تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

پالیزدار افشا می‌کند، جرج بوش خداحافظی

فرهاد سامانی

چهره اول منتخب این هفته رادیو زمانه عباس پالیزدار است. وی در یک سخنرانی، به افشاگری اقتصادی پرداخت و پس از منتشر شدن تصاویر این سخنرانی در اینترنت، به اتهام تشویش اذهان عمومی و سوء استفاده مالی دستگیر شد.
شائول موفاز از حمله به ایران سخن گفت؛ سخنی که حتی از سوی مقامات کاخ سفید هم مورد استقبال قرار نگرفت.
جرج بوش در تور خداحافظی اروپا به سراغ دوستان اروپایی‌اش رفت و سعی کرد در روزهای آخر حضورش در کاخ سفید، به توافقی مشترکی با اروپایی‌ها در مورد ایران برسد.
موضوع بیماری سرطان پل نیومن بازیگر سینمای آمریکا هم یکی از موضوعات مورد علاقه رسانه‌‌های بین‌المللی بود.
استعفای رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم همه روزنامه‌های ورزشی ایران را تحت تأثیر قرار داد.
داوید ویا مهاجم تیم ملی اسپانیا در بازی مقابل روسیه چهره شد.
آزادی شیخ حسینه واجد، نخست‌وزیر سابق بنگلادش نیز مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.


افشاگری‌های عباس پالیزدار علیه ۴۴ تن از مدیران ارشد جمهوری اسلامی، او را به چهره نخست رسانه‌ها بدل کرده است.

عباس پالیزدار افشاگری می‌کند

افشاگری‌های اقتصادی عباس پالیزدار که گفته می‌شود یکی از مقامات نزدیک نزدیک به محمود احمدی‌نژاد است، باعث شد تا نامش در محافل رسانه‌ای داخلی بر سر زبان‌ها بیفتد. هر چند که دولت و قوه قضاییه ایران ارتباط عباس پالیزدار با نهادهای قضایی و اجرایی را تکذیب کرده‌اند.

وی که اتهاماتی را متوجه ۴۴ تن از مدیران ارشد جمهوری اسلامی کرده است، برای پاره‌ای تحقیقات قضایی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار و پس از تفهیم اتهام به زندان منتقل شد. خبرگزاری فارس اتهام وی را نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و سوء استفاده مالی عنوان کرده است.

عباس پالیزدار در یک سخنرانی در دانشگاه بوعلی همدان، ۴۴ نفر از مقامات برجسته جمهوری اسلامی را به فساد مالی متهم کرد که در میان آن‌ها نام چند روحانی بلندپایه نیز دیده می‌شود. وی در عین حال وعده داد که با اطلاعات مستندتر افشاگری‌های بیشتری داشته باشد. هم‌اکنون ویدئوی سخنان وی در اینترنت در سطح وسیعی پخش شده است.

در این ویدیو، او در حالی که خود را شرمسار از شهدای جنگ هشت‌ساله ایران و عراق می‌داند، در میان کف و سوت دانشجویان، چند تن از روحانیون عالی‌رتبه ایران را متهم به فساد اقتصادی می‌کند. وی بسیاری از مخالفان رییس‌جمهور در اردوی محافظه‌کاران را به بهره‌برداری از ثروت این کشور برای منافع خود متهم می‌کند و می‌گوید که منابع طبیعی ایران از قبیل الوار در منطقه خزر غارت شده‌اند و کارخانه‌ها با قیمت‌های پایه به افراد داخلی حکومت فروخته شده‌است.

بسیاری از سایت‌های خبری در این باره مطالبی نوشته‌اند؛ اما خبرگزاری فارس و ایسنا تنها خبرهایی مبنی بر بازداشت پالیزدار را منتشر کرده‌اند. سایت خبری برنا اولین سایتی بود که این خبر را منتشر کرد. سایت خبری برنا وابسته به سازمان ملی جوانان است، که مسئول آن از طرف رییس‌جمهور برگزیده می‌شود.

روزنامه اعتماد در این باره نوشت: «وسعت پراکندگی خبر سخنان پالیزدار در مجامع عمومی سبب شد که مسئولان یک به یک مهر سکوت بشکنند و از دستگاه‌ها و جریان‌های عضو آن دفاع کنند. چنان‌که ابتدا مرکز پژوهش‌های مجلس ارتباط پالیزدار با این مرکز را رد کرد و سپس حسن کامران، رییس هیأت تحقیق و تفحص از قوه قضاییه، عضویت وی در هیأت را نادرست دانست. اما پالیزدار خود را دبیر هیات تحقیق و تفحص قوه قضاییه در مجلس معرفی کرد.»

برخی تحلیل‌گران معتقدند که افشاگری‌های عباس پالیزدار در راستای نزاع میان حامیان محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور فعلی ایران با برخی از مقامات محافظه‌کار درون حکومت انجام می‌گیرد که مخالف وی هستند.


شائول موفاز ایرانی‌تبار و متولد تهران است (عکس: AP)

شائول موفاز به دنبال حمله به ایران یا کسب مقام نخست‌وزیری؟

اظهارات شائول موفاز، معاون نخست‌وزیر اسراییل درباره حمله نظامی به ایران، واکنش کشورهای آمریکا، روسیه و ایران را به همراه داشت و باعث شد تا نام آقای موفاز بیش از هر چهره دیگری در محافل رسانه‌ای بین‌المللی تکرار شود.

موفاز که ایرانی‌تبار و متولد تهران است، گفته بود: «اگر ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، ما به آن حمله می‌کنیم. چرا که دیگر گزینه دیگری به‌ جز حمله به ایران برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران باقی نخواهد ماند.»

وی که پیش از این وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسراییل بوده، امیدوار است با برکناری احتمالی ایهود اولمرت، نامزد حزب کادیما برای نخست‌وزیری اسراییل باشد.

آقای موفاز که هم‌اکنون مسئول گفتگوهای راهبردی بین اسراییل و آمریکاست، تأکید کرده که «چنین عملیاتی تنها با حمایت ایالات متحده امکان‌پذیر خواهد شد.»

مقامات کاخ سفید در واکنش به گفته‌های معاون نخست‌وزیر اسراییل، موضعی دوگانه اتخاذ کردند که در آن بر حمایت از اسراییل و صحبت نکردن درباره گزینه نظامی تأکید شد.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این خصوص گفت: «به نظر من جامعه بین‌المللی در این زمینه اجماع دارد که باید اطمینان یافت ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد و به تهدیدی جدی که ما مایل به تحقق یافتن آن نیستیم، تبدیل نمی‌شود.»

حال اسکات استانزل دیگر سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا از حمله اسراییل به ایران حمایت خواهد کرد، گفت: «من درباره مسائل مبتنی بر فرضیات صحبت نمی‌کنم. فکر می‌کنم ما در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در خصوص خط مشی خود در خصوص ایران به روشنی صحبت کرده‌ایم.»

در همین حال روسیه در واکنش به اظهارات شائول موفاز معاون نخست‌وزیر اسراییل، «صحبت درباره ناگزیر بودن حمله به ایران» را برای مقامات عالی کشورهای عضو سازمان ملل مجاز ندانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی نووستی روسیه، در اطلاعیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «معتقدیم که چنین اظهاراتی، حتی اگر بیان‌گر موضع فردی نیز باشند، نباید از دهان نمایندگان مقامات عالی کشوری که عضو سازمان ملل متحد و متعهد به رعایت آیین‌نامه آن، از جمله جلوگیری از توسل به نیروهای نظامی و یا تهدید به آن در حل مشکلات بین‌المللی است، شنیده شوند.»

شائول موفاز اصلیتی اصفهانی دارد و در سال ۱۹۵۷ به همراه خانواده‌اش ایران را ترک کرد. گفته می‌شود که وی در عملیات ارتش اسراییل که منجر به کشته شدن غیرنظامیان در اردوگاه جنین دست داشته است.

شائول موفاز در دانش‌نامه ویکی‌پدیا


این آخرین سفر اروپایی جرج بوش در دوران ریاست جمهوری ایالات متحده بود (عکس: AFP)

تور خداحافظی بوش در اروپا

جرج بوش در آخرین سفر اروپایی که در ماه‌های پایانی حضورش در کاخ سفید صورت می‌گیرد، ایران را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد. جرج بوش با اعلام این که همه گزینه‌ها برای جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای تهران هم چنان مطرح هستند، تهدید کرد در صورتی که ایران از غنی‌سازی اورانیوم دست بر ندارد، تحریم‌های بیشتری علیه این کشور اعمال خواهد شد.

جرج بوش در دیدار با متحدان اروپایی خود خبر از اتخاذ مواضع مشترک آمریکا و دوستان اروپایی بر ضد تهران داد. جرج بوش تور خداحافظی شش‌روزه‌‌اش را از اسلونی محل نشست سران اتحادیه اروپا آغاز کرد. جایی که به گفته خودش، اولین مقصد سفر اروپایی‌اش، پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری بوده است. جرج بوش پس از دیدار با آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان به ایتالیا رفت.

روزنامه فایننیشال تایمز درباره مهم‌ترین موضوعات مورد بحث آمریکا و اتحادیه اروپا نوشت: «اولین مورد اختلاف آمریکا و اتحادیه‌ اروپا سیاست‌های خارجی و امنیتی است. اختلاف بر سر سیستم دفاع موشکی آمریکا، سیاست‌های اعطای ویزا، جنگ عراق و افغانستان و مسأله دست‌یابی ایران به انرژی هسته‌ای از جمله موضوعات مطرح بین طرفین است.»

جرج واکر بوش ششم ژوئیه ۱۹۴۶ در نیو هون کنتیکت ایالات متحده به دنیا آمد و با همسرش لورا بوش زندگی می‌کند. او دو دختر دوقلو به نام‌های باربارا و جنا دارد که چندی پیش یکی از آن‌ها عروسی کرد. جرج بوش که از سال ۲۰۰۱ تا کنون ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده دارد. وی چهل و سومین رییس‌جمهور آمریکاست.

زندگی‌نامه جرج بوش


پل نیومن پس از نیم‌قرن بازیگری، این روزها با سرطان دست و پنجه نرم می‌کند (عکس: AP)

مبارزه پل نیومن با سرطان

«سرطان» کلمه‌ای است که ظاهراً پل نیومن برنده اسکار بازیگری با آن میانه خوبی ندارد و همین موضوع بازیگر کهنه‌کار سینمای را تبدیل به چهره هفته کرده است.

چند ماه پیش شایعه شده بود که پل نیومن به بیماری سرطان دچار شده است. اما وی توسط سخنگوی خود با ارسال ایمیل به رسانه‌های بین‌المللی ابراز داشت که «همه چیز خوب پیش می‌رود.»

جف سندرسون به خبرگزاری رویترز گفت: «این ایمیل درست حاوی همان چیزی بود که من از او گرفتم. او گفت: همه چیز خوب پیش می‌رود و من خواستم که شما هم از آن اطلاع پیدا کنید.» این در حالی است که برخی از دوستان وی می‌گویند نیومن با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند.

پل نیومن ۸۳ ساله ۱۸ ماه پیش اعلام کرد که پس از نیم‌قرن فعالیت در عرصه سینما به علت کهولت سن و احتیاج به استراحت، خود را بازنشسته می‌کند.

این ستاره هالیوود طی نیم‌قرن فعالیت در عرصه سینما در حدود ۶۰ فیلم ایفای نقش کرده است، طی این دوران ۹ بار نامزد جوایز اسکار شد. وی در سال ۱۹۸۶ برای فیلم «رنگ پول» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

پل نیومن در ۲۶ ژانویه ۱۹۲۵ در کلیولند اوهایو به دنیا آمد. مادر او یک مجارتبار بود و پدرش صاحب فروشگاه لوازم ورزشی که در زمان جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی متصدی بی‌سیم بود. پل در «کنیون کالج» اوهایو در رشته اقتصاد تحصیل کرد؛ ولی بعدها فهمید که علاقه‌مند به تئاتر است.

اولین کار سینمایی او فیلم ضعیفی به نام «جام سیمین» بود که در سال ۱۹۵۴ ساخته شد. دو سال بعد او در فیلم «کسی آن بالا مرا دوست دارد» در نقش راکی گرازیانو ظاهر شد. پل نیومن به خاطر فیلم «تابستان گرم طولانی» مارتین ریت در سال ۱۹۵۸ نخل طلایی بهترین بازیگر در جشنواره کن و با فیلم «گربه روی شیروانی داغ» نامزد اسکار شد.

آقای نیومن در سال ۱۹۵۸ با «جووان وودوارد» ازدواج کرد. ازدواج او با «جووان وودوارد» از سال ۱۹۵۸، رکورد سازگارترین زوج و با دوام‌ترین زندگی زناشویی را در کارنامه‌اش ثبت کرد. این زوج هالیوودی که هر دو از بازیگران مشهور هستند، با زندگی مشترک وفادارانه و طولانی خود اعتبار و محبوبیت ویژه‌ای یافتند.

او به اتفاق همسرش فعالیت‌های سیاسی زیادی داشت و در سال ۱۹۷۸ نیز عضو هیأت آمریکایی شرکت‌کننده در کنفرانس خلع سلاح اتمی بود.

زندگی‌نامه پل نیومن در دانش‌نامه ویکی‌پدیا


عبدالرحمان شاه‌حسینی که دید لابی دایی و ساکت از آرای کمیته انضباطی قوی‌تر است، استعفا داد (عکس: ایسنا)

عبدالرحمان شاه حسینی سرانجام استعفا داد

عبدالرحمان شاه حسینی با اعلام این‌که توانایی مقابله با آن‌چه را که «دانه‌درشت‌های فوتبال» می‌خواند، ندارد، به همراه کلیه اعضای کمیته انضباطی از سمت خود استعفا داد. اعضای کمیته انضباطی از قضات ارشد دستگاه قضایی بودند.

وی در دو سال اخیر برای متخلفین فوتبال احکامی را صادر کرد که به گمان عده‌ای بسیار سنگین و سخت‌گیرانه بود. اما برخی نیز معتقد بودند که احکام سنگین باعث بهتر شدن وضعیت انضباطی بازی‌های فوتبال شده است.

عبدالرحمان شاه‌حسینی درباره دلایل استعفایش به ایسنا‌ گفت: «به دلیل این که با توجه به شرایط حال حاضر فوتبال، امکان اجرای عدالت متناسب با دیدگاه‌های حرفه‌ای و عدالت‌طلبانه اعضا این کمیته وجود نداشت، از سمت خود کناره‌گیری کردیم.

متأسفانه شرایط به گونه‌ای شده که امکان اجرای آرای متخلفان دانه‌درشت‌ فوتبال وجود ندارد و اجرای این آراء عقیم می‌ماند. با این اوضاع ادامه همکاری اعضای کمیته انضباطی عملی لغو محسوب می‌شود.»

اخیراً کمیته‌ انضباطی در مورد علی دایی سرمربی تیم ملی فوتبال، محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان و هادی عقیلی بازیکن این باشگاه آرایی را صادر کرده بود که در کمیته‌ استیناف لغو شده بود. اعضای کمیته استیناف از سوی رییس فدراسیون فوتبال تعیین می‌شوند.

چندی پیش مسعود عنایت رییس کمیته داوران و عبدالرحمان شاه حسینی با هم درگیری لفظی پرداختند که رییس کمیته داوران گفته بود: «تا زمانی که شاه‌حسینی هست، من نمی‌مانم»

استعفای شاه حسینی مورد قبول رییس فدراسیون فوتبال هم قرار گرفته است. علی کفاشیان گفت: «تنها به خاطر این با استعفای وی موافقت می‌کنم که معتقدم اگر این کار را نکنم، به سلامتی وی لطمه وارد می‌شود. وی با این‌که استعفا کرده است؛ اما کماکان به عنوان مشاور با من همکاری خواهد کرد.»


داوید ویا، در حضور فرناندو تورس و غیاب رائول گونزالس، یک‌باره به ستاره اسپانیا و جام ملت‌های اروپا نام گرفت (عکس: AFP)

داوید ویا پدیده جام ملت‌های اروپا

داوید ویا آقای گل سابق لالیگا و بازیکن باشگاه والنسیا اکنون هواخواهان فراوانی دارد. پس از آن‌که در دیدار با تیم ملی روسیه با به ثمر رساندن سه گل، اصطلاحاً «هت تریک» کرد، مشخص بود که ویا می‌تواند پدیده جام ملت‌های اروپا باشد که این روزها در دو کشور سوییس و اتریش انجام می‌شود.

کارشناسان می‌گویند که اگر اسپانیا بتواند خود را به مراحل نهایی جام ملت‌های اروپا برساند، ویا این شانس را خواهد داشت که به عنوان آقای گل این رقابت‌ها دست پیدا کند.

به نوشته سایت والنسیا، سانچز ویا ملقب به (پسربچه) در سوم دسامبر سال ۱۹۸۱ در لانگرو اسپانیا به دنیا امد. وی به علت داشتن مهارت‌های بسیار زیاد از جمله سرعت بال، قدرت ضربه با هر دو پا، قدرت تمام‌کنندگی یکی از بهترین مهاجمان اسپانیا و حتی جهان به شمار می‌رود.

داوید شهرت و محبوبیت خود را از چهره زیبا و شکستن رکورد گلزنی والنسیا در یک فصل با زدن ۲۴ گل در فصل گذشته دارد.

وی دوران بازی خود را از سال ۱۹۹۱ در تیم جوانان لانگرو اغاز کرد و به مدت هشت سال در این تیم توپ زد و در سال ۱۹۹۹ به تیم اسپورتینگ خیخون نقل مکان کرد و طی سه سال، ۸۰ بازی برای این تیم انجام داد و ۳۸ گل نیز به ثمر رساند.

وی در سال ۲۰۰۳ به رئال ساراگوسا پیوست و پس از دو سال موفقیت‌آمیز به همراه این تیم که در ۸۱ بازی، ۳۵ گل به ثمر رساند و به همراه این تیم به مقام قهرمانی جام حذفی اسپانیا و سوپرجام دست یافت.

داوید ویا در سال ۲۰۰۵ تیم والنسیا پیوست، اولین بازی ملی خود را در سال ۲۰۰۵ انجام داد و نخستین گل ملی خود را در نوامبر همین سال در مقابل اسلواکی به ثمر رساند.

داوید ویا در دانش‌نامه ویکی‌پدیا


شیخ حسینه واجد از زندان بیرون آمد و به آمریکا رفت (عکس: AFP)

آزادی شیخ حسینه برای معالجه

مقامات دولت بنگلادش شیخ حسینه، نخست‌وزیر سابق این کشور را به طور موقت برای انجام درمان از زندان آزاد کرد تا عازم آمریکا شود. طى ۱۵ سال اخیر، در بنگلادش نخست‌وزیر که اداره‌کننده واقعى دولت و کشور به شمار مى‌رود، همواره زن بوده است.

خالده ضیاء و شیخ حسینه دو زنی هستند که اداره دولت بنگلادش را به دست داشته‌اند؛ اما اکنون هر دو به فساد اقتصادی متهم شده و در زندان به سر می‌برند. این دو زن پس از شش سال حکومت کودتایى ژنرال حسین محمد ارشاد قدرت را به دست گرفتند. این دو زن در سال‌های نخست‌وزیری همواره مخالف سیاست‌های یکدیگر بوده‌اند.

شیخ حسینه واجد ۲۸ سپتامبر ۱۹۴۷ به دنیا آمد و در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نخست‌وزیر بنگلادش بود. وی رهبر حزب «عوامی لیگ» نیز بوده و پنج فرزند از شیخ مجور رحمان دارد که خود یکی از سیاستمداران بنگلادش به شمار می‌رود.

خانم حسینه در دوران دانشجویی‌اش یک فعال سیاسی بوده و در کشورهای آلمان شرقی، انگلستان و هند زندگی کرده و در سال ۱۹۸۱ بار دیگر به کشورش بازگشته است. او اکنون بار دیگر کشورش را ترک می‌کند؛ اما این بار بیماری عامل مهاجرت اوست.

شیخ حسینه واجد در دانش‌نامه ویکی‌پدیا

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)