تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
انتخابات و تبعات آن

هنرمندان هم آمدند

رضا جمالی


محسن مخملباف، کارگردان ایرانی که درحال حاضردر فرانسه اقامت دارد، هفته‏ی پیش، قبل از انتخابات، در گفت‏گویی با یک رسانه‏ی ایرانی خارج از کشور، به بیان خاطراتی از نامزدهای مختلف ریاست جمهوری پرداخت.

او که قبلا در مطلبی در سایت اختصاصی‏اش، رسما به طرف‏داری از میرحسین موسوی پرداخته بود، در مصاحبه‏های اخیرش تا قبل از انتخابات، مدام ابراز امیدواری می‏کرد که آقای موسوی پیروز انتخابات باشد و بتواند کابینه‏ای متشکل از همه‏ی گروه‏ها و احزاب تشکیل بدهد. او امروز فقط از هنر نمی گوید بلکه نیم نگاهی به گذشته انقلابی اش هم دارد.


از این فیلم‏ساز ایرانی، در مورد دلایل حمایت و فعالیت‏اش برای میرحسین موسوی پرسیدم.

آقای مخملباف از چه زمانی رسما تصمیم گرفتید که با ستاد آقای موسوی همکاری کنید؟
زمانی که به ستاد آقای موسوی در قیطریه حمله شد، ستادی که مسئول اطلاع‏رسانی بود، آن ستاد از من خواست که وظیفه‏ی اطلاع‏رسانی به دنیا را برعهده بگیرم و از طریق دنیا، مردم ایران را باخبر کنم.

در این مدت، گاهی وقت‏ها توانسته‏ام ارتباط داشته باشم، گاهی وقت‏ها ارتباطات‏ام قطع شده است.
آن‏چه را از من خواسته شد که بگویم، ابتدا موفقیت آقای موسوی بود که من دو ساعتی در حال اعلام آن به دنیا بودم. بعد خبر کودتایی که انجام شد: فرماندهان سپاه رفتند، نامه‏ی آقای خامنه‏ای را به او دادند و گفتند که: «ما این انقلاب سبز را نمی‏توانیم بپذیریم و بهتر است که شلوغ‏اش نکنی»!

نظر آقای موسوی این است که همان‏طوری که در ایران هر ایرانی یک ستاد است، در خارج از کشور هم هر ایرانی برای رأی مردمی که خورده شده، یک سفیر است.

این دو سیاست: اول، هر ایرانی بتواند در خارج از کشور، از طریق روابط دیپلماتیک، از طریق تظاهرات جلوی وزارت امور خارجه‏ها، از طریق گردهمایی‏ها جلوی سفارت‏ها، مانع از این بشوند که این حکومت کودتا مورد پذیرش جوامع بین‏المللی قرار بگیرد.

دوم، در راستای این هدف در شرایطی که تمام ارتباط‏های رسانه‏ای بین مردم قطع شده، اس‏ام‏اس قطع است، اینترنت فیلتر شده، تلویزیون خبرهای احمدی‏نژاد را می‏دهد، روزنامه‏ها توقیف هستند، فعالان سیاسی دستگیر می‏شوند، هر ایرانی خود را سفیر و مخبر ملتی بداند که الان در صحنه است.

آقای مخملباف، آیا شما از تصمیمات آتی ستاد آقای موسوی برای صیانت از آرای هوادارانش خبری دارید؟
الان آقای موسوی را در شرایطی قرار داده‏اند که کاملا دور او آدم چیده‏اند، حتا سایت‏اش را هک می‏کنند و برای گیج کردن مردم، اخبار ضد و نقیض پخش می‏کنند. حتا تیمی از روسیه برای مهار حرکت‏های مردم به ایران آمده است.

با سیاست شل کن سفت کن، از یک طرف، اعلام می‏کنند که: خُب، حالا به شورای نگهبان گفته شده که این آرا دوباره شمرده شود. از طرف دیگر، مردم و دانشجویان را به شدیدترین شکلی سرکوب می‏کنند و منتظرند که مردم ظرف روزهای ‏‏‏آینده خسته شوند و به خصوص در بی‏ارتباطی با رهبری اصلاحات، تصمیم‏های کور بگیرند و این حرکت‏های کور را در کوچه پس کوچه‏های ایران سرکوب کنند.

خواسته‏ی دیگری که از سوی ستاد آقای موسوی مطرح شد، این است که دست کم، «الله اکبر» روی پشت‏بام‏ها و خیابان‏ها باید ادامه پیدا کند، حتا وقتی کارهای دیگر هم نمی‏توانند بکنند.

تا ساعت هفت صبح که من تماس داشتم، اصرار بر حضور در راه‏پیمایی بود. من از چند کانال مرتبط تایید را گرفتم و رادیو تلویزیون‏ها هم اعلام کردند.

اما این حرکت را نباید فقط از دفتر آقای موسوی دنبال کنیم. کلیات آن معلوم است؛ احمدی‏نژاد منتخب مردم نیست و با این که آقای موسوی اکثریت آرا را آورده است، آن‏ها در شکل کودتایی که سپاه انجام داده، اختیار را در دست گرفته‏اند. دوم این که سعی کردند ارتباط منتخبین مردم را با مردم قطع کنند تا آن‏ها بدون رهبری سرکوب شوند.

از این طرف، ما باید وظیفه‏مان را انجام بدهیم، هر ایرانی در داخل، یک ستاد برای پی‏گیری خواسته‏های مردم و هر ایرانی در خارج از کشور، یک سفیر برای جلوگیری از به رسمیت شناخته شدن دولت غیرقانونی احمدی‏نژاد و خبر کردن دنیا نسبت به ظلمی که دارد بر مردم ایران می‏رود.

از ملاقات آقای موسوی و آیت‏الله خامنه‏ای و آن‏چه که میان‏شان گذشت، خبری دارید؟


اطلاع من در همین حدی است که در محافل خبری نقل شده و اطلاع دیگری ندارم.

در خبرها هم ‏آمده بود که آقای موسوی برای مدتی در حبس خانگی بوده اند
با اخبار ضد و نقیضی تایید و تکذیب شد. ولی آن‏چه که الان می‏گویم، دقیق‏تر است. دور آقای موسوی آدم چیده‏اند. هیچ میکروفونی در مقابل دهان ایشان نیست.

ساده‏ترین کاری که می‏شود مردم از آن حکومت بخواهند، این است که آقای موسوی که حتا به ادعای خود دولت پانزده میلیون رأی آورده، بگذارند جلوی تلویزیون با این پانزده میلیون رأی صحبت کند.

این‏ها می‏خواهند، موسوی دیده نشود، با شایعات ضد و نقیض مردم را کلافه، خسته و حتا از آقای موسوی عصبانی کنند.

ولی آقای موسوی، مصرانه از طرق مختلف می‏گوید: «من تا رسیدن به حق مردم، از راه‏های مسالمت‏آمیز، ادامه می‏دهم». منتها این‏ها سعی می‏کنند که حتا راه‏های مسالمت‏آمیز را به خشونت بکشانند. مثلا با راه‏پیمایی صلح‏آمیز موافقت نمی‏کنند.

ولی آیا می‏توانند با روی پشت بام الله اکبر گفتن هم مقابله کنند؟ می‏توانند با این که جوان‏ها یک‏جا جمع شوند، فریاد بزنند و قبل از این که به خشونت کشیده شود، پنهان شوند و سر از جای دیگری دربیاورند، مقابله کنند؟ می‏توانند برای همیشه اس‏ام‏‏اس را قطع کنند؟ موبایل را قطع کنند؟ اینترنت را قطع کنند؟ روزنامه‏ها را توقیف کنند؟ آیا می‏توانند همه‏ی ارتباط‏های تلفنی را قطع کنند؟ و کشوری را که همه‏ی ارتباطاتش قطع است، چگونه می‏خواهند اداره کنند؟

این‏ها می‏خواهند مردم را خسته کنند. مردم هم باید این‏ها را خسته کنند. چون اگر این‏ها به دیوار رسیدند، جایی برای عقب رفتن ندارند، باید بدانند مردم بیشتر از آنان، به دیوار رسیده‏اند.

