تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

از خداحافظی هرکول ایرانی تا مرگ حمید هامون

فرهاد سامانی

حسین رضازاده چهره اول این هفته رادیو زمانه است که خداحافظی‌اش، بازتاب وسیعی در رسانه‌های داخل و خارج ایران داشته است. مرحوم خسرو شکیبایی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، رادوان کارادزیچ، رهبر صرب‌های بوسنی، باراک اوباما، نامزد انتخاب ریاست جمهوری آمریکا، حسین صمصامی، سرپرست وزرات اقتصاد، رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینما و پرویز تناولی، مجسمه‌ساز، دیگر چهره‌های این هفته رادیو زمانه هستند.


رضازاده دیگر وزنه نمی‌زند

کناره‌گیری حسین رضازاده از دنیای قهرمانی در آستانه المپیک پکن

چند ماهی بود که از حسین رضازاده خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسید و شایعاتی در مورد ناآمادگی او وجود داشت؛ اما هیچ کدام حاکی از خداحافظی حسین رضازاده نبود. تا آن‌که اعلام می‌شود که پزشکان از وی خواسته‌اند قید المپیک را بزند و او نیز علی‌رغم میل باطنی همین کار را کرده است.

اما روزنامه همشهری عصر در این باره نوشت: «تحرکات مخفی سران ورزش کشور در دو روز اخیر، نشان می‌دهد یک اتفاق ناگوار در ورزش خواهد افتاد. رضازاده که در یک سال گذشته تمرینات مناسبی نداشته و بیشتر به آگهی‌های تجاری روی آورده، به شدت از درد کمر و اخیراً از قند بالای خون رنج می‌برد و همین موارد به او اجازه نمی‌دهد در المپیک شرکت کند.»

به نظر می‌رسد که رکوردهای رضازاده در تمرینات پایین‌تر از حد مدال بوده و شرایط روحی خوبی نیز برای رسیدن به مرز آمادگی نیز نداشه است. به همین دلیل مسئولان ورزشی از وی خواسته‌اند به طریقی آبرومندانه از دنیای وزنه‌برداری خداحافظی کند تا حرمت او در صورت ناکامی در المپیک پکن زیر سؤال نرود.

اما وی در ماه‌های اخیر از مسئولین و برخی از کسانی که از او به سبب شرکت در آگهی تبلیغاتی یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای انتقاد می‌کردند، گلایه‌مند بود. وی گفته بود: «اما توقع‌های زیاد مردم کمی اذیتم می‌کند. این هم موضوعی است که اهالی خانواده وزنه‌برداری با تبلیغات پیاپی به وجود می‌آورند.

این مسأله سخت است. از همه چیز گذشته‌ام. زن، بچه، زندگی و تفریح. شب‌ها از درد عضله خوابم نمی‌برد. برخی اوقات نیمه‌شب به خاطر درد کتف از خواب می‌پرم. همه‌این سختی‌ها را تحمل می‌کنم تا این‌که بتوانم پاسخگوی توقع به حق مردم در المپیک باشم.»

حسین رضازاده طی دو دوره المپیک و در شرایطی که کاروان ایران در حسرت مدال طلا می‌سوخت، با گرفتن طلا روحیه کاروان ورزشی ایران را بالا می‌برد. اما در المپیک پکن، هرکول ایران حضور ندارد تا دیگر خیال کاروان ایران از گرفتن حداقل یک مدال طلا آسوده نباشد.


با گذشت یک هفته از فوت خسرو شکیبایی، او هنوز سوژه داغی است

مرگ خسرو شکیبایی و واکنش‌های مردمی

مرگ «حمید هامون» مهرجویی یا بازیگر سریال‌های موفق تلویزیونی «روزی روزگاری» و «خانه سبز» آن قدر تکان‌دهنده بود که روز شنبه خیابان‌های منتهی به تالار وحدت را تحت تأثیر قرار داده بود.

بازیگر ۶۴ ساله سینمای ایران آن قدر محبوب بود که ترافیک مرکز شهر تهران را هم به او نسبت دهند. راننده تاکسی می‌گفت مگر نمی‌دانی امروز خسرو شکیبایی را تشییع می‌کنند.

روزنامه اعتماد هم درباره نحوه مدیریت این مراسم تشییع جنازه نوشت: «بسیاری از حاضران در مراسم بیش از آن‌که به جهت شرکت در مراسم تدفین حضور یافته باشند، به فکر امضا و عکس گرفتن از بازیگران و چهره‌های سینمایی بودند.»

تیتر روزنامه‌های شنبه ۲۹ تیر تهران، همه خسرو شکیبایی بود و هر روزنامه‌ای سعی داشت با نهایت خلاقیت خود از شکیبایی تیتر بزند. چند روزنامه‌ محافظه‌کار نیز سعی کردند با حذف نام هامون، این گونه تیتر بزنند: «خسرو برای زنده ماندن شکیبایی نکرد.»

حضور وزیر ارشاد و پیام تسلیت رییس صدا و سیما، از نکات قابل توجه در مورد این بازیگر سرشناس تئاتر، سینما و تلویزیون بود.

در کنار توصیفات و یادهایی که در چند روز اخیر از خسرو شکیبایی به عمل آمده، مطرح شدن موضوع اعتیاد هنرمندان توسط پرویز جاهد در رادیو زمانه، بار دیگر این پرسش را مطرح کرد که آیا رسانه‌ها باید ضعف هنرمندان را پنهان و لاپوشانی کنند.

خسرو شکیبایی - دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


رادوان کارادزیچ تا یک دهه پیش، کابوس مسلمانان بوسنی بود

دستگیری رادوان کارادزیج با چهره‌ای متفاوت

۱۳ سال از کشتار هشت هزار مسمان بوسنیایی گذشت تا بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، بازداشت رادوان کارادزیچ، سرکرده صرب‌های بوسنی را لحظه‌ای تاریخی عنوان کند و رسانه‌های جهان از دستگیری یک جنایتکار دیگر بنویسند. جنایتکاری که نه در یک سرداب، بلکه در حالی که سوار بر یک اتوبوس در مسیر شهرک باتانیتسا بود، دستگیر شد.

ریش پرپشت و بلند او، بسیاری را یاد دیگر جنایتکار بشریت، صدام حسین انداخت. اما او نه مانند صدام حسین پنهان شد و نه مانند بقیه جنایتکاران تن به خودکشی داد. بلکه با هویت و نامی متفاوت در در یک درمانگاه خصوصی کار می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر ووکسوویچ دادستان رسیدگی‌کننده به جنایات جنگی گفته است: «کارادزیچ اسناد جعلی در اختیار داشت و برای مخفی کردن هویت واقعی خود، بسیار خوب نقش بازی می‌کرد.»

این پیرمرد ۶۳ ساله به همراه رادکو ملادیچ فرمانده نظامی صرب‌ها در دوران جنگ‌های بالکان در دهه ۹۰ میلادی، دو متهم اصلی دادگاه لاهه محسوب می‌شوند. این دو از ۱۳ سال پیش یعنی پس از جنگ‌های بوسنی فراری بوده‌اند.

دستگیری کارادزیچ، بیش از آن‌که مجازات یک جنایتکار جنگی باشد، قربانی کردن یک مهره سوخته سیاسی است تا دولت صربستان بتواند به اتحادیه اروپا بپیوندد.

به گفته مایکل والدریج، خبرنگار امور بین‌الملل بی‌بی‌سی، نیروهای امنیتی دولت صربستان از محل اقامت وی با خبر بوده‌اند؛ اما آن‌ها باید رادکو میلادیچ را نیز تحویل دادگاه بین‌المللی دهند تا به دروازه اروپای متحد برسند.


باراک اوباما و نوری المالکی

تور خاورمیانه‌ای باراک اوباما

باراک اوباما برای رییس‌جمهور شدن از آمریکا بیرون آمده است. البته فقط خاک آمریکا؛ و گرنه کشورهایی که اوباما به آن‌ها سفر کرده، متحد یا اشغال‌شده محسوب می‌شوند.

سفر خاورمیانه‌ای او از افغانستان آغاز شد؛ در عراق ادامه یافت و سپس به کویت و اردن رسید و سر انجام با رفتن به اسراییل و سرآخر فلسطین ختم شد. البته سفر بین‌المللی اوباما تمام نشده و وی به فرانسه، آلمان و انگلیس خواهد رفت. اما دشوارترین قسمت سفر وی به انجام رسیده است.

اوباما با سفر خود به خاورمیانه، رسانه‌های آمریکا را تحت تأثیر قرار داد و جان مک‌کین را از صفحه اول روزنامه‌ها بیرون انداخت. اوباما وعده داد تا ۱۶ ماه پس از ریاست جمهوری‌اش از عراق عقب‌نشینی کند و این شاید برگ برنده او در مقابل رقیب جمهوری‌خواهش باشد.

اوباما در عراق گفت: «ما باید از عراق عقب‌نشینی کنیم، زیرا نمی‌توانیم بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار برای جنگ با شبکه القاعده در عراق پرداخت کنیم.»

دیوید گرگن تحلیلگر ارشد سیاسی سی‌ان‌ان وی را به بی‌تجربگی در سیاست خارجی متهم کرد و گفت: «باراک اوباما حرف‌هایی را که مالکی در گفت و گو با او زده بود، اعلام و فاش کرد.

تجربه نشان داده است رییس‌جمهور آمریکا، هم فرمانده کل قوا و هم مذاکره‌کننده ارشد است و تا کنون هیچ نامزد ریاست جمهوری نبوده است که در زمان جنگ، خود را در جایگاهی بداند که درباره جنگ با طرف دیگری در خارج از آمریکا مذاکره کند. او به کاری که به او مربوط نمی‌شود دخالت کرده است.»

آقای اوباما در سفر به اسراییل به دنبال جلب حمایت و کسب آرای یهودیان آمریکا و در سفر به فلسطین، با تأکید بر صلح خاورمیانه، به دنبال جلب نظر مردم آمریکاست. کاری که به نظر می‌رسد اوباما از پس آن بر آمده است.


سه ماه از جانشینی موقت صمصامی به جای دانش‌جعفری گذشت و هنوز وزارت اقتصاد، وزیر ندارد

طرح حسین صمصامی برای کاهش ارزش دلار

در حالی که با حکم حکومتی رهبر ایران، مشکل قانونی سرپرستی وزارت اقتصاد حل شده بود، نام حسین صمصامی به علت یک خبر جنجال‌برانگیز بر سر زبان‌ها افتاد.

روزنامه کیهان از «طرح دولت برای کاهش ارزش دلار و تقویت پول ملی» خبر داد و از قول حسین صمصامی نوشت: «در بررسی که من انجام داده‌ام، ارزش دلار ۴۵۰ تومان است. من با استفاده از مدل‌های جدید برآورد کرده‌ام که ارزش دلار در برابر ریال بسیار کمتر از این مقادیر است.» در همین حال سایت الف خبر داده که سرپرست وزارت اقتصاد، این گفته‌ها را تکذیب کرده است.

پیش از این نیز خبرهایی از تلاش وزارت اقتصاد برای کاهش ارزش دلار منتشر شده بود که با نظر منفی بانک مرکزی مواجه شده بود. طی دو سال گذشته، با وجود کاهش ارزش دلار نسبت به سایر ارزها در بازارهای بین‌المللی، ارزش دلار در ایران نسبت به سایر ارزهای بین‌المللی کاهش یافته است.

منابع نزدیک به دولت اعلام کرده‌اند که دولت احمدی‌نژاد پس از آن‌که نتوانست گزینه بهتری از صمصامی را به مجلس معرفی کند، مجبور شد از رهبر ایران کسب تکلیف کند. طبق اصل ۱۳۵ قانون اساسی، حداکثر سه ماه سرپرست می‌تواند به جای وزیر، یک وزارتخانه را اداره کند و بيش از پایان این مدت، باید تکلیف وزیر.


خالق بانوی اردیبهشت، دکترای افتخاری گرفت

دکترای افتخاری دانشگاه لندن برای رخشان بنی‌اعتماد

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان فیلم‌هایی نظیر «بانوی اردیبهشت» «گیلانه» و «روسری‌آبی» به دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه لندن مفتخر شد.

خانم بنی‌اعتماد طی سال‌های اخیر به مطرح‌ترین کارگردان زن ایران در جهان تبدیل شده است. این کارگردان اجتماعی به دلیل «مشارکت در سینمای جهان و پرداختن به جامعه و فرهنگ ایران» این مدرک را دریافت کرده است.

وی هم‌چنین ۲۳ فروردین ماه گذشته در لندن کلاس پیشرفته فیلم‌سازی برپا کرده بود. این برنامه از سوی مرکز مطالعات رسانه‌ای و فیلم دانشکده مطالعات آفریقایی و شرقی لندن (SOAS) با همکاری بنیاد میراث ایران (Iran Heritage) و مؤسسه فیلم بریتانیا (BFI) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، خانم بنی‌اعتماد پس از دریافت این جایزه گفته است: «خوشحالی من از دریافت این دکترا بیشتر از این جهت است که آن را از دانشگاه لندن می‌گیرم که جایگاه و اعتبار شناخته‌شده‌ای به لحاظ توجه به اندیشه و هنر انسانی دارد.»

خانم بنی‌اعتماد هم‌چنین دریافت این جایزه را افتخاری برای «تمامی زنان اندیشمند ایرانی در سراسر دنیا» اعلام کرده است.

رخشان بنی‌اعتماد - دانش‌نامه آزاد ویکی‌پديا


پرویز تناولی از نمایش آثارش ناراضی است

نمایش آثار پرویز تناولی بدون رضایت وی

در حالی نمایش مجسمه‌های پرویز تناولی پس از شش سال، در باغ موزه‌ هنر آغاز شد که خالق این آثار از برگزاری این نمایشگاه ناراضی است.

آقای تناولی که در کانادا به سر می‌برد، به ایسنا گفته است: «زمانی که در تهران بودم از سوی شهرداری با من تماس گرفتند و همان‌جا مخالفت خود را برای برگزاری چنین نمایشگاهی از سوی ایشان اعلام کردم؛ چرا که این اموال و آثاری که می‌خواهند به نمایش بگذارند، برای موزه‌ خریداری شده بودند.

اما بعد از مشکلاتی که پیش آمد و دادگاه رأی به برگرداندن خانه داد و معامله باطل شد، همان زمان نامه‌ای نوشتم تا آثار را به من برگردانند و اعلام کردم که بقیه‌ پولشان را هم در اختیارشان می‌گذارم؛ آثار را به جای اولشان برگردانند تا خود دوباره موزه را برپا کنم.»

اما مجتبی آقایی، مدیر امور هنرهای تجسمی و موزه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفته است: «این آثار حدود پنج سال پیش، در دوره‌ مدیران قبلی شهرداری تهران بر اساس قراردادی منعقد‌ شده خریداری شدند و بر همین اساس نیز تناولی وجه مربوط به آثار را دریافت کرده است. در واقع به لحاظ حقوقی مالکیت قطعی این آثاری که امروز می‌بینید متعلق به شهرداری تهران است.

در این نمایشگاه ۵۴ تابلو و مجسمه از آثار پرویز تناولی به نمایش درآمده است. آثار این نمایشگاه مربوط به سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ تا شماری از کارهای اخیر او در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ است.

«هیچ»، «یاران شیخ صنعان»، «قفس و قفل»، مجموعه آثار عجایب‌المخلوقات از عشاق ۱ و ۲ تا مرد و مرغ، پنج اثر از مجموعه دو دست، فرهاد و معشوقه‌ شاه، را در بر می‌گیرند. نمایشگاه یادشده تا 13 مرداد ماه امسال همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب برپاست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اصلا انتظار نداشتم همچین جمله ی کثیف و نامهربانانه ای رو تو رادیو زمانه بخونم... "با گذشت یک هفته از فوت خسرو شکیبایی، او هنوز سوژه داغی است"
سوژه؟!؟! یعنی به مرگ یک مرد بزرگ هم به چشم یه سوژه ناب خبری نگاه میکنید...؟ انقدر رساندن این خبر براتون مسرت بخشه؟ البته... میدونم فکر می کنم که اینطور نباشه... اما انتظار نداشته باشید در برابر همچین عبارتی، برخورد بهتری داشته باشم...

-- محمد ، Jul 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)