تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفتگو با آسو حسن‌زاده، درباره‌ی وضعیت حقوق اقلیت‌های قومی در قانون و اجرای آن

اقلیت در قانون اساسی فقط اقلیت مذهبی است

سراج‌الدین میردامادی
seraj.mirdamadi@radiozamaneh.com

نقض حقوق اقلیت‌های قومی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان حقوق بشر در ایران می‌باشد. برای بررسی وضعیت اقلیت‌های قومی به‌ویژه کُردها که اغلب قربانی بیش‌ترین تبعیض و نقض حقوق اقلیت‌های قومی هستند به سراغ دکتر آسو حسن‌زاده حقوق‌دان و فعال سیاسی کرد مقیم فرانسه رفتم و ابتدا از ایشان پرسیدم؛ مهم‌ترین نقض حقوق اقلیت‌های قومی در ایران به‌ویژه در خصوص کردها در چه زمینه‌ای است؟

Download it Here!

وضعیت کردها در ایران نمونه‌ی بسیار خوبی برای درک وضعیت سایر اقلیت‌های قومی در ایران است حتی اگر از دیدگاهی صرفا حقوقی هم به این موضوع بنگریم مساله‌ی ساختاری و ریشه‌ای مشکل کردستان یک مساله‌ی سیاسی است. در واقع هویت کردها به‌عنوان یک ملیت تاریخی که باید در اداره‌ی کشور سهیم و شریک باشند به رسمیت شناخته نشده است.

صرف نظر از این‌که همواره نقصان دموکراسی در ایران برای مردمان متعلق به اقلیت‌ها هزینه‌ها و محرومیت‌های بیش‌تری را به دنبال داشته است اساسا در طول تاریخ ایران عدم اعتراف به بعد واقعی کثیرالمله‌بودن ایران مهم‌ترین کم‌بود مباحث بوده و شکلی از حکومت دموکراتیک در این کشور جریان نداشته است که بیش‌ترین تناسب و تطابق را با واقعیت‌های این سرزمین داشته باشد.

حکومت‌های مرکزی همیشه از دیدگاه امنیتی به کردستان نگاه کرده‌اند و آمار و ارقام سرکوب و زندانی و شکنجه در کردستان با هیچ‌جای دیگر ایران قابل مقایسه نبوده و نیست. از سوی دیگر در کردستان سیر همیشگیِ تبعیض و محرومیت و نابسامانی در کلیه‌ی زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی هیچ‌گاه از بین نرفته است و نه‌تنها از توسعه و به‌بود این سرزمین جلوگیری شده است بل‌که عمدا هم به معضلات اجتماعی و رواج آن‌ها کمک شده است.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی، قانون‌گذاران چه‌مقدار حقوق اقلیت‌های قومی را در نظر گرفته‌اند، چه کاستی‌هایی در این قانون وجود دارد و در برابرش چه نکات مثبتی وجود دارد که حقوق اقلیت‌های قومی در آن ذکر شده است؟

قبل از هر چیز باید متوجه‌ی این نکته‌ی اساسی بشویم؛ با این‌که در طول تاریخ ایران اهمیت قومیت، به‌عنوان یک مشخصه و مولفه‌ی هویتی، دست‌کمی از مذهب نداشته ولی در قانون اساسی جمهوری اسلامی فقط برای اقلیت‌های مذهبی مقرر شده‌ است که تساوی حقوق داشته باشند. البته برای اقلیت‌های مذهبی هم خود قانون اساسی و سایر قوانین منشای تبعیض هستند.

در حالی‌که بند ۱۲ قانون اساسی ایران در خصوص مذهب رسمی کشور، که شیعه‌ی جعفری اثنی‌عشری است، این بند خودش زاینده‌ی اقلیت‌های مذهبی‌ای است که در خود دین اسلام موجود است اما در قانون اساسی جمهوری اسلامی فقط یهودی‌ها و زرتشتی‌ها و مسیحی‌ها هستند که بنا بر اصل ۶۴ قانون اساسی از حقِ داشتنِ نماینده‌ در مجلس ایران برخوردار هستند.

این نکته‌ی جالب و مثبتی است، ولی از این‌ها مهم‌تر موضوع ملیت‌ها و اقوام است. دو اصلی که در قانون اساسی به آن‌ها مربوط می‌شود هم در تدوین و هم در اجرا اشکال دارند. برخلاف آن‌چه که در اذهان عمومی جای گرفته هدف اصلی و اولیه‌ی بند ۱۵ قانون اساسی محافظت از زبان‌های محلی نیست بل‌که هدف اولیه‌اش تثبیت زبان و رسم‌الخط رسمی کشور است.

در مورد استفاده از زبان‌های محلی در رسانه‌ها و مدارس هیچ الزامی برای برداشتن گام‌های مثبت از طرف حکومت درج نشده است و فقط گفته شده است که کاربردشان جایز است، اما بر اساس سندی که از وزارت آموزش و پرورش که به تاریخ مهرماه ۱۳۸۲ می‌باشد کاربرد زبان‌های محلی در مدارس ممنوع می‌باشد تا آن‌جا که با اصل ۱۹ قانون اساسی هم تضاد دارد؛ اصل ۱۹ می‌گوید؛ «مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان، و مانند این‌ها نباید سبب امتیاز نخواهد بود».

این‌جا دو نکته عرض کنم؛ در این اصل، فقط سخن از رنگ و نژاد و زبان به میان آمده است و سخن از مذهب به میان نیامده است، زیرا خودشان می‌دانند که مذهب در جمهوری اسلامی موجب امتیاز است. و دیگر آن‌که گفته شده این مشخصه‌ها باعث امتیاز نخواهند شد.

این در حالی است که موضوع اصلی نه امتیازدادن بل‌که تبعیض قائل‌شدن است، و اگر نژاد و زبان و قومیت موجب تبعیض بشود چه؟ بنابراین همان‌طور که عرض کردم اساسا تمامی این بندها را نمی‌توان نه در حرف و نه در عمل به‌مثابه‌ی درک واقعی موضوع اقلیت‌های قومی در ایران دانست.


دکتر آسو حسن‌زاده می‌گوید اگر کردها و دیگر ملیت‌ها این فرصت را داشته باشند که در اداره‌ی کاشانه‌‌ی مشترک خودشان سهیم باشند دیگر نیازی به جداشدن از آن نداریم.

به زبان اشاره فرمودید. ظاهرا در همین دولت نهم، در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گشایشی در خصوص آموزش زبان‌های محلی تصویب شد، آیا در این زمینه اطلاعی دارید؟

من اطلاع مشخصی در مورد این مصوبه ندارم، اما می‌توانم بگویم تفاوتی میان متن‌ها و عمل‌کرد وجود دارد. از یک طرف ما می‌بینیم به‌دلیل شرایط سیاسی حاکم بر ایران و مخصوصا در کردستان، هر ‌روز روزنامه‌ها و مجلات منتشره به‌زبان کردی بسته می‌شوند، اما مردم با ابتکار شخصی خودشان برای آموزش زبان کردی مدرسه‌های خصوصی بنا کرده‌اند که شاید تا حد قابل توجه‌ای هم موفق شده‌اند، اما این را نمی‌توانیم به‌هیچ‌وجه در کارنامه‌ی دولت قرار بدهیم.

همان‌طور که می‌دانید حتی در همین فرانسه هم، که جناب‌عالی حضور دارید، مساله‌ی جزیره‌ی اقلیت‌نشینِ کورس و بروتاین و سایر اقلیت‌های قومی وجود دارد که با حاکمیت‌های کشورهای مدرن غربی مشکل دارند. این مساله‌ی اقلیت‌های قومی در اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و سایر متون مشابه چه انعکاسی داشته است، چه حقوقی در این زمینه در نظر گرفته شده است؟

اعلامیه‌‌ی جهانی حقوق بشر بند مشخصی در مورد حقوق اقلیت‌های قومی ندارد ولی حقوق مندرج در این اعلامیه و سایر متون بین‌المللیِ حقوق بشر طبعا برای اقلیت‌های قومی هم مفید و بااهمیت است، مخصوصا این‌که تمامی این متون در صدر اصول بنیادین خودشان این اصل را ذکر می‌کنند که هیچ‌کس نباید بر اساس تعلقات قومی و زبانی مورد تبعیض قرار بگیرد.

بسیاری از کنوانسیون‌های بین‌المللی مثلا کنوانسیون بر علیه نسل‌کشی و کنوانسیون بر علیه تبعیض نژادی به‌شیوه‌ی مستقیم از موجودیت فیزیکی و فرهنگی اقلیت‌ها محافظت می‌کنند ولی تا آن‌جا که به اقلیت‌ها برمی‌گردد بند ۲۷ منشور بین‌المللی حقوق بشر را می‌توانیم ذکر کنیم - که در سال ۱۹۶۶ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شده - و البته محتوای آن به حقوق فرهنگی اقلیت‌ها مربوط می‌شود.

حقوق سیاسی و مخصوصا حق مشارکت در امور و خودمختاری هم بر اساس بندهای دیگر مقرر شده است، هم‌چون اعلامیه‌ی مربوط به اقلیت‌ها در سازمان ملل (که در سال ۱۹۹۲ تصویب شده است)، متون بسیار جالب و بامحتوایی که در قالب شورای اروپا و سازمان امنیت و هم‌کاری در اروپا تصویب شده است، و هم‌چنین ادبیات حقوقی نهادهایی هم‌چون کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد و کارهایی که از جانب ارگان‌های مربوط به حفاظت از اقلیت‌ها در زمینه‌های گوناگونِ گسترشِ فرهنگی و مشارکت سیاسی در زمینه‌ی تجارت و عمل‌کردهای مثبت دولت‌ها انجام شده است. اما در ایران امروز می‌بینیم که عمل‌کردها با موازین بین‌المللی مغایرت دارد.

همیشه جمهوری اسلامی به جریانات هویت‌طلب و فعالان کرد این برچسب و اتهام را می‌زند که این جریانات خواستار تجزیه و یا خودمختاری از ایران هستند، می‌خواستم بدانم مرز جریانات هویت‌طلبِ داخل ایران به‌ویژه جریانات هویت‌طلب کرد با جریانات تجزیه‌طلب چیست؟

متاسفانه این سووال به پایه‌ی ثابت بحث‌های فعالین متعلق به ملیت‌های ایرانی و دیگر نخبه‌های کشور تبدیل شده است. من از این بابت متاسف هستم.

من باور دارم اگر بحث ما اعتمادسازی و یافتنِ دوباره‌ی اعتماد ملی ایرانیان است باید از تندروی‌ها خودداری کنیم. اگر ایران سرزمین مشترک همه‌ی ساکنان این سرزمین است و اگر کردها و دیگر ملیت‌ها این فرصت را داشته باشند که در اداره‌ی خانه و کاشانه‌‌ی مشترک خودشان سهیم باشند دیگر نیازی به جداشدن از آن نداریم.

و بالعکس، اگر قرار باشد همین کیان برای ما، یعنی برای کردها، به کیان ظلم و ستم مضاعف تبدیل شود، یعنی به زندان و شکنجه‌گاه و دیار غربت همانند شود، آن‌گاه هرچه بادا باد. به نظر من، اتحاد سیاسی ایرانیان و یک‌پارچگی سرزمینی ایرانیان را درست کسانی تهدید می‌کنند که نمی‌توانند تنوعات و تعددات فرهنگی و قومی و ملی و تاریخی این سرزمین را به‌طور موثر و صادقانه ببینند و به‌اش اعتراف کنند.

کارشناسان بی‌طرف بر این باورند اگر حاکمیت نگاه تبعیض‌آمیز به اقوام ایرانی را کنار بگذارد و از به‌کاربردن زبان زور و خشونت علیه ایشان دست بردارد و حقوق انسانی و حقوق قومی ایشان را عملا به رسمیت بشناسد، به نظر نمی‌رسد حتی سقف مطالبات اقوام به‌ویژه کردها آسیبی به تمامیت ارضی و همبستگی ملی ایرانیان برساند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

به نظر من انکه زبان رسمی اموزشی برای اقلیت ها فارسی باشد کاملا مثبت است. آنچه لازم است اضافه شود ساعاتی در هفته تخصیص داده شده به اموزش زبان محلی است. چون بسیاری از کودکان در این مناطق به خانوادههایی تعلق دارند که به زبان فارسی تکلم نمی کنند و آن را به کودکانشان آموزش نمی دهند. این دانش آموزان در صورت تحصیل به زبان کردی هرگز شانسی برای اموختن زبان رسمی و ملیشان نخواهند داشت و این موضوع در آینده بسیاری از موقعیت ها را از ایشان خاهد گرفت و گسست میان آنان را با دیگر هموطنان آنها را افزایش خواهد داد. در حالیکه زبان مادری یعنی کردی را قطعا به خاطر کاربرد روزانه آن از ابتدای کودکی خواهند آموخت و وظیفه آموزش و پرورش کشور کمک به ارتقای کیفی این آموزش با تخصیص ساعات آموزشی اختصاصی به آن می باشد.
این معضل پدیده ایست که در مورد ورود هم میهنان فارسی زبان به مناطق هموطنان گرامی آذری زبان و یا بالعکس مشهود است.

-- روشنک ، Dec 3, 2009

با سلام '
بنظرم وقت آن رسيده که بايد با واقعيات به طور واقعي روبرو شد. اکراد بشدت خواهان تشکيل کشور کرذستان بزرگ مي باشند که شامل کردستان هاي ايران, ترکيه, سوريه و عراق بشود و اکراد ايران هم از اين قائده مستثني نيستند.
منطقه ي کردستان ايران از مناطق کرمانشاه تا مرز ترکيه هيچ گونه خاصيت اقتصادي بجز قاچاقچي گري بين ايران و عراق و ترکيه ندارد واساسا حتي خاصيت کشاروزي در مقياس صنعتي هم کم دارد(مثل کرمانشاه) و يا اصلا ندارد(مثل مناطق کوهساني) که فقط به درد باغ داري پراکنده مي خورد و يا محصولات سيب و توت فرنگي!
مردان کرد آنجا هم به شدت به فرهنگ خودشان(مرد سالاري کردي) پايبندند و مخالف دولت مرکزي, خب, حالا اين چه کار باطلي هست که ايران ساليانه کلي خرج آنجا مي کند "هم از لحاظ نظامي و هم عمراني".
بهتر است که اکراد را خوشحال کرد و استقلال آنها را داد تا بروند دنبال کارشان. کشور کردستان بزرگ هم اگر تشکيل شود يک چيزي توي مايه هاي کشور افغانستان(حالا يکي دو پله بهتر) خواهد بود و نه تنها براي باقي ايران خطري ندارد بلکه خرجي هم ندارد! و تازه کارگر فرست هم مي شود مثل افغاتستان چون ماشالله ماشالله رشد جمعيت آنجا زياد هست.
بنظرم اين روش منافع اکراد و ايرانيان و اقتصاد ايران را به خوبي تامين مي کند.

-- بهروز محمد زاده ، Dec 4, 2009

آقای محمد زاده، شما این همه اطلاعات را از کجا آورده‏اید؟ حیرانم چگونه توانسته‏اید این همه آگاهی و اطلاعات در مورد کردها و سرزمین‏شان در خودتان جمع کنید؟ پیشنهاد می‏کنم چند کنفرانس بگذارید و دیگران را هم از دانش خود بهره‏مند سازید.
آقای محمد زاده، من یک کرد عقب‏مانده هستم و در تمام مردهای کرد دور و برم از فامیل و آشنا گرفته تا همسایه و غریبه کسی را به مردسالاری شما نیافته‏ام. البته بسیار فارس زده هستم و به شدت مخالف اموزش به زبان کردی و کردستان بزرگ و این‏گونه شعارها هستم. اما همین نوع تفکرات امثال شماست که برخی از کردها را به آن رادیکالیسم می‏کشاند. زبان توهین و تحقیری که برگزیده‏اید، فقط حامل یک پیام است، تفنگ بر دست بگیر و نه برای زمین، بلکه برای شرافت انسانی و هویتت با من بجنگ. شما این را می‏خواهید. اما کردها باهوش‏تر و متین‏تر از آن هستند که به دام چنین تفکری بیفتند. راستی شما اهل کجا هستید؟

-- پروانه ، Dec 4, 2009

کردها برای جلب توجه جهانیان کمی بیشتر ازواقعیت از ظلم رفته براین قوم نالیده اند.اقوام لر و عرب درخوزستان ظلم بیشتری متحمل شده اند.

-- DARYA ، Dec 4, 2009

واقعا جای تاسف دارد شما شونیست های فارس فکر می کنید خیلی ÷یشرفته هستید همون افغانستانی که حرفشو می زنید فارسی صحبت می کنند بر خلاف دوست قبلی من یک کرد هستم فارس زده هم نیستم موافق آموزش به زبان مادری ام هم هستم . در ضمن کردستان از ایلام با دارا بودن یک سوم نفت وگاز ایران شروع میشود بیشترین سرچشمه رودخانه ها وبارش در مناطق کرد نشین است دو سوم سرزمین ما معادن طلا دارد. این نظرات شما ایران را تجزیه میکند در ضمن زیاد هم به گذشته خودتون ننازید ÷ادشاهان هخامنشی بودند که به مادر وخواهر خود تجاوز میکردند اولین گروه هنری در سرزمینی که الان ایران گفته میشود در سنندج تشکیل شد بهتره بیشتر تاریخ بخوانید ما کردها حق خودمان را ظالمان میگیریم

-- کاوان ، Dec 4, 2009

آقا اصلا اقلیت یعنی چه؟
مگه تو آمریکا موقع اشاره به سیاه پوست ها میگن اقلیت سیاه پوست!!!
یا اقلیت جمعیت به معنای اقلیت حق است؟
ضمنا آقای محمد زاده زیاد نگران نباش آخوندهای حاکم بر ایران کلی خرج کردستان نمی کنند.
بهتر بود به جای هوچیگری میگفتی کجای مقاله و سخنان آقای حسن زاده ایراد داره

-- بدون نام ، Dec 4, 2009

آقاي محمدزاده لحن شما نژادپرستانه و توهين آميز است. كردستان بخشي از ايران و اكراد هم وطن هاي عزيز ما هستند همان طور كه لرها و آذري ها و اعراب و تركمن ها و... بخش جدانشدني اين سرزمين باستاني هستند. كردستان بدون ايران و ايران بدون كردستان كامل نيست.

-- خشايار ، Dec 4, 2009

پروانه خانم عزيز بنده حقايق را عرض کردم اگر شما مي خواهيد آنها را نبينيد اين در حيطه آزادي هاي فردي شماست. اين که استانهاي کرد نشين رشد جمعيت بيش از حد دارند (نسبت به متوسط کشوري ايران) يک حقيقت است و کافيست مثلا به نزديک ترين روستاي کرد نشين دم دستتان برويد و آنرا ببينيد.
دوم اينکه عقب افتادگي هاي مناطق کردنشين منطقه تاريخيست(کل 4 کشور )کردستان ها در طول تاريخ همين بودند يعتي چهار صد سال قبل و هشتصد سال قبل و حتي 1400 سال قبل...
مثلا شما چرا در طول تاريخ, در 2000 سال گذشه, سهم مهمي از کردها نداريد, نه شهري مهم, نه انساني برجسته, نه نه آثار صنايع دستي مهم و شهرت آن فراوردهابي و صنايع دستي منطقه اي...
آيا 2000 سال قبل هم شويتيست فارس و سرکوب آتانورکي و يا حمله هاي صدام حسيني بوده?!
دوست عزيز اصفهان 1400 قبل مهم بوده, در دوران هاي آل زيار يا سلجوقيان تورک و خوارزمشاهيان هم جاي مهمي بوده, در طول دوران تيموران هم مهم بوده و از دوران صفوي به بعد هم که شهره عالم شده و در حال حاضر هم که مرکز علمي و صنعتي مهم ايرانه حالا شما بمن نشان بده که کردستان در طول 1400 سال گذشته کجا بوده در حالي که حکومت ها هم اصلا تورک بودند. اصفهان بوده ولي کردها نبودند, يعني نمودي نداشتند و حرفي براي گفتن نداشتند ولي بعدها اين ضعف تاريخي را با گفتن اينکه حقمون روخوردن جبران کردند( به همبن صورت و به طي اولي هم مسلمانان و کشورهاي عقب ماتده هم در عقب ماندگي ها اروپا و آمريکا رو مقصر مي دونند) حالا شما هي به شونيست فارس فحش دهيد!...
دوست گرامي اولين گام در حل مشکلات به رسميت شناختن آنهاست و شجاعت رو به رو شدن با آنها.
دولت مرکزي ايران بايد مشکل اکراد را به رسميت بشناسد و آنرا به طريق صحيح حل کند و راه حل صحيح به رسميت شناختن استقلال کردستانات و راحت کردن خيال(راحت کردن خيال اکراد و ايراني ها) از ادامه مشکل مي باشد.
اکراد با ايرانيان مي توانند روابط مسالمت آميز با رعايت حسن همجواري و عدم دخالت در امور داخلي يکديگر و زندگي صلح آميزي داشته باشند (مثلا قرارداد "کامله الوداد" داشته باشند).
بنده اصفهاني هستم و همينطور که مي دانيد براي ما اصفهاني ها اقتصاد خيلي مهم است و بدون هيچ تعارفي بايد بگويم که حمل بار مالي کردستان(چه اقتصادي و چه اقتصادي نظامي آن) ديگر براي کشور ايران غير ممکن است و بايد طي يک رفراندوم در باقي ايران اين مساله را براي هميشه حل کرد(اين قضيه در مورد بلوچستان هم درست است).
در ضمن نيازي به اسلحه کشيدن نيست چون به اندازه کافي در خاورميانه اسلحه کشي شده و اکنون وقت غلاف کردن اسلحه هاست و وقت عقل و منطق اقتصاديه...

-- بهروز محمد زاده ، Dec 4, 2009

با سلام
بنده بسيار متاسف هستم که بعضي از خوانندگان کامنت گذار تحمل رو به رو شدن با واقعيتها را ندارند.
بنده فارس زبانم ولي احمق نيستم که به بهانه حمل اسامي و ميراث اجدادي کورش و هخامنشياني که با خواهرانشان ازدواج مي کردند! بار مالي حفظ ايران کنوني را به دوش بکشم.
بر طبق سخن آقاي کاوان دو سوم کردستان معادن طلاست! و بنده به عنوان يک اصفهاني نه به طلاي اکراد طمع دارم و نه به آب هاي رودخانه هايشان! کل اين چيزها و گنج ها ارزاني خودشان و در ضمن براي من تمدن باستان قوم پارس هم درحد تاريخي بودنش مهم است و نه بيشتر.
منفعت اقتصادي من به عنوان يک ايراني اين است که وضع اقتصادي من ايراني خوب باشد, يعني يک ايران کوچکتر و و جمع و جور تر و اقتصادي تر و کارا تر.
ايرانيان محق تعييين سرنوشت(حق سرنوشت )در جهت ايجاد يک جامعه مرفه تر مي باشند و در يک فصاي دمکراتيک مي توان از آنان پرسيد که آيا حاضرند که هفت ميليون کرد در ايران به به آرزويشان برسند و در مقابل هم از هزينه هاي عمراني کردستان و هزينه هاي قشون کشي به کردستان و فحش خوري از اکراد هم راحت شوند و يا نه.
در حقيقت قوم فارس بايد خود را از شر حفظ ميراث اجدادي راحت سازد و دست از عشق بازي با نامهاي بزرگ و حال کردن با وسعت ايران بردارد و به کوچکي و کارايي و به صرفه بودن و رفاه ايرانيان بها دهد.
در ضمن بنده در رابطه با هيچ چيز از جمله هخامنشيان و شونيست فارس هم تعصبي ندارم و حق فحاشي به آنها را براي هر گوينده اي به رسميت مي شناسم.
در کل بنظرم منطق اقتصادي را دنبال کردن تا تعصب به عقل نزديک تر است و بنده هم به دنبال اقتصادم و نه شونيسم و غيره.

-- بهروز محمد زاده ، Dec 5, 2009

آقای محمدزاده، اولین واقعیت این است که شما یک تحزیه‏طلب هستید. شما خواهان تکه تکه شدن ایران هستید. آن‏چه را هم به عنوان واقعیت آنجا نوشته‏اید، فقط زاییده‏ی ذهن شما است. حتی ارزش پاسخ‏گویی هم ندارد. چون شما مانند پدر و مادری هستید که حاضر است فرزند به زعم او «کم فایده‏اش» را ار خانه بیرون کند یا حتی نابودش کند.
چی شد؟ عرب‏های «عقب‏مانده» را چرا از ایران جدا نمی‏کنید؟ چون آنجا نفت دارد و به نفع‏تان نیست. از آن‏ها هیچ نمی‏گویید؟ و به باد توهین نمی‏گیرید؟ امیدوارم تک و یا کم باشید، چون دیدی که شما دارید، یعنی نابودی ایران.

-- پروانه ، Dec 5, 2009

مخمدزاده این اطلاعات رو از کجا آوردی یادت باشه اولین امپراطوری ایران(به اصطلاح ایران) راکردها با حکومت مادها تشکیل دادند اولین ساختمان دادگستری ایران(که مطمئناً) تا مدتی دیگر نامی از ایران نمی ماند در قلعه زیویه سقز است به سایت میزاث فرهنگی جمهوری اسلامی برید در داخل شهر سنندج 8 ماه پیش گورستان 3500 ساله پیدا کردن. اولین یکجا نشینی در کرمانشاه بود. مزوپتامیا حد فاصل دجله وفرات در کردستان باشور (الان میگن کردستان عراق) مخل ابداع خط بود .کشتی نوح پیامبر بقایاش در کوه جودی در کردستان باکور( الان میگن کردستان ترکیه ) موجود است تاریخ تشکیل حکومت ایلامیان در ایلام کنونی بود .شهر هولیر در کردستان باشور از قدیمی ترین شهرهای جهان است . در ضمن در ایران چیزی به نام اقلیت واکثریت نداریم بلکه الان موقتاً کشوری است کثیر الملت با آذری وکردو بلوچ و فارس . زیاد هم به زرنگی خودتون نبالید اینکه الان کردستان بین 4 کشور تقسیم شده یا زمانی ترکها وخالا فارسها شونیست حکومت می کنند را خود انتخاب نکرده ایم بلکه سیاست ابرقدرتها مخصوصاً انگلیس بوده . ایران یا همون اصفهانتم زیاد آبروئی برا دفاع نداشته و الان هم به برکت اخمدی نژاد ندارد.به گفته های کاوان هم توجه کن . اینکه کردستان ( شامل ایلام کرمانشاه سنندج و ارومیه ) مورد ظلم ونژادپرستی فارسها واقع شده شکی نیست هماند آذریهاو... ملیتهای ساکن در ایران (کنونی) تجزیه طلبی نمی خواهند بلکه خق تعیین سرنوشت می خواهند مگر اینکه اوضاع جور دیگزی پیش بره.

-- سنه( سنندج) ، Dec 5, 2009

آقای محمدزاده، شما اصفهانی نبوده و بقول خودتان تورک تشریف دارید البته از همون نوع شوونیست! کردهای ایران هیچگاه ادعای جدایی از ایران نداشته اند و نمیخواهند که ایران تجزیه شود اتفاقا جنابعالی و همفکران شما به فکر تشکیل آذربایجان بزرگ هستین!!
اما خوب لازم است که حکومت برای حقوق اقلیت های قومی این مملکت چاره ای بیندیشد قبل از آنکه همه ندای جدایی خواهی سر بدهند.

-- بدون نام ، Dec 5, 2009

بنده به عنوان یک کرد از بودن امسال محمد زاده بسیار شادمانم!!!

بسیار بهمون کمک می کنی!
امیدوارم شما بعنوان یکی از نمایندگان ملت فارس یکم شعور اقتصادی و سیاسی ت بیشتر ه از اینها بشه!

با جداشدن بسیار موافقم و به گرمی دستت رو میفشارم!

اما در مورد عقب موندگی باید بحث کنیم، عقب موندگی از نظر ایدئولوژی یا اقتصادی ؟

در مورد ابدولوژی زمان نشون خواهد داد که هزاران سال جلوتریم از امثال شما فارس ها، در مورد افتصاد هم باید بگم به محض جدا شدن و استقلال فقط در عرض چند سال اینبار شما اصفهانی خواهید بود که برای کار به کردستان سرازیر خواهید شد، نمونه اش توجه ت رو به کردستان عراق جلب میکنم که با گذشت فقط 6 یا 7 سال به اندازه 50 سال اقتصاد بیمار شما پیشرفت کردند و بهت قول شرف میدم که تا 6 یا 7 سال آینده قلب افتصاد خاورمیانه خواهد بود.

محمدزاده عزیز شما هنوز به چاه جمکران خیره شدی و این برات بسه، بماند از عرب پرستی و خونریز بودن شما...

-- دیاکو ، Dec 5, 2009

با سلام
متن اول محمد زاده عزيز رو كه ديدم خواستم فورا بيام پايين و يه بحثي هم من داشته باشم اما گفتم حالا بزار بقيه مطالبم بخونم
محمد زاده جان تاريخي كه به امثال من و توي ايراني تدريس شده خيلي چيزا توش نيست از خود فارس زبونا
خيلي نگران اين بحثي و خودتو آدم منطقي ميدوني بهتره بري مطالعه كني
ببيني تاري واسه قوم كردها به اندازه اصفهانيها يا غيره چيزي داره يا نه
اگه فقط ميخواي مغلطه كني كه ميتونم اميدوار شم سيستم آموزش ايران خوب مغلطه بازي رو يادت داده
برو تحقيق كن اگه واقعا ميخواي يه روزي نظرت رو منطقي بدونن و با سند حرف بزن از اولين حكومت هاي شاهنشاهي در فلات ايران تا به امروز رو در نظر بگير بررسي كن و بعد حرف بزن
من كردم
ايران رو دوست دارم
يه زماني اون تركيه و .. كه گفتي سهم ما بود
همين سيستم حكومتي فارس زبونها (قصد توهين به فارساي دوست داشتني رو ندارم) باعث تيكه تيكه شدن اين كشور پهناور شدن
محمد زاده جان ناراحت نشو ولي امثال من و توي جهان سومي قبل از تحقيق و بررسي حرف ميزنيم
بهتره از همه لحاظي حرفاتو با واقعيتهاي تاريخي و ... تطبيق بدي تا پخته تر از ايني كه هستي به نظر بياي
اميدوارو يه روز ايران مثل اتاقاي خوابگاههاي دانشجوئي كه بچه هاي گل از همه جاي ايران هستند و با آرامش كاراشونو مي كنن (البته نه هر اتاقي!) بشه
اميدوارم بازم بتونم اينجا بيام و اين بحث رو شيرينتر از ايني كه هست ادامه بديم

-- جبار ، Dec 5, 2009

اقای محمدزاده‌،
شما چ کردها را هم میهن خود بدانید یا انهارا سربار کشور ایران که‌ شما خودرا قیم ان قلمداد کرده‌اید بخوانید، به‌ ملتی بی احترامی کرده‌اید که‌ تاریخ مشترک هزاران ساله‌ با انها داردید. این نوع تفکر ازفردی که‌ مدعی همه‌ افتخارات ایران است جایز نیست. من امیدوارم در برخورد با مسائل سیاسی تودارتر عمل کنید. اما بطور کلی در رابطه‌ با حل مشکلات ایران ، در واقع راه‌ حل مناسبی را پیشنهاد کرده‌اید. سعید

-- سعید ، Dec 5, 2009

آقای محمد زاده
من کرد هستم و ساکن کانادا
وقتی دولت مرکزی اصفهان را بخاطر مرکز بودن جغرافیایی مرکز کرده و در طول سالیان سال مالیاتی که جمع کرده صرف تمرکزگرایی کرده معلوم است که کجا نمو پیدا میکند. آقای محترم در سال 1376 بودجه استان اصفهان 1200 برابر کردستان بوده است مگر جمعیت چند برابر است.
مساله آهن - در ضمن برای شمایی که اقتصاد مهم است میشود بگویید که چرا اول انقلاب در بحبوحه شلوغی ها کارخانه ذوب آهنی که در بندرعباس داشت ساخته میشد توسط برادران اصفهانی با بلدوزر ویران شد که فقط اصفهان انحصار آهن داشته باشد و در ضمن با این کار ابلهانه قیمت تمام شده آهن و فولاد تولیدی اصفهان اصلا قابل رقابت با خارج نیست و عملا صنعت آهن کشور را ار صادرات محروم کردید و با بستن واردات (شما اصفهانیها در قدرت به بهانه حمایت از صنعت داخلی) قیمت تمام شده محصولات آهنی را برای همه تولیدکنندگان چنان گران کرده اید که ما محصول فلزی اصلا نمیتوانیم صادر کنیم به جز به عراق که هیچی ندارد.
وقتی از همان اول انقلاب همه نهادهای تصمیمگیری را بدون شایستگی دست میگیرید و هر طرحی که ارایه میشود اول به اصفهان اختصاص داده میشود از مراکز ریز و درشت تحقیقاتی گرفته تا طرحهای تولیدی, توجیهی , علمی و هر امتیاز دیگری که باشد.
مثلا برای طرح تکفا که قرار بود جهش اطلاعاتی و انفورماتیکی کشور باشد که زیر ساخت انفورماتیک ساخته شود فقط 50% بودجه به شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اختصاص پیدا میکند و چه شد ؟
آقای اصفهانی
شما به دین , علم و اقتصاد این مملکت خیانت کردید 2 تا از رهبران بزرگ این کشور کرد و از دیار غرب بوده اند (کریمخان زند و کورش کبیرمادی)
حالا ببینید چند درصد مدیران جمهوری اسلامی از آغاز تا اکنون از دیار شما بوده اند و در این مورد شک دارم که شما به اصفهانی بودن خود افتخار کنید !
بله کاملا با شما موافقم وقتی که منافع شخصی باشد شما باهوشترین مردمان این دیارهستید اما وقتی برای منفعت جمعی نمیرسد , بله شما هم اگر مجبور بودی برای خانواده نانی تهیه کنید قاچاق که چه عرض کنم هزاران کار بدتر میکردید که نمونه آن فراوان در جمهوری اسلامیتان دیده شده است.
مگر چه کسانی در کردستان جنایت کردند ؟
درضمن ما هم از همسایگی شما اصلا خوشحال نیستیم.
تا اکنون 2 بار نظرات بنده در این سایت رادیو زمانه سانسور شده است اینبار هم اگر دوستان اصفهانی نباشند جواب مناسب به ساکنان یهودیه داده میشود.

-- پژمان ، Dec 5, 2009

شاید از نظر جغرافیائی ایران در حال حاضر تجزیه نشده اما از نظر روحی وفکری تجزیه شده .در ضمن کردها در کردستان ( ایلام ، کرمانشاه، سنندج و ارومیه)در حال حاضر تجزیه طلب نیستند بلکه حق تعیین سرنوشت می خواهند(که شاید جدا شدن از ایران را هم انتخاب کنند) -محمدزاده تو هم برو یک کم مطالعه کن تا بفهمی که تاریخ کردستان تحت تجاوز فارس و ترک وعرب خیلی بیشتر از اون اصفهان خراب شده توه؟

-- سنه ، Dec 6, 2009

نظر شما دربارۀ استاد پورپيرار چی

-- بدون نام ، Feb 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)