تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نوروز در کردستان

اسعد سلامی

نوروز در شهرستان بانه و در این منطقه طوری است که در زمان‌های قدیم مردم هر سال شب اول نوروز به پشت‌ بام‌ها می‌رفتند و ترقه، و منورها را روشن می‌کردند و تا پاسی از شب را به خوشی و شادی می‌گذراندند.

ضمناً سفره‌ی هفت‌سین را پهن می‌کنند و در کنار سفره‌ی هفت‌سین می‌نشینند و منتظر تحویل سال نو می‌شوند و در لابلای ورق‌های قرآن سکه‌ی طلا و پول‌های سکه‌ای قرار می‌دهند.

بعد از تحویل سال، مردم شروع به دعا و نیایش می‌کنند و از خداوند متعال تقاضای خیر و برکت می‌نمایند. سکه‌ها را از لابه‌لای قرآن درمی‌آورند و به نشانه‌ی خیر و برکت سکه‌ها را برداشته و نزد خود نگه می‌دارند.

Download it Here!

با نسرین از بانه گفت و گو می‌کنم، در مورد آداب و رسوم نوروز در کردستان چه داری که برای ما بگویی؟

آداب و رسوم زیادی وجود دارد که ما نمی‌توانیم به همه‌ی آن‌ها اشاره بکنیم. چون به مرور زمان این آداب و رسوم کمرنگ شده است. یکی از آداب و رسومی که بیشتر در مناطق کردستان فعلاً مانده و ماندگاری دارد روشن کردن آتش است که یکی از این‌ها در روز چهارشنبه‌سوری است.

درباره‌ی چهارشنبه‌سوری در یکی از مقالاتی که به این مناسبت نوشته شده، آمده است: مادها یکی از اقوام کرد هستند و روز چهارشنبه‌سوری موقعی که پارسیان می‌خواستند مادها را از بین ببرند، مادها به خاطر این‌که نشان بدهند هنوز قوایشان ماندگار است و نمی‌توانند آن‌ها را از بین ببرند در کوه‌های هگمتانه و کوه‌های همدان آتش‌هایی را به صورت گروه گروه روشن کردند تا پارسیان را بترسانند.

پارسیان که این آتش‌ها را مشاهده کردند نشانه‌ی این دیدند که هنوز مادها قدرتمند و پر از نیرو هستند. که در نتیجه پارسیان عقب‌نشینی کردند. به این مناسبت مادها این روز را که مصادف با چهارشنبه‌ی آخر سال بوده، جشن می‌گرفتند و چهارشنبه‌سوری از این نماد گرفته شده است.

در کردستان هم به همین مناسبت هر سال مردم کردستان در موقع خانه‌تکانی چیزهایی که اضافه داشتند یا کهنه بوده و همان روز چهارشنبه‌سوری خاک‌روبه‌های منزل را جمع می‌کردند و موقع عصر آن را آتش می‌زدند و در سطل زباله می‌ریختند و به یکی از خانه‌های شهر می‌بردند و می‌ریختند.

تا مشکلاتی که در سال گذشته داشتند به وسیله‌ی این آتش و این خاکستر از بین برود. یکی دیگر از رسوم شب عید نوروز در کردستان تهیه‌ی غذای محلی به نام حلوا و خرما است که با تخم‌مرغ سرخ می‌کنند و به مناست شیرینی سال تازه می‌پزند. این‌ها رسومی است که در کردستان پابرجا است.


سپاسگزارم نسرین، به سنندج می‌رویم. آناهیتا قبل از انقلاب در کتابی به اسم نوروز در کردستان مطلبی نوشتی که بسیار جالب بود. می‌شود جالب‌ترین موضوع این کتاب را برای ما تعریف کنی؟

روی سفره‌ی نوروز کردستان، قرآن، ماهی زنده در آب، تخم‌ مرغ رنگ‌شده به رنگ‌های گوناگون، آب، شیرینی، میوه، سبزی و آیینه موجود است. مردم معتقدند سال که تحویل می‌شود ماهی پشتک می‌زند و این را نشانه‌ی خوبی می‌دانند.

افراد خانواده دور سفره نشسته و مشغول خواندن دعا و نیایش هستند. چند لحظه قبل از تحویل سال شروع به خواندن قرآن می‌نمایند و هنگامی که سال تحویل می‌شود به همه حالت شور و شعف دست می‌دهد و گریه‌ی شادی سر می‌دهند.

دست بزرگ خانواده را می‌بوسند و از او تشکر و حلالیت می‌طلبند و محبت ایشان هم شامل همه می‌شود و با دادن عیدی که قبلاً لای قرآن گذاشته، همه را شاد می‌نماید.

بعد از این مراسم به سوی برنامه‌ی آتش‌بازی می‌روند. قبلاً وسایل را آماده کرده‌اند. مراسم آتش در ایران روز چهارشنبه‌سوری اجرا می‌شود. ولی در کردستان بعد از سال تحویل است.

از روی آتش می‌پرند و جمله‌ی سرخی تو از من و زردی من از تو را تکرار می‌کنند. به خانه که آمدند طبق مراسمی که از سالیان قبل داشته‌اند چند نفر که روی خود را پوشانده‌ به پشت‌ بام خانه می‌آیند و شالی را از روزنه‌ی آتش خانه که همان شومینه‌ی امروزی است به پایین آویزان می‌کنند.

و شروع به خواندن شعر می‌نمایند.که مضمون شعر این است: «که خدا یک پسر خوشگل چشم سیاه به شما بدهد.» افراد خانواده با توجه به توانایی مالی، پول یا آذوقه و یا هر چه در دسترس باشد داخل شال ریخته و گره می‌زنند.

شال که سنگین می‌شود آن را به طرف بالا می‌کشند و چون همه‌ی پشت بام‌ها به هم ارتباط دارد به خانه‌های دیگر می‌روند و این برنامه را تکرار می‌کنند.

نوروز ایرانی‌ها و کردها در همه جای دنیا برگزار می‌شود پس بد نیست سری به آلمان بزنیم. محبوبه در مورد چهارشنبه‌سوری و اولین شب سال نو برای ما بگو.

ما در ایران چهارشنبه‌سوری را به صورتی که همه می‌گویند نداشتیم. یعنی شاید بعضی از شهرها چهارشنبه‌سوری را داشته باشند مثلاً تک و توکی گرفته باشند. ولی در مجموع ما چهارشنبه‌سوری نداشتیم.

در روز آخر سال آتش را روشن می‌کردیم. همه‌ی مردم بیرون می‌آمدند و بالای پشت بام یا این‌که در دور شهر و در بلندی‌‌های شهر در بالای کوه‌ها آتش روشن می‌کردند که مردم می‌آمدند و روی آتش می‌پریدند.

مراسم تخم‌مرغ رنگ کردن داشتیم. تخم مرغ رنگ می‌کردیم و تخم‌ مرغ را به بچه‌های کوچک می‌دادند. بعد همه‌ی افراد به منزل بزرگ خانواده می‌آمدند و دور همدیگر می‌نشستند و دست بزرگ خانواده را می‌بوسیدند و حلالیت می‌خواستند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

لطفا با کسانی مصاحبه کنید.که درمورد نوروز چیزی برای گفتن داشته باشند.چون درسنندج اطلا چیزی به اسم سفری 7سین وجودندارد.نتها چند روز قبل ازنوروز خانوادها به فرزندان واقوام خیلی نزدیک ودر مواردی به همسایگان عیدی میدهند.که شامل تخم مرغ رنگ شده وهدیه نقدی وغیر نقدی میشود.ودر شب چهارشنبه سوری وشب سال تحویل اتش روشن میکنند. وسه بار روی ان می پرند وشعر سوری توئای ئاگر بومن وزردی من بوتو ئاگر.ونتها 1یا2 به هم دیگر نورزراتبریک میگوند.

-- سامان از سنندج ، Mar 25, 2009

dast soma dard nakonad
geli gob bod
ahmad banh

-- بدون نام ، Mar 25, 2009

Madha yeki az aqvam-e kord hastand?!!! ajab adamha-ye bi-ettela'i!!!

-- Salar ، Mar 25, 2009

مصاحبه جالبی بود ولی می توانید دامنه کارتان را وسیعتر کنید و با کردهای ترکیه و عراق و سوریه هم مصاحبه کنید تا تصویر کاملتری از فرهنگ نوروز کردستان ارایه دهید.
به هر حال امیدوارم که موفق و سربلند باشید.

فاضل, لندن

-- فاضل ، Mar 26, 2009

مردمی ترین و شادترین و زیبا ترین جشن نوروز که تا کنون من دیده ام مربوط به جشن نوروز در کردستان عراق بوده است . و برایم جالب بود که چقدر ترانه زیبا برای نوروز دارند . برای همین من اغلب شبکه های تلویزیونی کردستان عراق را در نوروز تماشا میکنم .

-- آریا ، Mar 27, 2009

از این کارها تامیتوانیدانجام دهید .دست شما درد نکند.

-- aliaaayan ، Mar 27, 2009

دست شما درد نکند که از لحاظ فرهنگی نوروز در کردستان را خوب معرفی کرده اید
نوروز بر ملت کرد و تمام ملت های که نوروز جش می گیرند
هر روزتان نوروز باد

-- شورش ، Mar 27, 2009

با سلام عکسی که شما برای مطلب فوق انتخاب کرده اید مربوط به مراسم نوروز در آذربایجان می باشد که در روزنامه عصر آزادگان سالهای قبل چاپ شده است .

-- جعفر ، Mar 27, 2009

اطلاعات داده شده از سوي مصاحبه شونده محترم (نسرين از بانه) كاملاً نادرست و غيرواقعي است: «مادها یکی از اقوام کرد هستند و روز چهارشنبه‌سوری موقعی که پارسیان می‌خواستند مادها را از بین ببرند، مادها به خاطر این‌که نشان بدهند هنوز قوایشان ماندگار است و نمی‌توانند آن‌ها را از بین ببرند در کوه‌های هگمتانه و کوه‌های همدان آتش‌هایی را به صورت گروه گروه روشن کردند تا پارسیان را بترسانند»!
اولاً مادها يكي از اقوام كرد نيستند! بلكه كردها يكي از اقوام ماد هستند! . اطلاعات ايشان در مورد آتش نوروز و ضديت با پارسيان اصلاً صحت ندارد و آتش نوروز غير از شكرانه‌ي مادها پس از نابودي ضحاك ريشه‌هاي اسطوره‌اي مربوط به آيين زردشت دارد و ايرانيان قديم (مادها و پارس‌ها) بر اين باور بودند كه ارواح فروهر در فروردين ماه به زمين مي‌آيند و بنابر اين هنگام نوروز بر بام‌ها و بلندي‌ها و كوه‌ها آتش روشن مي‌كردند تا به وسيله نور آن، فروهرها راه خانه‌هايشان را بيابند و بسياري تعاريف و روايات ديگر از آتش نوروز در منابع مختلف مانند سوزاندن كهنگي‌ها به نشانه‌ي تازه شدن كه به هيچ وجه چيزي در مورد اين كه پارس‌ها بخواهند مادها را از بين ببرند در اين منابع نيامده است و به طور كلي تعريف من‌درآوردي ايشان از فلسفه آتش نوروز بسيار بي‌ربط است. سفره هفت سين نيز مربوط به كردها نيست و آتش شب نوروز آيين سنتي كردهاست آن هم افروختن آتش بر بالاي بام (بر اساس همان روايات اسطوره‌اي از فروهر) و نه ترقه بازي يا پريدن از روي آتش كه از نگاه آيين زرتشتي و ديد اسطوره‌اي كردها بي‌احترامي به آتش محسوب مي‌شود.

-- سنندج ، Mar 28, 2009

سلام به همه دست اندرکاران رادیو ژیار. سال نو را به همه شما عزیزان، خوانندگان سایت خصوصا کردهای سراسر دنیا تبریک عرض می کنم. نوروز روزی است که در آن نبرد جاودانه حق علیه باطل به پیروزی نهایی می رسد از این روست که ایرانیان به یکدیگر می گویند: نوروزتان پیروز. پس این آیین و رسوم برای آن است که این مطلب در ما زنده بماند. اما آیا قرار است تا ابد ما این آیین را زنده نگاه داریم بدون آنکه مراقب باشیم که بالاخره چه زمانی گاه نبرد واقعی با اهریمن فرا می رسد و آیا سالها نیست که زمان آن فرا رسیده است؟!
پروفسور ابراهیم میرزایی:
"زمانی فرا خواهد رسید که همه برای نبردهای تازه تری از نو زاییده خواهیم شد"

به امید آن روز

-- سلام رسان ، Apr 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات