تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

از انتقادهای محمدنوری زاد تا بازگشت آرمسترانگ به دوچرخه‌سواری

فرهاد سامانی

هفت چهره این هفته، یکی محمدنوری‌زاد نویسنده سابق روزنامه کیهان است که با انتقادهایش خشم روحانیون در قم را برانگیخت. دیگر چهره‌های این هفته، آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان، دارن آرنوفسکی کارگردان، نیکلا سارکوزی رئیس جمهمور فرانسه، کیم یونگ ایل رهبر کره شمالی، لارنس آرمسترانگ دوچرخه‌سوار و داریوش آشوری مترجم و پژوهشگر هستند.


محمد نوری‌زاد

انتقادهای محمدنوری‌زاد از مراجع قم

محمدنوری‌زاد نویسنده سابق روزنامه کیهان و کارگردانی که این روزها تازه‌ترین فیلم او (پرچم‌های قلعه کاوه) بر پرده‌های سینماست، هفته گذشته مطالبی در وبلاگش منتشر کرد که خشم روحانیون قم را برانگیخت.

وی در نوشته‌ای با عنوان «شاید آخرین نوشته من باشد» به نقد مصونیت مراجع تقلید پرداخت. او در این مطلب نوشته بود: «ظهور دادگاه ویژه روحانیت، بیش از آن‌که برای روحانیت ما وجهه‌ای خلق کند، از وجهه آنان که نه، از وجهه دین ناب خدا کاسته و می‌کاهد.»

وی در ادامه مطلب خود به انتقاد از وضعیت شهر قم پرداخت و نوشت: «اسلامی که عبوسی آن، بسیاری از فرصت‌های جذب را به حاشیه رانده، اسلامی که حتی درقم نیز، با حضور آن‌همه روحانی و مرجع تقلید و مراکز علمی، تنها مانده و از هدایت مردمان قم و سالم‌سازی فضای معنوی شهرقم باز مانده، حالا هدایت مردمان جهان بماند.»

این نوشته البته آخرین نوشته محمدنوری‌زاد نبود و به قول برخی از تحلیلگران سیاسی اگر کس دیگری جای محمدنوری‌زاد بود، وبلاگش فیلتر و خودش دستگیر شده بود. اما اکنون آقای نوری‌زاد مطالب تازه‌تری بر روی وبلاگش قرار داده است.

در همین حال جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به خاطر «اهانت به مقام مرجعیت و روحانیت» از او شکایت کرده است. محمود‌رضا جمشیدی، مسئول دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به خبرگزاری مهر گفت: «مراجع قم، علما و اعضای جامعه مدرسین به شدت» از اقدام آقای نوری‌زاد ناراحت هستند.

در همین حال آیت‌الله مکارم شیرازی نیز با انتقاد تلویحی از وی گفت: « کسانی‌که به‌دنبال خانه‌نشین کردن مراجع شیعیان هستند، این آرزو را به گور خواهند برد.» نوری‌زاد در مطلبی دیگر در این باره نوشت: «اعتراض حقیر به آیت‌الله مکارم شیرازی، برخلاف هیاهویی که به پا شد، تخریب جایگاه مرجعیت نبود. بلکه خدمتی بود و هست که آیندگان به قدرآن بیشتر پی خواهند برد.»

محمد نوری‌زاد که سال‌ها ستون‌نویس صفحه ۱۴ روزنامه کیهان بوده، از اداره ممیزی کتاب وزارت ارشاد انتقاد می‌کند و می‌نویسد: «متصدیان، بیش از نیمی از اشعار او را به دلیل اهانت به ساحت شیخ و گربه زاهد و شخص جناب عابد و آقایان اهل فتوا و منبر و واعظین و ریاکاری و تزویر این جماعت هفت‌خط غیرقابل چاپ دانسته و زیر بسیاری از اشعار استغنایی او را با قلم قرمز خط کشیده‌اند.»

محمد نوری‌زاد متولد ۱۳۳۱ شهریار و فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه علم و صنعت است. وی فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۵۹ به عنوان مجری برنامه‌های جهاد سازندگی و روایت فتح آغاز کرد و در سال ۱۳۶۴ به مستندسازی روی آورد که مجموعه‌های «ما اهل مسجدیم» و «شب‌های رمضان» از آن جمله‌اند. وی همچنین تاکنون شش فیلم سینمایی با نام‌های پرچم‌های قلعه کاوه (۱۳۸۶)، سرزمین جنوبی من (۱۳۸۶)، شاهزاده ایرانی (۱۳۸۴)، انتظار (۱۳۷۹)، نخلستان تشنه (۱۳۶۸) و همه باهم (۱۳۶۵) ساخته است.

