تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

گلشیفته هالیوودی ممنوع‌الخروج شد

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو‌ زمانه، گلشیفته فراهانی است که در کنار مشهوترین چهره‌های بازیگری جهان مانند راسل کرو و لئوناردو دی‌کاپریو ‌‌در یک فیلم بازی کرد. دیگر چهره‌های این هفته، پرویز مشرف رییس‌جمهور مستعفی پاکستان، حامد حدادی بسکتبالیست ایران، مراد محمدی کشتی‌گیر، تورج نگهبان ترانه‌سرا، یوسین بولت و مدونا هستند.


گلشیفته هالیوودی ممنوع‌الخروج شد

بازی کردن هنرپیشه‌های زن ایرانی در یک فیلم هالیوودی ممکن است عواقبی چون ممنوع‌الخروج شدن و حتی ممنوعیت از کار برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

گلشیفته فراهانی، بازیگر جوان سینما، از یک سال پیش در سکوت خبری رسانه‌های ایران به آمریکا رفت و در فیلم «Body Of Lies» ساخته ریدلی اسکات بازی کرد.

ریدلی اسکات که سازنده فیلم‌هایی چون «هانیبال»، «تلما و لوئیز» و «گلادیاتور» است در آخرین فیلم خود، لئوناردو دی کاپریو، راسل کر و چنین بازیگر معروف هالیوود را گرد هم آورد تا فیلمی در مورد تروریسم بسازد.

در این فیلم، گلشیفته فراهانی نقش یک پرستار عراقی به نام «عایشه» را بازی می‌کند. فیلم‌برداری فیلم، سال گذشته آغاز شد و بخش‌های مربوط به اردن در شهر رباط مراکش فیلمبرداری شده است.

گفته می‌شود بعد از انتخاب گلشیفته فراهانی برای بازی در فیلم، سازندگان آن تغییراتی در فیلمنامه اولیه انجام داده‌اند تا حضور فراهانی در فیلم با موازین خاص حقوقی و قانونی ایران در تضاد نباشد.

پخش تریلر این فیلم که مهرماه در سینماهای جهان اکران خواهد شد، باعث شد تا گلشیفته فراهانی ممنوع‌الخروج شود.


گلشیفته فراهانی

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی روز سه شنبه هفته گذشه برای بررسی این پیشنهاد تازه عازم آمریکا بود که در فرودگاه از سوی دستگاه‌های ذیربط با حکم ممانعت از خروج مواجه شد.

ایرنا درباره دلیل چنین اقدامی نوشته: «با آن‌که شنیده‌ها حاکی از آن است که بازیگران ایرانی برای بازی در فیلم‌های خارجی موظف به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، با این حال وزارت ارشاد تا این لحظه در برابر خبر بازی گلشیفته فراهانی در یک فیلم خارجی و ممنوع‌الخروج شدن وی موضعی اتخاذ نکرده است.»

گلشیفته فراهانی که اکنون با فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» بر پرده سینماهای ایران حضور دارد، پیش از این در فیلم «م مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور درخشیده بود و برای فیلم‌های بوتیک در جشنواره نانت و برای فیلم درخت گلابی در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرده بود.

تریلر فیلم «Body Of Lies»
موضوع بازی گلشیفته فراهانی در بالاترین

خداحافظ ژنرال مشرف

در کشور ترورها و کودتاها، سرانجام یک ژنرال نه با ترور و کودتا، بلکه با فشارهای سیاسی از قدرت کناره گرفت.

پرویز مشرف درحالی‌که به جای لباس کرم رنگ ارتشی، کت و شلوارقهوه‌ای به تن داشت، از ریاست جمهوری استعفا کرد و در یک مصاحبه تلویزیونی با مشتانی گره کرده فریاد «زنده‌باد پاکستان» سر داد.

ژنرال مشرف که ۹ سال پیش در کودتایی بدون خونریزی، قدرت را در دست گرفته بود، در روزی استعفا کرد که بیست سال قبلش، ژنرال دیگری به نام ضیا‌الحق در حادثه هواپیما کشته شده بود. ژنرالی که خود با کودتا‌ علیه پدر بی‌نظیر بوتو و اعدام وی بر سر کار آمده بود.

اما اکنون که بی نظیربوتو ترور شده، همسرش آصف علی زرداری با دشمن دیرینه نواز شریف متحده شده تا کار ژنرال‌ها را یکسره کند و انتقام مرگ همسرش را بگیرد.


پرویز مشرف

در کشوری که همواره ارتش بازوی اصلی سیاست بوده و آمریکا و انگلیس تنها با ارتشیان و کودتاچیان نشست و برخاست می‌کردند، اکنون ‌آصف علی و نواز شریف باید در مورد سرنوشت مشرف تصمیم بگیرند که یا او را در میان فشارهای داخلی محاکمه کنند و یا در مقابله فشارهای آمریکا، بی‌هیچ چشم‌داشتی وی را به همان جایی بفرستند که قهرمان مبارزه با تروریسم لقب گرفت.

پاکستان که کعبه آمال تروریست‌های القاعده بود و مکتب‌‌خانه‌های مذهبی‌اش، ترور را آموزش می‌دادند، در جنگ علیه تروریسم از خطر اشغال مصون ماند و پرویز مشرف با حمایت آمریکا بر سر کار باقی ماند.

اما تا چند ماه دیگر دوست پرویز مشرف کاخ ریاست جمهوری آمریکا را ترک می‌کند و پرویز مشرف نیز خوب می‌داند که دیگر دوران ژنرال‌ها و کابوی‌های تگزاسی تمام شده است. مشرف می‌رود تا نه با توپ ارتش، بلکه با توپ گلف در گوشه‌ای از دنیا، روزهایش را سپری کند. البته اگر حکم منع تعقیب قضایی او صادر شود.


مرادِ ایران، برنز بود

زمانی که کاروان ۵۵ نفره ورزشکاران ایرانی، یکی پس از دیگری شکست می‌خوردند و از دستیابی به مدال محروم می‌شدند، این مرادمحمدی کشتی‌گیر آزادکار وزن ۶۰ کیلوگرم بود که ایران را پس از ده روز به مرادش رساند.

مراد ایران البته پس از ۸ میلیاردتومان هزینه در ورزش قهرمانی، یک برنز نبود. اما همین مدال برنز، ایران از صف صد و چند کشور بی‌مدال جهان جدا کرد و آن را در آخر جدول، کنار کشور بی‌نام‌ و نشان توگو و کشور فقیر تاجیکستان نشاند.


مراد محمدی

پیش از المپیک البته از محمدی توقع مدال طلا می‌رفت اما مراد، طلای نطلبیده بود و در گفت و گوی خود پس از کسب مدال برنز عنوان کرد که از نتیجه کارش بسیار راضی است:

«با کسب این مدال، مردم ایران را خوشحال کردم. المپیک پکن اولین و آخرین میدان المپیک من است که در آن شرکت می‌کنم. از این‌که در نهایت موفق شدم نتیجه زحمات چند ساله خود را با کسب عنوان سومی بگیرم، خوشحال هستم. با این نتیجه، ملت ایران را خوشحال کردم. این یک افتخار بزگ برای من است.

می‌توانستم به فینال راه پیدا کنم، اما با یک اشتباه، این فرصت را از دست دادم. باید بپذیریم که حریف روس من، هوشیارتر بود. المپیک یعنی همین. کوچک‌ترین اشتباه باعث می‌شود که بزرگان هر رشته‌ای شکست بخورند.»

مرادمحمدی یکی از چند کشتی‌گیر مازندرانی تیم ملی ایران است که روزهای آخر ورزش قهرمانی خود را سپری می‌کند. او ‌دارنده یک مدال طلا و نقره از مسابقات جهانی است.

ترانه سرای «ملاممدجان» درگذشت

تورج نگهبان برای آن‌هایی که پیش از انقلاب برنامه گلها را دنبال می کردند، چهره آشنایی است. او بیش از هفتصد ترانه برای سه نسل از خوانندگان ایرانی نوشت و در سن ۷۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.

آقای نگهبان که از سال ۱۳۷۴ در آمریکا زندگی می‌کرد، به دلیل بیماری تنفسی در بیمارستانی در شهر لس آنجلس درگذشت. او متولد هفتم اردیبهشت ۱۳۱۱ در شهر اهواز بود.

وی از سال ۱۳۳۴-۳۷ در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و سپس در سال‌های ۱۳۳۷-۳۹ در دانشکده حقوق درس خواند. سپس در سال‌های ۱۳۴۱-۴۴در رشته علوم اجتماعی و در سال‌های ۱۳۴۸-۵۰ در رشته جامعه‌شناسی مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرد.

تورج نگهبان از سال ۱۳۲۸ سرودن ترانه را با شعری بر روی آهنگ همایون خرم آغاز کرد و به‌زودی به ترانه‌سرایی مشهور بدل شد. از مشهور‌ترین ترانه‌های او می‌توان به «ملامحدجان» و «ایران ایران» اشاره کرد.


تورج نگهبان

او ترانه‌های بسیاری برای ‌ملوک ضرابی، دلکش، مرضیه، الهه، پوران، عهدیه، هایده، مهستی، فریدون فرخزاد، بنان، ایرج، وفایی، گلپا، رفیعی، محمد نوری، فرح، آذر، هما، پروین و گوگوش ساخت.

وی همکاری خود را با برنامه گلها از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد و در سال‌های ۱۳۳۷-۴۱ معاون اداره مطبــوعات اداره کل انــتشارات و رادیـو و در سال‌های ۱۳۴۱-۱۳۵۷سرپرست روابط عمومی و انتشارات سازمان صنایع دستی ایران بود.

وی پس از آن و تهیه کنندگی و اجرای «مجله ماهواره‌ای صدا» و «سیری در ادبیات آهنگین ایران» را برعهده داشت.

‌سایت شخصی تورج نگهبان
درگذشت تورج نگهبان در بالاترین

حامد حدادی، قربانی دیوارهای بلند بی‌اعتمادی

پسر ۲۱۸ سانتی‌متری بستکبال ایران پس از درخشش در مسابقات المپیک، اکنون می‌تواند تصویر و خبرهایش در روزنامه نیویورک تایمز و سایر مطبوعات آمریکایی دنبال کند. چرا که اکنون مشتریانی از معتبرترین لیگ بستکبال جهان (NBA) دور بر خود می‌بیند.

حامدحدادی براساس آمار سایت بازیهای المپیک، در ریباندِ زیر حلقه بهترین عملکرد را در مرحله مقدماتی داشته و با ۱۹ ریباند تهاجمی و ۳۷ ریباند دفاعی و میانگین ۱۱.۲ریباند در رتبه اول جدول قرار گرفت.

او هم‌چنین با ۱۳ بار سد کردن پرتاب‌های حریفان (بلاک شات) و میانگین ۲.۶مکان اول را از آن خود کرد. هم‌چنین بازیکنان رقیب مجبور شدند به‌طور متوسط در هر بازی، هفت و چهار دهم درصد بر روی وی خطا کنند که این بیشترین میانگین خطا بر روی یک بازیکن در این مرحله از رقابت‌های بسکتبال مردان محسوب می‌شود.


حامد حدادی

اسلنگ‌دان‌های حدادی ۲۳ ساله پای سبد بستکبال و جنگ یک‌تنه او با مهاجمان حریف، مورد تقدیر کارشناسان و علاقه‌مندان به بستکبال قرار گرفت و باعث شد به عنوان یکی از موفق‌ترین بازیکنان جهان در پست ۵ مطرح شود.

مشهورترین بازیکن پست ۵، کریم عبدالجبار آمریکایی بود و اکنون شکیل اونیل مشهورترین بازیکن این پست است. اگرچه اطلاعیه سازمان لیگ NBA امیدها را برای حضور اولین بستکبالیست ایران در NBA کمرنگ کرد. سازمان لیگ NBA در نامه‌ای به ۳۰ باشگاه حاضر در این لیگ، هرگونه مذاکره با حدادی را ممنوع کرد.

Yahoo Sports در این‌باره نوشت: بر‌اساس نامه‌ای که دفتر لیگ NBA به باشگاه‌های این لیگ فرستاده است، این باشگاه‌ها حق هیچ‌گونه مذاکره‌ای با حامد حدادی را ندارند.

مشاور قانونی NBA گفته است: «این مساله که نمایندگان حامد حدادی، بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران ممکن است با چند باشگاه NBA در حال مذاکره بوده و احتمال پیوستن وی به یکی از این تیم‌ها وجود داشته باشد، به گوش ما رسیده است.

بر اساس قوانین فدرال آمریکا، یک شخص یا سازمان آمریکایی، حق عقد قراردادهای مالی با هیچ فردی را که ملیت ایرانی داشته باشد، ندارد.»

هرچند ممکن است باشگاه‌های ممفیس و هیوستن که خواهان حامدحدادی هستند، به طریقی این مشکل را حل کنند تا این بسکتبالیست ایرانی قربانی سیاست‌ دیوارهای بلند بی‌اعتمادی نشود.

نیم قرن با مدونا

در کلاب شبانه «ولستد» لندن، این هفته ۵۰ سالگی یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های موسیقی جهان جشن گرفته شد. او در سال ۱۹۷۷ با رویای یک رقاص باله‌ از میشیگان به نیویورک نقل مکان کرد و آموزش رقص دید.

مدونا در سال ۱۹۸۲ اولین کار خودش رو با نام «Everybody» تولید کرد. دوسال بعد او با آهنگ «مانند یک ‌باکره» به اوج شهرت رسید. مدونا در سال ۱۹۷۷ با شان پن بازیگر هالیوودی ازدواج کرد، اما بسیار سریع از او جدا شد.


مدونا

آلبوم «True Blue» درآغاز دهه ۸۰ به پرفروش‌ترین آلبوم در سراسر جهان تبدیل شد و در امریکا بیش از پنج میلیون فروخت. «پدر موعظه نکن» البوم بعدی پرفروش او بود که به موضوع جنجالی باکرگی دختران می‌پرداخت. مدونا هم‌زمان وارد عرصه بازیگری شد که با شکست‌هایی مفتضحانه همراه بود به طوری‌که در فیلم «Shanghai‌ Surprise» تماشاگران بلیت‌هایشان را پس دادند.

این جنجال‌ها تمامی نداشت تا آن‌که آهنگ «مثل یک دعا» مدنا را مقابل کلیسا قرار داد. در موزیک ویدیو‌ی این آهنگ، صلیب‌ها به آتش کشیده می‌شود و مدونا مرد سیاهی شبیه حضرت مسیح را ‌می‌بوسد. رفتارهای نامتعارف مدونا باعث کاهش محبوبیتش شد. اما آهنگ «برایم گریه نکن آرژانتین» بار دیگر او را در سربالایی موفقیت قرار داد.

ازدواج مدونا در سال ۲۰۰۰با گای ریچی، فیلم‌ساز انگلیسی‌، به بازسازی شخصتیش کمک فراوانی کرد. مدونا از ریچی صاحب فرزند شد و کتاب موفق گل‌های رز انگستان را منتشر کرد.

مدونا با آلبوم «اعتراف در سالن رقص» به سطح اول موسیقی جهان برگشت و در سال ۲۰۰۶ با البوم «می‌خواهم رازی را به شما بگویم» خود را تثبیت کرد.

‌در همین سال یک کودک یتیم مالاویایی را به فرزندخواندگی قبول کرد تا در آستانه نیم قرن زندگی‌اش، اعتبار از دست رفته خود را به عنوان ملکه موسیقی جهان‌ بازیابد.

یوسین بولت، خوشبخت‌ترین دونده جهان

یوسین بولت به‌طور قطع انسان خوشبختی است ‌که در روز تولدش موفق شد مدال طلا را برگردن آویزد و تماشاگران بازی‌های المپیک برای او اهنگ تولدت مبارک را بخوانند.

این دونده جامائیکایی موفق شد تا دو مدال طلا در ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر مردان بگیرد. از سال ۱۹۸۴ که کارل لوییس آمریکایی در ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر قهرمان شد، یوسین بولت، اولین دونده‌ای است که در یک المپیک صاحب هر دو مدال طلا می‌شود.

این دونده ۲۱ ساله هم‌چنین توانست دو رکورد المپیک را جابه جا کند. در ۱۰۰ متر او با زمان ۹ ثانیه و ۶۹ صدم ثانیه رکورد جدیدی ثبت کرد. در حالی‌که رکورد قبلی در اختیار وی بود.


یوسین بولت

بولت هم‌چنین موفق شد با زمان ۱۹.۳۰ ثانیه رکورد مایکل جانسون، دونده‌ نام‌دار آمریکایی در المپیک اتلانتا را بشکند.

مایکل جانسون گفته بود کسی قادر به شکستن رکورد و در دو ۲۰۰ متر نخواهد بود. اما گام‌های بلند و کشیده بولت درحالی وی را به چنین عنوانی رهنمون کرد که رقیبانش با فاصله‌ای فراوان از پی او می‌آمدند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)