تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
چهره‌های هفته

از جنگ لفظی بوش تا ماجراهای ملکه انگلستان در ترکیه

فرهاد سامانی

احمدی نژاد آماده مناظره با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

محمود احمدی نژاد در اولین کنفرانس مطبوعاتی سال جدید باردیگر سخنانی بر زبان آورد که توجه مطبوعات جهان و ایران را به خود جلب کرد. وی در محافل رسانه‌‌ای به فردی مشهور است که بی پروا سخن می‌گوید و سخنانش معمولا با بازتاب‌های گسترده همراه می‌شود. از جمله سخنانی که وی پیش از این بیان نکرده نبود و برای رسانه‌ها تازگی داشت، درباره درخواست تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران بود که گفت این موضوع «حرف دل ملت ایران است.»

اظهارات احمدی‌نژاد پس از آن بیان شد که گروهی از دانشجویان، با تجمع در مقابل سفارت بریتانیا در تهران خواستار اخراج سفیر و بسته شدن سفارت بریتانیا شدند.


محمود احمدی نژاد، ایسنا

وی در این کنفرانس خبری برپایی شصتمین جشن سالگرد تاسیس اسرائیل را محکوم کرد و گفت : «برای مرده، جشن تولد گرفتن، تاثیری نخواهد داشت و این مرده با انفاس این آقایانی که می‌خواهند آنجا جمع شوند، زنده نخواهد شد.»

سخنان آقای احمدی نژاد واکنش جورج بوش را در پی داشت که برای شرکت در این جشن به اسرائیل آمده بود. وی گفت: «رئیس جمهور ایران رؤیای بازگرداندن خاورمیانه به سده‌های میانه را می‌بیند و به همین دلیل خواهان محو اسرائیل از نقشه است.»

بخش دیگری از سخنان آقای محمود احمدی که پیش از این واکنش هایی در پی داشته به گفته وی به امام زمان مربوط می‌شود. او در پاسخ به واکنش‌ها گفت: «توصیه می‌کنم با اعتقادات بازی سیاسی نکنند. من یک بحث علمی کردم و هرکس حرف علمی دارد بگوید. نباید این بحث‌ها را مسخره کرد. ما در دولت تمام وقت مسئول کار و مذاکرات و پیگیری علمی کارها هستیم، اما اینکه ما امدادهای امام عصر (عج) و امدادهای الهی را انکار کنیم، خیلی چیز بدی است.»

در همین حال رئیس جمهور ایران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را به مناظره دعوت کرد و گفت: «اینک که بوش رفتنی شده است، آماده مناظره با نامزدها هستم.»


جرج بوش رودرروی اوباما

جرج بوش که برای دومین بار در پنج ماه اخیر به اسرائیل سفر کرده، تمایل اوباما به مذاکره با ایران را «امتیاز دادن به تروریست‌ها» نامید و گفت: «وظیفه ما این است که این عمل را با نام درست آن یعنی راحت‌طلبی دروغین و امتیاز دادن بنامیم.»

باراک اوباما نیز با متهم کردن جرج بوش به «سیاسی کردن بیش از اندازه» سیاست خارجی، بار دیگر بر استفاده از دیپلماسی مستقیم در قبال ایران تأکید کرد.

جورج بوش در مراسم ۶۰ سالگی اسرائیل خطاب به نمایندگان پارلمان این کشور گفت: «جنگ علیه ترور و افراطی‌گری، چالش سرنوشت‌ساز دوران ماست. این جنگ چیزی بیش از برخورد سلاح‌ها است. این جنگ، برخورد بینش‌هاست، یک مبارزه بزرگ عقیدتی است.»

صحبت‌های جورج بوش در حالی مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد که پیش بینی کارشناسان حکایت از اقبال مردم آمریکا به سمت باراک اوباما و حزب دموکرات دارد.


جرج بوش، AFP

اوباما خروج نظامیان از عراق و تمایل به مذاکره مستقیم با ایران را جزو اصول سیاست خارجی خود قرار داده است. اما جورج بوش ماه‌های آخر خود را در کاخ سفید سپری می‌کند و سعی دارد تا در ماه‌های پایانی حداقل بر میزان تنفر از وی افزوده نشود. وی با حمایت از اسرائیل این کشور را نزدیک ترین دوست خود خواند و گفت:«در طول شش دهه اخیر مردم یهود دولتی تشکیل داده اند که آن خاخام فروتن به آن افتخار خواهد کرد. شما جامعه ای مدرن در ارض موعود ایجاد کرده‌اید، نوری در میان ملت‌هایی که میراث ابراهیم، اسحاق و یعقوب را گرامی می دارد. و شما دموکراسی توانمندی ایجاد کرده‌اید که همیشه پابرجا خواهد ماند و می‌تواند همیشه روی آمریکا حساب کند. خدا نگهدار شما».

ملکه الیزابت انگلستان در ترکیه

سفر چهارروزه ملکه الیزابت دوم انگلستان به ترکیه مورد توجه رسانه‌های جهان قرارگرفته است. این سفر که به دعوت رسمی عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه انجام شد، مقدمه‌ای برای توسعه روابط دو کشور انگلستان و ترکیه خواهد بود. مطبوعات جهان آن‌دسته از حواشی این سفر را که مربوط به ضیافت شام ملکه الیزابت و دیدار وی از مسجد باشیل بود مورد توجه قرار دادند.

ملکه انگلستان در هنگام ورود به مسجد روسری به سر کرد و بر خلاف عرف ورود مسلمانان به مسجد، از یک صندل سفیدرنگ استفاده کرد. روزنامه ملیت عکس این صندل را با تیتر "camide sandalyede"در صفحه اول خود آورد.


ملکه الیزابت، Getty Images

دیدار ملکه انگلستان از آن جهت مورد توجه رسانه‌های بین المللی است که ترکیه خواهان ورود به اتحادیه اروپاست و در این سفر ملکه انگلستان از پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا حمایت کرد. این در حالی است که آلمان و فرانسه از مخالفان سرسخت ورود ترکیه به اتحادیه اروپا هستند.

ایران درودی با نقاشیهایش چهره شد

به نمایش درآمدن نقاشی‌های ایران درودی در موزه هنرهای معاصر باعث شد تا بار دیگر توجه رسانه‌های داخلی به نقاشی جلب شود.

ایران درودی در حاشیه کویر در مشهد به دنیا آمده است. وی تابلوی مشهوری دارد که احمد شاملو برای آن شعر سروده و عباس کیارستمی آن را دستمایه پوستر اصلی این نمایشگاهش قرار داده است.

نقاشی‌های او یکی از جریان‌های اصلی نقاشی معاصر ایران به شمار می‌رود.

در این نمایشگاه حاصل ۵۰ سال فعالیت مستمر وی به نمایش گذاشته شده است. وی درباره نمایش آثارش در موزه هنرهای معاصر به رادیو زمانه گفت: «این مهم‌ترین نمایشگاه من است چون نشان دهنده ۵۰ سال حضور من در صحنه هنر معاصر ایران است.»


ایران درودی، ایسنا

درودی افزود:‌«قسمت کارهای دانشجویی آن خیلی مهم است و من اصرار دارم این قسمت دانشجویی را به هنرجویان هموطنم بگویم که چطوری من شروع کردم؛ با چه دیدگاهی من شروع کردم و امروز اگر به شکلی تعریف بکنید و بگویید موفقم، برای این‌که این مسیر را و این راه را با آگاهی کامل، با اعتقاد و ایمان طی کردم.»

گفتگوی رادیو زمانه با ایران دورودی

فیروز کریمی به آخر خط رسید

فیروز کریمی سرمربی تیم استقلال پس از یک دوره ناکامی و باخت‌های پیاپی از این تیم جدا شد. این مربی، که به خاطر اظهارنظرهای جنجالی و گاه خنده‌دارش مشهور است، گفته بود که تیم تحت هدایت او با ۲۵ جلسه تمرین به منچستر هم نمی بازد. اما ۱۲ باخت در یک فصل که یک رکورد بد برای تیم استقلال محسوب می‌شود و باخت چهار بر یک برابر تیم پگاه گیلان در تهران که به عنوان سنگین‌ترین شکست سال‌های اخیر استقلال محسوب می‌شود باعث شد تا این مربی از سمت خود استعفا دهد.


فیروز کریمی، ایسنا

فیروز کریمی که برای آمدن به تیم استقلال تهران و جدایی از تیم استقلال اهواز کارش به کمیته انظباطی رسیده بود، این بار برای جدایی با مشکل چندانی مواجه نشد و بلافاصله با استعفای وی موافقت شد. آقای کریمی به دلیل اظهاراتی که همواره در قالب طنز بیان می کند مورد توجه رسانه‌هاست و سال گذشته از موسسه گل آقا جایزه دریافت کرد.

