تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

از دل‌زدگی قالیباف تا قهرمانی اسپانیا در تنیس

فرهاد سامانی

چهره این هفته رادیو زمانه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران است که در زمره شهردارهای برتر جهان قرار گرفت. اما فروریختن یک ساختمان در ساختمان در سعادت‌آباد، وی را در معرض انتقادات بسیاری قرار داد.

حجت‌الله غنیمی‌فرد، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت؛ نیکول کیدمن، بازیگر استرالیایی هالیوود؛ سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح؛ محسن دعاگو، امام جمعه شمیرانات؛ رافائل نادال، تنسیور اسپانیایی و مرحوم زهرا بنی‌یعقوب از دیگر چهره‌های این هفته زمانه هستند.


محمدباقر قالیباف، شهردار تهران

محمدباقر قالیباف دل‌زده از سیاست و تلویزیون ایران

شهردار تهران می‌توانست در یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران شادترین نامزد این انتخابات باشد. چرا که او براساس اعلام سایت شهرداران جهان در میان ۱۱ شهردار برتر چهان قرار دارد که ۲۳ مهر ماه سال جاری از میان آنها یک شهردار برگزیده می‌شود. اما فروریختن یک خانه در سعادت‌آباد و انتقادات فراوانی که در تلویزیون ایران علیه او شکل گرفت، این موفقیت را زهر کرد.

قالیباف در جلسه شورای شهر گفت: «تنها چیزی که از زمان ورودم به شهرداری تهران به شکلی محکم بر آن ایستاده‌ام، حذف تراکم‌فروشی بوده و قطعا هیچ رابطه‌ای بین تراکم‌فروشی و ریزش ساختمان سعادت‌آباد وجود نداشته و اگر برخی این تصور را دارند، باید خودشان توضیح بدهند.

از اقدام رسانه ملی بسیار متاسف‌ام که این ظلم را در حق شهرداری تهران کرده و به افرادی که خودشان مقصر بوده‌اند، اجازه داده است که چنین تهمت‌هایی را به شهرداری تهران وارد کنند.»

قالیباف که این روزها حجم فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر تهران را افزایش داده، امیدوار است که بتواند نظر مردم تهران را جلب کند و همانند احمدی‌نژاد از صندلی شهرداری به ریاست جمهوری برسد. اما وی این روزها از سیاست دل‌زده است.

قالیباف در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: «از سیاست سؤال نکنید که تحمل شنیدن حرفی از آن را ندارم. حوزه سیاست حالم را بهم می‌زند.»

این روزها نام قالیباف را به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی جناح اصلاح‌طلب در صورت حضور نیافتن محمدخاتمی در انتخابات معرفی شده، اما برخی معتقدند که اصلاح‌طلبان در مورد وی به اجماع نخواهند رسید.

محمدباقر قالیباف در ویکی‌پدیا
سایت شخصی محمدباقر قالیباف

برکناری حجت‌الله غنیمی‌فرد، فروشنده‌ نفت ایران

حجت‌الله غنیمی‌فرد، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران پس از بیست سال از کار خود برکنار شد. آقای غنیمی فرد که مسؤولیت فروش نفت ایران را در بازارهای جهانی برعهده داشت، در شرایطی از سمت خود برکنار شد که قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود که درآمد نفتی ایران امسال به بیش از ۹۰ میلیارد دلار برسد.

روزنامه اعتماد در این باره نوشت: «حجت‌الله غنیمی‌فرد دارنده‌ دکترای اقتصاد از آمریکا در سال‌های ۶۴ تا ۶۶ ریاست دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی را بر عهده گرفت و در دوران غلامرضا آقازاده با معاونت امور بین‌الملل نفت آغاز شد.

پس از آن مدیریت امور بین‌الملل و عضویت در هیأت مدیره شرکت نیکو را به عهده گرفت. معاون مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران و قائم‌مقام معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران دیگر سمت‌هایی بود که وی در دوران کاری خود تجربه کرد.»

غنیمی‌فرد ۵۵ ساله همچنین ریاست هیأت مذاکره‌کننده خط لوله صلح را از سال ۱۳۸۵ برعهده داشت که یک سال بعد به دلیل انتقادات فراوان از سمت خود به‌طور غیرمستقیم برکنار شد.

وی در این سمت متهم شد که فرمول فروش گاز ایران به پاکستان و هند را با ۳۳ درصد ارزان فروشی طراحی کرده است. وی هم اکنون به سمت معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امور سرمایه‌گذاری منصوب شده است. سمتی که به نظر می‌رسد فاصله بعیدی با سمت قبلی دارد.



نیکول کیدمن دخترش را به دنیا آورد و نام او را رز گذاشت.

نیکول کیدمن و دخترش، رز

نیکول کیدمن بازیگر استرالیایی هالیوود و کیت اوربن برای کودکی که از راه ‌رسیده، اسم تعیین کرده‌اند. نام این دختر ۲.۹ کیلیویی رز است.

خانم کیدمن و آقای اوربن سال ۲۰۰۶ ازدواج کردند و این اولین فرزند آنها محسوب می‌شود. نیکول کیدمن 41 ساله پیش از این همسر تام کروز بازیگر استرالیایی بود، اما اکنون وی با خواننده موسیقی راک ازدواج کرده و در زمره زوج‌های مشهور هالیوود به شمار می‌آید.

باردارشدن این روزها بین زوج‌های هالیوودی بسیار رواج پیدا کرده است. در گذشته خانم‌ها و حتی ستاره‌های معروف باردارشدن خودشان را پنهان می‌کردند و حتی دوست نداشتند بچه‌دار شوند، اما اکنون بسیاری از آنها هنگام باردارشدن با لباس‌های مختلف عکس می‌اندازند و در محافل عمومی ظاهر می‌شوند.

آنجلینا جولی و بریتنی اسپیرز از جمله زنانی هستند که طی یک‌ساله اخیر باردار شدن‌شان یکی از سوژه‌‌های رسانه‌های زرد و رسمی بود. این مسئله حتی باعث تحول در صنعت مد لباس خصوصا برای خانم‌های بادار شده است و لباس‌های شب یا به اصلاح لباس‌های مهمانی شبانه‌ای برای خانم‌های باردار طراحی شده که هم برای نوزاد خطری نداشته باشد و هم زیبا باشد.


سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی

سرلشکر فیروزآبادی و بستن تنگه هرمز

اظهارات سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایرانی موجی از بازتاب‌های مختلف را در محافل بین‌المللی پدید آورد.

آقای فیروزآبادی گفته بود: «برای بازبودن تنگه هرمز اهمیت زیادی قایل هستیم، اما همه کشورهای دیگر باید توجه داشته باشند که چنان‌چه منافع ایران در این منطقه نادیده گرفته شود، بدیهی است ما نیز اجازه استفاده به دیگران را نخواهیم داد.»

وی در شرایطی این سخنان را بیان کرد که مانور نظامی اسراییل در دریای مدیترانه به منزله آمادگی این کشور برای حمله به ایران عنوان شد و فضای تهدید به جنگ بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسید.

وی خطاب به نظامیان و سربازان آمریکایی مستقر در منطقه خلیج فارس گفت: «مبادا با طناب پوسیده جرج بوش چند ماهه مثل فرمانده ناو وینسنس به چاه بیفتند و نام خود را در زمره جنایتکاران تاریخ قرار دهند.»

سیدحسن فیروزآبادی، عضور مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای امنیت ملی است که پیش از این مسؤول کمیته تحقیقات مهندسی صنعتی جنگ و طرح موشکی بوده است.

در واکنش به سخنان آقای فیروزآبادی مطبوعات جهان به تشریح موقعیت اسراتژیک تنگه هرمز پرداختند و مقامات آمریکایی نیز نسبت به این سخنان اظهار نگرانی کردند.

از تنگه هرمز که آب‌های خلیج فارس را به دریای عمان پیوند می‌دهد، ۴۰ درصد نفت جهان جابه‌جا می‌شود. در صورت بسته شدن این تنگه قیمت نفت به سرعت به بالای بیش از ۲۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

مقامات ایرانی از بستن تنگه هرمز را به عنوان ابزاری واکنشی در مقابله با تهدید تهاجم به ایران استفاده می‌کنند.

سیدحسن فیروزآبادی در ویکی‌پدیا


رافائل نادال اسپانیا را قهرمان تنیس جهان کرد.

رافائل نادال بر بام تنیس جهان

رافائل نادال شادی ملت اسپانیا را با قهرمانی در مسابقات تنیس ویمبلدون کامل کرد.

یک هفته پس از قهرمانی تیم ملی فوتبال اسپانیا رافائل نادال در هوای بارانی لندن جام قهرمانی معتبرترین رویداد تنیس جهان را در دست گرفت.

او البته قبل از بازی فینال میان تیم‌های آلمان و اسپانیا پیش‌بینی کرده بود که اسپانیا قهرمان جام ملت‌های اروپا می‌شود، اما کارشناسان تنیس شانس کمی را برای کسب قهرمانی ویمبلدون توسط نادال قائل بودند.

اما وی راجرفدرر مرد شماره یک تنیس جهان را در کسب ششمین عنوان قهرمانی پیاپی ناکام کرد تا کیکر این‌گونه تیتر بزند «پادشاه سقوط کرد». این مهم پس از چهار ساعت و ۴۸ دقیقه به‌دست آمد که طولانی‌ترین فینال تاریخ رقابت‌های ویمبلدون به شمار می‌رفت.

رافائل نادال پاریرا ملقب به رافا نادال در روز سوم ماه جون سال ۱۹۸۶ در شهر مایورکای اسپانیا به دنیا آمد. یکی از نکات جالب رافائل نادال راست دستی اوست. آقای نادال با دست راست می‌نویسد، اما همیشه با دست چپ راکت تنیس را می‌گیرد.

رابطه آقای نادال با فوتبال نیز از این جهت جالب است که عموی وی میگل آنخل نادال یکی از بازیکنان سابق تیم ملی اسپانیا و باشگاه بارسلون بوده و اگر رافا راکت به دست نمی‌گرفت، به احتمال فراوان فوتبالیست می‌شد.

او البته یکی از طرفداران فوتبال است، اما بر خلاف عمویش از تیم رئال مادرید و البته تیم شهرش مایورکا حمایت می‌کند.

رافائل نادال در ویکی‌پدیا


محسن دعاگو، منتقد دولت خاتمی و احمدی‌نژاد

انتقادات محسن دعاگو از مدعیان ارتباط با امام زمان

محسن دعاگو که به انتقادات صریحش از دولت خاتمی مشهور است، دولت احمدی‌نژاد را از انتقاداتش بی‌نصیب نگذاشته است. وی در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با یکی از روزنامه‌های سراسری گفت: «هرکس ادعای ارتباط با امام زمان دارد، قطعا دروغ می‌گوید. این‌که جریانی با امام زمان احساس نزدیکی می‌کند یا فرد و افرادی وجود دارند که حضرت صاحب‌الزمان به آنها پیغام می‌دهد و اینها از حضرت پیام می‌گیرند، دروغ محض است.

رکن ساختاری سوم جریان پالیزدار هم فریب دادن افکار عمومی با پنهان شدن پشت نام امام زمان است. این جریان ادعا دارد که ما باب ورود به ساحت مقدس امام زمان هستیم. اینها دنبال آن هستند که برای کارها، ایده‌ها و نوشته‌های خودشان یک تقدس ایجاد کنند تا کسی جرأت نکند کوچک‌ترین انتقادی به آنها وارد کند.»

شیخ محسن دعاگو در سال ۱۳۳۱ در بخش فیض‌آباد از توابع تربت حیدریه به دنیا آمد و هم اکنون عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و امام جمعه شهرستان شمیرانات است.

وی در مقایسه دولت احمدی‌نژاد و خاتمی گفته است: «سعه صدر دولت آقای خاتمی بیشتر بود. این مسئله تا جایی بود که حتی سخنان و انتقادات من به اصلاحات و دولت آقای خاتمی تا مدت‌ها در رسانه‌های این طیف نفوذ و حضور داشت، اما این مسئله در این طرف کم‌تر ملاحظه می‌شود.»

پرونده‌ قتل زهرا بنی‌یعقوب برای همیشه بسته شد

سرانجام تلاش خانواده دکتر زهرا بنی‌یعقوب برای مجازات مسؤول مرگ فرزندشان به جایی نرسید و این پرونده به بایگانی سپرده شد.

بازپرس شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب همدان با مختومه اعلام کردن پرونده‌ مرگ زهرا بنی‌یعقوب، برای متهمان این پرونده قرار منع تعقیب صادر کرد.

زهرا بنی‌یعقوب، پزشک ۲۷ ساله متولد بیست و پنجم مهرماه ۱۳۵۹ بود و سال ۷۷ به دانشگاه تهران راه یافت.

وی که در حال انجام داوطلبانه طرح خدمات پزشکی در یکی از روستاهای روستای «سیس» از توابع قروه سنندج بود، روز جمعه بیستم مهرماه سال گذشته، ساعت ۱۰ صبح در محوطه پارک همدان به همراه نامزد خود توسط ماموران ستاد امر به معروف به دلیل نامشخص بودن وضعیت تأهل، بازداشت و به ستاد منکرات منتقل شد.

دو روز بعد مأموران بازداشتگاه اعلام کردند که زهرا خود را در راهروی ‌طبقه دوم بازداشتگاه با استفاده از پارچه پلاکارد تبلیغاتی حلق‌آویز کرده و جان باخته است، ‌اما خانواده زهرا با اعتقاد به این‌که فرزندشان کشته شده است از مسئولان ستاد امر به معروف همدان شکایت کردند و خواستار نقش قبر شدند. اما اعتراض آنها به جایی نرسید و راز چگونگی کشته شدن وی برای همیشه به بایگانی سپرده شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)