تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با الیاس حضرتی، رییس ستاد مهدی کروبی و جعفر ایرانی از فعالان مرتبط با ستاد میرحسین موسوی

حال و هوای ستادهای انتخاباتی کروبی و موسوی

سید سراج‌الدین میردامادی
seraj.mirdamadi@radiozamaneh.com

علی‌رغم گرمای زودرس تهران، هنوز تنور انتخابات دهمین دوره‌ی ریاست جمهوری آن‌طور که باید و شاید داغ نشده است. چند روزی تا آغاز رسمی تبلیغات کاندیداها باقی مانده اما در داخل ساختمان‌هایی که بعداً تابلوی ستاد انتخاباتی را بر خود خواهد دید، جنب و جوش زیادی جریان دارد.

برای این‌که از حال و هوای ستادهای انتخاباتی تا پیش از آغاز موعد رسمی تبلیغات آگاه شویم ابتدا از الیاس حضرتی، نماینده پیشین مجلس، مدیر مسئول روزنامه اعتماد و رییس ستاد آقای کروبی در تهران پرسیدم در ستاد آقای کروبی چه می‌گذرد و تا امروز چه کارهایی انجام شده و تا قبل از آغاز موعد رسمی تبلیغات نامزدها چه کارهایی صورت خواهد گرفت. سپس با جعفر ایرانی از فعالان مرتبط با ستاد میرحسین موسوی گفت و گو کرده‌‌ام.

Download it Here!

الیاس حضرتی می‌گوید:

می‌دانید که یک ماه مانده به انتخابات، حال و هوا داغ می‌شود. اما ما بعد از عید کار خیلی فشرده و سنگینی را در ستاد تهران شروع کردیم .تهران دارای ۲۲ منطقه، بخش‌، اقشار و دانشگاه‌های مختلف است.

ما کار در تهران را در چند لایه‌ی مختلف تقسیم کردیم. یک لایه، لایه‌ی جغرافیایی ا‌ست که ۲۲ منطقه، ۱۲۴ ناحیه و حدود ۴۰۰ ـ۵۰۰ محله است. که ما این مرحله را پشت سر گذاشتیم. سازماندهی مناطق، نواحی و محلات را انجام داده‌ایم و ما در تمام محلات تهران نفر داریم.

تیم‌های سازمان یافته، برنامه‌ریزی شده، سرتیم‌های مشخص و در تمام نواحی به همین شکل ساختمان دارند و در آن‌ها تحت عنوان دفتر ارتباط مردمی آقای کروبی با مردم تابلوهای مشخصی دارند و در ۲۲ منطقه، ذیل آن ۱۲۴ ناحیه و حدود ۴۰۰ ـ۵۰۰ محله دارند کارشان را انجام می‌دهند.

لایه‌ی دومی که ما داریم، لایه‌ی اقشار است که مردم و صنوف مختلف از کمیته‌ی دانشجویی، کمیته‌ی فرهنگیان، کمیته‌ی روحانیون، کمیته‌ی زنان، کمیته‌ی کارگران، کمیته‌ی کارمندان، کمیته‌ی دانش آموزی و به همین شکل تمامی اقشار و ما ۱۷ـ ۱۸ کمیته ما داریم.

سازماندهی همه‌ی این‌ها انجام شده. شورای مرکزی آن‌ها تشکیل شده. هر کدام جلسات ۲۰۰ نفره با سر تیم‌هایشان گذاشته‌اند و دارند برای جلسات و میتینگ‌های سه، چهار هزار نفری آماده می‌شوند که جزو کار این افراد است.


الیاس حضرتی، رییس ستاد مهدی کروبی

در سطح شهرستان‌ها در محدوده‌ی تبلیغاتی، میتینگ و همایش هم خواهید داشت؟

ما به صورت روزانه و مرتب جلسه داریم و تقریباً روزی یک جلسه‌ی خیلی بزرگ دو هزار نفری و سه هزار نفری یا چهار هزار نفری از اقشار مختلف داریم و این را توسعه می‌دهیم. چهار جلسه‌ی پنج هزار نفری خواهیم داشت و یک میتینگ بین سی تا چهل هزار نفری هم در امجدیه (‌ورزشگاه شیرودی) برگزار خواهیم کرد.

استقبال مردمی از دفاتر مردمی آقای کروبی چگونه بوده؟ چون تا شروع رسمی تبلیغات، شما نمی‌توانید اسم ستاد را ببرید.

با توجه به این‌که هنوز فضای کشور فضای گرم، داغ و انتخاباتی نشده است. ولی به خاطر فضایی که توسط شخص آقای کروبی با انجام صحبت‌ها، سفرها و روزنامه‌اش صورت گرفته، به نظر من یک موج خیلی خوبی هم در دانشگاه‌ها، محافل نخبه و در بین کسانی که مسایل سیاسی را دنبال می‌کنند پیش آمده و مردم هم کم‌کم دارند آماده می‌شوند و مراجعه می‌کنند.

وقتی تبلیغات آزاد شد از طریق فوران هجوم مردم مخصوصاً از طریق تلویزیون که تبلیغات شروع می‌‌شود و مصاحبه‌ها و مناظرات، آن زمان فضا گرم‌تر خواهد شد.

آقای حضرتی، آیا در ستادهای آقای کروبی در تهران و یا شهرستان‌ها نظرسنجی‌هایی هم تا امروز داشته‌اند؟

ما در طی نمایشگاه بین‌المللی، نظرسنجی‌هایی داشته‌ایم‌. همچنین در مترو و محافل دانشگاهی که وضعیت آقای کروبی خیلی خوب بود.

می‌توانید آمار دقیقی به ما بدهید که ایشان چند درصد رأی دارد؟

وضعیت آقای کروبی در تهران خیلی خوب است. مخصوصاً در نمایشگاه بین‌المللی، از اقبال و نظراتی که مردم داشتند آگاه شدیم. علاوه بر سوابق آقای کروبی، صراحت لهجه و جسارتش که در بین مردم زبانزد شده، تیم و اعتقاد به کار تیمی ایشان در این دوره خیلی موثر واقع شده است.

آقای حضرتی در انتها در خصوص آرای خاموش در انتخابات گفت:

فکر می‌کنم که یک نکته‌ی مهم‌تری وجود دارد و آن این است که اکثریت مردم ما، مخالف وضع موجودند و فکر می‌کنند اقدامات دولت آقای احمدی‌نژاد در چند ساله‌ی اخیر ضرر خیلی سنگینی به منافع ملی و فردی آن‌ها وارد کرده است.

جمعیت ناراضی دو دسته‌اند. یک دسته تصمیم گرفته‌اند شرکت بکنند و یک دسته هم تصمیم گرفته‌اند شرکت نکنند و متأسفانه این را زمزمه می‌کنند که شرکت در انتخابات چه فایده‌ای دارد؟ چون انتخابات از پیش تعیین شده است، فرد مورد نظر انتخاب شده و آمدن و نیامدن ما تأثیر ندارد.

اما من معتقدم آن‌هایی که نمی‌آیند و ناراضی‌اند با نیامدنشان دارند به آقای احمدی‌نژاد رأی می‌دهند. فکر نکنند که رأی نمی‌دهند. فکر کنند با قهر کردن کشورشان درست نمی‌شود. اگر سقف این مملکت خراب شود و بریزد همه ضرر می‌کنند. چه آن‌هایی که رأی داده‌اند و چه آن‌هایی که رأی نداده‌اند. اگر همه به صحنه بیایند هیچ تقلبی صورت نخواهد گرفت. مردم حضور نداشته باشند، نتیجه‌ی انتخابات به تلنگری بند است. در خلوت حضور مردم تقلب و تخلف و کودتا شکل می‌گیرد.


در ادامه به سراغ جعفر ایرانی از فعالان مرتبط با ستاد میرحسین موسوی رفتم و از ایشان حال و هوای ستاد این کاندیدای اصلاح‌طلبان را جویا شدم.

ستاد آقای میرحسین با شعار «هر ایرانی یک ستاد» تشکیل شد. بر این مبنا که تمام دوستداران آقای میرحسین و تفکر ایشان به نوبه‌ی خودشان کار تبلیغی و ستادی‌شان را در سراسر کشور و در جاهایی که حوزه‌ی نفوذ دارند، شروع کردند.

ولی ستاد مرکزی ایشان با ساماندهی و سازماندهی، برنامه‌ها و نیروهای ایشان در استان‌ها، مناطق و شهرهای مختلف شروع به فعالیت کرده و تقریبا از سه، چهار ماه پیش که دارای یک شورای راهبردی و هسته‌ی مرکزی است و از کمیته‌های اصلی مانند کمیته‌ی اطلاع‌رسانی و تبلیغات، کمیته‌ی امور استان‌ها، کمیته‌ی سفرهای استانی آقای میرحسین موسوی و کمیته‌ی اقشار و اصناف، دانشگاهیان بانوان و دانشجویی تشکیل شده که برای هر کدام از این‌ها یک مسئول کمیته و شورای مرکزی کمیته‌ها تدوین و طراحی شده است که فعالیت‌های خودشان را از همان بدو تأسیس کمیته شروع کردند.

آقای میرحسین چون یک چهره‌ی ارزشی و انقلابی هم هست و شعار اصلی‌ و مشهورش در دوران انقلاب «‌بسیج مدرسه‌ی عشق است» با توجه به این تز هم کمیته‌هایی از قبیل ایثارگران و کمیته‌ی بسیج را هم اخیراً راه‌اندازی کرده‌‌ا‌ند. که خوراک تبلیغی و شعارهای ایشان را برای این فاز هم تدارک ببییند و انتقال بدهند.

آیا اصلاح‌طلبان جدای از ستادهای آقای میرحسین موسوی هم اقدام به راه‌اندازی ستادهایی کرده‌اند یا نه؟

بله، چون بین چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و شخصیت‌های اصلی سیاسی نظام نسبت به ایشان اقبال خوبی صورت گرفته و احساس می‌کردند که این ستاد توان جوابگویی به همه‌ی این اقبال را نخواهد داشت. دیدگاه‌هایی بر این بود که احزاب سیاسی و نیروهای اصلاح‌طلب هم بتوانند نقش خودشان را موثرتر نشان بدهند.

اقدام به یک مجموعه کردند که با نام ستاد اصلاح‌طلبان حامی موسوی فعال است. کما این‌که نیروهای اصولگرا هم چنین کاری کردند و اصولگراهای حامی میرحسین هم یک کمیته و مجموعه‌ای راه انداختند که آن‌ها هم به نوبه‌ی خود دارند از چهره‌های اصولگرا برای نشان دادن دیدگاه‌ها و صحبت‌های آقای موسوی به ابعاد و سطوح مختلف اجتماع کمک می‌گیرند.

در سطح تهران، ستاد مرکزی شما در کجا مستقر است، ستاد تهران آقای میرحسین کجا مستقر است و ستاد اصلاح‌طلبان در کجاست؟

شهر تهران که ۲۲ منطقه‌ی شهری دارد و بر اساس تقسیمات کشوری و جفرافیایی شهر هم ۲۲ ستاد در آن‌ها مستقر است. و تمامی ۳۰ استان کشور مجهز و همچنین شهرستانهایشان به ستاد شده‌اند. ستاد مرکزی ما در خیابان ولیعصر، ستاد استان تهران هم در همین مسیر و در همین خیابان قرار دارد‌. همین کمیته‌ها را هم با همین شکل و همین وسعت و کمیت و کیفیت تقریباً در ستادهای استانی و شهرستانی و مناطق هم داریم.

ستاد اصلاح‌طلبان در همان کوچه‌ی میرهادی که آقای امین‌زاده و قایم مقام ستاد مرکزی، آقای صفدر حسینی هم در آنجا مستقر هستند و کار ساماندهی نیروهای اصلاح‌طلب و اعزام سخنران و مبلغ را به سراسر کشور به عهده دارند.

آیا تا به امروز ستاد آقای میرحسین یا ستاد اصلاح‌طلبان حامی آقای میرحسین موسوی نظر سنجی هم داشتند یا خیر؟

در بسیاری از این نظر سنجی‌ها آقای میر‌حسین با شخصیت‌های دیگر ۲۰ـ ۳۰ درصد اختلاف به نفع میرحسین را نشان می‌دهد. هر چند که معتقدیم نظر سنجی‌ها در جامعه‌ی سیاسی ایران حداقل تا این لحظه خیلی پاسخگو و منطقی و شفاف نیست.

به طور کلی حال و هوای ستادها را چگونه می‌بینید؟ بعضی‌ها معتقدند که یک ماه مانده به انتخابات هنوز شور و شوق انتخاباتی و فضا و تنور داغ انتخاباتی هنوز گرم نشده است؟

ما هم همین اعتقاد را داریم. یعنی احساس می‌شود عده‌ای می‌خواهند فضایی ایجاد شود که رقابت انتخاباتی در آن نبینیم و سستی انتخاباتی باشد و متأسفانه آن شور و حال انتخاباتی پیدا نشود و حالت اینچنینی احساس می‌شود که اگر واقع‌بینانه به آن نگاه بکنیم واقعیت هم دارد.

شاید یک قسمتی از آن از جریاناتی خاص باشد. اما قسمت عمده‌ی آن برای آقای میرحسین این است که اعتقاد آقای میرحسین بر این است که تک تک آدم‌ها ستاد هستند و نیروهای انسانی و کیفی که در جامعه هستند می‌توانند مبلغین خوبی برای دیدگاه‌های ایشان و دیدگاه‌های اصیلی که نسبت به انقلاب و امام و شرایط اقتصادی و سیاسی روز جامعه دارند، خودشان ستادی هستند که به نوبه‌ی خودشان قوی‌تر از یک ستاد شکلی و سمبولیک بتواند کار بکند.

ولی از آن طرف همین احساس در فضاهای غیر ستادی مثل جامعه هم احساس می‌‌شود که در جامعه هم هنوز آن شور و هیجان و رقابت‌های انتخاباتی خیلی شکل پیدا نکرده است.

فکر می‌کنید به چه شکل می‌شود این اطمینان را به مردم داد که از رأی آن‌ها حفاظت می‌شود و سلامت انتخابات تضمین می‌شود تا بتوان بخشی از آرای خاموشی را که به دلیل عدم اطمینان و اعتماد به سلامت انتخابات است به میدان آورد؟

تعدادی از مردم ایران در طول ۳۰ سال بعد از انقلاب اصولاً کم‌تر رغبت پیدا می‌کردند و می‌کنند که در انتخابات حضور پیدا کنند. می‌شود با برنامه‌ریزی‌هایی که کاندیداها دارند و خصوصاً شعارهای تبلیغاتی و باب روزی که دارند خودشان را مطرح کنند و این آرای خاموش را جذب کنند.

اگر شعارها منطبق بر عمل و نیارهای روز و نیازهای اجتماعی جامعه‌ی ایران باشد، قطعاً ایجاد اقبال عمومی خواهد کرد و مشارکت مردمی را بالا خواهد برد. از طرف دیگر اگر دستگاه‌های مرتبط با بحث انتخابات بتوانند با دو قطبی یا چند قطبی کردن انتخابات به فضای مشارکتی دامن بزنند، یا به این سمت سوق بدهند، فضا مناسب‌تر خواهد شد و یحتمل پای چهره‌هایی که میل به شرکت در انتخابات دارند، به این عرصه باز خواهد شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)