تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

از آنجلینا جولی تا سعید مرتضوی

فرهاد سامانی

احمدشاملو شاعر نامدار ایرانی، جان بولتون نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد، سعیدمرتضوی دادستان تهران، علیرضا زاکانی عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس هفتم، ابولفضل ظهره وند سفیرسابق ایران در رم، مسعودشجاعی بازیکن تیم اوساسونا اسپانیا و آنجلیناجولی بازیگر و چهره سرشناس هالیوود، از جمله چهره‌های منتخب این هفته رادیو زمانه هستند.

دعوا بر سر وسایل شخصی احمد شاملو

دعوا بر سر وسایل شخصی احمد شاملو، نام شاعرمعاصر ایران را این هفته بر سرزبان‌ها انداخت و بار دیگر اسم او در روزنامه‌ها و رسانه‌های اینترنتی دیده شد.

یکشنبه هفته‌ای که گذشت، بخشی از وسایل شخصی وی در یک حراج به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان فروخته شد. خریدار این وسایل، سیاوش شاملو پسر ارشد او بود.

پیش از این اعلام شده بود، وسایل به موزه‌ای منتقل خواهد شد که قرار است به نام این شاعر راه‌اندازی شود.

سال گذشته احمد وثوق احمدی، وکیل آیدا شاملو و تعدادی دیگر از شاکیان این پرونده در این‌باره به روزنامه اعتماد گفته بودند که بسیاری از این آثار متعلق به آیدا شاملو است.

آیدا سرکسیان، همسر احمد شاملو در این باره به خبرگزاری فارس گفته است: «‌در این خانه وسایل شاملو را طوری که هم بتوانم زندگی کنم و هم برای مردم یادگاری بماند، حفظ کردم. مدت‌هاست که مردم می‌آیند و با عشق و علاقه وسایل او را می‌بینند، عکس و فیلم می‌گیرند، تا آن‌جا که از دستم برآمده این کار را انجام داده‌ام. اما راستش را بخواهید دستم هم خالی است و هرچه پول داشتم به آن‌ها دادم.»

در همین حال سیاوش شاملو گفته است: «ایشان هیچ پولی به ما ندادند. اگر چیزی برداشت کردیم، از حساب پدرمان بوده است! هنوز حساب‌هایی بین ما هست که بسته نشده، اما به زودی با آیدا تسویه حساب مالی خواهم کرد.»


آیدا سرکیسیان و سیاوش شاملو

این حراج در شرایطی صورت گرفت که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی و سایر هنرمندان آثار به جا مانده از شاملو از جمله لوازم شخصی متعلق به یک خانواده یا یک شهر نیست و جنبه ملی دارد.

فرزندان احمد شاملو (سیاووش، سیروس، ساقی و سامان) بر سر اداره اموال و آثار پدر خود با ع.پاشایی و آیدا سرکیسیان اختلاف حقوقی دارند.

احمد شاملو در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی به دنیا آمد و در تاریخ اول مرداد سال ۱۳۷۹از دنیا رفت.

احمدشاملو در ویکی‌پدیا
وب‌سایت شخصی احمد شاملو

موضوع حراج وسایل شخصی شاملو در بالاترین

جان بولتون بر طبل جنگ می‌کوبد

گفته‌های جان بولتون برای ایرانیان، همواره یادآور جنگ برعلیه ایران است. نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در تازه‌ترین اظهار نظر خود پیش‌بینی کرده که اسرائیل، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیش از مراسم سوگند جانشین جورج بوش به ایران حمله خواهد کرد. وی واکنش جهان عرب به حمله احتمالی اسرائیل به ایران را در خفا «مثبت» و در ظاهر «منفی» اعلام کرد.


جان بولتون از جنگ حرف می‌زند

وی که از حامیان حمله نظامی به ایران است، هیچ‌گاه از موضع افراطی خویش عقب‌نشینی نکرده است. جان رابرت بولتون در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۸در بالتیمور به دنیا آمد. لیسانس خود را از دانشگاه ییل گرفت و از همان دانشکده مدرک دکترای حقوقش را دریافت کرد. وی با گریتچن اسمیت بولتون ازدواج کرد و از او یک دختر به نام سارا دارد. وی فردی مذهبی است که هر هفته به کلیسا می‌رود.

بولتون در دولت‌های رونالد ریگان و جورج بوش پدر به عنوان معاون امور سازمان‌های بین‌المللی در وزارت خارجه (۱۹۹۳‌- ۱۹۸۹)، معاون دادستان کل در وزارت دادگستری (۱۹۸۹- ۱۹۸۵)، معاون اداره توسعه بین المللی (۱۹۸۳- ۱۹۸۱) کار کرد و چهار سال معاون وزیر خارجه‌ آمریکا بود تا آنکه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد شد. وی در حال حاضر در موسسه‌ تحقیقاتی آمریکن انترپرایز مشغول به فعالیت است.


جان بولتون در ویکی‌پدیا

اختلاف سعید مرتضوی با نمایندگان مجلس

پرونده‌‌ای که عباس پالیزدار در جمع دانشجویان همدانی گشود، اکنون ابعاد گسترده‌تری یافته و چهره‌های تازه‌ای نیز در کنار این پرونده مطرح شده‌اند. پس از آن که سعید مرتضوی به عنوان قاضی رسیدگی به پرونده افشاگری‌های عباس پالیزدار انتخاب شد، چند تن نمایندگان مجلس از جمله فاطمه آجرلو حسن کامران و محمد دهقان را برای بازجویی بازداشت کرد. این مساله باعث رودررویی اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس هفتم با سعید مرتضوی شد.

وی توسط نمایندگان مجلس به دست داشتن در پرونده «فروش سوالات کنکوردانشگاه آزاد در سال۸۲‌» متهم شده است. سعید مرتضوی در پاسخ به انتقاد علیرضا زاکانی، عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس هفتم بیانیه‌ای از طرف دادستان عمومی و انقلاب تهران صادر کرد و با به کار بردن عباراتی همچون «حالت اعتدال روانی خود را از دست داده»، «مطالب موهن و بخشنامه‌نویسی» و «عمق نارسایی روحی و روانی و شخصیت نویسنده» به انتقادات علیه خود پاسخ داد.

لحن سعیدمترضوی آن چنان تند بود که سایت الف(منتسب به احمدتوکلی) را به انتقاد وادشت و نوشت: «‌حتی اگر تمامی ادعاهای دادستان تهران صحیح باشد، شأن دادستان در مقام مراقبت حقوق عمومی و حدود اسلامی، حقی برای توهین و انتساب عدم تعادل روانی به دیگران، برایش ایجاد نمی‌کند.»


سعید مرتضوی به دست داشتن در پرونده فروش سوالات کنکور متهم است

سعید مرتضوی، از بسیجیان فعال استان یزد بود که در سال ۱۳۶۵ به عنوان ضابط قضایی طرح کوثر به دادگستری استان یزد معرفی شد. وی پس از آن‌که به تهران آمد، در دستگاه قضایی به عنوان قاضی شعبه ۳۴ یا ۱۴۱۰ مشغول به کار شد.

وی که به «جلاد مطبوعات‌» شهرت دارد، امتیاز ده‌ها روزنامه که عمدتاً منتسب به اصلاح‌طلبان بوده ‌را لغو، و ده‌ها نشریه را توقیف کرد. وی در سال ۱۳۸۱ به عنوان رییس دادستان عمومی تهران برگزیده شد و همان ایام، ماجرای پرونده قتل زهرا کاظمی عکاس ایرانی کانادایی پیش آمد. سعید مرتضوی که اکنون ریاست دادستانی تهران را بر عهده دارد، به عنوان استاد دانشگاه در دانشکده علوم تحقیقات پونک «حقوق» تدریس می‌کند.

سعید مرتضوی در ویکی‌پدیا
اختلاف میان سعیدمرتضوی و نمایندگان مجلس در بالاترین

علیرضا زاکانی هم افشاگر شد

علیرضا زاکانی عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس هفتم در پاسخ به اظهارات عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد رسانه نوشتاری و دیداری نامه‌ای به مدیرمسئول روزنامه ایران نوشت و انگشت اتهام را به طرف سعید مرتضوی رئیس دادستان تهران نشانه رفت.

وی در بخشی از نامه خود که در روزنامه ایران به چاپ رسید نوشته است: «‌قاضى مرتضوى، دادستان محترم تهران اعلام مى‌دارد که براى متهمان پرونده فروش سؤالات کنکور کیفرخواست صادر شده و محاکمه آن‌ها در شعبه‌اى ویژه در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

اما جالب توجه است على رغم وعده دادستان تهران در محاکمه زود هنگام متهمان در شعبه‌اى ویژه، حکم اولیه و بدوى متهمان این پرونده در تاریخ ۸۶‎/۱۲‎/۶ یعنى بعد از گذشت بیش از سه سال از وعده دادستان محترم تهران و بیش از چهار سال از زمان تشکیل پرونده، از سوى شعبه ۱۰۵۱ دادگاه عمومى تهران صادر مى‌گردد!


علیرضا زاکانی از عملکرد مرتضوی انتقاد کرد

نکته قابل توجه در این است که از ۴۱ متهم این پرونده، متهمان ردیف اول تا سى و دوم به اتهام مشارکت در افشاى سوالات غیرواقعى آزمون کنکور سراسرى منتسب به دانشگاه آزاد اسلامى به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان و متهمان ردیف سى و سوم تا چهل و یکم به اتهام معاونت در افشاى سوالات غیرواقعى به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدى محکوم مى‌شوند!

بدین ترتیب با اطاله چندین ساله دادرسى پرونده فوق الذکر، پیگیرى و سرنوشت موضوعات بسیار مهم مطرح در خصوص افراد این پرونده به بایگانى تاریخ سپرده مى‌شود»

علیرضا زاکانی، پیش از این رییس سازمان بسیج دانشجویی کشور بوده است. وی هم اکنون نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضوجبهه متحد اصولگرایان است.

متن کامل نامه علیرضا زاکانی به روزنامه ایران

برکناری ابوالفضل ظهره‌وند سرانجام تایید شد

طی ماه های اخیر شایعاتی بسیاری در مورد برکناری ابولفضل ظهره وند سفیر ایران در ایتالیا به گوش می‌رسید تا آن که این شایعات توسط محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تأیید شد. وی گفت: «آقای ظهره‌وند که سفیر ایران در ایتالیا بودند به ایران بازگشتند.»

پیشتر برخی از خبرگزاری‌های ایتالیایی اعلام خبر داده بودند که رئیس‌جمهور ایران، ظهره‌وند را به علت ناموفق بودن وی در ترتیب دادن دیدارهای دو جانبه احمدی‌نژاد با مقامات ایتالیایی در حاشیه اجلاس اخیر فائو در رم از مقام خود عزل کرده است.

سایت تابناک درباره برکناری وی نوشته است: «‌ظهره‌وند که از همکاران سابق ثمره هاشمی در بازرسی و ارزشیابی وزارت خارجه و مورد حمایت او بوده، تابستان ۸۵ به عنوان سفیر ایران در ایتالیا منصوب شده بود، به‌گونه‌ای که سایت نزدیک به دولت، انتصاب او را با نظر شخص رئیس‌جمهور عنوان کرد.»

سفیر سابق ایران در رم‌ در گفت و گو با سایت تابناک، علت برکناری خود را «درخواست خود‌ از رئیس‌جمهور عنوان کرد و در عین حال، از برخی انتقادات به وی در وزارت خارجه خبر داد.»


ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر سابق ایران در رم

تحلیل‌گران سفارت رم را یکی از حساس‌ترین سفارت‌ خانه‌های ایران در اروپا می‌دانند که به حیاط خلوت معاملات کلان نفتی و اقتصادی مشهور است.

ابولفضل ظهره‌وند، سوابقی چون اولین سرکنسول ایران در مزار شریف طی سال‌های ۷۲ تا ۷۶ و همچنین کاردار ایران در نیجر را در کارنامه ۲۳ ساله فعالیت خود در وزارت خارجه ایران دارد.

مسعود شجاعی، گران‌قیمت‌ترین بازیکن ایرانی

انتقال مسعود شجاعی از باشگاه الشارجه امارات به باشگاه اوساسونا اسپانیای با مبلغ ۹ میلیون یورو باعث شد تا وی به عنوان گران‌قیمت‌ترین بازیکن ایران معرفی شود.

پایگاه رسمی باشگاه اوساسونا اعلام کرد شجاعی قراردادی سه ساله با مبلغ ۹ میلیون یورو به امضا رساند که ۶ میلیون یورو از این مبلغ طی ۱۸ ماه ابتدایی به وی تعلق گرفته است و باقی آن پس از این مدت به وی پرداخت می‌شود.

‌وی که دربازی‌های اخیر تیم ملی ایران در ترکیب ثابت حضور داشته، پیوستنش به تیم اوساسونا را مدیون علی دایی می‌داند. «‌نمی خواهم حالا که بازیکن ثابت تیم ملی هستم درباره‌ی دایی با اغراق صحبت کنم. اما تاثیر زیادی در بازی‌های اخیرم در تیم ملی داشت و باید از او تشکر کنم. به نظر من اسپانیا، یکی از بهترین لیگ‌های اروپاست، اما بازی در این لیگ، بسیار سخت است، خودم دوست داشتم روزی در اسپانیا بازی کنم و هم اکنون که به این آرزو رسیدم، دوست دارم نماینده شایسته‌ای برای فوتبال ایران باشم.»


مسعود شجاعی به تیم اوساسونای اسپانیا پیوست

مسعود شجاعی، یکی از تکنیکی‌ترین بازیکنان ایران است که در خط هافبک بازی می‌کند. مسعود شجایی ۹ ژانویه ۱۹۸۴ در شیراز متولد شد. وی در فوتبال ایران با تیم سایپا چهره شد و از سال ۲۰۰۶به تیم الشارجه ملحق شد.

مسعود شجاعی در ویکی‌پدیا

کمک یک میلیون دلاری آنجلینا جولی به کودکان عراقی

آنجلینا جولی ۳۳‌ ساله و برادپیت ۴۴ ساله، یک میلیون دلار به کودکان عراقی جنگ‌زده کمک کردند تا در سایت‌های آنلاین خبری این هفته، خبرساز شوند. این مبلغ، یک چهارم پولی است که این دو بابت چاپ عکس خود و فرزندشان از مجله people)) دریافت کرده بودند.


تصویر جنجالی آنجلینا جولی و براد پیت در مجله people))

این مجله مشهوترین و پرتیراژترین مجله عامه‌پسند جهان است که‌ عمدتاً به ستارگان هنر و ورزش می‌پردازد. این زوج هالیوودی گفته‌اند که این مبلغ را برای پنج هزار و هفتصد کودک عراقی جمع‌آوری کرده‌اند.

‌آنجلینا جولی که از سال ۲۰۰۱ سفیر حسن نیت سازمان ملل است، تاکنون چندین بار به عراق و افغانستان سفر کرده است.

وی در گزارشی که چندی پیش برای روزنامه واشنگتن پست درباره وضعیت عراق نوشته بود، از وضعیت ناراحت کننده مردم عراق اظهار نگرانی کرد: «‌آیا آمریکا می‌تواند در این مورد که چهار میلیون و شاید هم بیشتر انسان فقیر و بی‌پناه در قلب خاورمیانه به بیماری روحی خشونت‌طلبی دچار نشده و تمام منطقه را به بی‌سامانی بکشاندند، ریسک کند؟»


آنجلینا جولی و براد پیت

آنجلینا جولی در ۴ جون ۱۹۷۵ در لس‌آنجلس متولد شده و به واسطه بازی در فیلم Gia و «مهاجم مقبره» به شهرت رسید. آنجلینا جولی تاکنون سه بار ازدواج کرده و در ماه‌های اخیر شایعاتی مبنی از جدایی وی از براد پیت به گوش می‌رسد، اما برخی نیز معتقدند که زندگی این دو پس به دنیا آمدن فرزندشان در سال گذشته، ثبات پیدا کرده است. ‌این زوج هالییودی دارای دو فرزند خوانده هستند. از جمله زهرا، اهل اتیوپی که والدینش بر اثر ایدز مردند و آنجلینا جولی سرپرستی وی را از سال ۲۰۰۵ بر عهده دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)