وبلاگ محمد نوری‌زاد
موضوع محمد نوری‌زاد در سایت بالاترین


آصف علی زرداری همسر بی‌نظیر بوتو، رئیس جمهور جدید پاکستان

آصف علی زرداری به جای همسرش رئیس جمهور شد


مراسم تحلیف آصف علی زرداری را به عنوان رئیس جمهور جدید پاکستان درحالی برگزار شد که فریادهای «زنده‌باد بوتو» در فضای کاخ ریاست جمهوری طنین انداز بود.

آقای زرداری که تا چند ماه پیش زیر سایه‌اش همسر بی‌نظیر بوتو قرار داشت بعد از ترور او، رهبر حزب مردم شد و راه او را ادامه داد. آقای زرداری در این مراسم از محدود شدن اختیارات رئیس‌جمهور سخن گفت: «رئیس‌جمهوری باید بیشتر نقش تشریفاتی داشته باشد. رئیس‌جمهوری غیر نظامی که در جهت گسترش دمکراسی در پاکستان حرکت کند. هدف من از نامزدی برای تصدی مقام رئیس‌جمهوری گسترش دمکراسی کامل در پاکستان است.»

وی تاکید کرد: «احیای دمکراسی کامل در پاکستان همیشه هدف اصلی همسر وی (بی‌نظیر بوتو) و حزب مردم پاکستان بوده است.» زرداری که برای یک دوره پنج ساله رئیس‌جمهور پاکستان شده برای کسب این مقام با دشمن دیرین خود نواز شریف رهبر شاخه مسلم لیگ متحد شد.

نواز شریف، ریاست‌جمهوری زرداری را به شرطی پذیرفت که وی حق انحلال پارلمان را از اختیارات رئیس‌جمهور حذف کند. رئیس‌جمهور پاکستان همچنین از حمایت آمریکا و کشورهای غربی برخوردار است.

آقای زرداری گفته است که با آمریکا برای مقابله با چالش‌های اقتصادی و امنیتی همکاری خواهد کرد. همچنین وی از بازگشت همه قضات از جمله افتخار محمد رئیس دیوان عالی حمایت کرد. با انتخاب زرداری ۵۳ ساله، حکومت پاکستان پس از نه سال زمامداری آقای مشرف، دوباره در اختیار یک غیرنظامی قرار گرفت.


دارن آرنوفسکی

دارن آرنوفسکی شیر طلایی ونیز را شکار کرد

«دارن آرنوفسکی» کارگردان جوان سینمای هالیوود در قحطی فیلم‌های خوب ، شیر طلایی شصت و پنجمین جشنواره‌ فیلم ونیز را تصاحب کرد.

فیلم کشتی‌گیر (The Wrestler) با استقبال منتقدین و تماشاگران روبرو شد. در این فیلم که در دهه ۸۶ میلادی گذرد، در مورد کشتی‌گیری است که به دلیل بیماری قلبی مجبور می‌شود کشتی را کنار بگذارد تا روزی می‌رسد که مجبور می‌شود برای گرفتن انتقام به تشک کشتی بازگردد.

در یکی از صحنه‌های این فیلم، کشتی‌گیر حریف، در لباس دوبنده‌ا‌ی با نشان پرچم ایران نقش بدمن فیلم را بازی می‌کند.

دارن آرنوفسکی یکی از فیلم‌سازان جوانی بود که با فیلم «پی» خود را به منتقدین شناساند و با کارگردانی «مرثیه‌ای برای یک رؤیا» در سال ۲۰۰۰، خود را به‌عنوان کارگردانی صاحب سبک مطرح کرد.

دارن آرنوفسکی در سال ۱۹۶۹ در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات دبیرستان به مدت شش ماه به خاورمیانه، اروپا و گواتمالا سفر کرد و در بازگشت به آمریکا در رشته انسان‌شناسی تحصیل کرد.

