تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

از دست رفتگان، نه فراموش‌شدگان

رضا جمالی
reza@radiozamaneh.com

تا به حال اتفاق افتاده است که به افتخار پس از مرگ فکر کنید؟

چند روز پیش در قسمت سینمایی وب‌سایت یاهو مطلبی منتشر شده بود زیر عنوان‌«از دست‌رفتگان، نه فراموش شدگان» در‌باره‌ی هنرپیشگان و هنرمندان مشهور سینمایی که موفق به دیدن آخرین فیلم خود که در آن‌ها نقش بازی کردند، نشدند و یا این‌که فرصت لمس موفقیت نمایش فیلم خود را پیدا نکردند.

دست تقدیر و شرایط روزگار و زمانه برای این دسته از هنرپیشگان مشهور سینمای جهان چنان رقم خورد که هنگام نمایش آخرین نمایش آنان بر روی صندلی سالن‌های‌ نمایش به جای آن‌ها، فقط دسته‌گل یا قاب عکس یادبود‌شان قرار داشت.


برنی مک

مردان سُل - برنی مک

این کمدین که در سن ۵۰ سالگی در ماه آگوست درگذشت، در فیلم «Soul Men» نقش مقابل ساموئل ال. جکسون را ایفا می‌کند که داستانی در‌باره خوانندگانی از شهرت افتاده است که در واقع با واژه‌های نه چندان خوشایند (بددهن) روایت می‌شود.

برنی مک در دو فیلم ایفای نقش دارد که این آخر هفته (در آمریکا) اکران خواهد شد. وی علاوه بر این، در انیمیشن «ماداگاسکار، فرار به آفریقا» نیز گویندگی کرده بود.

در ادامه به ۱۰ افتخار برتر پس از مرگ بازیگران سرشناس، اشاره‌ای می‌شود.


هیت لچر

شوالیه تاریکی - هیت لجر

این بازیگر استرالیایی بر اثر زیاده‌روی در مصرف مواد مخدر در ژانویه گذشته و هفت ماه قبل از نمایش فیلم (شوالیه تاریکی) درگذشت. هیت لجر مشغول بازی در فیلمی از تری گیلیام به نام «اوهام دکتر پارناسوس» بود که در‌گذشت. پس از این واقعه کارگردان از یک گروه سه‌نفره بازیگری شامل کالین فارل، جود لاو و جانی دپ برای فیلم‌برداری صحنه‌های باقی‌مانده مربوط به نقش بازیگر درگذشته‌ بهره جست.


جیمز دین

غول‌ها - جیمز دین

جیمز دین که در سال ۱۹۵۵ و زمانی که تنها ۲۴ سال داشت، در یک سانحه رانندگی کشته شد، جمعاً در سه فیلم بازی کرد که برای بازی در دو فیلم یعنی «غول‌ها» و «شرق عدن‌» نامزد جایزه اسکار گردید.


اولیور رید

گلادیاتور - اولیور رید

اولیور رید، بازیگر افسانه‌ای انگلیسی در حین فیلم‌برداری یک صحنه رزمی (شمشیربازی) از فیلم گلادیاتور دچار سکته قلبی شد و درگذشت.

به همین جهت بسیاری از صحنه‌ها مجدداً بازسازی شد و با استفاده از بدل و تغییر نور و سایه و با جلوه‌های دیجیتالی فیلم‌برداری گردید.


بروس لی

اژدها وارد می‌شود - بروس لی

بروس لی فقط سه هفته قبل از نمایش فیلم «اژدها وارد می‌شود» درگذشت. این فیلم به عنوان یکی از پرمنفعت‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما به ثبت رسیده است.

پس از موفقیت چشم‌گیر این فیلم بود که فیلم‌سازان هنگ‌کنگی شروع به تولید انبوه فیلم‌های رزمی با استفاده از نام‌هایی مشابه نام بروس لی مانند «Bruce Li» و «Bruce Lei» و «Brute Lee» و «Lee Bruce» کردند.


براندن لی

کلاغ - براندن لی

براندن لی که به اعتقاد برخی (خرافه‌پرستان) در‌گیر همان طلسم منفور پدرش بود، در یک سانحه تیراندازی در یک صحنه از فیلم «کلاغ» به سال ۱۹۹۴ میلادی کشته شد.

ظاهراً یک تفنگ که‌ به صورت مناسب تمیزکاری نشده بود، در حین شلیک باعث پرتاب ترکشی از گلوله مشقی رها شده به طرف وی می‌گردد. ‌این ترکش پس از سوراخ کردن شکم وی به ناحیه ستون مهره‌ها اصابت کرد.

پس از این حادثه صحنه‌های باقی‌مانده فیلم توسط بدل و با استفاده از حقه‌های دیجیتالی فیلم‌برداری شد.


اسپنسر تریسی

حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید - اسپنسر تریسی

اسپنسر تریسی بازیگر فیلم «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید» در کنار کاترین هپبورن و سیدنی پواتیه، ساخت ۱۹۶۷ به ایفای نقش پرداخت.

وضعیت سلامتی وی قبل از آغاز فیلم‌برداری به گونه‌ای وخیم بود که شرکت‌های بیمه از پوشش و عقد قرارداد جهت تولید فیلم خودداری کردند. وی پس از اتمام فیلم و قبل از آگاهی از نهمین نامزدی جایزه اسکارش برای ایفای نقش در این فیلم، درگذشت.


آدرین شلی

پیشخدمت - آدرین شلی

زمانی که فیلم «پیشخدمت» (گارسون زن) در فستیوال فیلم‌ ساندنس ‌‌در سال ۲۰۰۷ برای اولین بار به نمایش درآمد، به عنوان یک کمدی شیرین و شوخ ارزیابی گردید که درباره یکی از لذات واقعی زندگی یعنی شیرینی ساخته شده بود.

در کمال تأسف، نویسنده، کارگردان و بازیگر آن، یعنی ادریان شلی دیگر در آن‌جا حضور نداشت.

او ماه‌ها قبل توسط دیه‌گو پیلکو، یک کارگر ساختمانی شهر نیویورک به قتل رسیده بود. قاتل او، اوایل سال جاری میلادی به ۲۵ سال حبس محکوم گردید.


پیتر فینچ

شبکه - پیتر فینچ

اگر‌چه پیتر فینچ که نقش هاوارد بیل، یک مخبر روانی تلویزیون را در فیلم «شبکه» با مهارت تمام ایفا کرد و حدود دو ماه بعد از نمایش فیلم درگذشت، با این همه تنها هنرپیشه‌ای است که موفق به دریافت جایزه اسکار بعد از مرگش شده است.


توپاک شاکار

گریدلاکد - توپاک شاکار

توپاک شاکار، خواننده رپ ثابت کرد که تقریباً به اندازه‌ای که در موسیقی پول‌ساز بود، در صنعت فیلم نیز می‌تواند حتی پس از مرگش هم پول‌ساز و موفق باشد.

پس از این‌که وی در جریان یک تیراندازی خیابانی در سال ۱۹۹۶ در لاس وگاس به قتل رسید، دو فیلم از او به نام‌های «Gridlock'd‌» و «Gang Related» در سال بعد به نمایش درآمد.


کلارک گیبل

بدشانسی‌ها - کلارک گیبل

این‌گونه آمده است که به هنگام پایان فیلم‌برداری فیلم «بدشانسی‌ها» به کارگردانی جان هوستون محصول ۱۹۶۰، کلارک گیبل گفت: «خدای من! خوشحالم که این فیلم به پایان رسید. او (منظورش مریلین مونرو بود که نقش مقابل وی را بازی کرده بود) دیگر نزدیک بود سکته‌ام دهد!»

روز بعد از آن کلارگ گیبل دچار حمله قلبی شد و ۱۱ روز پس از آن درگذشت. تقدیر نیز چنین بود که این آخرین فیلم مریلین مونرو هم باشد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دمتان گرم1 ما را بردید به دنیای تلخ و شیرین گذشته پیش از آنکه غول خون آشام از بطری بیرون آورده شده باشد. بسیار ممنون از این اطلاعات.

-- شریف ، Jan 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)