در خبرها آمده بود که آیت‏الله خامنه‏ای خواسته که از شیوه‏های قانونی و از طریق حقوقی این مشکل حل شود. آیا می‏دانید که اگر این مساله از طریق قانونی و حقوقی حل نشود، اقدامات بعدی ستاد آقای موسوی چه خواهد بود؟

به نظرم، آن موقع از دست ستاد خارج می‏شود و حکومت باید با نسلی که به دنبال خواسته‏های خود است، گروه به گروه و فرد به فرد روبرو شود.

همین امروز، بیست نفر از هنرمندان ایران و اهل سینما بیانیه‏ای را نوشته‏اند که وضعیت را غیرقابل تحمل‏‏، فریب‏گرانه و این را یک کودتا اعلام کرده‏اند و گفته‏اند که حیثیت ما در جهان از بین رفته. این اعلامیه هم منتشر خواهد شد.

ما هم دیروز، توانستیم آقای سارکوزی رئیس جمهور فرانسه را راضی کنیم که به خواسته‏های مردم ایران توجه کند. امروز آقای سارکوزی سفیر ایران را خواسته و خوشبختانه پذیرفته که تاخیر کند تا ببیند نتیجه چه می‏شود.

من و خانم ساتراپی قرار است در پارلمان اروپا صحبت کنیم، برای این که اتحادیه‏ی اروپا را متوجه این موضوع کنیم، قبل از این که آقای احمدی‏نژاد را تایید کند، دو بار فکر کند و بعد تایید کند. وگرنه ممکن است پشیمان شوند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

هنرمندان آمدند.آری، ولی هنرمندان دیگری هم آمدند!چند سینماگر سرشناس و از جمله مجید مجیدی که همگی از حامیان آقای موسوی هستند --یا بودند -- به ایشان توصیه کرده اند که به اصطلاح کوتاه بیایند وبر پیروزی احمدی نژاد صحه بگذارند،همان خوردن از توبره وآخور. اصل خبر را در سایت سینمای ما بخوانید

-- بدون نام ، Jun 16, 2009

امثال ایشان که تا به حال ٥٠ بار رنگ عوض کرده اند مملکت ما را به این روز نشاندند. همین آقای هنرمند با آن عقاید افراطی اسلامی بود که مدتهای زیاد ازقبل جمهوری اسلامی توبه نصوح را می ساخت و به خورد مردم میداد.

-- N ، Jun 16, 2009

ئستت درد نکن هنرمند خون جوونای ما نباید پایمال بشه ممنونیم برادر دستت درد نکنه

-- پرند ، Jun 17, 2009

آقای مجیدی، میر کریمی، تبریزی و برزیده نسبت به پخش گزینشی پیام خود در صدا و سیما اعتراض کرده اند.
(مجيدي: آقاي ضرغامي! تقوا پيشه کنيد

در پي تحريف نامه تبريک تعدادي از سينما گران ايراني خطاب به مير حسين موسوي در يکي از برنامه هاي تلويزيون، مجيد مجيدي، کمال تبريزي، رضا مير کريمي و عبدالحسن برزيده با انتشار نامه سرگشاده اي خطاب به ضرغامي به شدت به اين مسئله اعتراض کردند.

متن کامل اين نامه به شرح زير است :

پس از روزها دروغ بافي ،تهمت زني، توهين و جانب داري ظالمانه و جوسازيهاي ناجوانمردانه رسانه تحت اختيار شما که بايد به صفت و روش ،ملي باشد و نه گروهي و حزبي ، در ترفندي آلوده به اغراض حزبي در برنامه "روز از نو "در شبکه دو سيما و در صبح چهارشنبه ، نامه تبريک ما سينماگران مستقل خطاب به مير حسين موسوي را با تقطيع و تحريف به گونه اي جلوه داده است که گويي ما منتقدان اين سيد مظلوم هستيم .

آقاي ضرغامي تقوا پيشه کنيد و بيش از اين اعتبار و شان اين رسانه را دستخوش تمايلات سياسي خويش نسازيد .

امضا کنندگان :مجيد مجيدي ،کمال تبريزي ،رضاميرکريمي و عبدالحسن برزيده)
http://baztabnews.parsiblog.com/1040751.htm

-- علی ، Jun 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)