تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر منصور فرهنگ استاد حقوق و بین الملل

«برای ایران گفتگو با اوباما راحت‌تر است»

رضا جمالی
reza@radiozamaneh.com

در سایت‌های خبری به نقل از رسانه‌های چاپ اسرائیل اعلام شده بود که سناتور جوزف بایدن اظهار داشته که در آینده نزدیک ایران به یک قدرت اتمی تبدیل خواهد شد و از اسرائیل خواسته که با اتمی شدن ایران کنار بیاید. اگرچه این اظهارات از سوی سخنگوی سناتور بایدن تکذیب شد ولی در محافل سیاسی با واکنش هایی روبرو شد.

دراین باره با دکتر منصور فرهنگ استاد حقوق بین‌الملل و نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد گفت و گو کردم.

Download it Here!

آیا این اظهارات یکی از مقامات بلند پایه سیاست خارجی آمریکا را باید عقب‌نشینی احتمالی آمریکا در قبال پرونده‌ی هسته‌ای ایران در آینده تلقی کرد؟

این خبر را آقای بایدن و کسانی که برای مبارزات انتخاباتی آقای اوباما فعال هستند تکذیب کردند و می‌گویند که این گفت و شنودی خصوصی بین آقای بایدن و بعضی مقامات اسرائیلی در گذشته بوده و آقای بایدن انکار می‌کند که چنین حرفی زده است.

ولی واقعیت امر این است که جوزف بایدن بارها گفته است که حمله نظامی به ایران را مغایر با منافع امنیتی و اقتصادی آمریکا می‌داند و از گزینه‌ی دیپلماسی و مذاکره مستقیم با ایران حمایت کرده است.

حتی در زمانی که قطعنامه‌ای در سنای آمریکا مورد بحث بود و بایدن علیه آن برنامه رای داد، در آن زمان می‌گفت که اگر پرزیدنت بوش به ایران حمله کند، من اقدامی می‌کنم که دولت بوش استیضاح شود. بنابراین بسیاری ازکارشناسان سیاست خارجی و دیپلمات‌های آمریکا همین موضع آقای بایدن را دارند.

اگر ایران توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را کسب کند معادلات قدرت در خاورمیانه تغییر می‌کند واز این‌رو آقای بایدن که موضع او شبیه موضع اوباماست از گزینه دیپلماسی و گفت و شنود مستقیم با ایران حمایت می‌کنند.

ولی در مقابل این آقای جان مک ‌کین است که هنوز دنبال تغییر رژیم در ایران است مانند اسرائیل و لابی اسرائیل در آمریکا که خواهان تغییر رژیم در ایران هستند نه کنار آمدن و حل مسئله‌ی هسته‌ای. مشکل اساسی این است که امروز لابی اسرائیل و بعضی روزنامه‌های اسرائیل تحقیقات وسیعی را علیه بایدن آغاز کردند.


سناتور جو بایدن کاندید پیشین معاون رئیس جمهور آمریکا

با توجه به اینکه سناتور بایدن و باراک اوباما هر دو از طرفداران گفتگوی مستقیم با ایران هستند آیا در صورت پیروزی حزب دموکرات در آمریکا می‌توان این انتظار را داشت که این گفت و گو حتی با روی کار آمدن دوباره‌ی محمود احمدی‌نژاد صورت بگیرد؟

در این‌جا باید دید که ایران چه عکس‌العملی نشان می‌دهد. بطور کلی غالب ناظرین می‌دانند که لابی اسرائیل در آمریکا با حمایت وسیع رسانه‌های گروهی نقش قابل توجهی در تعیین سیاست خارجی آمریکا در کشورهای خاورمیانه ایفا می‌کند، ولی موثر بودن این نقش در رابطه با کشور خاصی که بتواند اسرائیل را به خواسته خودش نزدیک کند منوط به این است که چه ذهنیتی از سیاستمداران آن کشور و یا رفتار آن کشور در ذهنیت آمریکایی‌ها وجود دارد.

متاسفانه در این‌جاست که باید گفت سخنگویان جمهوری اسلامی و به‌خصوص آقای احمدی‌نژاد ندانسته یاری رسان دست راستی‌ترین جناح‌های سیاسی اسرائیل و آمریکا بودند و هستند.

بنابراین اگر ایران فراست داشته باشد و مصلحت‌اندیشی کند و حاضر باشد با آمریکا برای حل مسئله‌ی غنی‌سازی اورانیوم گفت و گو کند و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق ایران شناخته شود و بتواند نگرانی‌های آمریکا را برطرف کند در آن زمان گفت و ‌گو با دولت اوباما و بایدن برای ایران خیلی راحت‌تر هست تا دولتی مثل مک ‌کین.


رسانه‌های اسرائیلی و همچنین گروهی از یهودیان چه در آمریکا و چه در اسرائیل به‌طور کلی حمایت حزب دموکرات از اسرائیل را به دیده تردید نگاه می‌کنند. آیا این تردید عاملی نخواهد شد که اسرائیل پیش از روی کار آمدن حزب دموکرات بخواهد حمله‌ای پیش‌دستانه کند و خودش به تنهایی تکلیف تهدید هسته‌ای ایران را روشن کند؟

به نظر من دولت اسرائیل دست به حمله‌ی نظامی علیه ایران نمی‌زند مگر اینکه قبلا از جانب آمریکا تایید شده باشد.

برای این‌که همه‌ی کارشناسان نظامی آمریکا می‌دانند که هر گونه حمله نظامی به ایران در عکس‌العمل ایران را خواهد داشت و عکس‌العمل ایران هدف‌های آمریکایی را در آن‌جا دنبال خواهد کرد، چه در خلیج فارس، افغانستان و چه در عراق، و در آن زمان است که آمریکا نیاز به قوای پیاده نظام دارد که بخواهد با ایران درگیری پیدا کند و در حال حاضر چنین امکان و توانایی برای آمریکا وجود ندارد.

اگرچه بیشتر یهودیان در آمریکا نگران امنیت اسرائیل هستند ولی اکثریت بزرگ یهودیان در آمریکا در مواضع سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خودشان دموکرات هستند.


جنگ در قفقاز چقدر در بحران هسته‌ای ایران تاثیرگذار بوده؟ می‌توانید به نمونه‌هایی از این تاثیرگذاری اشاره کنید؟

تا آن‌جایی که آمریکا برای تشدید فشار سیاسی و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نیاز به کمک روسیه دارد و باز این اقدام روسیه است که ارسال سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی بوشهر را به تاخیر می‌اندازد.

در واقع روسیه به طور سیستماتیک این کار را می‌کند، تا آنجایی که آمریکا نیاز به روسیه دارد. تقابل بین روسیه و آمریکا باعث می‌شود که روسیه از آمریکا دنباله‌روی نکند بنابراین اگر جنگ سرد یا نیمه سردی بین آمریکا و روسیه در رابطه با گرجستان و یا به‌طور کلی هر چقدر که تقابل بین روسیه و آمریکا تشدید شود به نفع ایران است یعنی یک جنگ سرد جدید می‌تواند برای ایران دستاوردهای امنیتی و بین‌المللی داشته باشد و دقیقا موضوع گرجستان در این رابطه به نفع ایران تمام شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

"گفت و گو با اوما" را در صفحه اصلي و اين صفحه اصلاح فرماييد. احتمال قوي منظور "گفتگو با اوباما" است

--
زمانه:‌ سپاس برای تدکر. تصحیح شد.

-- بدون نام ، Sep 5, 2008

Mr. Farhang is a decent man but he is indeed in mistake.

-- بدون نام ، Sep 6, 2008

I fully concur with the analysis by Professor Farhang. One crucial aspect that was not mentioned by Professor Farhang is the following: Although American politicians invariably express their support and solidarity with Israel, it should be realised that America and Israel have never signed any defence treaties (remarkably, Israel is not even a member of NATO). This implies that Israel is in no position to undertake any action that would possibly endanger the American interests without the explicit permission of America, for Israel has no guarantees that in the event of things getting out of control America would come to her help (this aspect is additional to the fundamental fact that in the case at hand without the American permission, the Israeli fighter jets are not capable of flying to Iran and return safely to Israel - Israel needs permission, and the necessary secret military codes, for using the air space controlled by America). This element of uncertainty, that the Israeli leadership has to take fully into account, is the very reason why America declines to sign a defence treaty with Israel, for by signing such a treaty America would lose her control over Israel's activities in the region and in a way would become a hostage to the unilateral actions to be undertaken by Israel at any future time.

It should further be realised that the resent requests by Israel from America (put forward by Mr Ehud Barak during his latest visit to Washington) for the military equipments that could possibly be used against Iran were all turned down; instead, America offered to strengthen the Israeli defence systems aim at intercepting the possible missiles fired from Iran in the direction of Israel.


BF

-- BF ، Sep 6, 2008

ba amadane Obama;ettefaghan agar Ahmadinejad dar ghodrat bashad,emkane dialog ba US bishtar ast!

-- بدون نام ، Sep 6, 2008

در هوشمندی و دریافت صحیح دکتر فرهنگ همین بس که نامه احمدی نژاد به بوش رو اقدامی هوشمندانه وعالی تلقی کرد. از آدمی که سفیر جمهوری اسلسمی در سازمان ملل بوده بیشتر از این هم انتظار نیست. احتمالا به نظر ایشون کشتارها و ستمهای جمهوری اسلامی و وضع بد اقتصادی مردم دروغه. ایشون با این افکار باید هم طرفدار دموکراتها و کارتر و اباما باشه. حتما بن لادن هم مجاهد راه آزادیه.

-- amir ، Sep 6, 2008

اقای امیر نوشته: «در هوشمندی و دریافت صحیح دکتر فرهنگ همین بس که نامه احمدی نژاد به بوش رو اقدامی هوشمندانه وعالی تلقی کرد» آیا مدرکی بر این گفته دارد یا مثل شیش خط آخر نوشته ایشان؛ آقای امیر تصور میکنه که دکتر فرهنگ نامه احمدی نژاد به بوش رو اقدامی هوشمندانه وعالی تلقی کرده.

-- faramarz ، Sep 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)