اظهارات شبیه به اعتراف غلامحسین نوذری درباره واردات غیرقانونی بنزین

غلامحسین نوذری، وزیر نفت، که برای پاسخ به سوال احمد‌توکلی و الیاس نادران، به کمیسیون انرژی مجلس احضار شده بود، در پاسخ به سوال این دو نماینده تهران درباره مجوز قانونی واردات دو میلیارد دلار بیشتر از قانون بودجه در سال ۸۶ ، اعلام کرد که وزارت نفت به دستور رییس جمهور قانون بودجه را نادیده گرفته و سال گذشته دو میلیارد دلار بیشتر از مجوز قانونی بنزین وارد کرده است.

در سال ۸۶ دولت موظف بود با روش‌های مختلف از جمله سهمیه‌بندی، مصرف بنزین را محدود و حداکثر ۳.۸ میلیارد دلار بنزین وارد کند، اما در عمل، بدون اجازه و اطلاع مجلس، حدود ۵.۷ میلیارد دلار بنزین وارد کرد که در نتیجه بخشی از تلاش‌ها برای مهار مصرف و واردات بنزین در سال۸۶ خنثی شد.


غلامحسین نوذری، فارس

هنگامی که از وزیر نفت پرسیدند چرا وزارت نفت، به‌جای اینکه به‌طور شفاف و قانونی برای واردات کسری بنزین، لایحه دو فوریتی یا سه فوریتی به‌همراه استدلال به مجلس ارائه دهد، به انجام کار غیرقانونی متوسل شد، گفت: واردات بیش از مجوز قانونی را به دستور رییس جمهور انجام داده است.

توکلی و نادران از پاسخ وزیر نفت به سوال خود درباره مجوز قانونی واردات ۲ میلیارد دلار مازاد بر سقف بودجه ، قانع نشدند و اعلام کردند این موضوع را برای پیشگیری از مرسوم شدن قانون شکنی‌های مشابه، پیگیری خواهند کرد. غلامحسین نوذری اداره یکی از مهمترین وزارتخانه‌های ایران را برعهده دارد که طی سال‌های اخیر و با افزایش قیمت نفت اهمیت بیشتری یافته است.

فرهنگ معیری تا آخرین لحظه با گریم

فرهنگ معیری، گریمور پیشکسوت سینمای ایران که او را «پدر گریم ایران» نیز لقب داده‌اند، شنبه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه، بر اثر سکته قلبی در سن ۶۵ سالگی درگذشت. او مدت‌ها از سرطان ریه و عوارض کبدی رنج می‌برد، ولی با این حال تا آخرین روزهای عمرش به صورت فعال در آموزش گریم حضور داشت.

وی فعالیت در سینما را با چهره‌پردازی فیلم «خاتون» در سال ۵۶ آغاز کرد و از کارهای دیگر او می‌توان به «کلاغ»، «چریکه تارا»، «سفر سنگ»، «جنگ اطهر»، «خط قرمز»، «خانه عنکبوت»، «دلیران تنگستان»، «رابطه»، «پرواز در شب»، «طلسم»، «باشو غریبه کوچک»، «کانی مانگا»، «شاید وقت دیگر»، «مسافران»، «افعی»، «روانی»، «سگ‌کشی» و «اشک سرما» اشاره کرد.


فرهنگ معیری، ایسنا

وی سه سال پیش در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها به انتقاد از وضعیت فعلی گریم در ایران پرداخته‌بود و گفته‌بود: «تقریبا از نیمه دوم دهه ۶۰ به علت عملکرد آدم‌های بله قربان‌گو، چهره‌پردازی به انحراف کشیده شده است و ملت ایران حق دارد که نسبت به این روند اعتراض داشته باشد. چرا که زن ایرانی به گونه‌ای که در سرالا‌های امروز تصویر می‌شود نیست. علاوه بر آن در کار طراحان گریم بسیار دیده‌ایم که ابعاد یا فاصله تاریخی و رویدادها را نمی‌توانند برآورده کنند.»

فرهنگ معیری با کارگردانانی چون بهرام بیضایی، امیر نادری، و مسعود کیمیایی کار کرده است و در سال‌های اخیر عمرش با ایجاد آموزشگاه خصوصی گریم به تربیت نسل جدید گریمورهای سینمای ایران مشغول بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)