تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با یونس آبسالان نویسنده‌، کارگردان

«مردم خواهان تغییرات بزرگی در ایران هستند»

محمدرضا اسکندری
اسعد سلامی

یونس آبسالان، کارگردان و استاد دانشگاه از استان لرستان است. با او در ارتباط با وضعیت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت‌وگویی کرده‌ام.

وضعیت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نسبت به‌ دوره‌های گذشته در استان لرستان‌ چگونه‌ است؟

به‌ طور کلی یک حرکت بسیار جالب و درست در میان قوم لر آغاز شده است. قوم لر‌ از نظر تبار شناسی از کوه‌های آرارات تا قلب ایران و کناره‌های خلیج فارس ریشه دارد. قومی که‌ همیشه‌ وامدار نسل ایرانی بوده‌ و به‌ شکل خیلی عجیبی کمتر در تصمیم گیری کلان ایران نقش داشته‌ است.

در دوره‌های گذشته‌ به‌ هر حال این شرایط اتفاق افتاده‌ است و در حال حاضر اراده‌ مردمی ظهور کرده‌ که می‌خواهند شخصی را انتخاب کنند که‌ نه‌ تنها به‌ مردم لر و لرستان و ایلام و کهکیلویه‌ و بختیاری و بوشهر و تنگسیر و فراهان و حوزه‌ بزرگ پارس یا زاگرس بزرگ، بلکه‌ به‌ همه‌ ایرانیان خدمت کند.

این مردم خواهان تغییرات بزرگی در ایران هستند. این مردم می‌خواهند کسی را انتخاب کنند که‌ دارای لیاقت، شجاعت و خلوص باشد.

ما امیدواریم اتفاقی بیافتد که‌ جوانان این مملکت، به خصوص جوانان لر و جوانان حوزه‌ زاگرس که‌ در صداقت و شجاعت و صراحت و عطوفت بی‌نظیر هستند، دوباره‌ وارد عرصه‌ مشارکت و اداره‌ ایران شوند.

در دوره‌ی قبل که آقای کروبی در انتخابات شرکت کردند، میزان رای ایشان در منطقه‌ لرستان تا چه‌ حد بود؟

در دوره‌ی قبلی در استان‌های فارس و لرستان و ایلام و مناطق لرنشین، مقام اول را داشت. اما در حال حاضر شرایط متفاوت است و به‌ نظر من میزان آرا بسیار بالاتر خواهد بود زیرا میزان شرکت کننده‌‌ها بیشتر خواهد بود.

کسانی که‌ موافق برنامه‌های آقای کروبی نیستند معتقدند که‌ لرها و کردها صرفا به‌ خاطر لر بودن آقای کروبی به‌ ایشان رای می‌دهند و برنامه‌ او را در نظر نمی‌گیرند. آیا این موضوع حقیقت دارد؟

به‌ هیچ وجه‌ این‌گونه‌ نیست. شما نگاه‌ کنید در حوزه‌ تفکر و اندیشه‌ ما دکتر سروش را داریم. در حوزه‌ هنر مدرن بابک احمدی را داریم. در قدرت مدیریت و تحلیل سیاسی عبدی را داریم. در حوزه‌ حقوق بشر شخصی مانند عماد باقی را داریم. در روزنامه‌ نگاری قوچانی را داریم.

اکثریت قریب به‌ اتفاق فرهیختگان حوزه‌ ادب و هنر و فکر و اندیشه‌ که‌ در فکر تحولات مثبت در این جامعه هستند،‌ از حوزه‌ زاگرس می‌باشند، آیا اینان به‌ خاطر لر بودن از طرف مردم برگزیده‌ شده‌اند؟

آقای کروبی بعد از فوت امام در این مملکت دارای محرومیت بودند. او مثل زاگرس خنجر به‌ پشتش زده‌اند. خیلی از کسانی که‌ اکنون به‌ نان و نوایی رسیده‌اند، زیر عبای آقای کروبی بزرگ شده‌اند.

ایشان حقوق شهروندی را مطرح کرده‌اند که‌ تمام دنیا این حقوق شهروندی را به‌ رسمیت می‌شناسد به جز ایران.

تفاوت اصلی برنامه‌های آقای کروبی با دیگر کاندیداها چیست؟

برنامه‌ و بودجه‌ و سازماندهی اقتصادی، که‌ یک تیم اقتصادی با تجربه دانشگاهی به‌ سرپرستی آقای دکتر نجفی در این زمینه‌ تحقیق و بررسی انجام کرده‌اند و سهام ملی نفت را به‌ شکلی مناسب برنامه‌‌ریزی کرده‌اند. این برنامه‌ از بهمن ماه شروع شده‌ است. رویکرد کلی آقای کروبی توجه‌ همه‌ اندیشمندان را به‌ خود جلب کرده‌ است.

تفاوت دیگر آقای کروبی با آقای موسوی ‌در این است که‌ آقای موسوی همه‌ مسائل را مشخص نکرده‌اند، در حالی که‌ برنامه‌های آقای کروبی کاملا مشخص است.

آقای موسوی شرایط اقتصادی دوران نخست وزیری خود را تعریف می‌کنند که‌ با شرایط فعلی همخوانی ندارد. شاید یکی از دلایلی هم که‌ کردها و لرها به‌ آقای کروبی رای می‌دهند این است که‌ ایشان مساله‌ قومی را هم مطرح کرده‌اند که‌ کاملا درست و اصولی است.

زیرا ما فقط در دو دوره‌ موفق به‌ مشارکت شده‌ایم و اکنون هم می‌خواهیم که‌ در اداره‌ این مملکت سهیم باشیم.

چه‌ تضمینی هست که‌ آقای کروبی بعد از انتخاب به وعده‌های خود عمل کند و دوباره‌ به‌ اسم حکم حکومتی عقب نشینی نکند؟

اولا این ماجرای حکم حکومتی در یک مورد اتفاق افتاده‌ و هدف ایشان اجرا و توجیه‌ مسائل نبوده‌، بلکه‌ هدف او این بود که‌ مردم متوجه‌ شوند که‌ قدرت دیگری در راس همه،‌ اعمال زور می‌کند. مگر خود آقای خاتمی بارها حکم‌های حکومتی را اجرا نکرده‌ است؟

چرا این عمل آنان پیدا نیست اما یک مورد آقای کروبی پیداست و عمده‌ شده‌ است؟ آقای کروبی در واقع این مساله را‌ علنی و افشا کرد و همه‌ مردم ایران را از این مساله‌ آگاه‌ کرد و تاوان این کار راهم پس داد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

کجا لرها از آرارات تا ... ریشه دارند؟ کی گفته فراهان لر است؟ اظهار این حرف های نادرست تعصبی مانند «اکثریت قریب به‌ اتفاق فرهیختگان حوزه‌ ادب و هنر و فکر و اندیشه‌ که‌ در فکر تحولات مثبت در این جامعه هستند،‌ از حوزه‌ زاگرس می‌باشند.» جای بسی تاسف دارد.  گفتن عبارت های شدیدا اشتباه مانند «تمام دنیا این حقوق شهروندی را به‌ رسمیت می‌شناسد به جز ایران.» نشانگر ناآگاهی شدید این شخص از دنیا و اخبار است. اگر استادان دانشگاه ما سطحشان اینست که وای بر ما.

-- زاگرس ، Jul 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات