏مان به نردیکی و اشتراک بیشتر باشد تا جدایی و تکه تکه شدن. اما می‏توان از حق ‏‏‏‏‏آموزش زبان مادری گفت و از حق ترویج فرهنگ‏های مختلف ساکن در ایران.

-- پروانه ، Mar 12, 2009

در قانون اساسی پیشین نامی از زبان رسمی نیست زیرا بدیهی بود که زبان رسمی ایران زمین فارسی ست. درست به همان دلیل که شرف الدین بدلیسی سردار کرد عثمانی ها علیه صفویه، کتاب شرفنامه را به عنوان نخستین کتاب تاریخ کرد به فارسی نوشت!
رضا شاه هم هیچ دستوری در مورد رسمی بودن فارسی نداد؛ بلکه دستگاه او مقرر کرد که در اداره ها و مدرسه ها تنها فارسی سخن بگویند که برای تمرین فارسی خیلی هم خوب بود. مذهب شبعه را هم رضا شاه رسمی نکرد.
چرا نمی گویید که همواره رادیوی کردی در تهران و کردستان وکرمانشاه و مشهد داشتیم؟ درضمن بفرمایید تکلیف گویندگان به زبانهایی که فقط چند هزار گوینده دارد چیست؟ آیاباید پول نفت را بدهیم برای تربیت معلم و تهیه و ترجمه کتاب درسی به صدها زبان و نیم زبان رایج در ایران؟ راستی، کردی سورانی را ملاک بگیریم یا کرمانجی یا اورامانی را؟!

-- رفعت رکنی، نصرالله ، Mar 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)