تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گفتگو با مسئول سازمان چاک

سازمان چاک(Chak)

این سازمان به همت جوانان کرد فعال حقوق بشر در اروپا تشکیل شده است که نقش بزرگی در مطرح کردن جنوساید کردها داشته است. در این برنامه با آقای علی محمود مسئول این سازمان در هلند مصاحبه شده است.

علی محمود

این سازمان از چه تاریخی تاًسیس شده است؟
این سازمان در تاریخ 6/1/2002 به نام کمپین حلبچه و انفال اعلام موجودیت کرد و از مردم درخواست کرد که در شهر کپنهاگ در حمایت از محاکمه جنایتکاران جنگی راهپیمایی کنند. سپس بسیاری از کردها به عضویت این سازمان درآمدند. در آن زمان هیچ سازمانی در این زمینه فعالیت نمی کرد که از بازماندگان جنوساید و انفال حمایت کند. در سال 2003 در کشور هلند و در کردستان نیز رسمیت پیدا کرد و سپس در دیگر کشورها گسترش یافت.

چاک به چه معنی است؟
سی، به معنی سنترال. ه، به معنی حلبچه.ا ، به معنی انفال و جنوساید. ک، به معنی کردستان.

در رابطه با موضوع حلبچه چه موفقیت هایی را به دست آورده اید؟
اولاً لازم است به این موضوع اشاره کنم که موفقیت های ما تنها به حلبچه وکردستان عراق محدود نمی شود. ما به بمباران شیمیایی سردشت و بطور کلی همه ی کردستان ها می پردازیم. درست است که اسم این سازمان به نام حلبچه است اما فعالیت های ما در رابطه با جنوساید ملت کرد در خاورمیانه است.

در مورد مسئله ی حلبچه بسیار تلاش کرده ایم. این قضیه را در مجامع بین الملل، دادگاه ها، سازمان های حقوق بشر جهانی، احزاب اروپایی مطرح کرده ایم. مردم را به شهر حلبچه دعوت کرده ایم. شاهدهای بسیار خوبی پیدا کرده ایم. 2 نفر از پروفسورهای اتریشی که در دادگاه لاهه علیه( وان آن رات) فروشنده ی مواد شیمیایی به صدام را ما معرفی کردیم. رئیس سازمان مبارزه با جنوساید که وابسته به سازمان ملل است و اخیراً از حلبچه بازدید کرده است، این کار توسط ما انجام شده است که قرار است سال آینده کنفرانس بزرگی را در شهر حلبچه برگزار کنند. ما با شهردارهای صلح طلب دنیا ارتباط داریم و امسال ما کنگره ای را در کردستان برگزار کردیم که در رابطه با حلبچه بود و شهردارهای کردستان ترکیه نیز توسط ما به آنجا دعوت شده بودند. ما به منظور کمک به بیماران بمباران شیمیایی تلاش زیادی کرده ایم.


علی محمود

در آخرین جلسه یعنی در سالگرد بمباران شیمیایی سردشت که برگزار کردید، اعضای بالای دو حزب راست و چپ هلند یعنی حزب لیبرال و حزب سوسیالیست شرکت کرده بودند که در رابطه با نسل کشی کردها صحبت می کردند. چگونه آنان در این جلسه حاضر شدند؟
بلی، این احزاب سال گذشته نیز در گنگره ی انفال هم شرکت کرده بودند. آقای فرد تیفی تحت تاًثیر قربانیان حلبچه در دادگاه وان آن رات و پیگیری و تعقیب او نقش بزرگی داشت. او قبل از تشکیل سازمان چاک هم کردها را بسیار دوست داشته و از کیس کردها همیشه حمایت می کند. آنان تلاش می کنند که در آینده مرکز بزرگی برای تمام کردها در هلند تاًسیس کنند.

نگاه اروپایی ها به سازمان چاک چگونه است؟
ما بیشتر با شخصیت های اروپایی در ارتباط هستیم نه با دولت ها. با پارلمانتارها و فراکسیون های سوئد و نروژ روابط بسیار خوبی داریم. در آلمان، دانمارک و انگلیس هم به همین صورت و در هلند هم با احزاب و پارلمان و وکلا و قضات روابط خوبی داریم.

آیا سازمان چاک بجز فعالیت مدنی، فعالیت سیاسی هم دارد؟
فعالیت سیاسی کار ما نیست و اگر بعضی اوقات در مسائل سیاسی دخالت می کنیم به این دلیل است که ناخواسته وارد قضیه می شود مثلاً مسئله ی جنوساید. همچنین وقتی ارتش ترکیه به کردستان عراق حمله می کند و مردم بی دفاع کشته می شوند یا شوانه سیدقادری در مهاباد زیر شکنجه کشته می شود یا وقتی جوانان کرد در کردستان ایران اعدام می شوند یا وقتی در کردستان عراق مسئولین در رابطه با قربانیان کم کاری می کنند و ما موضع گیری می کنیم، بنابراین ورود به مسائل سیاسی اجتناب ناپذیر است. اما کار اصلی ما در رابطه با حقوق بشر است. ما از قربانیان شیمیایی حمایت می کنیم و آنان نیز به ما بسیار دل بسته اند. در کردستان عراق قشر روشنفکر جامعه بسیار از ما حمایت می کنند. بسیاری اوقات پیام قربانیان را منعکس کرده ایم و نتیجه مثبت داشته است.


امسال 21مین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت را برگزار کردید. آیا مدارک تازه ای را در رابطه با این بمباران به دست آورده اید؟

متاًسفانه بمباران آلوت و سردشت و زرده ی کرمانشاه قبل از تشکیل سازمان چاک انجام شده بود و همه ی مدارک از بین رفته بود. هیچکس در این زمینه فعالیتی نکرده بود. سازمان چاک اعلام کرد که 28 ژوئیه سالگرد بمباران شهر سردشت است و ما مراسمی برگزار می کنیم و این کار را کردیم و از این طریق افکار عمومی را از جنایت آگاه کردیم تا بلکه مرهمی بر دل زخمی قربانیان باشد و درد و آزار روحی آنان را بکاهد. همچنین سازمان چاک کیس سردشت را به دادگاه محاکمه ی فرانس وان آنرات برد که توانست جرم او را سنگین تر کند.

کردستان عراق تلاش می کند که جنوساید کردها را در تاریخ بشریت ثبت کند و به این منظور گنگره های مختلف را تشکیل میدهد. شما در این زمینه چه کار کرده اید؟
اولین بار ما این موضوع را مطرح کردیم و بعد دیگران به آن پرداختند. مسئله ی قتل عام و انفال 182 کرد عراقی در دهه ی 80 میلادی که ما بدین منظور کمپین بزرگی را تشکیل دادیم و هزاران نفر در یک تظاهرات بزرگ شرکت کردند. در خود کردستان هم تظاهرات بزرگ راه انداختیم. مردم با لباس سیاه بیرون آمدند. سر در تمام ادارات و موًسسات دولتی و غیردولتی با پلاکارد سیاه پوشیده شده بود. به هر حال سازمان چاک اولین سازمان است که مسئله ی جنوساید کردها را جهانی کرده است.

شما در دادگاه لاهه (محاکمه ی وان آنرات) چه نقشی داشتید؟
ما شاکی و شاهد پیدا کردیم. مدارک زیادی به دست آوردیم. جلو کاخ دادگستری تظاهرات راه انداختیم. وکیل استخدام کردیم.

چگونه وان آنرات دستگیر شد؟
او سال های طولانی در عراق و تحت حمایت صدام بود. بعد از سرنگونی صدام به هلند برگشت. خبرنگار یکی از کانال های تلویزیونی با او مصاحبه کرد. بعد از این مصاحبه او لو رفت. ما بلافاصله چند شاهد آماده کردیم. او زیر نظر پلیس بود وتلفن او کنترل می شد. سپس تصمیم گرفته بود که به یکی از کشورهای یوگسلاوی سابق بگریزد که بلافاصله دستگیر شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات