تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

باطبی بازهم در تیرماه خبرساز شد

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه، احمدباطبی است که در سالگرد ۱۸ تیر بار دیگر خبرساز شد و نامش بارها در رسانه‌های داخل و خارج ایران تکرار شد. دیگر چهره‌های این هفته رادیو زمانه، عمرالبشیر رییس جمهور سودان، کارلابرونی همسر رییس جمهور فرانسه، محمدرحمتی وزیر برکنار شده دولت احمدی‌نژاد، رونالدینهو ستاره برزیلی فوتبال،‌ سمیر قنطار لبنانی و بشاراسد رییس جمهور سوریه هستند.

بازهم احمدباطبی باز هم تیرماه

احمد باطبی، دانشجویی که به‌خاطر در دست گرفتن پیراهن خون‌‌آلود یکی از دانشجویان مجروح شده در تظاهرات روز ۱۸ تیرماه، ۹ سال زندان را تحمل کرد، بار دیگر در تیرماه خبرساز شده است.

ماجرا از آن جا آغاز شد که یکی از وبلاگ‌نویسان در مطلبی با عنوان «احمد باطبی عزیز‌! این رسم مردانگی نیست»به عملکرد وی در قبال لطف‌الله میثمی، از فعالان ملی مذهبی اعتراض کرد.

آقای باطبی در زمانی که در زندان بود، با وثیقه آقای میثمی آزاد شد، اما پس از فرار او به آمریکا، اکنون این وثیقه در خطر قرارگرفته است. این مساله در خبرهای ویژه روزنامه کیهان مطرح شد و روزنامه نیویورک تایمز نیز ویدیویی از خروج وی از ایران بر روی سایت خود قرار داد.

این مساله با به روی صحنه آمدن احمدباطبی در تلویزیون صدای آمریکا به عنوان «سخنگوی فعالان حقوق بشر خارج از ایران» همراه شد. برخی از تحلیلگران سیاسی معترض شدند که چگونه وی خود را یک‌شبه، سخنگوی عده‌ای زیادی از ایرانیان خارج از کشور خوانده است‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به نامه ابراهیم نبوی، طنزنویس اشاره کرد.


احمد باطبی

در همین حال تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به این مساله واکنش نشان داد و به قسمتی از نامه ابراهیم نبوی اشاره کرد و حضور احمدباطبی در تلویزیون صدای آمریکا را یک مدرک مستدل برای واقعه ۱۸ تیر کوی دانشگاه و دخالت داشتن آمریکا در آن زمان دانست.

اگرچه نحوه خروج آقای باطبی از ایران مساله اصلی این ماجرا نیست، اما میان تحلیل‌گران این سوال مطرح شده که چرا فعالین سیاسی پس از مهاجرت از ایران، تبدیل به یک مهره سوخته می‌شوند و کارایی سابق خود را از دست می‌دهند.

حکم جلب دادگاه لاهه برای عمر البشیر

او را دیکتاتور می‌نامند و هرساله در بین پنج دیکتاتور اول جهان قرار می‌گیرد. عمر البشیر که سال گذشته در میان صد چهره هفته نامه تایمز حضور داشت، این روزها به نسل‌کشی در دارفور از سوی دادگاه بین‌المللی لاهه متهم شده است.

ایران نسبت به حکم دادگاه لاهه واکنش نشان داده و منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد «عملکرد گزینشی دادگاه بین‌المللی لاهه، موجب خرسندی نیست.» هم‌چنین رییس پارلمان عرب، درخواست دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را «لکه ننگی» برای لاهه دانست.

آقای البشیر نیز این اتهامات را رده کرده و به رویترز می‌گوید: «‌هر کس دارفور را دیده باشد و درباره مسایل نژادی و قومیتی مقامات سودان هم اطلاعاتی داشته باشد، متوجه می‌شود که همه این اتهامات، دروغ است.»


عمر البشیر

وی متهم است باعث مرگ ۲.۵ میلیون تن در جنوب سودان و منطقه دارفور شده که بیشتر آن‌ها بی‌خانمان بوده‌اند.

در سال ۱۹۸۹ عمر البشیر به کمک گروهی از افسران ارتش‌، صادق‌المهدی را حکومت ساقط و حکومت جدید را با شعار اجرای شریعت اسلامی در سودان پایه‌گذاری کرد.

در جنوب سودان که منطقه‌ای مسیحی‌نشین است، جدایی‌طلبان مسیحی به رهبری جان کارانگ و با حمایت کشورهای غربی، همواره در ستیز با حکومت مرکزی هستند.

سایت عمر البشیر
عمر البشیر در ویکی‌پدیا

انتشار آلبوم کارلا برونی، بانوی اول فرانسه

بانوی اول فرانسه، اولین آلبوم خودش پس از ازدواج را در بازار موسیقی منتشر کرد. این سومین آلبوم خانم برونی محسوب می‌شود.

در این هفته، نیکلا سارکوزی ریاست جمهوری فرانسه به همراه همسرش، کارلابرونی به‌طور رسمی فستیوال سالانه موسیقی فرانسه را افتتاح کردند. و خانم برونی با آلبومی به‌نام «مانند ملکه‌ای که وجود ندارد» در این جشن شرکت کرد.

آلبوم خانم برونی از دو جنبه مورد توجه قرار است، یکی بازخوانی یکی از ترانه‌های باب دیلن (به اهرام کناره نیل نگاه کن...، و تنها به یاد داشته باش عزیزم که در تمام آن مدت تو به من تعلق داشتی) که اشاره به سفر آقای سارکوزی به مصر دارد که در آن سفر، هنوز با هم ازدواج نکرده بودند و مساله دوم خشم دولت کلمبیا از آلبوم جدید کارلا برونی است.


کارلا برونی

به نوشته روزنامه فیگارو در این آلبوم موسیقی، ترانه‌ای وجود دارد که کلمبیا آن را توهین به ملت خود دانسته‌است. در یکی از ترانه‌های این آلبوم گفته شده: «تو مخدر منی؛ کشنده‌تر از هرویین افغانستان و خطرناک‌تر از کوکایین کلمبیا»
مقامات دولت کلمبیا این ترانه را «آزاردهنده» خوانده‌اند.

کارلابرونی در ویکی‌پدیا

برکناری محمد رحمتی، نهمین وزیر دولت معزول احمدی‌نژاد

کمتر از یک سال مانده به پایان دولت محمود احمدی‌نژاد، نهمین وزیر نیز از سمت خود برکنار شد. محمد رحمتی که یکی از بازماندگان دولت اصلاحات در کابینه دولت فعلی بود، به کنار رفت تا حمید بهبهانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه جایگزین رییس شود.

شایعه برکناری محمدرحمتی از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسید اما هر بار از طرف سخنگوی دولت تکذیب می‌شد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسید که دولت نمی‌خواهد هزینه‌ای برای برکناری وزیر راه متحمل شود و ترجیح می‌دهد که وزیر راه، خود استعفایش را تقدیم کند. اما محمد رحمتی در گفت و گو با یکی از روزنامه‌ها گفت: «نه استعفا می‌کنم و نه بازنشسته می‌شوم»


محمد رحمتی

وی که از سال ۸۳ وزیر راه بود، سرانجام به بهانه بازنشستگی از کار خود برکنار شد. در همین حال مدیرکل روابط عمومی وزارت راه، به ایسنا گفت: «آقای رحمتی نه بازنشسته شدند نه استعفا داده‌اند و نه از سمت وزیری خسته شدند، بلکه ایشان تابع تصمیمات دولت بودند و طبق خواست رییس‌جمهوری عمل کرد.»

این درحالی است که گفته می‌شود وی از شایعه مطرح شدن گاه وبی‌گاه برکناری خود ناراحت بوده و آن را باعث بی‌ثباتی مدیریت خود می‌دانسته است. وی حتی در روز برکناری نیز، حرفی علیه دولت فعلی نزد و مشی سکوت را همچون همیشه در پیش گرفت.

آث میلان، رونالدینهو را روی هوا زد

انتقال رونالدینهو، ستارزه برزیلی باشگاه بارسلونا به آث میلان ایتالیا، بازار نقل و انتقالات را تحت تاثیر قرار داد. براساس این توافق، وی در ازای دریافت بیست ویک میلیون یورو، به مدت سه سال پیراهن میلان را بر تن می‌کند.

از مدت ها پیش بحث فروش این ستاره برزیلی مطرح بود و وی دیگر قصد نداشت در تیم بارسلونا بماند. باشگاه بارسلونا نیز بدش نمی آمد که فروش رونالدینهو، پول کلانی به جیب بزند، اما منچستر سیتی نیز با پیشنهاد بالای مالی خود، باشگاه بارسلونا را وسوسه کرد ولی سرانجام این گالیانی، مدیرعامل باشگاه آث میلان بود که توانست نظر مساعد مسوولان اسپانیایی را جلب کند.


رونالدینهو

رونالدینهو همچنین بر سر شرکت در بازیهای المپیک چین و بازی در تیم ملی برزیل با مسوولان این تیم اختلاف داشت و تهدید کرده بود که بر سر تمرینات حاضر نخواهد شد. اما مسوولان باشگاه آث میلان به «جادوگر فوتبال» اجازه داده‌اند تا تیم ملی برزیل را در المپیک چین همراهی کند. رونالدینیو که با یک رقاصه به نام خاناینا ناتیل ویانا مندس، ازدواج کرده یک فرزند سه ساله دارد.

رونالدینهو در ویکی‌پدیا

آزادی سمیر قنطار لبنانی

در جریان تبادل اسرا و کشته‌شدگان که با میانجی‌گری سازمان ملل متحد بین اسراییل و حزب‌الله به دست آمده است، یک چهره معروف لبنانی نیز از زندان آزاد شد.

سمیر قنطار در ۲۰ جولای ۱۹۶۲در روستای دروزی نشین «عیبه» از توابع استان «جبل» لبنان به دنیا آمد. وی در سال‌ ۱۹۷۸در شهر «نهاریا» به اسارت در‌آمد و در لبنان «سردار اسرا» لقب گرفت.


سمیر قنطار

وی برای اتهام کشتن یک مرد غیر نظامی اسراییلی و دختر چهار ساله‌اش به سه بار حبس ابد محکوم شد. ادعا می‌شود که وقتی او و گروهش (اعضای پی ال و، سازمان محمود عباس) با پلیس درگیر شدند، او از پشت به گروگان ۳۱ ساله شلیک کرد و جسدش را به دریا انداخت. سپس سر دختر چهار ساله را به صخره کوبید و او را کشت. وی قتل این کودک چهار ساله را انکار می‌کند.

اسراییل پیش از این با آزادی قنطار مخالفت کرده و آزادی وی را منوط به ارایه اطلاعاتی درباره خلبان مفقود شده‌اش، «ران آراد» کرده بود. «ران آراد‌» خلبان اسراییلی در سال ۱۹۸۶حین پرواز بر فراز لبنان مفقود شد.

آقای قنطار در سال‌های زندان، با یک زن عرب اسراییلی که در زمینه حمایت از زندانیان فلسطینی فعالیت سیاسی می‌کرد، ازدواج کرد و مدتی بعد او را طلاق داد (‌زن در این مدت به عنوان همسر یک زندانی از دولت اسراییل مقرری دریافت می‌کرد).

سمیر القنطار در مدت زندان، از دانشگاه آزاد اسراییل (Open University of Israel) لیسانس علوم سیاسی و اجتماعی گرفت.

زندگی‌نامه سمیرقنطار در خبرگزاری فارس
زندگی‌نامه سمیر قنطار در ویکی‌پدیا

بشاراسد درپاریس

بشار اسد، رییس جمهور سوریه پس از یک دوره انزوای سیاسی در کاخ الیزه مورد استقبال نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه قرار گرفت. بشار اسد که برای شرکت در اولین اجلاس مدیترانیه‌ای به فرانسه آمده، از این‌که ژاک شیراک، رییس جمهور سابق فرانسه را نمی‌بیند بسیار خوشحال است. چرا که روابط سوریه و فرانسه پس از ترور رفیق حریری، نخست وزیر لبنان، رو به تیرگی نهاده بود و حتی آقای شیراک اکنون اعلام کرده که به خاطر حضور بشار اسد حاضر نیست در اجلاس مدیترانه شرکت کند.

کشورهای غربی، سوریه و در راس آن بشار اسد را متهم می‌کنند که در قتل نخست وزیر لبنان دست داشته است. از آن زمان تاکنون سوریه دوره‌ای از یک انزوای سیاسی را طی می‌کند که کشورهای بزرگ غربی در آن نقش داشته‌اند.


بشاراسد

آقای اسد در یک ساله اخیر در دیدار با کارتر، رییس جمهور سابق آمریکا، نانسی پلوسی، رییس مجلس سنای آمریکا، شرکت در اجلاس مدیترانه و سر‌انجام دادن چراغ سبز به اسراییل برای حل مساله بلندی‌های جولان و در دخالت نکردن در مسایل داخلی لبنان امیدوار است که بار دیگر بتواند در عرصه دیپلماسی بین‌الملل فعال ظاهر شود، هر چند نام سوریه هم‌چنان در لیست سیاه آمریکا به‌دلیل آن‌چه واشنگتن حمایت از تروریسم می‌خواند، قرار دارد.


بشاراسد در ویکی‌پدیا

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)