تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
خشونت علیه زنان در کردستان ریشه فرهنگی دارد - قسمت اول

خشونت علیه زنان در کردستان، ریشه فرهنگی دارد

اسعد سلامی - طاهره خرمی - محمدرضا اسکندری

رادیو ژیار به مناسب ماه مارس که روز زن نیز در این ماه است، تلاش خواهد کرد در رابطه با خشونت علیه زنان در کردستان، با رهبران مذهبی داخل و خارج کشور و قربانیان و نیز فعالین حقوق زنان مصاحبه‌هایی داشته باشد.

دومین برنامه از سری مصاحبه‌ها، مصاحبه با روژین، یکی از قربانیان خشونت جسمی از کردستان ایران است.

همان‌طور که می‌دانید چند هفته پیش، واشنگتن پست یک مقاله و تصاویر زیادی از ختنه دختران در کردستان منتشر نمود، امروز سراغ یکی از قربانیان خشونت‌های جنسی، خانم روژین در کردستان رفتیم وپای حرف‌ها ودرددل‌هایش نشستیم.

Download it Here!

خانم روژین خیلی خوش آمدید، از طرف خودم، رادیو ژیار و همکاران و مخاطبان به شما خوش آمد می‌گوییم. کمی خودتان را معرفی فرمایید؟

من روژین از کردستان هستم، 24 ساله و آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما هستم.

روژین خانم، شما چند سال داشتید که ختنه شدید و از آن دوران چه چیزی به یاد دارید؟

من خوب به یاد ندارم و از آن صحنه چیزی در ذهنم نمانده، ولی گویا حدود سه سالم بوده. ولی از اطرافیان که در سنین بالاتر و حتی 16- 17 سالگی ختنه شدند چیزهایی در این مورد شنیدم.

در اطراف شما و در میان دوستان و فامیل، کسان دیگری هم هستند که ختنه شده باشند؟

بله زیاد وجود دارند و اکثر آشنایان و فامیل اطرافیانم ختنه شده‌اند.

چه کسی این عمل را انجام می‌دهد؟

معمولا پیرزنانی که در این کار مهارت زیادی دارند، یعنی همان ماماهای محلی.

چگونه این کار انجام می‌شود؟

معمولا به وسیله تیغ یا چاقو قسمتی از کلیتوریس بریده می‌شود و معمولا مرکز تمایل جنسی زن در آن قسمت از بین می‌رود (منظور محل تجمع ارگان‌های جنسی است).

آیا در حین انجام این کار از از داروی بی‌حسی یا بی‌هوشی استفاده می‌شود یا کاملا غیر بهداشتی است؟

نه، اصلا از مواد بی‌حسی و بی‌هوشی استفاده نمی‌شود و کاملا هم غیربهداشتی انجام می‌شود. تنها مقداری به آن قسمت پودر می‌مالند (منظور از پودر، خاکستر چوب، پارچه یا نمد است).

آیا می‌توانید بگویید ختنه چه عوارضی دارد؟

بیشترین عوارض ختنه، در زنانی که ختنه می‌شوند، سرد مزاجی است. در خیلی از زن‌ها، میل به ارتباط جنسی کم می‌شود و باعث سرد مزاجی در آنان می‌شود. همچنین در دراز مدت و در کوتاه مدت هم باعث عفونت در مجرای تناسلی و ادرار می‌شود و این سرد مزاجی، باعث بوجود آمدن اختلاف میان همسران می‌شود که گاه منجر به طلاق می‌شود.

ممکن است به عوارض روحی این موضوع اشاره کنید؟

بازهم این مساله برمی‌گردد به اینکه زنانی که ختنه می‌شوند، حتی اگر دل‌شان بخواهد هم قادر به برقراری ارتباط جنسی با همسران‌شان نیستند، چون از نظر فیزیکی آسیب دیده‌اند و ناقص هستند ونمی‌توانند احساسات‌شان را بروز دهند و در ایجاد ارتباط ناموفق هستند.

آیا خودتان هم دچار مشکل روحی یا جنسی هستید؟

من هم بله، اما کمتر، چون خوشبختانه این شانس را داشته‌ام که قسمت مورد نظر کمتر بریده شده و مشکلاتم کمتراست، ولی خیلی‌ها را در اطرافم می‌شناسم که کارشان به طلاق و جدایی کشیده شده است. در واقع زمانی که کوچک بوده‌ام، این کار انجام شده است.

به نظر شما راه‌کار چیست، چون خیلی‌ها هنوز با این پدیده آشنا نیستند واین حرف‌ها برای‌شان نامفهوم است؟

به نظر من در مرحله اول باید در جامعه و میان مردم، روشنگری و اطلاع رسانی انجام شود و مردم و به خصوص مادران، باید بفهمند که این کار چه ضربه‌ای به زنان و دختران می‌زند و باید بدانند با این کار نه تنها در مورد دختران‌شان، بلکه در حق همسران آینده‌ی آنها نیز ظلم می‌کنند.

به نظر من وقتی پدران و مادران این موضوع را فهمیدند، دیگر این کار را انجام نمی‌دهند. پس وظیفه‌ی اصلی ما روشنگری است که بفهمند این کار درست نیست ونباید انجام شود.

به نظر شما بین شما و مادرتان و سایر مادران نسل قبل، تفاوتی وجود دارد؟

مطمئنا فرق هست، چون در گذشته علم و ارتباطات پیشرفته نبوده اما امروز با وجود رسانه‌های جمعی و پیشرفته، ارتباطات گسترده‌تر شده و من نسبت به مادران گذشته آگاه ترم. البته شاید در آن زمان مادر من نمی‌فهمید که مرا بدبخت می‌کند و در واقع سنت و فرهنگ جامعه او را وادار به این قضیه می‌کرد. چه بسا اگر او این کار را انجام نمی‌داد، در جامعه جور دیگری با او برخورد می‌شد.

اما امروز من وقتی می‌بینم جامعه پذیری قضیه کمتر شده و من، چه از نظر علم پزشکی و چه از نظر روانی، این ظلم را در حق دخترم انجام نمی‌دهم. چون می‌دانم که این کار ظلم در حق او و جامعه است و به مادران دیگر هم توصیه می‌کنم که این کار را انجام ندهند.

آیا این مساله ریشه‌ی مذهبی، سنتی، قومی وعشیره‌ای دارد؟

من دقیقا از تاریخچه آن خبر ندارم، اما مذهب و سنت و روابط عشیره‌ای هم دراین مساله بی‌تاثیر نبوده‌اند و راه‌کارهای سنتی جامعه و همچنین اینکه مذهب شاید می‌خواسته دیواری در مقابل زنان باشد و آنها را از تجاوز در امان نگه دارد، این موضوع بوجود آمده است، غافل از اینکه این کار فقط ظلم نسبت به زنان بوده است.

برخورد همسران و مردان با این قضه چگونه است؟

مردان ما چون برخاسته از این جامعه با ساختارهای سنتی هستند، متاسفانه باید بگویم که بیشتر از 50 درصد آنان این موضوع را به عنوان یک معظل نگاه نمی‌کنند و نگاه‌شان به زنان ختنه شده در حد نگاه به یک مریض نیست و این موضوع باعث بوجود آمدن مشکلات برای زنان می‌شود و با آنان در جهت رفع معضل همکاری نمی‌کنند.


سرد مزاجی زنان، مشکلات روحی برای آنان فراهم می‌کند و سوالاتی به ذهن‌شان می‌رسد و همه اینها باعث کشمکش بین آنان و گاه منجر به خشونت و جدایی می‌شود.

شما یک زن شجاع هستید، زیر برخلاف خیلی از زنانی که قربانی خشونت شده‌اند، سکوت نکرده‌اید، علت سکوت زنان قربانی چیست؟

متاسفانه دلیل سکوت، شاید به خاطر بافت نظام قبیله‌ای و سنتی در جامعه باشد. خیلی از خانم‌ها نمی‌توانند به این خاطر احساس و حرف‌های خود را بیان کنند. من با خیلی از این قربانیان صحبت کرد‌ه‌ام و پای صحبت آنها نشسته‌ام. زنان قربانی، حرف‌های زیادی دارند ولی هیچ نهاد و ارگانی در کشور که از آنها حمایت کند وجود ندارد.

شما گفتید باید روشنگری کرد و زنان قربانی، درددل‌های زیادی دارند و می‌خواهند حرف بزنند. ما در خارج از کشور چگونه می‌توانیم به درددل شما کوش کنیم و از شما حمایت کنیم؟

هر جامعه نیاز به نهادهای مدنی دارد. اگر یک جامعه بخواهد پیشرفته و مترقی باشد باید در جهت گسترش نهادهای مدنی تلاش نماید. ما باید به کمک هم آهسته و قدم به قدم به روشنگری بپردازیم. ما نمی‌توانیم یک شبه، کار صد ساله را انجام دهیم.

اگر فعلان مدنی داخل و خارج با هم همکاری کنند و کار فرهنگی نمایند، در این شکی نیست که زنان قربانی هم اعتماد خواهند کرد و هم احساس می‌کنند که پشتیبانی می‌شوند و آنها راحت با نهادهای مدنی همکاری می‌کنند.

شما بسیار زیبا تحلیل می‌کنید، بهتر از یک پژوهش گر، آیا شما می‌توانید بگویید چقدر تحصیلات دارید و آیا کار می‌کنید؟

آری، من درس خوانده‌ام و الان هم کار می‌کنم.

در کردستان چند درصد دختران و زنان ختنه شده‌اند؟

من نمی‌توانم آمار درستی بدهم، چون در ایران امکان دادن آمار وجود ندارد. ولی می‌توانم بگویم که آمار تقریبی زنان چند نسل قبل بیشتر از زنان و دختران این نسل هستند. خوشبختانه تعداد دخترانی که ختنه می‌شوند کم شده است.

در بعضی از کشورها، علم پزشکی به دستاوردهایی دست یافته است که می‌توانند در جهت ترمیم کلیتوریس کارهایی انجام دهند، آیا شما و قربانیان در ایران از این موضوع اطلاع داشتید؟

نه، تا این لحظه نمی‌دانستم. اگر در ایران این امکان بوجود بیاید و زنان قربانی که مشکلی مالی دارند از این این شیوه برای ترمیم استفاده کنند، کار بسیار عالی است.

درد دل یک زن کرد چیست؟

زن کرد، زن کوه، دشت و دامن است. زن زیبایی در دامن طبیعت است. زن صبر و صبوری است. زن کرد، زنی است که تمام خصایص خوبی که یک انسان باید داشته باشد دارد. زن مقاومت، صبر و صبوری است که با وجود اینکه مشکلات فروانی در منطقه زندگی خود دارد، با وجود فشار زندگی و روحی، باز هم بشاش و شاد است و به امید آینده زندگی می‌کند.

آخرین پیام شما چیست؟

پیام من این است که امیدوارم ظلم در هیچ جای دنیا باقی نماند. در هیچ کجای دنیا تبعض وجود نداشته باشد و به زن، فقط به عنوان یک انسان احترام گذاشته شود.

با تشکر از شما که به من این وقت را دادید تا گوشه‌ای از مشکلات زنان در کردستان را بیان کنم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

کجای دین و مذهب همچین وحشی بازی هایی توصیه شده؟ اگر چنین بوده چرا سایر دینداران و مذهبیون این کار را نمی کنند.صحت و دقت خبر را لطفا رعایت کنید. خوب بود از ایشون می پرسیدید مستند به چه چیزی این خشونت را به مذهب می بندد؟ این چنین رفتارهای خشن و جاهلانه ای فقط به سنت و عدم آگاهی جامعه بر می گردد.

-- سارا ، Mar 5, 2009

(چند نظر:١-در حال حاضر جراح می تواند کلیتوریس(چوچوله)را که ده سانتیمتر است و بیشتر آن در داخل بدن و زیر روکش پوستی(hood-prépuce)
پنهان است،جراحی وترمیم کند.متاسفانه در بعضی از کشورها مثل سودان و سنگال نه تنها چوچوله بلکه قسمتی و یا تمام لب کوچک را نیز می برند
که ترمیم را مشگل میکند.٢-یک تصور غلط این است که چوچوله به آلت تناسلی مرد شبیه است و همانطور بهنگام تحریک، شق شدگی(نعوظ) دارد؛
این برداشت دقیق نیست. زیرا که چوچوله یک عضو کامل و مستقل جنسی است و از درون آن مجرای ادرار عبور نمی کند هر چند که فعال است و
بهنگام تحریک نعوظ دارد.٣-در طول تاریخ همیشه دو نوع مرام ودین داشته ایم،یکی دین و مرام قدرت و دیگری دین ومرام آزادی. در دین و مرام قدرت و در
جوامع مرد سالار و پدر سالار مرد را از نظر جنسی فعال و زن را منفعل می باوراندند؛بنابراین تحریک در زن را غیر طبیعی می باوراندند و با توجیهات مختلف مثل اصطکاک چوچوله با شورت و حدیث پیغمبر دانستن ختنه، ملافه با یک سوراخ بروی بدن زن انداختن(در دین قدرت یهود و در دین قدرت اسلام
)،زن وهمینطور مرد را از لذت جنسی محروم و یا نیمه محروم می کردند. حتی فروید پدر روانشناسی که تربیتی مذهبی بر اساس دین قدرت یهودی
داشت،این نظر را عنوان کرد که وقتی دختر بچه در اولین مقایسهٌ آلت تناسلی خود با آلت تناسلی پسر بچه پی به این تفاوت می برد، احساس حقارتی
به او دست میدهد که باعث مازوشیسم(خودآزاری)در او می شود. در اثر تکرار این تجربه در طول تاریخ بشر،مازوشیسم، بطبیعت زن در آمده است و زن
از نظر جنسی این احساس را درخود دارد و منفعل است،ولی با مشاهدهٌ مشتاق بودن مرد و بعد حس مادری، احساس نارسیسیسم(خود شیفتگی) در او بوجود می آید.٤-تفاوت زیاد سنی نیز باعث می شود تا مرد نتواند تمام خواست جنسی زن جوانتر خود را جبران کند.بطور متوسط از زمان بلوغ تا بیست سالگی هر بیست دقیقه یکبار،از بیست تا سی سالگی هر یک ساعت یکبار،از سی تا چهل سالگی هر دو ساعت یکبار،از چهل تا پنجاه سالگی هر شش ساعت یکبار،از پنجاه تا شست سالگی هر دو روز یکبار،از شست تا هفتاد سالگی هر یک هفته یکبار و از هفتاد تا هشتاد
سالگی هر یک ماه یکبار، مرد میتواند تحریک وارضاء شود؛ آنهم در صورت عدم مشکلات روحی. از طرف دیگر رابطه جنسی مکانیکی و بدون تلاش در ایجاد رابطهٌ عاطفی و عشق ورزی حداکثر سه سال طول می کشد و برای دوام و تعادل روحی و جنسی و هرمونی دو طرف،کار روانکاوانه و خلق دو
طرفهٌ رابطه زناشویی لازم می آید.٥- آموزش و آگاهی حقوقی در جوامع سنتی و آلوده به قدرت لازم است ولی جدا سازی وتفکیک فرآورده های فرهنگ حقوقی از فرهنگ قدرت کافی و تکمیلی آن است. در این رابطه روشنفکران طرفدار دین و مرام آزادی از مذهبی و یا مارکسیست(مارکس می گفت دین افیون جامعه است ولی با مسیحیت ناب مشگلی ندارد) مسئولیت سنگین تری بعهده دارند

-- Mohamed Réza ، Mar 6, 2009

ajib ast ke shoma morattab dar bareye kord o kordestan minevisid!agha ye kam dayere ro baz konid.haman tor ke kordha ham bayad in kar ra bokonand.dar hamin yeki do mahe akhir shoma chandin mosahebe ba ffalan kord dashtid.kami ajib ast.albate manam kordha ra doosta daram.Gilakam va az nazar zabani va farhangi be kordha nazdim.

-- بدون نام ، Mar 6, 2009

دوستان رادیو ژیار خسته‌ نباشید،
گامی که‌ شما برداشته‌اید بسیار مهم و ضرورییست، به‌ این امید که‌ عقب افتادگی جامعه‌ کمتر شود و شانس بالابردن سطح اگاهی مردم در مناطق محروم کردستان بیشتر شود. روژین میگوید روشنگری یکی از راحلهای این عقب افتادگی است واقعا راست میگوید.
ختنه‌ کردن دختران در کردستان گوشه‌ای از درد قسمتی از زنان کردستان است امیدوارم در تمام روستاهای کردستان فضایی یا امکانی بوجود بیاید که‌ امثال شماها بتوانید در آن روشنگری بکنید تا جائی که‌ همه‌ آنرا بشنوند. تشکر کیوان فرامرزی

-- کیوان فرامرزی ، Mar 6, 2009

ba salam be doostane radio zhiyar, man ke salha dar manateghe shahriye kordestan zendegi kardam hatta yek movred dar rabete ba khatneye zanan nashenideam, albate nemitoonam monkere oonam besham va besheddat mahkoom mikonam hamchenanke khatneye mardano ke ejbarist ro mahkoom mikonam, vali aya shoma ba een movzooate tekrari midoonid che latmeyee be kordha dar azhane omoomiye dakhele Iran mizanid? bejaye een movzooat ye dafe az lozoome fazaye monasebe tahsili dar hamin jahayi ke khatneye zanan vojood dare sohbat kardeed?aya zolmi ke be khanome rozhin dar toole zendegish shode faghat hamin boode? bayad rishiye aghab oftadegi dar een manateghro peyda kard va oono khoshkoond na eenke serfan bekhahid ye movzooe khandani ba kolli comment benevisid va baese badnamiye kordhayi shavid ke be khatere yek zarre aberoo bayad salha talash konan.
man bar een bavaram ke edeye besyar ziadi az kordha mokhalefe khatneye dokhtaran hastand .

-- بدون نام ، Mar 7, 2009

با سلام
خانم خرمی عزیز مصاحیه بسیار مفید و رسایی بود.
شیلا

-- بدون نام ، Mar 8, 2009

به نظر من یکی از دلایل ختنه کردن دختران مذهب است. چون میگن اگه دختری ختنه نباشد. نمی تواند بعضی از مسائل شرعی را انجام دهد.

-- سامان از سنندج ، Mar 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات