تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
چهره‌های هفته

پولاک چشمانش را بست، کریس ‌دی‌برگ به تهران آمد

فرهاد سامانی

کریس دی برگ و وعده «شب‌های تهران»


کریس دی برگ خواننده مشهور ایرلندی به تهران آمد و وعده داده که پس از «شب‌های پاریس» و «شب‌های بیروت»، «شب‌های تهران» را بسازد. وی که از دیدن شهر تهران ذوق‌زده شده بود، گفت: «‌تهران را شهری مدرن يافتم و به جرئت می‌توانم بگويم كه با ديدن اين همه آْپارتمان و برج و بزرگراه و پل شگفت‌زده شدم و فكر كردم كه در شهری همانند نيويورك با سايز و اندازه‌ای كوچكتر قدم می‌‌زنم.»

در این هفته آلبوم موسیقی «بی‌تو با تو» اولین همكاری «كریس‌‌دی‌برگ» و گروه «آریان» در فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی به‌فروش رسید و همزمان با فروش این آلبوم، کریس دی برگ در یک کنفرانس مطبوعاتی تهران را از لوس‌آنجلس و لندن امن‌تر خواند و گفت: «پيش از آمدن به ايران در روسيه اجرای برنامه داشتم، اما آنجا چهار باديگارد قوی هيكل از من مراقبت می‌كردند، در حالي كه در اينجا من بسيار آزادانه و راحت به يكي از رستوران‌های شما رفتم و توانستم در فضايی آزادانه به گفت وگو با همشهريان شما بپردازم.»


مصاحبه مطبوعاتی کریس دی‌برگ در ایران/ عکس از ایسنا

این خواننده ۵۹ ساله درباره تمدن ایران گفت: «آمدن به ايران تحقق يكی از آرزوهای دوران كودكي‌ام بود، زماني كه در داستان‌ها و افسانه‌ها از شكوه تمدن پارسی و تاريخ بزرگ و دور و دراز آن می‌‌خواندم، ‌همه گاه علاقه‌مند بودم كه به اين كشور سری بزنم و از ديار داريوش و كوروش ديدن كنم.»

کریس دی برگ امیدوار است که که اولین خواننده پاپ غربی باشد که پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران برنامه اجرا می‌کند. او قرار است همراه گروه آریان در تهران کنسرت برپا کند اما هنوز مجوز و مکان برگزاری این کنسرت مشخص نشده است.

علی لاریجانی به ریاست مجلس قناعت کرد

علی لاریجانی با ۱۶۱ رای رئیس موقت مجلس هشتم شد تا غلامعلی حدادعادل خود را برای ریاست جمهوری تابستان سال ۸۸ آماده کند. انتخاب از بین دو گزینه لاریجانی و حدادعادل بیش از آنکه متکی به رای نمایندگان باشد، به رایزنی‌های پشت پرده مربوط می‌‌شد.


علی لاریجانی، رییس مجلس هشتم/ عکس از ایسنا

اصولگریان که اکنون اکثریت کرسی‌های مجلس هشتم را در اختیار دارند از هم اکنون به فکر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند. علی لاریجانی در انتخابات پیشین تنها ۷درصد آرای ماخوذه را از آن خود کرد و اکنون اصولگرایان این فرصت را در اختیار حدادعادل قرار می‌دهند.

علی لاریجانی که پیش از این رییس شورای عالی امنیت ملی و نفر اول مذاکرات هسته‌ای بود، پس از اختلاف نظر با دولت محمود احمدی‌نژاد از این سمت استعفا داد و پس از آن از استان قم برای نمایندگی مجلس نامزد شد.

تحلیل‌گران می‌گویند که ممکن است لاریجانی ازموقعیت خود در قوه مقننه برای انتقاد از دولت محمود احمدی‌نژاد در یک سال باقیمانده به قدرتش استفاده کند.

خیانتکار بودن یا نبودن ابوالحسن بنی‌صدر

نام ابوالحسن بنی‌صدر، رییس‌جمهور سابق ایران، همزمان با سوم خرداد، سال‌روز آزادی خرمشهر از اشغال عراق، بار دیگر بر زبان‌ها افتاد. هنگامی که دو تن از فرماندهان ارشد جنگ ایران و عراق، در دو برنامه تلویزیونی جداگانه، بر خیانتکار نبودن بنی‌صدر، فرمانده سابق کل قوا، تاکید کردند.

علی شمخانی، وزیر دفاع دولت محمدخاتمی، با حضور در برنامه تلویزیونی «مثلث شیشه ای» شبکه ۵ گفت: «بنی‌صدر خیانت نکرد بلکه او در همه عملیات‌هایش به‌عنوان فرمانده کل قوا، شکست خورد. بنی‌صدر اگر در عملیات‌های تحت مدیریتش، پیروز می‌شد در مقابل ملت حاضر شده و به این اقدام خود افتخار می‌کرد.»


بنی صدر در پوستر تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری/ عکس از سایت رسمی بنی صدر

سردار رحيم صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، در برنامه محرمانه كه از شبكه ۳ سيما پخش می‌شد، در پاسخ به سوال مجری جوان برنامه مبني بر اين‌كه «می‌گويند بنی‌صدر در جنگ و دفاع خيلی به ما خيانت كرد ولی هيچ كس نگفته خيانت او چه بود.» اظهار داشت: «من هم نمی‌توانم كلمه خيانت را به كار ببرم. بلكه نفهمی او را نسبت به موضع خودش كه ریيس‌جمهور بود و فرمانده كل قوا بود، اما انقلاب‌اسلامي را درک نكرده بود و عظمت امام را و اينكه بالاخره بايد تابع امام باشد. البته نسبت به مسئله جنگ هم چيزی نمی‌‌فهميد.»

اظهارات این دو فرمانده جنگ واکنش روزنامه کیهان را در پی‌داشت و این روزنامه به انتقاد از این دو فرمانده پرداخت و نوشت: «خاطرنشان می‌شود تبرئه بني‌صدر از خيانت و تقليل اتهام وی به «نفهمی»، «عدم درک صحيح از انقلاب، امام و جنگ» و «ناتوانی در كسب پيروزی به‌رغم ميلش» در حالی صورت می‌گيرد كه اسناد منتشر شده از لانه جاسوسی از بنی‌صدر به عنوان يك منبع اطلاعاتی «سيا» با اسم رمز SD LURE نام می‌برد.

گفتني است اظهارات صفوی و شمخانی مبنی بر خائن نبودن بنی‌صدر تعجب افكار عمومي را برانگيخته است و اغلب افراد فعال در محافل رسانه‌ای اين ادعای جديد را براي يكديگر پيامک می‌كنند.»

غلامحسين محسنی اژه‌ای، وزير اطلاعات، درباره برخي اظهارنظرها مبني بر خائن نبودن بنی‌صدر، گفت: «بنی‌صدر قطعاً خائن است.» مصطفي محمدنجار، وزير دفاع ایران، نیز گفت: «هر كسی نظر خود را دارد، اما به نظر بنده بنی‌صدر فردی خيانتكار و ۱۰۰ درصد مجرم است. بنی‌صدرهم اکنون در پاریس زندگی می‌کند.


در سال‌های نخستین جنگ عراق و ایران، ابوالحسن بنی‌صدر فرماندهی تمام نیرو‌های نظامی در این کشور را برعهده داشت که به علت اختلافات فراوان با دیگر رهبران جمهوری اسلامی عاقبت در خرداد ماه سال ۱۳۶۰ از مقام فرماندهی کل‌قوا و در تیرماه همان‌سال با حکم آیت‌الله خمینی از مقام ریاست‌جمهوری برکنار شد.

ابولحسن بنی صدر در ویکی پدیا

احسان حدادی امیدوار به کسب مدال المپیک پکن

احسان حدادی پس از شکستن رکورد پرتاب دیسک ایران و آسیا، امیدها را برای کسب مدال در المپیک ۲۰۰۸ پکن زنده کرد.


احسان حدادی

وی در مسابقه‌های دووميداني گرندپری هلند، موسوم به GAMES –FBK، که یکشنبه ۴ خرداد برگزار شد، علاوه بر شکستن رکورد آسیا در حضور ويرجيليوس الکنا قهرمان جهان و المپيک از ليتواني، گرد کانتر قهرمان جهان در سال ۲۰۰۷ از استوني و ديگر پرتابگران برتر دنيا، به‌عنوان قهرمانی مسابقات هم دست پیدا کند.
وی درباره احتمال کسب مدال در المپیک پکن به روزنامه جام جم گفت: «در اين چند روز اخير برخی‌ها از قول من عنوان كرده‌اند، مدال المپيک‌ام قطعی است؛ در حالي كه من چنين حرفی‌ نزده‌ام.

تمام تلاش من اين است كه در المپيک حضور آبرومندی برای كشورم داشته باشم، حال اگر اين حضور با مدال همراه شود كه چه بهتر. خودم فكر می‌‌كنم اگر در بين ۸ پرتابگر برتر دنيا باشم، راضی‌‌كننده است.»

پرتابگران آلمان، ليتواني، مجارستان، لهستان و فنلاند از جمله حريفان اصلي حدادی در المپيک پكن هستند. وی هم اکنون یک مربی اختصاصی روس به نام كيم بوخونسف دارد که وی را برای المپیک آماده می‌کند.
احسان حدادی متولد سي‌ام دی ماه ۱۳۶۳ (بيستم ژانويه ۱۹۸۵) تهران است.

زندگینامه احسان حدادی


نمایش دختران هوادار حزب‌الله لبنان در تلویزیون دولتی

سخنرانی سید حسن نصرالله در سالگرد خروج اسراییل از جنوب لبنان، پیش از آن‌که وی را چهره کند، دخترکی را چهره کرد که تی‌شرت زرد رنگ آستین‌کوتاه مزین به پرچم حزب‌الله را به تن داشت. تصویر او از شبکه انگلیسی زبان press TV، که متعلق به حکومت ایران است، پخش شد و در سایت این شبکه تلویزیونی نیز به نمایش درآمد.


عکس از پرس‌تی‌وی

این تصویر در بسیاری از سایت‌های خبری غیر رسمی نیز به‌نمایش درآمد و در بسیاری از تالارهای گفتمان و همچنین سایت بالاترین به بحث گذاشته است. موضوعی که عمدتاً در سایت‌‌های اینترنتی و گفت وگوهای شفاهی ردوبدل می‌شود، تفاوت میان حزب‌ایران و حزب‌الله لبنان است.

مساله حجاب و کمک‌هایی که گفته می‌شود دولت ایران به حزب‌الله لبنان می‌کنند از عمده‌ترین موضوعات مورد بحث میان کاربران ایرانی است. همچنین در اخبار شبکه اول نیمروزی شبکه اول در روز چهارشنبه ۸ خرداد نیز تصویر دختری از هواداران حزب الله لبنان به نمایش درآمد که تی شرتی رکابی به تن داشت.


گفت و گو پیرامون دختر هوادار حزب الله لبنان


خلع گیانندرا و پایان ۲۴۰ سال سلطنت

مجلس قانون اساسی نپال با خلع گیانندرا، پادشاه، رژیم سلطنتی ۲۴۰ ساله این کشور را ملغی و رسماً اعلام جمهوری کرد. در یک رأی‌گیری تاریخی، که به‌عنوان بخشی از پروسه برقراری صلح میان شورشیان مائوئیست و احزاب رسمی صورت گرفت، سیاست‌مداران با خلع گیانندرا، پادشاه غیرمردمی این کشور، و تبدیل کاخ سلطنتی در کاتماندو پایتخت نپال به موزه موافقت کردند.


گیانندرا؛ آخرین پادشاه نپال/ عکس از ورلد‌پرس

سخنگوی مائوئیست‌ها در این خصوص گفت: «قربانی شدن هزاران نفر از مردم نپال، امروز به ثمر نشست و ما توانستیم از شر حکومت سلطنتی خلاص شویم.»

پادشاه نپال در ۷ جولای ۱۹۴۷ در یک خانواده سلطنتی متولد شد. وی در دانشگاه دارجلینگ هند و نپال درس خواند و به تحقیق در مورد طبیعت و خواندن شعر علاقه مند بود. اما مائوئیست‌ها که از مخالفان گیانندرا، پادشاه نپال، بودند، او را مسبب مرگ هزاران نپالی می‌دانستند.

آنها با در اختیار گرفتن اکثریت پارلمان نپال موفق به تغیر قانون اساسی شدند و زمینه برچیدن ۲۴۰ سال سلطنت شاهنشاهی را فراهم کردند.

گیانندرا که در که در سال ۲۰۰۱ و پس از کشته شدن برادر و هشت عضو خانواده‌اش به سلطنت رسیده بود، در سال ۲۰۰۵ با تعلیق پارلمان و برکناری دولت منتخب وقت، اداره امور را به طور مستقیم در دست گرفت و به پادشاهی خودکامه تبدیل شد، اما با اوج گرفتن احساسات ملی وی مجبور شد با شورشیان مائوئیست قرداد صلح امضا کند.

نمایندگان مجلس به وی ۱۵ روز فرصت داده‌اند تا كاخ سلطنتی نارايانهيتي را ترک کند. قرار است این کاخ تبدیل به موزه شود.

سیدنی پولاک چشمانش را کاملاً بست

سیدنی پولاک پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با سرطان درگذشت. پولاک ۷۳ ساله در خانه‌اش در لس‌آنجلس درحالی‌که همسر، دو دختر و برادرش در کنارش بودند فوت کرد.


سیدنی پولاک (۱۹۳۴-۲۰۰۸)/عکس از AFP

«توتسی»، «سابرینا»، «مترجم»، «هاوانا»، «سه روز کندور»، «یاکوزا»، «این ملک متروکه»، «نگهبان قصر»، «آنها به اسب شلیک می‌کنند»، «زن و شوهرها» و «روزهای خوش زندگی» از آثار برجسته پولاک به‌شمار می‌آیند.

پولاک در «چشمان کاملا بسته»، «مایکل کلایتون»، «سوپرانوس» و «مترجم» بازی‌های درخشانی از خود نشان داد. کارگردانی ۲۱ فیلم و مجموعه تلویزیونی، بازی در ۳۰ فیلم و تهیه‌کنندگی ۴۴ فیلم در کارنامه هنری وی دیده می‌شود.

پولاک بیشتر به‌خاطر بازی گرفتن قابل توجه از بازیگران معروفی چون رابرت ردفورد، جین فاندا و داستین هافمن به شهرت رسید.


پس از اعلام خبر درگذشت پولاک، جورج کلونی، بازیگر و سفیر صلح سازمان ملل که در برخی فیلم‌های از جمله مایکل کلایتون در کنار پولاک به ایفای نقش پرداخته بود، در پیامی اعلام کرد: «سیدنی، دنیا را سینما را و همه‌چیز را بهتر ساخت و جلوه دیگری به دنیای بازیگری بخشید. واقعا جای او خالی خواهد بود.»

پولاک در سال ۱۹۸۶ با فیلم «از درون آفریقا» جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را از آن خود کرد.

وی که علاوه بر کارگردانی اغلب به عنوان بازیگر نیز بر صحنه ظاهر می‌شد، آخرین بار در سال ۲۰۰۷ در فیلم «مایکل کلایتون» به ایفای نقش پرداخت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

انطور که راجع به حزب الله مردم ایران و خود ما فکر می کنیم درست فکر نمی کنیم
حزب الله صرفا یک گروه سیاسی نظامی است که جلوی اسرائیل و خواست های گستاخانه اسرائیل ایستاده
حزب الله از هر کسی حتی مسیحی هم عضو گیری می کند و مسلمانان مختلفی از احزاب مختلف در حزب الله لبنان وجود دارند چه سنی چه شیعه و چه فرقه های دیگر زا دین اسلام
هیچ محدودیتی هم در عضو گیری از هوادارانشان را ندارند
انها حتی وقتی عضو این حزب هستند می توانند مشروب بخورند حجاب نداشته باشند و یک سری از عاداتی که عده ای از مسلمانان مترقی انجام می دهند و برای ما شیعیان ایرانی باعث تعجب است.
همین عدم محدودیت در عضو گیری و راحت گیری در حزب بدون خط کشی جنسیتی و بدون دخالت در امور معنوی و داخلی فرد در حزب باعث پیشرفت این حزب در لبنان شده
انها تمامیت خواه نیستند و رمز موفقیتشان در همین است
اما اینکه چرا ایران به حزب الله و حماس ( که گروهی کاملا سنی مذهب هستند) کمک های اقتصادی و نظامی حتی می کند جای بحث دیگری است
ایرانی ها اگر سفری به لبنان بکنند متوجه می شوند که مسلمانان متفاوتی در جهان هستند و تنوع زیستی و دینی مختلفی دارند و نگرش و قرائت انها از یدن متفاوت است

-- مجتبی ، May 31, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)