تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
انتخابات‌، اقوام و دمکراسی در گفت و گو با حامد فرازی، نویسنده و عضو جبهه متحد کرد

«برنامه‌های اقتصادی اصلاح‌طلبان، مناسب‌تر است»

محمدرضا اسکندری
mreskandari@gmail.com

در حالی که کمتر از یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، کاندیداها در مناظرات و رقابت‌هایشان با ارایه‌ی برنامه‌ها سعی در جلب توجه آرای اقشار مختلف دارند.
در این میان، مسأله اقوام و قومیت‌‌ها، موضوعی است که برای اولین بار در سخنان برخی کاندیداها به آن اشاره شده است.

در همین رابطه با حامد فرازی، نویسنده و عضو جبهه متحد کرد گفت و گو کرده‌ام.

با توجه به شروع رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداها بیشتر حول چه مسایلی برای جلب آراء مردم، برنامه ریزی می‌کنند‌؟

در این انتخابات دو کاندیدا از جبهه اصلاح‌طلبان یعنی مهدی کروبی و میرحسین موسوی و دو کاندیدا از جبهه اصولگرایان یعنی محمود احمدی‌نژاد و محسن رضایی حضور دارند‌. اصلاح‌طلبان ضمن نارضایتی نسبت به مدیریت کشور در جهت تحکیم مناسبات دموکراتیک و بهبود شرایط عمومی کشور تلاش می‌کنند‌.

اما در کل برنامه‌های کروبی نسبت به اقوام و مذاهب و زنان‌، تحکیم دموکراسی و جامعه مدنی شفاف‌تر است و می‌تواند توجه این اقشار را به سوی خود جلب کند‌. اصولگرایان اگر چه دغدغه دموکراسی و اقوام را ندارند اما محسن رضایی نیز نسبت به وضعیت کشور از جمله سیاست خارجی اظهار نارضایتی کرده است‌.


حامد فرازی، نویسنده منتقد کرد

آیا کاندیداها در خصوص اقوام و مذاهب برنامه و پلاتفورم مشخصی اعلام کرده‌اند‌؟

بله‌، با توجه به نشست و گفت و گوهایی که با آقای کروبی در تهران و کرمانشاه شد، وی با انتشار بیانه‌ای با اشاره به نابرابری‌ها و تبعیض‌های قومی و مذهبی‌، زنان و... بر تلاش برای حل این نابرابری‌ها و ایجاد بسترها و زمینه‌های مناسب برای جلب مشارکت و احقاق حق آنان تأکید کرده است‌.

در مورد آقای موسوی که به نحوی جانشین آقای خاتمی محسوب می‌شود ما انتظار ارائه برنامه مناسبی در مورد اقوام داشتیم اما این انتظار برآورده نشد و بحث و برنامه شفاهی ارائه نکرده‌اند‌.

مسأله رابطه با کشورهای غربی و آمریکا تا چه حد برای رأی‌دهندگان مهم است‌؟

اکثر مردم ایران خصوصاً شهرهای بزرگ مثل تهران و اصفهان احساس می‌کنند دشمنی و قطع رابطه با آمریکا و تنش با اروپا نه تنها سودی برای آنان نداشته بلکه برای منافع کشور نیز ضرر نداشته‌، در کردستان نیز با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی این مسأله نمود بیشتری دارد‌.

اگر کاندیدایی بتواند استراتژی و برنامه‌ای برای بهبود روابط خارجی با کشورهای اروپایی و آمریکا‌، کاهش تنش‌‌ها و کسب منافع و امنیت برای کشور و مردم داشته باشد قطعاً با واکنش مثبت مردم مواجه می‌گردد‌.

با توجه به مشکلات اقتصادی نظیر بیکاری‌، تورم‌، فقر و... آیا برنامه خاصی از سوی کاندیداها برای بهبود این وضعیت وجود دارد‌؟

اقتصاد ایران از مشکلات بنیادی و ساختاری رنج می‌برد یعنی اگر مناسبات دموکراتیک و آزاد در کشوری حاکم نباشد امکان استفاده از ظرفیت متعدد برای بهبود اقتصاد و افزایش تولید ملی وجود ندارد‌. اما اصلاح‌طلبان به لحاظ برنامه و تئوریک شانس بهتری برای ارائه برنامه‌های اقتصادی مناسب‌تر دارند‌.

با توجه به اظهار نگرانی فعالان و نهادهای حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر در ایران‌، آیا کاندیداها، برنامه‌ای برای بهبود این وضع ارائه داده اند‌؟

در بین اصلاح‌طلبان دغدغه‌های حقوق بشر و آزادی وجود دارد اما در برنامه‌های موسوی به صورت روشن و مشخص به این مسأله اشاره نشده‌، اما کروبی برنامه‌های مناسب و بدیعی ارائه داده است.

در منشور حقوق بشر خود‌، ایجاد نهاد حقوق بشر‌، کرامت انسانی‌، آزادی نشر‌، خذف نظارت استصوابی‌، تقویت نهادهای مدنی‌، رفع تبعیض‌ها‌، پایبندی به تعهدات بین‌المللی را مورد تأکید قرار داده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان


اعلامیه و اطلاعیه شماره 1340 مورخه 8/2/88 وِیژه نمایش انتخابات
علم حق و عدالت


بشارت باد پادشاهی پروردگار یکتا آقا ابراهیم میرزایی


تولد آدم در حق و عدالت


آیات القیام

قیام الوحدت وحدت القیام


اعلامیه و اطلاعیه شماره 1340مورخه 8/2/1388 سازمان علم حق و عدالت


الحکم که راه مخلوقات بر گشتنی نیست و یگانه راهِ بازگشت ، الحکمِ انا لله و انا الیه راجعون بر قرار روانِِ اسفار ، اسفار روان تا که آدم بالحق و العداله بکارِ عدن در آید و ز آن محافظت نماید.

یگانه نجات و راهِ سعادت و رستگاریِ آدمیان احکامِ حق و اجرای قوانین عدالت است

هر گونه حکومت و حاکمیتِ آدم بر آدم ، باطل است و یگانه حکومت احدُالحق الهی الحکم است

عهد بر این است که دستِ جنایتِ شیاطینِ صورت نمایِ آدم ، از روی سرِ آدمها برداشته شود تا آدم که افسرِ مخلوقات است ، راه و رسمِ زندگانی را در راهِ حق و عدالت پیمودن نماید.

ریشه شیاطین از خاکِ آفرینش آدم ریشه کن شد

و جنایتکاران سازماندهی شده ی آخوندهای شیطان مفسدترین

جرثومه ی فساد و فتنه تا ابدیت در جهنم دارالبوارند

خبری از رسانه ها در مورخه 1388/1/25 : رژیم جنایت پیشه ی آخوندی که ادامه دهنده ی نظام بهره کشی و نابرابری است، در این رژیم کمتر از هزار میلیاردر در قالب باندهایی مثل خامنه ای ، رفسنجانی ، ناطق نوری ، رفیق دوست ، واعظ طبسی ، مهدوی کنی ، امامی کاشانی ، سپاهی ها ، اطلاعاتی ها و... جان و مال 70 میلیون انسان را غارت و چپاول میکنند. نتیجه ی سلطه و چپاول رژیم فاشیستی طی سس سال گذشته : 20 میلیون در فقر مطلق ، 75 درصد زیر خط فقر ، 8 میلیون بیکار و هفت میلیون معتاد و .... است . 68 درصد ِ مردم افسرده شده اند ، دختران توسط باندهای درون رژیم ربوده و به کشورهای مختلف صادر شده و در بازارهای منطقه به عنوان برده جنسی در دوبی و کراچی و... بفروش میرسند . در هر یک ساعت و 40 دقیقه یکنفر بر اثر فشار فقر و نا امیدی دست به خودکشی میزند، هر سال 14000 کلیه برای امرار معاش و درمان فروخته میشود ، مواد مخدر و داروهای روانگردان توسط باندهای درون رژیم بصورت گسترده پخش میگردد. تمامی امکانات آموزشی ، درمانی نابود شده است. نابود کردن پایه و اساس کار و تولید ، به ورشکستگی کشاندن صنایع و ... این همه نتیجه سلطه و حاکمیت گندیده و فساد بر انگیز رژیم جنایتکار آخوندی است. با توجه به نتیجه سی سال حاکمیت رژیم ،فعالانه انتخابات را تحریم کرده و آگاهی رسانی به مردم و سازماندهی برای تحریم را از همین امروز شروع کنیم . هموطنان ، کارگران،زنان، مردان، دانشجویان ،معلمان و تمامی انسانها : رای دادن به رژیم فاسد یعنی رای دادن به ادامه تمامی بدبختی هاست. رای دادن به بی حقوقی و نا برابری و بی عدالتی است. رای دادن به بیکاری ، اخراج ، دستمزدهای ناچیز ، فقر ، اعتیاد و فحشاست. رای دادن در این رژیم با هر وعده و وعیدی ، رای دادن به ادامه زندانی کردن آزادی و زدن قفل محکمتر به درب زندانی به وسعت ایران است. مردم ستمدیده رژیم دیکتاتوری و استبدادی ولایت جاهلیت وقیح ،حکومت شلاق ،شکنجه و اعدام، و زندانبان 70 میلیون انسان است.حمهوری فاشیستی ، زندانبان اقوام تحت ستمِ کرد ،بلوچ ،ترک،لر،ترکمن و...است زندانبان مذاهب سنی،یهودی،مسیحی،زرتشتیو...است . جمهوری فاشیستی قاتل و زندانبان سازمانهای جنبش های اجتماعی، تشکل ها و تجمعات کارگری و مردمی ، زنان ، معلمان و دانشجویان است. حمهوری فاشیستی زندانبان بیان و اندیشه مترقی است.

از رای دادن به زندانبان خود بپرهیزید. رای دادن به این رژیم ، رای به شکنجه، شلاق ، زندان و اعدام است. با دست خود و با رای خود قفل های بیشتری به درب زندان خود نزنیم. با آگاه کردن دوستان، بستگان و آشنایان خود فعالانه از شرکت مردم در انتخابات جلوگیری کنیم.

یادآوری به ایرانیان : در اعلامیه نصر (1) شماره 1203 مورخه 1384/2/26 سازمان عَلَمِ حق و عدالت، در زمان انتخاب احمدی نژاد هشدار داده شد که : شرکت در انتخاباتِ آخوندهای شیطان در مذهبِ شیطانی همدستی با شیطان که خواری و مذلت پیامد آن است که کنون نمونه ای از هزاران پیامد آن در خبر بالا آمده است.

هر گونه انتخابات آخوندالشیطان در ایران باطل است و رای دادن به این شیاطین از گناهان بزرگ است. گر نوک انگشتی و یا سر سوزنی از وجود خویشتن به این شیاطین دهید،تمام شانِ شما را خواهند بلعید و سر به تسلیمِ این شیاطین گذاشتن ، ننگ ابدی با خود دارد.

آدمی که حق و عدالت را در وجود برقرار کند،هرگز تسلیمِ بی عدالتی و زوری که شیاطین میزنند، نخواهد شد که اختیارِ آدم ،آزمون خداست. نباید هیچ فرصتی به مزدوران نحس و نجسِ بی شرم و بی حیاء و وقیح داده شود.

عَلَمِ حق و عدالت الحکم است تا که عالمین و آدمیان قصد و اراده ی خداوند را به انجام برساند

الحکم: که عیسای رسول می خوانَد راه خدا را هموار سازید تا پادشاهی خدا بیاید.


در این لحظات ،تکلیفِ الهیِ مردم،

قیام الوحدت وحدت القیام اندر فروپاشیِ رژیم رجیم آخوندالشیطان است

پشتیبان پناهِ یکایک مردم ایرانزمین و عالمینُ الادمیان

خالقِ موجودات، پروردگار یگانه حضرت الاحد آقا ابراهیم میرزایی

و شان آدمها در این است که مستقیما راهبری می شوند

تا که چنگال باطل به عقل القلب نجات حاصل نماید

یگانه عَلَمِ حق و عدالت است که شان و شخصیت و شرافت و حفظِ صلح و دوستی و عهد و اطمینان و امنیت و آزادی در حق و مساوات و برابری با قانونِ عدالت حفظِ آدمیان و عالمیان است.


خداوند یهوه الله تبارک و تعالی دادار مزدا اهورا ، حکمِ حق و عدل و داد و انصاف را روانِ بیکران می سازد. نیکان پاداشِ جاویدان و بدکاران را به جزای بد گرفتار خواهد ساخت.


آدرس وب سایت سازمان علم حق و عدالت : www.alamehaghvaedalat.com

آدرس وب سایت نظرات مردمی : www.nazaratemardomi.com

آدرس ایمیل سازمان علمِ حق و عدالت : parsayan11@gmail.com


علمِ

حق و عدالت

-- دوست ، Jun 6, 2009

www.manshooremansoor.blogfa.com
پیچیدگی اوضاع کنونی ایران تا آنجاست که نادرستی و شکست تحلیل های سیاسی را به سرعت آشکار می سازد. گویی که دیگر هیچ اسلوب شناخته شده در مکتبهای سیاسی نمی تواند این وضعیت را تشریح نموده و توضیح دهد.

هر کس با تعصب به بیان نظرات خود می پردازد بدون آنکه کوشش گردد اندکی از بالاتر به قضایا نگاه شود. و در میان اهل نظر و بیان این نبوغ دیده نمی شود که بتواند تصویر درستی از آینده این سرزمین به دست دهد. تحلیلها و قضاوتها، واکنشی بوده و برای مدت کوتاهی اعتبار دارند.

متأسفانه روشنفکران ما به جای آنکه بتوانند راه روشنی فراروی مردم قرار داده و جامعه را به سمت درستی سوق دهند، با تأثیر پذیری از عامه به سرعت تغییر مسیر داده و به شکلی هیجانی با حوادث و قضایا برخورد نموده و آنچه را بیان می نماید که بیشتر خوشایند مذاق روزانه مردم است تا نشان دادن راهی برای دستیابی مدام و پویا به اهدافی معلوم.

سخن کوتاه می کنم و همین قدر می گویم که اهل نظر ایران در خواب است و به تبع آن جامعه ایران. چرا که برترین نیروهای خود را نمی شناسد و انرژی خود را تحلیل می برد.

" پروفسور ابراهیم میرزایی " آن نیرویی است که هنوز جامعه ایرانی جایگاه او را نشناخته است.

هر جمع و ملتی آن زمان به سمت صلاح و رستگاری خواهد رفت که سکان هدایتش در دست بهترین افرادش باشد.

-- منصور ، Sep 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات