تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با بلال مراد ویسی، فعال مدنی کرمانشاهی

دستگیری عباس جلیلیان، نویسنده کرد

محمدرضا اسکندری
mreskandari@gmail.com

عباس جلیلیان، یکی از نویسندگان کرد که صرفاً در حوزه زبان و ادبیات کردی و به ویژه کردی جنوب (گورانی) فعالیت ادبی داشته و از نویسندگان بنام در کرمانشاه و خالق آثاری چون فرهنگ کردی ـ کردی ـ فارسی باشور که کامل‌ترین و معتبرترین فرهنگ لغت کردی جنوب است، رمان «رنگامه» شامل چندین داستان کوتاه و کتاب «زرینه و سیمینه» که شامل مجموعه اشعار و ضرب‌المثل‌های فولکلور مناطق کردنشین، توسط ماموران امنیتی در اسلام‌آباد غرب دستکیر شده است.


بلال مراد ویسی

در رابطه با دستگیری عباس جلیلیان با آقای بلال مرادویسی، از فعالان مدنی کرمانشاه گفت‌وگویی‌ انجام داده‌ام که توجه شما را به آن جلب می‌کنم.

نیروهای امنیتی اسلام‌آباد غرب آقای عباس جلیلیان را بازداشت کردند، علت بازداشت چه بوده است؟

متاسفانه نهادهای امنیتی اسلام‌آباد غرب هیچ دلیلی برای بازداشت آقای جلیلیان به خانواده وی ارائه نکرده‌اند و فقط اعلام نموده‌اند که وی پس از یک روز به کرمانشاه انتقال یافته است. از آنجایی که محدوده فعالیت آقای جلیلیان حوزه فرهنگی و ادبیات بوده است، ابهام پیرامون علت بازداشت ایشان بسیار زیاد است.

بنابر گزارش سازمان‌های مدنی کرد فعالیت عباس جلیلیان صرفاً در حوزه زبان و ادبیات کردی و به ویژه کردی جنوب (گورانی) بوده است. آنان اعتقاد دارند که حکومت با نویسندگانی که در منطقه گوران‌نشین کار ادبی کردی می‌کنند به شدت برخورد می‌کند، چرا؟

موج تازه توجه فعالین مدنی و فرهنگی مناطق گوران‌نشین به فرهنگ و هویت بومیشان خوشایند بسیاری و از جمله حکومتگران نمی‌باشد. جدای از این بحث که اصولن حکومت با بسیاری از حقوق شهروندی و از جمله آن حق ترویج و آموزش زبان مادری سر ناسازگاری دارد، اینان توان مشاهده به هدر رفتن تلاش چندین ساله‌شان در تغییر هویت ساکنین این منطقه را ندارند و در این راستا حتی هزینه را متوجه فعالیت یک نویسنده و فعال ادبی نیز می‌کند.

عباس جلیلیان

عباس جلیلیان پیش از این نیز چندین‌بار به اداره اطلاعات احضار شده بود. دلیل احضارهای قبلی وی سفرهای کاری و ادبی‌ به کردستان عراق عنوان شده بود، مگر این سفرها به صورت قانونی و از طریق گمرک صورت نمی‌گیرد، آیا سفر و شرکت در کنکره‌های ادبی کردی ممنوعیت قانونی دارد؟

نه تنها این گونه سفرها و فعالیت‌هایی قانونی‌اند، بلکه براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی اصولن آموزش به زبان مادری نیز مجاز بوده و منع قانونی ندارد. مسئله تاسف‌بار عدم التزام نهادهای امنیتی به مفاد قانونی و تفسیر دل به خواه آن می‌باشد.

عباس جلیلیان و استاد مظهر خالقی

شما می‌توانید از آخرین وضعیت آقای عباس جلیلیان برای ما بگوئید؟

تا این زمان اجازه تماس به آقای جلیلیان با خانواده‌اش داده نشده و به غیر از تایید خبر بازداشت و انتقال وی به کرمانشاه هیچ خبری در مورد وضعیت ایشان از جانب نهادهای امنیتی اعلام نشده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با سلام
به نظر من مصاحبه ارزشمندی است

-- farhad ، Jan 22, 2009

با سلام
به نظر من تمام نهادهاي مدني بايد تمام كوشش خود را به عمل آورند كه آقاي جليليان هر چه زودتر آزا شود. آقاي جليليان از بيماري تنفسي رنج مي برد و نگهداشتن وي در زندان حتي براي مدتي كوتاه ممكن است خسارات جبران ناپذيري به دنياي ادبيات كردي وارد كند.

-- هيوا ، Jan 23, 2009

سلام کردی جنوب بیشتر کلهری است نه گورانی

-- بدون نام ، Jan 24, 2009

متاسفانه حکومتهای مرکزی درقبل وبعد از انقلاب درپی محو زبان وفرهنگ کردی درکردستان ایران خصوصادر جنوب کردستان بوده اند ودر این کار تا حدی هم موفق بوده اند اماخوشبختانه با تلاش روشنفکران پیشرو موج بازگشت به خود درراه است.

-- بدون نام ، Jan 24, 2009

رژیم از جنش فرهنگی جنوب شرق کردستان به ستوه آمده این دستگیریها هم نشان از عصبانیت آنها در مقابل تلاشهای فعالان فرهنگی ونویسنده گان و شاعران است از جمله آقای جلیلیان

-- بیستون شابادی ، Jan 25, 2009

با درود من به عنوان یک ایرانی کرد و مسوول گروه جنا(جمعیت نجات ایران ) دستگیری آقای جلیلیان را محکوم میکنم .اماده هر اقدامی در این زمینه هستیمhttp://jena.blogfa.com

-- هیوا ، Jan 25, 2009

با تشکر از انعکاس خبر دستگیری ئا کو
کارهای آقای جلیلیان به زبان کردی ولهجه کلهری است وگوران مذهب است نه لهجه که در بعضی کتب لهجه این مردمان را جزئی از لهجه هورامی میداند.

-- سوران ، Jan 30, 2009

متاسفانه تا عناصر وابسته چون مراد ویسی و امثالهم وجود دارند ما مردم کرمانشاه باید تحمل خیانتها و فعالیتهای ضد مملکت را به هرنحو ممکن از قبیل تهمت دروغ ،فعالیت بر ضد مردم و ... را شاهد باشیم .افرای چون عباس جلیلیان و مراد ویسی

-- ایمان ، Feb 2, 2009

با اعلام حمایت از اقای جلیلیان باید بگویم که اقداماتی این چنین از جانب مقامات امنیتی ایران نه تنها روحیه ی ملت کرد را تضعیف نخواهد کرد بلکه مو جب تقویت اراده و ثبات قدم برای دست یابی به حقوق حقه وانسانی شان می گردد

-- ريبوار ، Feb 7, 2009

عباس انسان بزرگ و دانشمندی در حوزی ادب وزبان کردیست وانسانی که بیشتر عمر خودش را به جامعه انسانی خدمت کرده مستحق چنین برخوردی نیست واینان بایدبدانند که افراد این ملتاز تمام ماجراها باخبرند وباید هرجه زودترایشان را ازاد کنند با تشکر یکی از دانشجویان کرماشان هستم

-- رازیان ، Feb 16, 2009

من هم سالروز بزرگداشت زبان مادری را تبریک می گم و از خداوند برای آقای جلیلیان سعه صدر می خواهم به این امید که روزی را در کوردستان آزاد مراسم تجلیل از عباس را شاهد باشیم

-- کورد ، Feb 23, 2009

گویند رمز عشق مگوییدو مشنوید مشکل حکایتیست که تقریر میکنند
دستگیری نویسنده توانا و فرهنگی کرد عباس جلیلیان را محکوم می کنم

-- سورنا ، Mar 8, 2009

این دستگیریها را باید محکوم کرد. این دستگیریها فقط کسانی كه هدف نهایی انها بر هم زدن یکپارچگی ایران است را خوشحال میکند. البطه رادیو زمانه، پاتوق پا ترکها بود یک زمانی.

-- بابک ، Nov 26, 2009

این دستگیریها را باید محکوم کرد. این دستگیریها فقط کسانی كه هدف نهایی انها بر هم زدن یکپارچگی ایران است را خوشحال میکند. البته رادیو زمانه، پاتوق پان ترکها بود یک زمانی.

-- بابک ، Nov 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات