تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

امام موسی، گمشده‌ای در تاریکی

فرهاد سامانی

چهره منتخب این هفته رادیو زمانه، هادی ساعی است که توانست مدال طلای المپیک پکن را بر گردن آویزد. دیگر چهره‌های این هفته مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی، جوزف بایدن، معاون باراک اوباما، امام موسی صدر، روحانی مفقود شده ایرانی، معمر قذافی، رهبر لیبی، عادل فردوسی‌پور، گزارشگر فوتبال و محسن نامجو، خواننده هستند.


هادی ساعی

طلای ساعی، مرهمی بر مدال‌های از دست رفته


در شرایطی که ایران می‌رفت تا تنها با یک برنز از بازیهای المپیک خداحافظی کند و پایین‌تر از افغانستان درجدول رده‌بندی مدال‌ها بایستد، هادی ساعی با گرفتن اولین و آخرین مدال طلای ایران در المپیک پکن، حدود ۲۰ پله جایگاه ایران را بالا کشید تا ایران در رده ۵۱ بایستد.

هرچند با این رده نیز ایران بدترین جایگاه رده‌بندی را در تاریخ المپیک به نام خود ثبت کرد. هادی ساعی تکواندوکار ۳۲ ساله با‌ قهرمانی در المپیک پکن، صاحب دو مدال طلا و یک برنز المپیک شد تا پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران در این بازی‌ها لقب بگیرد.

او این مدال را به همه مردم ایران تقدیم کرد و گفت: «‌همه‌ کار امروزم برای مردم بود. چون مردم ما احساس دارند و باید در این رویداد بزرگ المپیک سهمی داشته باشند.

آخرین نفری بودم که به میدان می‌رفتم و چون مدال نگرفته بودیم، فشار زیادی روی من بود. شاید خود مدال ارزش نداشته باشد اما، باید آن را می‌گرفتم. چرا که می‌دانم مدال نگرفتن در المپیک چقدر برای مردم سخت بود. خدا را شکر می‌کنم که توانستم آن‌ها را خوشحال کنم.»

هادی ساعی یکی از ورزشکارانی است که وارد جرگه سیاست شده ‌و اکنون به عنوان نماینده مردم تهران، عضو شورای شهر است. به پیشنهاد شورای شهر قرار است یکی از میادین شهرری به نام او نام‌گذاری شود.

دوسال پیش و به هنگام بازی‌های آسیایی، هادی ساعی در لیست اصلاح‌طلبان قرار داشت و تلویزیون ایران از پخش تصاویر مسابقات تکواندوی او به صورت مستقیم سر باز زد، تا آن‌که ساعی به رده‌‌بندی رسید و در آن‌جا مدال برنز را بر گردن آویخت. او همچنین دوطلا یک نقره و یک برنز از مسابقات جهانی و یک طلا و یک نقره از بازیهای آسیایی دارد. او که زاده شهر ری تهران است پس از زلزله بم در سال 1382 مدالهای خود را به زلزله زدگان بم اهدا کرد.

هادی ساعی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


مهدی کروبی

خواب ناآرام کروبی برای ریاست‌جمهوری

مهدی کروبی یکی از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خمینی، بنیانگذار انقلاب ایران است که هنوز طعم ریاست‌جمهوری را نچشیده و در ۷۱ سالگی نیز در این رویا به سر می‌برد.

او در انتخابات ۱۳۸۴ در آستانه محقق شدن رویایش قرار داشت و با هاشمی رفنسجانی خود را در دور دوم می‌دید، اما به خواب رفت و صبح آن روز احمدی‌نژاد را به جای خود دید تا توصیه مشهور «در شب اعلام نتایج به خواب نروید» را به زبان بیاورد.

او پس از شکست در انتخابات، از مجمع روحانیون مبارز جدا شد و حزبی به نام اعتمادملی را راه اندازی کرد.

در هفته‌ای که گذشت، شورای مرکزی این حزب، به‌طور رسمی مهدی کروبی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری برای انتخابات سال آینده معرفی کرد و او نیز ۵۰ روز فرصت خواسته است تا نظر نهایی‌اش را اعلام کند.

آقای کروبی در محافل خصوصی اعلام کرده که در صورتی که محمدخاتمی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نامزد نشود، در صحنه انتخابات حضور خواهد یافت و به نظر می‌رسد که مهلت ۵۰ روزه او نیز به همین دلیل باشد.

در صورت پذیرش این در خواست، او اولین فردی خواهد بود که در انتخابات آینده خود را به‌طور رسمی نامزد می‌کند. هنوز اصلاح‌طلبان و گروه‌های نزدیک به آنان واکنش مثبتی به نامزدی مهدی کروبی نشان نداده‌اند.

حزب کارگزاران اعلام کرده که در صورت قطعی شدن نامزدی وی، نظر رسمی خود را اعلام می‌کند. به نظر می‌رسد که گره کور سرنوشت اصلاح‌طلبان و مهدی کروبی در دستان محمدخاتمی قرار دارد.

اگر خاتمی نامزدی خود را برای انتخابات تابستان سال آینده اعلام کند، کروبی آخرین بخت را برای تحقق رویای دیرینه‌اش از دست خواهد داد.

مهدی کروبی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


جوزف بایدن

سناتور بایدن، پلی برای روابط ایران و آمریکا

باراک اوباما نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، سرانجام جوزف بایدن را به عنوان معاون خود برگزید.

جوزف بایدن متولد سال ۱۹۴۲ در ایالت پنسیلوانیا از ایالت‌های کلیدی برای کسب آراست. بایدن ۶۵ ساله عضو مجلس سنا در حوزه سیاست خارجی است و در طول ۳۰ سال گذشته در سنا پست‌های مختلفی هم‌چون رییس کمیته روابط خارجی و کمیته قضایی و حقوقی کار کرده است.

معاونت آقای بایدن در شرایطی اعلام می‌شود که وضعیت باراک اوباما در نظرسنجی‌ها نشان از کاهش محبوبیت وی دارد. تحلیل‌گران، اوباما را به بی‌تجربگی و خامی در دنیای سیاست متهم می‌کردند و ممکن است که آمدن آقای بایدن اوضاع را برای وی بهبود بخشد.

هیلاری کلینتون که نام وی نیز به عنوان گزینه معاونت مطرح بود، پس از این اقدام با صدور بیانیه‌ای، بایدن را فردی «بسیار باتجربه و قدرتمند و خدمت‌گزاری علاقه‌مند» معرفی کرد.

نام جوزف بایدن از طرف دیگر نیز برای دولت ایران حائز اهمیت است. او از جمله سیاست‌مدارانی است که طی سال های گذشته، بارها خواستار برقراری رابطه میان تهران و واشینگتن شده بود.

ابراز علاقه او به این رابطه در زمان ریاست‌جمهوری محمدخاتمی آشکار شد. چنان‌که او از طرح گفت و گوی تمدن‌های محمد خاتمی استقبال کرد و شایعاتی مبنی بر دعوت او به تهران و دیدار با نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس مطرح شد، اما با واکنش تند محافظه‌کاران، این مساله به فراموشی سپرده شد.

سناتور بایدن یکی از ۲۲ نماینده مجلس آمریکا بود که با قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت کرد و حتی کوشید تا رادیو فردا را درکشور چک تعطیل کند.

ایران هنوز به انتخاب بایدن به عنوان معاون اوباما واکنشی نشان نداده است، اما به نظر می‌رسد که با توجه به سابقه این سناتور، دولت ایران نیز از اقدام اوباما خشنود است.

جوزف بایدن در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


امام موسی صدر

لبنان، امام موسی صدر را طلب کرد

اعلام جرم دستگاه قضایی لبنان ‌علیه معمر قذافی، رهبر لیبی بار دیگر موضوع ناپدید شدن امام موسی صدر را بر سر زبان‌ها انداخت.

۳۰ سال پیش امام موسی صدر، یکی از رهبران برجسته شیعیان لبنان به همراه دو نفر از دستیارانش به نام‌های محمد یعقوب و عباس بدرالدین، روز نهم شهریورماه سال ۱۳۵۷ (۳۱ اوت سال ۱۹۷۸) در پاسخ به دعوت رسمی معمر قذافی به لیبی سفر کردند؛ اما آنان اندکی بعد در این کشور ربوده شدند و تا‌کنون خبری از سرنوشت آنان منتشر نشده است.

در احضاریه‌ای که سمیح الحاج، قاضی دادگستری لبنان صادر کرده آمده است:

«ما مقرر می‌داریم تا مدعیٌ علیه، معمر قذافی، بر طبق ماده ۵۶۹ - ۲۱۸ قانون جزایی لبنان به اتهام تحریک به ربودن جناب امام موسی صدر و محرومیت وی از آزادی، بازداشت شود.»

امام موسی صدر، بنیان‌گذار جنبش امل لبنان، در سال ۱۹۲۸ میلادی در ایران متولد شد. او اولین روحانی است که به دانشگاه رفت و در رشته حقوق اقتصاد درس خواند.

او سپس به لبنان مهاجرت کرد و در جنوب لبنان به تاسیس امکانات و خدمات آموزشی بهداشتی به شیعیان همت گماشت.

در طی سی سال گذشته روایت‌های مختلفی در مورد سرنوشت امام موسی صدر مطرح شده است. عده‌ای می‌گویند که او زنده است و در زندان‌های لیبی زندگی می‌کند و عده‌ای دیگر معتقدند که وی کشته شده است.

دولت ایران طی این سال‌ها، اقدام موثری برای آگاهی از وضعیت امام موسی صدر انجام نداده است.

امام موسی صدر در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


معمر قذافی

حکم جلب قذافی صادر شد

معمر قذافی، یکی از عجیب‌ترین رهبران جهان است که اقداماتش همواره مورد توجه محافل خبری بوده است.

اقدام دستگاه قضایی لبنان برای دستگیری و اعدام معمرقذافی اگرچه غیر ممکن می‌نماید، اما نشان می‌دهد که او هنوز در کانون توجه‌های جهانی قرار دارد.

سی سال پیش او امام موسی صدر را به لیبی دعوت کرد، اما خبر ربوده شدن وی منتشر شد. بلافاصله او ایتالیا را متهم کرد اما دستگاه پلیس ایتالیا گفت که امام موسی صدر از خاک لیبی خارج نشده است.

قذافی‌ طی سال‌های عمر خود همواره با غرب سر ناسازگاری داشته و دیدگاه‌های چپ‌گرایانه او باعث شد تا لقب طول و دراز «رهنمای انقلاب کبیر سوسیالیستی یکم سپتامبر خلق جمهوری عربی لیبی» به وی داده شود.

او با ساختن نیروگاه اتمی، رودرروی غرب، به خصوص آمریکا قرار گرفت. اما با اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی مجبور شد کوتاه بیاید و اجازه انهدام تاسیسات اتمی را صادر کند.

طی سال‌های اخیر روابط او با تهران به تیرگی گراییده است. او چندی پیش به ایران توصیه کرد که راه صدام حسین را در مناقشه‌ هسته‌ای برنگزیند.

او اکنون با تمرکز بر دیدگاه‌های پان عربی، از مواجهه با غرب پرهیز کرده و راه مصالحه را در پیش گرفته است. سفر او به فرانسه و دیدار با سارکوزی به انزوای چندین ساله او پایان داد.

او چندی پیش در اظهار نظری عجیب پیشنهاد تشکیل کشوری به نام «اسراطین» مشتکل از دو دولت اسرائیل و فلسطین را مطرح کرد.

معمر قذافی در دانش نامه آزاد ویکی‌پدیا


عادل فردوسی‌پور

فردوسی‌پور هفته پنجم لیگ برتر را تعطیل کرد

حضور درخشان عادل فردوسی‌پور در دور جدید برنامه نود، پس از دو هفته غیبت به دلیل حضور در مسابقات المپیک پکن، نشان داد که او تا چه اندازه در کار خود خبره است.

فردوسی‌پور در این برنامه موضوع ‌حضور طولانی‌مدت بازیکنان باشگاهی را در اردوی تیم ملی پیش کشید و با دعوت حضوری و تلفنی از مربیان باشگاهی، آن‌ها را مقابل علی دایی، سرمربی تیم ملی قرار داد.

صحبت‌های امیر قلعه‌نویی علیه علی دایی باعث شد تا دایی برافروخته پشت خط بیاید و مناظره‌ای دیدنی بین او و فردوسی‌پور درگیرد.

در این گفت و گو فردوسی‌پور، علی دایی را به زورگویی متهم کرد و از باشگاه‌ها برای در اختیار نگذاشتن بازیکنان خود در اردوی تیم ملی، دو هفته زودتر از بازی با عربستان حمایت کرد.

همین مسأله باعث شد تا در فردای همان روز، رقابت‌های لیگ برتر هفته پنجم تعطیل شود.

عادل فردوسی‌پور، مشهورترین گزارشگر ورزشی ایران است که سبکی جدید در گزارشگری فوتبال ایجاد کرد. او با ایجاد برنامه نود که به نقد و بررسی رقابت‌های لیگ برتر و فوتبال ایران می‌پردازد، موفق شد عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی ایران را کسب کند. اگرچه این برنامه در ساعات پایانی شب پخش می‌شود.

عادل فردوسی‌پور سال‌ها پیش در روزنامه ابرار ورزشی در مورد فوتبال اروپا می‌نوشت و کم کم در تلویزیون ایران با گزارش رقابت‌های تنیس مطرح شد.

اما دانش و تسلط او به نام بازیکنان و اطلاعات وسیع او از فوتبال، باعث شد تا بسیار سریع به گزارشگر اول فوتبال در تلویزیون ایران تبدیل شود.

ویدئوی مناظره علی دایی و فردوسی‌پور را ببنید
عادل فردوسی‌پور در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


محسن نامجو

محسن نامجو متهم به «استخفاف دین و قرآن»

محسن نامجو از آن دسته خوانندگانی است که اگر چند هفته‌ای خبری تازه از وی منتشر نشود، باید تعجب کرد.

در تازه‌ترین خبر، یک قاری قرآن با طرح شکایتی در دادستانی تهران، از قاضی سعید مرتضوی خواسته است که محسن نامجو را به خاطر آن‌چه «استخفاف دین و قرآن» در یکی از ترانه‌هایش نامیده، مجازات کند.

این شکایت را عباس سلیمی، مجری قرآنی تلویزیون ایران مطرح کرده است.

به عقیده این قاری «محسن نامجو، برخی از آیات قرآن کریم را به‌نحوی سخیف و موهن و در قالب موزیکال اجرا کرده است»

محسن نامجو، یکی از خواننده‌هایی است که از طریق مسابقه‌های موسیقی زیر‌زمینی مطرح شد.

او کار حرفه‌ای خود را با ساز زدن و خوانندگی در فیلم «تخته سیاه» سیمرا مخلمباف آغاز کرد، اما نام محسن نامجو پس از پخش سریال «ترش و شیرین» بر سرزبان‌ها افتاد و او با خواندن تراه‌ی این سریال به شهرت رسید و ترانه‌هاش به سرعت در اینترنت دانلود شدند.

اگرچه نامجو از پخش رایگان آثارش در اینترنت ناخرسند بود، اما همین مساله باعث شهرت و محبوبیت وی شد.

منتشر شدن کلیپی با صدای او و بازی زهرا امیرابراهیمی باعث شد تا بیش از پیش نام او بر سر زبان‌ها بیفتد. نامجو ‌سرانجام موفق شد از حوزه هنری مجوز بگیرد و آلبومش با نام «ترنج« به بازار موسیقی آمد.

سبک متفاوت و خلاقانه ‌نامجو و خواندن اشعار کلاسیک حافظ، مولوی و جامی باعث شد نظر بسیاری از کارشناسان موسیقی به وی جلب شود.

نامجو با تلفیق سبک‌های مختلف موسیقی ایرانی و خارجی موفق شده تا اشعار کلاسیک ایرانی را به گونه‌ای دیگر بخواند.

نامجو، متولد تربت جام خراسان است و زیر نظر برجسته‌ترین اساتید موسیقی نت‌خوانی، آوازخوانی و سه‌تار را فرا گرفته است.

طی سال‌های اخیر همواره مساله مهاجرت وی از ایران مطرح بوده است، شاید شکایت این قاری قرآن، باعث ترک همیشگی او از وطنش شود.

گفت و گوی رادیو زمانه با محسن نامجو
محسن نامجو در ویکی‌پدیا

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)