تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دانیل کوهن بندیت، رهبر دانشجویان معترض جنبش مه ۶۸:

بندیت: «‌در ماه مه ۶۸، جهان مالِ ما بود»

آنتونی شفر
برگردان: بنفشه سرتیپی

دانیل کوهن بندیت که در سال ۱۹۶۸ از سوی رسانه ها «دنی قرمز» نامیده می‌شد، امروز رهبر حزب سبزهای اروپاست. سیاست‌مدار ۶۲ ساله حزب سبز آلمان- فرانسه که در سال ۱۹۶۸ رهبر دانشجویان معترض و خبرنگار سیاسی بود، حالا عضو پارلمان اروپاست.

جوانان انقلابی امروز نسبت به گذشته، کمتر به سیاست علاقه‌مندند؟

امروز در مقایسه با ۴۰ سال پیش، جوان‌بودن سخت‌تر شده است. در آن زمان، بیکاری بی‌سابقه بود.

در ضمن انقلاب ۴۰ سال پیش، انقلاب آزادی‌های جنسی هم بود. آن موقع کسی درباره co2 و تغییرات آب و هوایی چیزی نمی‌دانست اما احتمال ابراز هر گونه ایدئولوژی جنون‌آمیز وجود داشت، مثل آن‌چه در انقلاب فرهنگی چین رخ داد. بدون توجه به این‌که چه تعدادی در جریان آن جان خود را از دست دادند یا آن چه در سیستم توتالیتاریستی کوبا اتفاق افتاد.

می‌خواهم بگویم در می ۱۹۶۸جهان از آن ما بود و در موقعیتی قرار داشتیم که می‌توانستیم ‌دنیاهای متفاوتی بسازیم.


دانیل کوهن بندیت در حال حاضر رهبر حزب سبزهای اروپا

می‌دانید، برای جوانان امروز هم چیزهای نامطلوب زیادی وجود دارد. درست نیست که بگوییم جوانان امروز دیگر سیاسی نیستند. آن‌ها متفاوت، منطقی‌تر و نگران هستند، اما کمتر سیاسی بودن را قبول ندارم.

مصادیق سیاسی بودن جوان‌های امروز کدامند؟

برای مثال امروزه جوانان زیادی هستند که از طریق سازمان‌های غیر دولتی یا سازمان‌های حقوق‌بشری علیه جهانی‌شدن، فعالیت می‌کنند. تفاوت این است که آن‌ها در کل خود را به موضوعات سیاسی خاص یا نامعقول محدود نمی‌کنند. برخی از آن‌ها هم بسیار متمرد هستند.

بنابراین آیا می‌توان گفت که انقلاب‌های امروزی از طریق سازمان‌ها صورت می‌گیرند؟

نه. آن‌چه در آن زمان اتفاق افتاد یک انقلاب واقعی نبود. تنها یک شورش و اعتراض بود. اعتراض‌‌های امروزی کاملاً متفاوتند؛ پیچیده‌تر و چندلایه‌تر هستند و دیگر مثل گذشته ساده نیستند. بنابراین درک آن‌ها نسبت به گذشته دشوارتر شده است.

فکر می‌کنید هدف «شورش‌های» امروزی چیست؟ آیا نسل شما توانست دگرگونی‌های گسترده‌ای در آزادی‌های فردی ایجاد کند به طوری که این تغییرات به جوانان امروز هم رسیده باشد؟

هدف شورش‌های امروزی علیه جهانی‌شدن که کاملاً مشخص است. تظاهرات هشتم مارس هم که علیه نابرابری است. ناآرامی‌هایی علیه ویرانی منابع طبیعی کره زمین و نیز مبارزه با جامعه موفق محور که به رکود، شغل‌محوری و یا بیکاری منتهی می‌شود نیز وجود دارد.


دانیل کوهن بدنیت در سال ۱۹۶۸

فشار فضای کار برای کسانی که در استاندارهای بالایی زندگی می‌کنند بسیار زیاد و تقریبا غیرقابل تحمل است. بنابراین بسیاری از جوانان از رسیدن به این سطح از موفقیت‌ها دوری می‌کنند. واقعیت این است که آن‌ها نمی‌خواهند به سیاست‌مدارتبدیل شوند.

اما هیچ چیز شبیه ۴۰ سال پیش نیست؟

لازم است که ما مقایسه با شرایط ۴۰ سال پیش را تمام کنیم. آن دوران تمام شده است. برای کسانی که آن را تجربه کرده‌اند خوشایند بود، اما حالا دیگر تمام شده است و ما دنیا و جامعه متفاوتی داریم. ۱۹۶۸ دنیا را تغییر داد و حالا ما باید با دنیای جدید کنار بیا‌ییم و به گذشته نگاه نکنیم.

برای خود شما نسبت به ۴۰ سال چه چیزی به طور‌عمده تغییر کرد؟

من حالا ۴۰ سال دارم و این چیزی است که می‌توانم با اطیمنان آن را بیان کنم. امروز دیگر آن مرد جوان ناشناخته نیستم، اما کسی که گذشته سیاسی دارد، در سیسیتم سیاسی ادغام می‌شود.

براساس تجربیات‌تان، فکر می‌کنید کدام راه موثر‌تر است؛ ایجاد تغییرات از طریق سیسیتم یا علیه سیستم؟

هردو. جنبش‌های اجتماعی شرایط جامعه را تغییر می‌دهند اما در نهایت تغییرات به وسیله سیستم مورد تایید قرار می‌گیرند.

آیا می ۶۸ هویتی اروپایی دارد؟

بله. بالاخره جنبش ۱۹۶۸ جنبشی اروپایی بود. رخ دادن این جنبش در کشورهای مختلف اروپایی دلایل متفاوتی داشت اما در بسیاری از قسمت‌های اروپا اتفاق افتاد و نوع جدیدی از جامعه را در کل جامعه ایجاد کرد. امروزه نیز بشر در راه کسب هویت جدیدی است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ترجمه بسیار بد و غیرقابل فهم
ضمنا کن بندیت رهبر حزب سبزها نیست و تنها یکی از سخنگویان این حزب است

-- نیما ، May 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)