تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با سایه اسکای، خواننده‌ی رپ هم‌جنس‌گرا، درباره‌ی آهنگ جدیدش

«از انسان‏هایی که دوروبرت هستند ساده نگذر»

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

«سایه اسکای» دختر جوان هم‏جنس‏گرا و خواننده‏ی رپ است که چند ماه پیش، زمانی که ترانه‏ی «یک زن ایرانی» را در مورد حقوق زنان و هم‏جنس‏گراها خوانده بود، با او گفت‏وگویی داشتم.

Download it Here!

سایه‏ اسکای که آن زمان در ایران و در شرایط سختی به‏سر می‏برد، این‏ روزها پس از تحمل مشکلات و فشارهای زیادی مجبور به ترک ایران شده و الان در ترکیه به‏سر می‏برد.

این خواننده‏ی جوان رپ به تازگی ترانه‏ی جدیدی به نام «حق‏کشی» را اجرا و منتشر کرده است و در آن حرف تازه‏ای می‏زند. سایه این بار از ترانس‏ها و حقوق آن‏ها می‏گوید.

این ترانه بهانه‏ای شد تا دوباره به سراغ سایه اسکای بروم و با او گپی بزنم. ابتدا از سایه پرسیدم که آیا «حق‏کشی» را در ایران ساخته و اجرا کرده است یا در ترکیه؟

این آهنگ را خیلی پیش از این در ایران درست کرده بودم. آهنگ دیگری هم دارم که آن را در ایران ساخته‏ام. من هر سه آهنگ‏ام را در ایران ساخته‏ام. این آهنگ را هم بعد از حق‏کشی بیرون می‏دهم. ولی در ایران که بودم، نتوانستم آن را پخش کنم، صبر کردم بیرون بیایم. امنیت کامل داشته باشم و بعد آن را پخش کنم. وگرنه حق‏کشی را هم در ایران ضبط کرده بودم.

در گفت‏وگوی اول‏مان در مورد احساس خشمی که در صدا و شعرهایت هست، با هم صحبت کردیم. آن موقع گفتی چون بار اولی است که می‏خواهی این پیام را برسانی، احساس می‏کنی باید مقداری محکم‏تر آن را برسانی. ولی من هنوز هم این خشم را در تو حس می‏کنم. همین‏ که اول آهنگ‏ات می‏گویی: اگه جرأت داری، بیا این آهنگ را گوش کن تا من تو را متوجه کنم که داری اشتباه می‏کنی، نشان می‏دهد خیلی از دست جامعه عصبانی هستی.

در جامعه‏ای که خفقان هست، وقتی یکی منفجر می‏شود، عصبانی هم هست. البته من اول این را اصلاح کنم؛ خیلی‏ها به من گفتند که تو ضد مرد هستی. اما پاسخ من این است که من ضد مرد نیستم. ضد مردهایی هستم که حقوق زن را پایمال می‏کنند. خیلی از آقایان هستند که خیلی خوبند و من با آن‏ها هیچ مشکلی ندارم. کسی که خوبه؛ خوبه. ما با آن بده سروکار داریم.

ما با کسی که حق ما را متوجه نمی‏شود، با آن که فکر می‏کند همه چیز به خاطر قدرت فیزیکی و مالی و این‏جور مسائل در دست اوست، سروکار داریم. روی صحبت من با این آقایان است.

من از تهران، از دل تهران آمده‏ام، اما جامعه‏ی ایران خیلی مردسالار است. همین تکه‏ی اول آهنگ‏ام که می‏گوید: «اوا رو، دختری یا پسری خوشگله؟!» شما عین این کلمه‏ها را روزمره در خیابان می‏شنوید و این خیلی دردناک است. دارد با یک انسان صحبت می‏کند، حق انسان این نیست که با او به خاطر شخصیت‏اش، نوع پوشش‏اش، جنسیت‏اش و … این‏طور صحبت کنند.

من با این فوق‏العاده مخالف‏ام. باید متوجه بشوند، باید بفهمند که دیگر دوره‏ی زور و تهدید گذشته است خشم من، آن‏قدر باید باشد که ‏آن‏ها را متوجه کند. تلنگری به آن‏ها باشد و فکر کنند: «داره به ما می‏گه ها! چی داره می‏گه؟». من به این معتقدم که باید باشد. به خاطر این که اگر آن‏ها فکر می‏کنند، زور فیزیکی‏شان زیاد است، من با تفکرم زورم را جلو می‏برم.

به موضوع آهنگ‏ات «ترانس‏»ها برگردیم. در مورد ترانس‏ها برای ما مقداری توضیح بده. در مورد شرایط آن‏ها در ایران برای‏مان بگو. فکر می‏کنی، آن‏ها به نسبت هم‏جنس‏گراها، در شرایط بدتری به سر می‏برند؟

شرایط که بد است؛ بعضی‏جاها بدتر و در جاهایی هم خیلی بد می‏شود. من به خاطر این آهنگ‏ام پنج روز متوالی به پارک دانشجو یا چهار راه کالج، جایی که ترانس‏ها جمع می‏شوند و یا تقریباً می‏توان آن‏ها را دید، رفتم که با آن‏ها صحبت کنم و مشکلات‏شان را بفهمم.


«حق‌کشی»، آهنگی که به مسایل ترنس‌سکسشوال‌ها می‌پردازد

من تازه بعد از پنج ساعت توانستم با یک ترانس صحبت کنم. این‏قدر که این ترانس می‏ترسد، این‏قدر که نگران و آشفته است و استرس دارد؛ اصلا نمی‏تواند صحبت کند. تا می‏خواهد صحبت کند، می‏زند زیر گریه. دولت به آن‏ها یک کارت می‏دهد که در خیابان با مشکلی مواجه نشوند. آن‏جا که در آهنگ‏ام می‏گویم: «یه نامه تو دست‏اشه که نده کسی بهش گیر» به این موضوع اشاره می‏کنم.

اما با وجود داشتن این کارت، خیلی از همین پلیس‏ها، بسیجی‏ها، ماموران مخفی و مردم آن‏ها را در کوچه و خیابان گیر می‏آورند، می‏زنند، از ماشین پرت‏شان می‏کنند بیرون و یا به ‏آن‏ها می‏خندند. من این را واقعا نمی‏توانم تحمل کنم.

من با اصرار فراوان و بعد از این که رزومه‏ام را نشان دادم و گفتم می‏خواهم از حقوق شما دفاع کنم، توانستم با آن‏ها صحبت کنم. اما مرتب خواهش می‏کردند که آدرس‏شان را به کسی ندهم و یا در مورد آن‏ها با کسی صحبت نکنم. یعنی آن‏قدر استرس زیاد بود که یک ساعت اول فقط داشتم آن‏ها را آرام می‏کردم که به من اعتماد کنند و باور کنند که من فقط می‏خواهم دردشان را بازگو کنم.

من واقعاً خون‏ام به جوش می‏آید وقتی این چیزها را می‏بینم. نمی‏توانم تحمل کنم. باید فریاد بزنم.

فکر می‏کنی، در آینده بازهم کارهای مشابه از تو ببینیم؟ تا کنون دو کار در مورد هم‏جنس‏گراها و ترانس‏ها از تو شنیده‏ایم. قصد داری باز هم در همین زمینه‏ها کار کنی؟ یا موضوعات دیگری را در نظر داری که به آن‏ها بپردازی؟

برنامه‏های مختلفی دارم؛ اما آهنگ سوم‏ام مختص لزبین‏ها است و در این ارتباط مسائلی را در جامعه‏ی ایرانی می‏شکافد. آن هم الان آماده است. منتظرم کار «حق‏کشی» تمام شود و به طور کامل پخش بشود و مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، بعد این کار را که اسم آن «بیداری» است، منتشر کنم. در این کار همه چیز را بازگو کرده‏ام و فکر می‏کنم حق هم‏جنس‏گراها را به‏جا آورده‏ام.


سایه اسکای، خواننده‌ی رپ همجنسگرای ایرانی

آهنگ «یک زن ایرانی» میکسی راجع به زن، هم‏‏جنس‏گراها و همین‏طور خشمی که وجود داشت بود. آهنگ دوم «حق‏کشی» هم در مورد ترانس‏ها بود. آهنگ سوم مختص لزبین‏ها است و داستان واقعی یکی از نزدیکان من را بازگو می‏کند.

این داستان را من خودم لمس کرده‏ام و داستانی است که خیلی از لزبین‏ها با آن سروکار دارند. فکر می‏کنم آن هم خیلی مورد توجه قرار بگیرد. بعد از آن برنامه‏های جدیدی دارم که بعدها مفصل در باره‏ی آن‏ها خواهم گفت.

به بقیه چه پیشنهادی می‏کنی یا چه انتظاری از آن‏ها داری که شرایط بتواند مقداری تغییر کند؟

هر ایرانی‏ای که الان حرف‏های مرا دارد می‏شنود، هر ایرانی‏ای که آهنگ‏های مرا شنیده است، این را بداند که اگر ما خودمان به هم کمک نکنیم، چیزی از ما باقی نمی‏ماند.

ارزش انسان خیلی بیشتر از این حرف‏ها است که بخواهی ساده از او بگذری. این کار را نکن! ساده از انسان‏هایی که دوروبرت هستند، نگذر و اگر می‏توانی هر کمکی بکنی، این کار را بکن. به خودت کمک می‏کنی.

من در ترکیه هیچ کسی را ندارم و واقعا این‏جا خیلی تنها هستم. نمی‏دانم پناهندگی من را این‏جا خواهند پذیرفت یا نه. اگر کسی می‏تواند کمک کند، این کار را بکند. چون من فکرهای خیلی زیادی در سرم دارم، ولی نیاز به ارتباط و حمایت کننده دارم. دست‏ام خالی است.

فقط کسانی که آهنگ را می‏شنوند، با بولوتوث، اینترنت و هر امکان دیگری، آن را پخش کنند که همه بتوانند بشنوند. خوشحال‏ می‏شوم اگر همه بتوانند صدای‏ام را بشنوند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

saye doooooset darim
saye dooooset darim

-- azi ، Mar 14, 2010

سایه دوسسست داریم
سایه دوسسست داریم

-- azi ، Mar 14, 2010

واقعا این درد بزرگی هست .درد اینکه مردم کشورم نمیخوان اونها رو قبول بکنند نگیم ایرانیای تو ایران اینجورین من تو یونان هستم و هر روز شاهد کتک خوردن همجنس گراها یا ترا نس ها تو یونان هستیم به چه دلیل یه دلیل اینکه میگن اونها باعث شرم ساری برای ایران هستند .تبلیغاتی که اسلام کرده هم این وسط بی تاثیر نیست البته به اضافه فرهنگی که شخص تو اون بزرگ شده که اون هم به هر حال اسلام بی تاثیر نیست.

-- فرزاد ، Mar 14, 2010

mamanoon az in mosaheba Lida jaan

-- بدون نام ، Mar 14, 2010

سایه اسکای بدان که برای بسیاری از همجنس گرایان ایران شما شمعی روشن کردید و مایه افتخار و سربلندی ما هستید

-- همجنس گرا ، Mar 14, 2010

چرا آدرس این آهنگ تو این مصاحبه گذاشته نشده؟ اخه ما را سر اب می برید و تشنه برمی گردونید. اگه کسی ادرس یوتوپ آهنگ رو داره ابنجا بذاره.
بعدش چرا چند نفر پا را جلو نمی ذارن و به این دختر خوب و فهیم کمک نمی کنند که پناهندگی بگیره یا حداقل مسائل مالی تو ترکیه دست و پاشو نبندن؟

-- ادرس اهنگ ، Mar 15, 2010

آقای خلیل بی انصافی هم حدی داره. هم جنسگراها رو متهم به خراب کردن روابط عادی و دوستانه ی خودتون با هم جنسان صرفا دوست خودتون می کنید. از ابراز احساسات صرفا دوستانه به دوستان عادی خودتون واهمه دارید که مبادا هم جنسگرا به حساب بیایید. فکر کنم مشکل دگرجنس گراهایی مثل شما این هست که فقط خودتون رو می بینید. یک لحظه خودتون رو جای هم جنسگراها بگذارید که از ابراز احساسات فقط دوستانه به دوستان غیر هم جنس خودشون معذورند. تجربه ی ازدواج اجباری من گواه همین مطلب هست که هر چه به خانواده و خودش توضیح دادم که بیشتر از یک دوست نمی تونم باشم ، هیچ کس درک نکرد و نتیجه این شد که دو سال با مردی زندگی کنم که یک شب هم نتونستم باهاش باشم. مشکلی که شما عنوان کردید گریبانگیر ما هم هست. نمی خوام به بگم بی انصافی که دگر جنس گراها در حق ما دارند به اون چه شما گفتید در! و حالا بی حسابیم...مسئله درک نا درست خودمون هست و این که خودمون به جای دیگران قضاوت می کنیم. اگر فکر می کنید کسی در مورد گرایش جنسی شما درست قضاوت نمی کنه جای ترس نداره صرفا بهش یاد آوری کنید.

-- sara ، Apr 5, 2010

shoke shodam,,alan manam too turkiam va tanham,,asheghe musighiam va hadafam hadafe toe,faghat emkanatam kameo tanha,manam az tahe dele tehran farar kardam,syeh arezoo mikonam ke in nazaro bekhunio behem conect beshi,www.arash_ariashah@yahoo.com..bisabrane montazeretam va arezoo mikonam ino bekhuni...

-- aria ، Apr 11, 2010

سلام. خسته نباشید. از گفتگوی خیلی قشنگتون ممنونم. من یکی از طرفداران پرو پا قرص سایه هستم. ازتون یه خواهشی دارم. لطفا آدرس ایمیل سایه رو واسم بفرستین. سایه توی شبکه صدای آمریکا گفت ولی نتونستم ثبت کنم. خواهش می کنم برام بفرستین

-- آتیش ، May 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)