تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

از معاون دانشگاه در زنجان تا بريتنی اسپيرز در گوگل

فرهاد سامانی

معاون دانشجويی با رسوايی اخلاقی چهره شد
تصوير بهت‌زده معاون دانشجویی دانشگاه زنجان، هنگامی كه دانشجويان پسر در اتاق معاونت دانشجويی را می‌گشايند، بايد به عنوان چهره هفته انتخاب كرد.

گفته می شود وی كه از اساتید گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان و معاون دانشجویی دانشگاه زنجان بود، هفته گذشته قصد داشت به زور به یکی از دختران دانشجو تجاوز کند که در عملی کردن اقدام خود ناکام ماند.

به نوشته خبرنامه اميركبير درخواست برقراری ارتباط نامشروع این استاد دانشگاه با یکی از دختران دانشجوی دانشگاه زنجان، زمانی افشا می‌شود که وی با وعده‌ وساطت به منظور جلوگیری از اخراج نامبرده قصد تجاوز به وی را داشته است.


آن طور که خبرنامه امیرکبیر اعلام کرده است، دانشجویان دانشگاه زنجان از صحنه سوء‌استفاده جنسی این استاد دانشگاه فیلم مستندی در اختیار دارند. همچنين فيلمی از صحنه ورود تا دستگيری معاون دانشجويی دانشگاه زنجان در سايت يوتيوپ قرار دارد.

اين مسئله باعث تحصن دانشجويان شد و تجمع‌کنندگان که شمار آن‌ها در حدود سه هزار نفر تخمین زده می‌شد، خواستار استعفای رییس دانشگاه و معاون دانشجویی دانشگاه زنجان شدند.

اين در حالی است كه ابراهيمی‌جم، يكی از دانشجويان متحصن می‌‌گويد: «ما از قبل اطلاع نداشتیم که این قضیه دارد اتفاق می‌افتد. ما برای پیگیری انجمن اسلامی که حکم لغو به آن خورده بود، رفتیم پیش ایشان. چون ایشان هیچ‌وقت در دفترشان حضور نداشتند.»

«ما هر ساعت مجبور بودیم که سر بزنیم. هیچ ساعت دقیقی برای رفت و آمد ما تعیین نشده بود و هر ساعتی از کلاس بیرون می‌آمدیم، می‌رفتیم پیش ایشان، رسیدگی کنیم که ماجرا از چه قرار است و معاون فرهنگی- دانشجویی چه حکمی می‌خواهد راجع به انجمن اسلامی بدهد که با این قضیه مواجه شدیم.»


خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت که رئیس دانشگاه زنجان با حضور در جمع دانشجویان با عذرخواهی از دانشجویان بابت «هتک حرمت دانشجو و دانشگاه» اعلام کرد كه وزارت علوم فرد متهم را از مقام خود برکنار کرده است.

خاوير سولانا در تهران
خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در هفته‌ای كه گذشت به تهران آمد تا متن بسته پيشنهادی ۵+۱ را تقديم مقامات تهران كند. سولانا كه چند روزی تصويرش در مطبوعات ايران تيتر اول بود، در استوديوی تلويزيون ايران حاضر شد و به طور زنده مصاحبه كرد.

وی در گفتگو با شبکه دوم سيمای جمهوری اسلامي ايران گفت: «ايران به منظور ورود به روند کامل مذاکرات با (گروه ۵+۱) بايد غنی‌سازی را تعليق کند و در مقابل ما نيز بايد اقدامات خود را درشورای امنيت سازمان ملل متحد متوقف کنيم. امکان ورود به مرحله قبلی وجود دارد که در آن فعاليت‌های ايران تعليق بود و ما برای مذاکرات کامل آماده بوديم.»


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا / عکس از فارس نیوز

سولانا پیش از ترک بروکسل گفته بود که در تهران، پیشنهادهایی سخاوتمندانه و فراگیر به مقامات ایران ارائه خواهد کرد اما بسته پيشنهادی او با استقبال چندانی مواجه نشد. هرچند وی در بازگشت گفت: «ملاقات (با مقامات ايرانی) بهتر از آنچه فكر می‌‌كردم پيش رفت.»

خاوير سولانا در ۱۴ ژولای ۱۹۴۲ در مادريد اسپانيا به دنيا آمد. وی دارای مدرک دكترا در زمينه سياست خارجی و امنيتی است و ۱۳ سال وزير خارجه فليپ گونزالز در اسپانيا بود و پس از آن در طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ دبيركل ناتو شد.

وی از سال ۲۰۰۴ تا كنون نيز مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپاست. وی متاهل است و دو فرزند به نام‌های ديه‌گو و ويگا دارد كه همراه همسرش در شهر بروكسل مقرر اتحاديه اروپا زندگی می‌‌كند.

خاويرسولانا در ويكی پديا

درخشش آندره آرشاوين روسی در جام ملت‌های اروپا
درخشش مهاجم تیم ملی روسیه در مقابل تيم ملی سوئد، باعث شد تا تيم روسيه با حذف سوئد به مرحله بعدی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا برود. ازهم اكنون ماركو فان باستن، سرمربی تيم ملی هلند، به مهار كاپيتان و بازيكن شماره ۱۰ روسيه می‌انديشد.

«آندری آرشاوین» مستعدترین بازیکن دهه‌ جاری فوتبال روسیه، پردرآمدترین فوتبالیست این کشور است كه به احتمال فراوان پس از جام ملت‌های اروپا بايد منتظر انتقال او به يكی از باشگاه‌های ثروتمند اروپا بود.


اندره آرشاوين / عکس از یاهو

آرشاوین تنها بازیکن تیم ملی روسیه است که در تمام ۱۲ بازی مرحله‌ی مقدماتی جام ملت‌های اروپای سوئیس و اتریش، در ترکیب اصلی تیم قرار گرفت. این بازیکن ۲۷ ساله در آخرین بازی انتخابی در برابر آندورا از زمین مسابقه اخراج شد و دو بازی بعدی تیمش را در مقابل اسپانيا و يونان از دست داد. اما در اولين بازی‌‌اش در جام ملت‌های اروپا آن چنان درخشيد كه كارشناسان فوتبال او را يكی از سه بازيكن برتر جام دانستند.

درخشش اندره آرشاوين از جام يوفا آغاز شد، جايی كه او با زنیت سن پترزبورگ قهرمان اروپا شد. بی‌‌بی‌‌سی بعد از بازی روسیه-انگلستان به او لقب «هنرمند گریزپا» داد. آرشاوین متولد ۲۹ می ۱۹۸۱ در لنینگراد است. او تا سال ۲۰۰۱ در یک تيم آماتوری بازی می‌كرد، اما پس از آن تبديل به يک بازيكن حرفه‌ای شد.

آندری در فصول ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به‌ عنوان بهترین مهاجم لیگ روسیه شناخته شد و در سال ۲۰۰۷ هم به عنوان ستاره شماره یک روسیه انتخاب شد. وی تاكنون ۱۰ گل برای تيم ملی روسيه به ثمر رسانده است. همچنین در سال ۲۰۰۵ به عنوان اولین فوتبالیست روس به عنوان سفیر فیفا شناخته شد و یکی از ورزشکاران روس بود که مشعل المپیک را حمل کرد.

آندری و همسرش جولیا یك پسر بنام آرتم دارند. وی با موفقیت پایان‌نامه خودش را در زمینه «بهینه سازی پوشاک ورزشی» ارائه داد و اكنون فارغ‌التحصیل رشته‌ طراحی مد است. در روسيه به او لقب «آرشيتكت فوتبال» داده‌اند.

آندره آرشاوين در ويكی پديا

استعفای حبيب كاشانی اين بار واقعی بود
حبيب كاشانی مديرعامل باشگاه پرسپوليس تا با حال چندين مرتبه از مديريت اين باشگاه استعفا داده است. استعفاهای پيشين او همه با مخالفت روبرو می‌شد، اما اين بار با استعفای وی موافق شد.

استعفاهای او همواره تاكتيكی بود برای به ثمرنشستن خواسته‌ها، و فشاری بود بر سازمان تربيت بدنی تا تيم تحت پوشش را حمايت مالی كند. اما به نظر می‌رسد كه استعفای او اين بار با تحقق خواسته‌هايش همراه نبود.


حبیب کاشانی / عکس از ایسنا

حبيب كاشانی درباره دلايل استعفای خود به ايسنا گفت: «من برنامه داشتم اما شرايط برای ادامه کار فراهم نيست. نمی‌توانم سرمربی را انتخاب کنم، قرارداد بازيکنان را ثبت کنم، امکانات و پول نداريم، هنوز نتوانسته‌ام پاداش قهرمانی را پرداخت کنم.»

«۱۱۲ هزار دلار به قطبی بدهکاريم. آيا با اين شرايط امکان قهرمانی در آسيا وجود دارد؟ سازمان ۶۷۵ ميليون تومان قبل از قهرمانی و ۴۰۰ ميليون تومان پس از قهرمانی کمک کرده است. اين رقم ۱۵ تا ۲۰ درصد بودجه سال ۸۵ است، اين در حالی است که چهار ميليارد تومان از منابع غيردولتی طی سال گذشته برای باشگاه درآمدزايی شده است.»

روزنامه كارگزاران در اين زمينه نوشت: «در آن روزها بر كسی پوشیده نبود كه علی سعیدلو و علی‌آبادی تمایلی به همكاری با زوج كاشانی-بیادی ندارند، مسئله‌ای كه با غیبت هر دوی آنها در جلسه معارفه مدیرعامل جدید به خوبی تایید شد. شاید به خاطر همین هم بود كه رئیس سازمان تربیت بدنی بعد از شنیدن تصمیم كاشانی به استعفا، مخالفت خاصی با موضوع نشان نداد. علی‌آبادی از زحمات مدیرعامل پرسپولیس تشكر و تاكید كرد كه او در گرفتن هرگونه تصمیم برای آینده كاری خود مختار است.»

حبيب كاشانی پس از آن كه توانست برای افشين قطبی پس از ۳۰ سال گذرنامه بگيرد و مجوز ورود وی را به ايران را به دست آورد، نشان داد كه مديرلايقی است. او پس از حمايت‌های فراوان از افشين قطبی و قهرمانی پرسپوليس به مدير محبوب قرمزها تبديل شد. تا جایی‌ كه اكنون و پس از پذيرش استعفای وی، بازيكنان پرسپوليس تهديد به تمديد نكردن قرارداد خود می‌‌كنند.

حبيب كاشانی ۴۱ ساله، هم اكنون عضو شورای شهر تهران و يكی از چهره‌های ائتلاف اصولگريان نزديك به محمدباقر قالبياف، شهردار تهران، محسوب می‌شود. وی كارشناس امور قضایی است و پيش از اين مدیر عامل مجتمع فرهنگی آموزشی هما بوده است.


تبعيد و حبس تعزيری هانا عبدی

هانا عبدی پس از چندماه نگرانی فعالان حقوق بشر از وضعيت نگهداری وی به پنج سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شد. وی از مهرماه 86 در زندان سنندج به سر می‌برد.

هانا عبدی كه از فعالان جنبش زنان و عضو انجمن فعالان زن کردستان موسوم به «آذرمهر» است، به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور دستگير شده است.


هانا عبدی از فعالان حقوق زن در کردستان

در هفته‌ای كه گذشت دادگاه با استناد به ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی هانا عبدی را به پنچ سال حبس و تبعید به شهرستان گرمی در شمالی‌ترین بخش آذربایجان شرقی (نزدیک به جلفا) محکوم کرد.

محمد شریف، وکیل هانا عبدی، درباره صدور اين حكم به راديو زمانه گفت: «موکلش ۲۲ ساله و متولد سال ۶۵ است و تحمل زندان در شهری که مثل بسیاری از زندان‌های شهرستان‌های ما طبقه‌بندی شده نیست، برای دختری در این سن بسیار خطرناک است در عین حال امکان ملاقات خانواده‌اش و وکیلش با او در این شرایط بسیار دشوار خواهد بود.»

«وی سال گذشته در روز جهانی كودك در شهر سنندج در مراسمی حضور يافته بود و به جمع‌آوری امضا
برای كمپين برابری پرداخته بود. فردای آن روز، ماموران وزارت اطلاعات به منزل او رفته، كامپيوتر، كپی‌های برگه‌های امضای كمپين و كتابچه‌های حقوقی مخصوص كمپين را ضبط كرده و وی را بازداشت می‌كنند.»

هانا عبدی 22 ساله دانشجوی روانشناسی دردانشگاه پيام نور بيجار است.

عبدالرحيم جعفری 25 سال پس از تصرف مؤسسه انتشارات امیرکبیر
۲۹ خرداد ۱۳۶۲ روزی است که انتشارات امیرکبیر از دست مالک آن در آورده شد و به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار ‌شد.

عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار مؤسسه انتشارات امیرکبیر، يكی از بزرگ‌ترین مؤسسات انتشاراتی خاورمیانه بود. او پس از ۲۵ سال در گفتگو با زمانه خواستار بازگشت اموال انتشارات امیرکبیر شد. او گفته است که در فضای پر از خشونت دهه ۶۰، از ترس اعدام خود و فرزندش مجبور به امضای صلح‌نامه «اجباری» واگذاری مؤسسه انتشارات امیرکبیر به سازمان تبلیغات اسلامی شد.


عبدالرحیم جعفری (چپ)؛ در شب دکتر محمد معین/ عکس از سهام‌الدین بورقانی

با آنكه ۵ سال پيش دادگاهی در ایران، حکم توقیف اموال امیرکبیر و نیز صلح‌نامه‌ای که بين او و سازمان تبليغات اسلامی امضا شده بود را باطل اعلام کرد، اما هنوز به اين حكم ترتيب اثری داده نشده است.

عبدالرحیم جعفری متولد ۱۲۹۸ تهران است و کار در حوزه انتشار کتاب را از ۱۲ سالگی با کارگری در چاپخانه علمی و بساط کتابفروشی در مسجد شاه تهران آغاز کرد.

روزنامه كارگزاران در مطلبی با عنوان زوال يك ناشر می‌‌نويسد: «عبدالرحیم جعفری كه مدیریت این انتشارات را برعهده داشت، آثاری را كه ناشران دیگر عاجز از چاپ‌اش بودند، منتشر می‌كرد و كتاب‌هایی را نیز سفارش می‌داد، نظیر شاهنامه امیركبیر كه اینك در نفیس‌فروش‌ها و نایاب‌فروش‌ها با قیمت بسیار زیاد خرید و فروش می‌شود یا فرهنگ فارسی شادروان محمد معین. در كارنامه این انتشارات بیش از سه هزار كتاب وجود دارد كه اگر این عدد را به سی تقسیم كنیم میانگین آن سالی صد كتاب می‌شود.»

عبدالرحيم جعفری نخستین کسی بود که به نویسندگان و مترجمان ایرانی حق‌التألیف پرداخت.

فرهنگ معین، فرهنگ مصاحب، امثال و حکم، فرهنگ انگلیسی آریان‌پور، تاریخ علوم، شوهر آهو خانم، مجموعه آثار صادق هدایت، فروغ فرخزاد، ملک‌الشعراء بهار، غلامحسین ساعدی، نیما، عبدالحسین زرین‌کوب، کمدی الهی، صد سال تنهایی، تهوع، پیرمرد و دریا، خیزاب‌ها، تاریخ مشروطه ایران، تاریخ هیجده ساله آذربایجان، سیاحتنامه شاردن، مائده‌های زمینی، انقلاب کبیر فرانسه از جمله کتاب‌های منتشره انتشارات امیرکبیر هستند.

گفتگوی زمانه با عبدالرحيم جعفری

بريتنی اسپيرز هميشه چهره است
يک خبر كوچک در مورد بريتنی اسپيرز، ستاره موسيقی كافی است تا نام او در هر سايت خبری آنلاين ديده شود. چندی پيش يک عكاس پاپاراتزی ازخانم اسپيرز شكايت كرده بود كه به عمد قصد صدمه زدن به وی را داشته و با اتوموبيل شخصی‌‌اش به پای وی آسيب رسانده است. اما به گزارش رويتزر مقامات پليس گفته‌اند كه هنوز مدرك محكمه‌پسندی برای متهم كردن بريتنی اسپيرز وجود ندارد.


بريتنی اسپيرز / عکس از رویترز

خانم اسپيرز اين اتفاق را كاملا غيرعمدی و به دليل هجوم عكاسان پاپاراتزی عنوان كرده است.

بريتنی اسپيرز ۲۶ ساله، در وضعيت روحی مناسبی به سر نمی‌‌برد. وی پس از جدايی از همسر سابقش كوين فدرلين دچارمشكلات مالی بسياری شده است. دادگاه به جيمی اسپيرز پدر بريتنی اجازه داده تا خانه و استوديوی خود را در لوس آنجلس بفروشد.

خانم بريتنی در حال انتقال اموالش به پدرش است، چرا كه توانايی تصميم‌گيری در مورد آنها ندارد. وی همچنين در حال نزاع بر سر به دست آوردن حضانت دو پسرش است كه به حكم دادگاه از آنها سلب حضانت شده است.

وی در سال گذشته دو مرتبه در بيمارستان اعصاب و روان بستری شد. بريتنی جين اسپيرز متولد ۱۱ آذر ۱۳۶۰ مصادف با دوم دسامبر ۱۹۸۱ است و در كنتوود لويئزيانا به دنيا آمده است. وی با آواز Baby one more time چهره شد و پس از آن به عنوان رقصنده و خواننده وارد برنامه‌های تلوزيونی شد.

به اعتقاد كارشناسان موسيقی وی با وجود شهرت فراوان و استعداد فراوان به دليل حواشی بسياری كه در زندگی شخصی‌اش دارد، نتوانسته است به موفقيت‌هايش در عرصه موسيقي ادامه بدهد. اما نام او همچنان در موتورهای جستو بيشترين ميزان جستجو را دارد. در موتور جستجوی گوگل نام «بريتني اسپيرز» نزديك به صدميليون نتيجه جستجو می‌‌دهد.

سايت شخصی بريتنی اسپيرز

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)