تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«تکیه کروبی بر استفاده از ظرفیت انسانی است»

سید سراج‌الدین میردامادی
seraj.mirdamadi@radiozamaneh.com

حدود یک هفته از آغاز موعد رسمی تبلیغات کاندیداهای دهمین دوره‏ی ریاست جمهوری می‏گذرد و حال و هوای شهرها، رفته رفته، انتخاباتی‏تر می‏شود. چهار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، یعنی میرحسین موسوی، محمود احمدی نژاد، مهدی کروبی و محسن رضایی هر کدام به نقاط مختلف کشور سفر می‌کنند و برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند.

در همینه زمینه با مهندس نوروز زاده، نماینده پیشین مجلس و قائم مقام رییس ستاد انتخاباتی آقای کروبی گفت‌وگو کردم.

Download it Here!

جناب نوروززاده، استراتژی ستاد آقای کروبی در این مقطع چیست؟

اگر چنان‏چه کسی که مدعی اداره‏ی کشور است، بخواهد بدون برنامه ورود پیدا کند، من به عنوان یک شهروند ایرانی، حتما این ریسک را نمی‏کنم که به او رأی بدهم.

فرق برنامه با شعار و سخنرانی این است که برنامه را یک عده‏ای ناگزیر هستند بنویسند و در پای آن برنامه امضا گذاشته می‏شود. نمی‌شود مثل شعار «آوردن نفت بر سر سفره مردم» دولت قبل که در میانه‏ی کار دولت، انکار آن شعار مطرح شود و اگر به روزنامه‏ی کیهان هم استناد شود، بگویند: «کیهان برای خودش نوشته است».

پس یک کاندیدا باید برنامه‏های مدون داشته باشد که در آن به مردم بگوید چگونه می‏خواهد کشور را اداره کند.
آقای کروبی از روز اول، بر اساس شعار تغییر در قوه‏ی اجراییه اعلام حضور کرد و تکیه‏اش بر خرد جمعی و استفاده از ظرفیت انسان‏هایی بود که توان لازم برای انجام کار را دارند.

بر اساس آن شعار، ما در این‏جا هیچ‏ بیانیه‏ای را بدون نظرسنجی و اخذ نظرات کارشناسی خبرگان آن قسمت، منتشر نخواهیم کرد. ما این‏جا، شورای برنامه‏ریزی داریم که آقای دکتر نجفی، آقای عباس عبدی، آقای مرتضی الویری، آقای کرباسچی، بنده و عده‏ی دیگری در رشته‏های مختلف اقتصاد، حقوق، علوم اجتماعی، رشته‏های فنی مهندسی و رشته‏های پولی مالی مشغول هستند و برنامه‏های جناب آقای کروبی را کنترل می‏کنند که اولا، با برنامه وارد جامعه شده باشیم، و ثانیا، برنامه‏ی ما از پشتیبانی فکری لازم برخوردار باشد.

آیا از میزان موفقیت فعالیت‏های تبلیغاتی ستاد آقای کروبی، نظرسنجی‏ای هم داشته‏اید یا نه؟

ما فکر می‏کنیم که در محیط‏های روشنفکری و دانشگاهی جایگاه بسیار ارزشمند خودمان را آن‏گونه که پیش‏بینی می‏کردیم، به‏دست آوردیم و امروز هر اندیش‏مند و فرهیخته‏ی صاحب‏نظری که در ذهن‏اش تئوری‏ای برای اداره‏ی مملکت دارد، وقتی کنکاش می‏کنیم، می‏بینیم طرف‏دار آقای کروبی هستند.

ولی رأی دهنده‏‏های اصلی در جامعه، توده‏ها هستند که گاهی با روشنفکرها فاصله‏ی زیادی دارند.

کاملا درست است. ما برای این که به درون توده‏ها برویم، باید نقطه‏نظرات‏مان را بیان کنیم. ابتدا باید صاحبان خرد، صاحبان برنامه و علاقه‏مندان به برنامه را به کمک بطلبیم و نظر آن‏ها را جلب کنیم.

آن وقت تریبون‏های ما، محدود به ما و ستاد ما در حد این ده بیست نفر نخواهد شد. بلکه جامعه‏ی دویست سیصد هزار نفری اندیشمندی هستند که هریک تریبون آزادی در هرگوشه‏ی کشور‏ هستنند و آن‏ها هستند که می‏توانند توده‏ها را به سمت ما بکشند.

چون معتقدیم باید برای مردم برنامه داشته باشیم و از سوی دیگر، پیشینیه‏ی لازم برای آن‏چه می‏گوییم داریم و فاعل به آن‏ها هم هستیم. مردم باید بدانند کسی که صحبت می‏کند، کسی که این برنامه را ارائه می‏کند، کسی که برنامه‏اش را پررنگ می‏کند؛ پیشینه‏اش چیست؟ چقدر برای دفاع از حقوق مردم هزینه پرداخته است؟

ما چون دارای پیشینیه‏ی پررنگی هستیم، کاندیدای ما شناخته شده است و امتحانش را در زمانی که اصلا برای انتخابات و طرح خودش مطرح نبوده، پس داده است، امروز مردم با شنیدن این برنامه‏ها و شناخت از پیشینه‏ی کاندیدای ما، اعتماد و اطمینان لازم را به ما خواهند کرد.


اما در عین حال، شما رسانه‏های لازم را برای این که بتوانید پیام‏تان را به توده‏ها منتقل کنید، ندارید. صدا و سیما در دست جناح حاکم است و یک روزنامه بیشتر در میان روزنامه‏های اصلاح‏طلب، سمت آقای کروبی نیست و اکثر روزنامه‏ها سمت کاندیدای اصلاح‏طلب دیگر هستند.

با روزنامه که طرف‏داران خاص خود را دارد، پیام‏مان را به صاحبان نظر رسانده‏ایم.

توده‏ها چطور؟

در مورد توده‏ها هم همان طور که گفتم، امروز دیگر ما نیستیم که تبلیغ می‏کنیم. برای نمونه، جناب آقای سروش در هر جلسه‏ای که توانسته است، پیام رسانده …

شما باز از نخبه‏ها و روشنفکران اسم می‏برید…

حتما همین‏طور است.

مخاطب آقای سروش توده‏ها نیستند.

مخاطب آقای سروش قشر عظیم دانشجو است و این دانشجویان طرف‏داران خاص خودشان را دارند. مخاطب نمایندگان مجلسی که صاحب عقیده هستند (مثل پیامی که امروز آقای الویری دارد)، اینان در مملکت مسئول بوده‏اند و حوزه‏ی نفوذ دارند.

تفاوت ما با دیگر کاندیداها تا به امروز، در این است که با برنامه به جامعه ورود پیدا کرده‏ایم و اگر جامعه هم به ما اقبال نشان ندهد، خودمان را بازنده حساب نمی‏کنیم. چون به عنوان یک تشکیلات سیاسی، کارمان را درازمدت می‏دانیم و معتقد هستیم بدون کارهای تشکیلاتی و فکری، نمی‏شود جایگاهی را در جامعه برای خودمان پیدا کنیم.

نظرتان در مورد نظرسنجی‏ها چیست؟

نظرسنجی‏هایی که صورت می‏گیرد، بیشتر در محیط‏های روشنفکری است. ما در بین اصلاح‏طلبان پایگاه بالاتری را از همه‏ی اصلاح‏طلبان داریم.

آیا در میان توده‏ها و در شهرستان‏ها، روستاها نظرسنجی داشته‏اید؟

عمل‏کرد دولت فعلی به هیچ‏وجه پاسخ‏گوی خواست‏های مردم نیست. حتا مردمی که امروز سهام عدالت و وجوه نقدی دریافت می‏کنند، می‏دانند که این روش، روش نجات‏دهنده‏ی کشور نیست. آن‏ها هرکدام، یک، دو، سه، چهار فرزند بیکار دارند که چهل یا شصت هزار تومان، آن‏هم برای یک‏بار، پاسخ‏گوی حل مشکلات کاری‏شان نخواهد بود.

مردم این را کاملا فهمیده‏اند و اگر صدا و سیما همین فرصت اندک را هم به ما بدهد، ما حرف برای گفتن داریم و فکر می‏کنیم چون پیشینه‏ی خوبی داریم و آدم‏های شناخته شده و با برنامه‏ای از کاندیدای ما حمایت می‏کنند، این فرصت برای ما هست که از طریق رسانه‏های عمومی، ولو در حد سه‏ چهار جلسه، پیام‏مان را به توده‏ها برسانیم.

ملی شدن نفت، این که شرکت‏های توزیع را ملی کنیم و سرمایه‏اش را بین ملت ایران توزیع کنیم، یکی از خواست‏های دیرین همه‏ی کسانی است که پول نفت در دست دولت را سمی مهلک در اداره‏ی کشور می‏دانند.
از طرف دیگر، دولت‏مردان حاضر به اجرای این برنامه نیستند. چون با اجرای آن خود را محدود می‏کنند.

این نشان‏دهنده‏ی شجاعت و شهامت کاندیدای ما است که یکی از منابع عظیم درآمدی خود را متعلق به ملت می‏داند و به جای این که ملت را جیره‏خوار خود حساب کند، با پرداخت مالیات از سمت ملت به دولت، دولت‏اش را جیره‏خوار ملت می‏داند. این‏ها کارهای بسیار حساب شده‏ای است.

ولو این که به نتیجه هم نرسیم، به عنوان انسان‏هایی که هزینه پرداخته‏ایم و عمرمان را در خدمت به این ملت سپری کرده‏ایم، در پیشگاه ملت شرمنده نیستیم.

به نظر می‏رسد در روزهای اخیر، تعارض و برخورد بین دو ستاد اصلاح‏طلب دارد بالاتر می‏رود و طبعاً، این نگرانی را برای برخی از دلسوزان هر دو ستاد ایجاد کرده است که شاید دست‏هایی در کار باشد و تعمدی باشد که ستادهای اصلاح‏طلبان رقیب هم‏دیگر بشوند و بیشتر به خنثی کردن انرژی هم بپردازند. نظرتان در این رابطه چیست؟

این بستگی دارد به مدیریت و اشراف ستاد مرکزی نسبت به طرف‏دارانش. این که روزنامه‏ی ما (اعتماد ملی) تریبون آقای مهندس میرحسین موسوی است، نشان‏دهنده‏ی آن است که ما خودمان را رقیب ایشان نمی‏دانیم.

این که آقای الویری و دیگران همواره می‏گویند که حضور هردوی این‏ها به نفع اصلاحات است، هر کدام آرای خاص خودشان را دارند و اگر انتخابات (حداقل) به نفع جریان اصلاح‏طلب دو مرحله‏ای بشود، این فرصت هست که همه‏ی ما از یک کاندیدا دفاع کنیم.

پس، این‏جا وظیفه‏ی مدیران ارشد ستادها است که بر زیرمجموعه‏ی خودشان اشراف داشته باشند. ما فکر می‏کنیم شعارهایی که در گوشه و کنار مطرح می‏شود (مثل اصفهان و امثالهم)، از سوی طرف‏داران مهندس موسوی نیستند. اگر آن‏ها طرف‏داران مهندس موسوی باشند، می‏توان این نتیجه را گرفت که اعضای ستاد اشرافی بر این‏ها ندارند.

ما باید تمام تلاش‏مان را بر این بگذاریم که جریان حاکم در این دولت، در مقابل مردم معرفی شوند، مردم بیشتر آنان را بشناسند و متوجه شوند که در چهار سال گذشته، ما خُسران و زیان ملی داشته‏ایم.

وقتی آقای عسگراولادی که از انسان‏های فرهیخته‏ی، به اصطلاح اصول‏گرای آن جریان است، می‏گوید: «ما نمی‏دانیم این دولت دویست و چهل، پنجاه میلیارد دلار پول را چه کرده، نمی‏دانیم در صندوق باز بوده یا ته آن سوراخ بوده است»، نشان دهنده‏ی این است که خود آن‏ها، به هیچ وجه از عمل‏‏کرد این آقا راضی نیستند.

یا آقای دانش جعفری که مشاور اقتصاد است، وزیر اقتصاد بوده و از انسان‏های فرهیخته، رزمنده و ارزشی است که مورد تایید بیت رهبری هم هست، در آن‏جا کار می‏کند و مشاوره می‏دهد، می‏گوید:

«هزینه‏ی جاری کشور از بیست و سه هزار میلیارد تومان در سال ۸۳ به حدود پنجاه و پنج هزار میلیارد تومان رسیده (ده ماهه) و الان بیش از شصت و پنج هزار میلیارد تومان، یعنی سه برابر شده است و هزینه‏ی جاری هیچ ثمره‏ای برای ملت ندارد». این‏ها حرف‏های خودشان است. پس الان وقت آن نیست که ما به هم بپردازیم. ما باید بگوییم، هردوی ما اصلاح‏طلب هستیم.

منتها ما این‏گونه ورود پیدا می‏کنیم که می‏گوییم این برنامه‏های ما است و حاضر هم نیستیم برنامه‏ی آقایان را نقد کنیم. از آقایان هم خواهش می‏کنیم که آن‏ها هم با برنامه‏های مدون جلو بیایند. معتقد هستیم اگر آن‏ها با برنامه بیایند، خیلی از مطالب‏شان باید با ما هم‏پوشانی داشته باشد. چون نمی‏شود در یک فضای اصلاح‏طلبی حرکت کرد و نقاط متضاد پررنگی داشت.

ما «کمیته‏ی صیانت از آرا» را تشکیل دادیم. گفتیم با هم بشینیم و نیروهای مشترک را سر صندوق‏های رأی بفرستیم. این نشان‏دهنده‏ی این است که ما خودمان را به هیچ‏وجه رقیب آقایان نمی‏دانیم.

ما فکر می‏کنیم، آن عده دانشجو هم که آن‏جا شعار دادند، تحت نام حمایت از مهندس موسوی آمدند. همیشه همین‏طور است، چون با نام آقای احمدی‏نژاد، شاید از خوشنامی لازم برخوردار نباشند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
حال و هوای ستادهای انتخاباتی کروبی و موسوی
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

به عقیده ی من تبلیغات شهری آقای کروبی در برخی از شهرها مثل مشهد نزدیک به صفر است. هیچ عکس و نوشته ای دیده نمی شود.

-- جواد ، May 30, 2009

من و خیلی از رای دهندگان به مهندس موسوی از لحاظ منطقی طرفدار (تیم) اقای کروبی هستیم ولی به منظور همراهی با اکثریت یا به عبارتی موج ایجاد شده در جامعه به نفع موسوی، به کروبی رای نمیدیم ؛علاوه بر اون بر اساس شنیده های خودم ،از دلایل عمده عدم رای به ایشون روحانی بودنشون هست و عدم اعتماد مردم به این قشر که میگویند بعد از توفیق در انتخابات ممکن هست به مشاورانشون پشت کنند.

-- غزاله ، May 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)