تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر مهرداد درویش‌پور پیرامون اعتراض ایرانیان سوئد به حضور سفیر این کشور در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد

انتقاد از حضور نمایندگان اروپا در تحلیف احمدی‌نژاد

رضا جمالی
reza@radiozamaneh.com

در مراسم تحلیف آقای محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر نمایندگان مجلس، رییس قوه‌ی قضاییه و اعضای شورای نگهبان، برخی از سفرای کشورهای خارجی نیز حضور داشتند.

حضور سفیر کشور سوئد در این مراسم که کشورش رییس دوره‌ای اتحادیه‌ی اروپا است، با واکنش ایرانیان ساکن سوئد روبه‌رو شده است. روز چهارشنبه ۱۴ مرداد هم تجمع گسترده‌ای در اعتراض به حضور سفیر سوئد در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران در شهر استکهلم برگزار شد.

نمایندگان کمپین اعتراضی ایرانیان در سوئد با حضور در وزارت خارجه‌ی سوئد، با رییس بخش خاورمیانه‌ی وزارت خارجه‌ی این کشور درباره‌ی حضور سفیر سوئد در مراسم تحلیف آقای احمدی‌نژاد گفت و گو کردند.

دکتر مهرداد درویش‌پور، جامعه‌شناس ساکن سوئد و یکی از نمایندگانی که به وزارت خارجه‌ی سوئد رفته بود، از پاسخ وزارت خارجه‌ی سوئد می‌گوید:

Download it Here!

در پی تظاهرات بزرگی که روز سه‌شنبه ۱۳ مرداد جمعیت ۱۵۰۰ نفری در استکهلم زنجیره‌ی انسانی تشکیل دادند و اعتراض خود را به مراسم تحلیف احمدی‌نژاد بیان کردند، امروز ملاقاتی با مسئولین وزارت امور خارجه‌ی سوئد داشتیم.

پاسخ آن ها این بود که اولاً شرکت در این مراسم، به معنای به رسمیت شناختن دولت احمدی‌نژاد نیست. تأکید کردند که دولت سوئد و اتحادیه‌ی اروپا هم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را تبریک نگفته است و این شرکت به این معنا است که ایران را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسند، نه ضرورتاً دولت آن را.

ما در پاسخ به این اظهار نظر عنوان کردیم که اولاً اگر شما هم تبریک نمی‌گویید، خوب بود که مثل صدر اعظم آلمان، رییس‌جمهور فرانسه و دولت انگلیس، رسماً اطلاعیه‌ای می‌دادید و عنوان می‌کردید که اتحادیه‌ی اروپا و دولت سوئد به احمدی‌نژاد تبریک نمی‌گوید.

گفتند انتشار چنین اطلاعیه‌ای را در دست بررسی خواهند داشت و در عین حال عنوان کردند به جای سیاست تحریم، فکر می‌کنند از طریق گفت و گو، بیشتر قدرت اثرگذاری خواهند داشت.


حضور دیپلمات‌های غربی در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد

آقای درویش‌پور در پاسخ به این پرسش که ممکن است این اقدام دولت سوئد با هدف تغییر رفتار هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده باشد تا اهمیت این کشور به مسأله‌ی حقوق بشر در ایران، می‌گوید:

دولت سوئد بدون این‌که اهمیت مذاکرات هسته‌ای در این تصمیم‌گیری‌ها را رد کند، عنوان کرده‌اند که اتحادیه‌ی اروپا حقوق بشر در ایران را فراموش نمی‌کنند و در هیچ دوره‌ای به این اندازه به حکومت اسلامی فشار وارد نکرده‌اند.

با این همه، ما عنوان کردیم خواستار آن هستیم که اتحادیه‌ی اروپا و دولت سوئد قطعاً از بازشناسی دولت احمدی‌نژاد به عنوان ریاست جمهوری و دولت مردم خودداری کنند و برای فرستادن هیأتی بین‌المللی از سوی سازمان ملل متحد به منظور بررسی حوادث اخیر و آزادی همه‌ی بازداشت‌شدگان تلاش کنند.

هم‌چنین خواستار آن شدیم که اندیشه‌ی انتخابات آزاد در ایران مورد حمایت قرار بگیرد و بالاخره تأکید ویژه‌ای کردیم که از همه‌ی روش‌های دیپلماتیک برای متوقف کردن خشونت علیه شهروندان ایرانی استفاده شود.

وقتی ما اعتراض کردیم که حرف بس است، وقت عمل است و شما باید با عملتان نشان بدهید در کنار مردم ایران ایستاده‌اید، عنوان کردند که برخی تحریم‌های جهت‌دار را در دستور کارشان قرار داده‌اند و آن را بررسی خواهند کرد.


حضور دیپلمات‌های غربی در مراسم تنفیذ محمود احمدی‌نژاد

به هر رو، به رغم این‌که این حضور را سعی می‌کردند از نظر خودشان، نوعی به رسمیت شناختن دولت احمدی‌نژاد ندانند و حتی اظهار کردند شاید اطلاعیه‌ای منتشر شود مبنی بر این که اتحادیه‌ی اروپا تبریک نمی‌گوید، ولی ما به هر صورت از جانب ایرانیان، آزردگی و ناراحتی خودمان و حتی اجازه بدهید بگویم انزجار خود را از این‌که چنین حرکتی صورت گرفته است، ابراز کردیم.

هم‌چنین تاکید کردیم در روز بیست و پنجم جولای گذشته، ایرانیان در ۱۰۵ نقطه‌ی جهان علیه دولت احمدی‌نژاد تظاهرات کردند و ایرانیان سوئد هم با جمعیتی نزدیک به هشت هزار نفر به سمت سفارت روسیه راه‌پیمایی کردند و یک علت شرکت گسترده‌ی آنان، نشان دادن انزجار خود از حرکت روسیه بود که از احمدی‌نژاد پشتیبانی می‌کند.

اگر اتحادیه‌ی اروپا و یا سوئد نیز بخواهد سیاست حمایت از دولت احمدی‌نژاد و یا به رسمیت شناختن آن را در پیش بگیرد، بی‌تردید ایرانیان که سخت از دولت سوئد متوقع هستند که از حقوق بشر حمایت کند، نگاهشان تغییر خواهد کرد و تظاهرات‌های بسیار گسترده‌تری علیه سیاست وزارت خارجه‌ی سوئد و اتحادیه‌ی اروپا در پیش گرفته خواهد شد.

ما ایرانیان، اگر هم تنها بمانیم و از پشتیبانی بین‌المللی برای مبارزه علیه استبداد دینی برخوردار نباشیم، به اتکای نیروی خود در داخل و خارج از کشور، سعی خواهیم کرد که این صدای آزادی‌خواهی فروکش نکند و دولت احمدی‌نژاد شانسی برای تثبیت پیدا نکند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اصلاً یک لحظه فقط فکر کنید.. چرا باید دنیا و سایر کشورها به فکر منافع ما باشند؟ به چه دلیل؟
ساده نباید بود. اینجا داستان اصلی بر سر نفت و گاز است. مگر بحرین دموکراسی است؟ تا به حال شنیده اید کشوری اروپایی از بحرین انتقاد کند؟

-- میم ، Aug 7, 2009

جدا چرا ما از دیگران انتظار داریم مطابق میل ما عمل کنند.

-- بدون نام ، Aug 8, 2009

ایهالناس مسلمان کشی‌یکی‌از سرگرمیهای جدید برای کشورها و دولتهای مسلمان و غیره مسلمان شده. جالب اینجاست که دوستان عزیز آقای احمدی خره،چین و شوروی، قبل از شمارش آرای انتخابات به ایشون تبریک گفتند. کشور چین و شوروی یک ساعت بعد از انتخابات به آنترینژاد تبریک گفتند تو نگو اینها با هم یه قرارهایی دارند و آنهم سرگرمی هست که هر ستاشون دوست دارند و آن هم، مسلمان کشی‌. در ارومجی چین و در چچنیا شوروی و در ایران عزیز دولتها همه مشغول مسلمان کشی‌هستند.احمدی‌نژاد ممکن که خایهٔ امریکا و انگلیس را نمیمالد ولی‌ خوب خایهٔ چین و شوروی را ما چ می‌کند. هی‌نماز جمعه داد میزنم مرگ بر یهودی و صهیونیست تو نگو پولدارترین ادمهایی که شوروی را اداره میکنند یهودی هستند. هر هفته میرم نماز جمعه داد میزنم مرگ بر امریکا و مرگ بر انگلیس تو نگو مسلمان کشهای اصلی‌، چین، شوروی و همین رئیس جمهور قلابی خودمون آقای احمقی خره جنایتکار هستند.
«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»

-- ندای انقلاب ، Sep 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)