تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حصر زنان در پارک‌های زنانه تهران

خبرگزاری فرانسه
برگردان: بنفشه سرتیپی

نسرین و کیمیا بلافاصله پس از عبور از گیت بازرسی در ورودی اولین و تنها پارک مخصوص زنان در تهران که از سوی مردان محافظت می‌شود، روسری‌های خود را برداشتند و سریع دکمه‌های مانتوهایشان را باز کردند.

‌این مادر و دختر وسایل پیک نیک خود را بر روی چمن‌ها گذاشتند و زیر نور خورشید داغ بهاری دراز کشیدند. گروهی از زنان هم در حالی‌که بلوزهای چسبان و شلوارهای کوتاه به تن داشتند، در کنار آن‌ها می‌دویدند.

بر اساس قوانین سختگیرانه پوشش در کشورهای اسلامی و ایران، زنان مجبور به پوشاندن موهای سر و بدن خود در ملاء عام هستند، اما شهرداری تهران ماه گذشته با افتتاح پارک «بهشت مادران» در منطقه‌ای در شمال تهران، فضایی خالی از مردان را برای زنان فراهم کرد تا هر روز به غیر از جمعه‌ها به آن‌جا بروند.

‌این پارک که بر روی تپه‌ها ساخته شده و بسیار سرسبز است با ورقه‌های آهنی چهارمتری محصور شده تا از چشمان کنجکاو در امان باشد.

‌نسرین ۳۹ ساله که در نزدیکی این پارک زندگی می‌کند و تقریباً هر روز به آن‌جا می‌رود، می‌گوید: «این پارک محل خوبی برای استفاده از هوای تازه است و بالاخره می‌توانید هر لباسی که می‌خواهید به تن کنید.»

‌در جوامع اسلامی، زنان در ملاءعام موهای سر و بدنشان را می‌پوشانند تا مردان با دیدن آن‌ها به لحاظ جنسی برانگیخته نشوند. زنان نیز به این ترتیب پاکدامنی خود را حفظ می‌کنند. اما حتی در ایران که رعایت حجاب در جامعه الزامی است، زنان قوانین پوشش اسلامی را در مکان‌هایی که ورود مردان ممنوع است به کار نمی‌برند.

‌محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران ماه گذشته در مراسم افتتاح این پارک گفت: «باتوجه به اعتقادات مذهبی در جامعه ما باید به گونه‌ای منطقی همه توان خود را برای محافظت از زنان به کار گیریم.»

‌در این پارک که مساحت آن ۲۰ هکتار است، کلاس‌های ایروبیک در فضای باز، پیست دوچرخه‌سواری، سالن‌های ورزش برای بازی‌های تیمی و حتی دوره‌های تیراندازی با تیر و کمان وجود دارد.

‌ناهید فوادی ۵۰ ساله که با دوستان خود که راکت‌های بدمینتون در دست دارند وارد این پارک می‌شود، می‌گوید: «ما به ویتامین دی نیاز داریم و همه این سال‌ها به سلامتی ما بی‌توجهی شده بود. ‌آن‌ها باید پارک‌هایی مثل این را در نقاط مختلف دایر کنند.»

‌برخی دیگر از زنان می گویند که در این پارک احساس امنیت بیشتری می‌کنند چرا که همه کارکنان آن، از خدمه و باغبان‌ها تا نیروهای امنیتی را زنان تشکیل می‌دهند. آن‌ها از وجود فروشندگان مواد مخدر و مزاحمان در پارک‌های دیگر گلایه می‌کنند.


پارک زنان در تهران/ عکس از AP

کارکنان مرد هم در بیرون از این پارک از آن محافظت می‌کنند. «بهشت مادران» ‌ساعت هشت شب تعطیل می‌شود که بسیاری از زنان تعطیلی در این ساعت را خیلی زود می‌دانند.

‌فریده نبوی، زن شاغل و ۴۵ ساله که از دوستان خود با ارسال پیام کوتاه خواسته است به این پارک بیایند، می‌گوید: «بسته شدن زود‌هنگام پارک، نوعی بی‌احترامی است چرا که بسیاری از زنان شاغل می‌خواهند پس از پایان کار خود برای پیاده‌روی و ورزش به پارک بیایند.»

‌برخلاف دیگر مکان‌های مختص زنان مثل استخرهای شنا، باشگاه‌های ورزشی و سالن‌های کنسرت؛ بازدیدکنندگان ملزم به تحویل دادن تلفن‌های همراه و دوربین‌های خود نیستند. پلیس ایران در حال مبارزه ‌با پخش تصاویر گرفته شده از زنان در چنین مکان‌هایی است که با استفاده از تلفن همراه صورت می‌گیرد و روی اینترنت قرار گرفته و یا به صورت سی‌دی به فروش می‌رسد.

یک مامور امنیتی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید: «ما معتقدیم بهتر است به زنان اعتماد داشته باشیم. خودداری از عکس‌برداری به نفع خود آن‌ها خواهد بود.»

‌برنامه‌ها برای ساخت پارک‌های ویژه زنان در پایتخت ایران، تقریباً به یک دهه قبل یعنی نخستین شورای شهر تهران که در اختیار اصلاح‌طلبان قرار داشت باز می‌گردد. قرار بود این پارک‌ها در چند شهر دیگر مثل اصفهان، شیراز و مشهد هم ایجاد شود.

قالیباف که رقیب و منتقد محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور فعلی ایران است، در سال ۲۰۰۵ به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. خصومت بین قالیباف و احمدی‌نژاد، یک راز آشکار در ایران است.

‌نسرین می‌گوید: «قالیباف تصمیم دارد با احداث چنین پارک‌هایی، خود را نزد زنان محبوب جلوه دهد و از این طریق در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۹ برای خود رای جمع کند.» قالیباف قصد دارد ظرف چند ماه آینده، سه پارک دیگر را نیز در پایتخت برای زنان احداث کند.

‌برخلاف استقبال آنی از پارک مختص زنان، منتقدان می‌گویند که جدایی زنان و مردان از یکدیگر، پاسخ واقعی به مشکلات اجتماعی ازجمله آزار و اذیت زنان در اماکن عمومی نیست.

‌سوگل زند، فارغ التحصیل رشته مطالعات زنان می‌گوید: «باید به مردان آموزش داده شود تا مثل یک شهروند وظیفه‌شناس به زنان احترام بگذارند.»

یک زن ۳۸ ساله مجرد هم به نام پارک اشاره کرده و می‌گوید: «می‌توان این طور تعبیر کرد که واژه بهشت مادران به این معنی است که زنان به جز نقش مادری، هویت دیگری ندارند.»

‌منتقدان همچنین درخصوص جداسازی زنان و مردانی که در جمهوری اسلامی با یکدیگر ارتباط فامیلی ندارند، نگرانند. زنان در ایران در قسمت عقب اتوبوس سوار می‌شوند و در رستوران‌های دانشگاه‌ها، راهروها و برخی کلاس‌های درس، جداسازی زنان و مردان دیده می‌شود.

با وجود قوانین سخت‌گیرانه‌ای که در این خصوص در ایران وجود دارد، کماکان زنان و مردان جوان در کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها و نیز در پارک‌ها در حالی که دست‌های یکدیگر را گرفته‌اند، دیده می‌شوند.

قالیباف می‌گوید: «در تهران ۱۵۰۰ پارک و صدها باشگاه ورزشی وجود دارد که مختص مردان است. بنابراین ایجاد چند پارک برای زنان که نیمی از جمعیت این شهر را تشکیل می‌دهند، ضروری است.»

منبع

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در شیراز هم چنین پارکی موجود است

-- نوید ، Jun 20, 2008

به جای این همه خرج و جدا سازی های بیمورد که اثار سویی به لحاظ روانی در اینده به زنان خواهد گذاشت همت کنید در پارک های عمومی از اندیشمندان و روانشناسان دعوت کنید در فضای باز گفت گوهایی ازاد با مردم و جوانان داشته باشند همراه با پذیرایی وجشن بدون حضور لباس شخصی های سرکوب گر

-- عارف ، Jun 20, 2008

این کار مثل این است که روی این زخم چرکین فرهنگی رو با یک کاغذ چرک بپوشانند.

-- rezar ، Jun 21, 2008

آقاي عارف فكر مي كنند دارند در آمريكا زندگي مي كنند كه اين پيشنهاد را مي دهند.
گفت و گوي آزاد!!!

-- بدون نام ، Jun 21, 2008

In Faghat tohine bishtar be zananhast va na chize dige va esteghbale zanhaye jameye ma ham,neshoon dahandeye bi kheradyie oonha va tan dadan be in zelate ke jaygahe oonha bayad poshte parde va dar haramsaraha bashe ....man haghighatan nemifahmam chera bayad be khodemoon doroogh begim va khial konim ba in karha fessad!!! ro mishe rishe kan kard Dar hali ke haghighat ine ke ma yek omre ke az bi farhangy va sonat geraie shadid darim ranj mibarim.....mardha dar iran be tarze gheyre ghabele bavary messle gorghaye gorossne mimoonan va bayad cheraye ino fahmid va dar peye esslahe in dardo maraze roohi ravani bood ke albate be hich onvan be masslahate nezam nisst va tanha masslahate nezam dar hefze hejab va jodaie zano mard az hamdigasst

-- setareh ، Jun 21, 2008

چند وقت دیگه، معلوم میشه که در بعضی از نقاط این پارک امن توسط اشخاص بخصوصی دوربینهایی کار گذاشت شده و از بانوان محترم فیلمبرداری شده و در سطح شهر پخش شده است

-- سیاوش ، Jun 21, 2008

hatnam in park bozorgtarin clube lesbiane donya ham tallaghi mishavad!!!!!!

-- mahfooz ، Jun 22, 2008

چند وقت دیگه، معلوم میشه که در بعضی از نقاط این پارک امن توسط اشخاص بخصوصی دوربینهایی کار گذاشت شده و از بانوان محترم فیلمبرداری شده و در سطح شهر پخش شده است

-- سیاوش ، Jun 22, 2008

کار عالی است

-- بدون نام ، Jun 22, 2008

این کار در دراز مدت خیلی بد است. آغازی است برای جدا سازی بیمارستانها ، رستورانها، تاکسی ها، هتل ها و ... مثل عربستان.

-- r-b ، Jun 22, 2008

نمی دونم.حس خوبی ندارم در مورد این اقدام.

-- مهدی ، Jun 22, 2008

با درود

من به شدت با این طرح مخالفم .

این طرح توهینی آشکار است به زنان و دختران کشور.

ابتدا آمدند اتوبوسها را جدا کردند و در همان اتوبوسها صندلی های عقب را برای زنان برگزیدند .

مرحله بعدی جدا سازی مدارس ( حتی مقطع دبستان)
و حالا هم پارک مخصوص بانوان!! در ایتدا این طرح از دید بسیاری زیبا و موثر بود ولی بیشتر افرادی که چند باری وارد این پارک شدن ، نوعی حس سرخوردگی پیدا کردند.

آقایان جمهوری اسلامی بدانید که دهه 60 خیلی وقت است که پایان یافته و شیرزنان ایران هرگز زیر بار توهین و تحقیر نخواهند رفت.

پاینده ایران
زنده باد آزادی ، آگاهی و برابری

-- پلاک فروهر ، Jun 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)