او تاکنون هفت فیلم ساخته که دو فیلم اولش پخش نشده است. آرنوفسکی با راشل ویز بازیگرهالیوود نامزد است. وی قرار است فیلم اکشن علمی ـ تخیلی «روبوکاپ» RoboCop محصول ۱۹۸۷ را برای استودیوی سونی بازسازی کند.

این فیلم که سال ۲۰۱۰ اکران می‌شود، درباره پلیسی است که در یک عملیات به‌شدت مجروح می‌شود اما یک گروه از دانشمندان اجزای بدنش را با قطعات روباتیکی جایگزین کرده و او را برای مبارزه با جنایتکاران برنامه‌ریزی می‌کنند.

دارن آرنوفسکی در ویکی پدیا


نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه

سارکوزی اینجا، سارکوزی آنجا، سارکوزی همه‌جا

این روزها نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه وقت سر خاراندن ندارد. مشکلات فرانسه کم نیست، اما او باید مشکلات مختلف جهان را حل و فصل کند.

اجلاس چهار جانبه فرانسه، قطر، ترکیه و سوریه برای حل مشکل خاورمیانه، اسرائیل و سوریه تازه به پایان رسیده بود که سارکوزی برای حل مشکل روسیه و گرجستان راهی مسکو شد.

هرچند در مسکو دمیتری مدودیف رئیس‌جمهوری روسیه چندان وی را تحویل نگرفت. زمانی که سارکوزی از خودرو پیاده شد و به طرف میزبان خود رفت مدودیف با برداشتن گام‌های بسیار آرام چند قدم به جلو برداشت و منتظر ماند تا سارکوزی به وی نزدیک شود.

مذاکره‌کنندگان روسی در حین انجام مذاکرات با سارکوزی اعلام کردند که خواهان حذف بخشی از توافقنامه با مضمون «نیروهای روسی باید عقب‌نشینی کرده و به مواضع پیش از درگیری خود بازگردند» هستند.

نیکلا سارکوزی با شنیدن این حرف از جای خود برخاست و گفت: «ما می‌رویم. ما نمی‌توانیم تهاجم و تاخت‌ و تاز کشوری مستقل را بپذیریم. عقب‌نشینی نیروهای روسی و بازگشت آن‌ها به مواضع پیش از درگیری‌های 7 آگوست، خط قرمز ماست و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.»

وی سپس راهی تفلیس پایتخت گرجستان شد تا میکاییل ساکاشویلی رئیس‌جمهوری این کشور را نیز در جریان نتایج مداکراتش با مدودیف قرار دهد.

به نیکلا سارکوزی لقب «دلال غرب» داده‌اند، چرا که در ماه‌های اخیر فعالیت‌های دیپلماتیکی فراوانی داشته است. وی که که در حال حاضر ریاست ادواری اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، سعی کرده به عنوان یک میانجیگر در مذاکرات مختلف ایفای نقش کند هرچند سفرهای او همواره با چالش‌های مختلفی ربرو بوده است.

وی به تازگی خبر از اصلاح ساختار نظام اطلاعاتی فرانسه داد که بر اساس آن پست جدیدی در کاخ الیزه برای هماهنگی همه بخش‌های فعال در این زمینه ایجاد شده است. این بخش با هماهنگی وزارت دفاع، وزارت کشور و کاخ الیزه کار می‌کند و ساختاری شبیه شورای عالی امنیت ملی دارد. ایجاد این بخش جدید با مخالفت نهادهای حقوق بشر در فرانسه روبرو شده است. چرا که این بخش جستجو در مشخصات فردی شهروندان فرانسوی را آسان می‌کند.


کیم یونگ ایل، رهبر کره شمالی

کیم یونگ ایل مرده یا زنده؟ مسئله این است

موضوع زنده بودن یا مرگ «کیم یونگ ایل» رهبر کره شمالی به یکی از بحث‌های مهم رسانه‌ها در هفته جاری تبدیل شد. بسیاری از رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره مرگ وی پرداختند.

شایعات در مورد مرگ این دیکتاتور کره شمالی هنگامی داغ شد که وی در مراسم جشن‌های شصتمین سالگرد تاسیس نظام کمونیستی کره شمالی حضور نداشت. اما «کیم یونگ نام» نفر دوم کره شمالی اعلام کرد که مشکلی در ارتباط با وضعیت جسمانی رهبر کره شمالی وجود ندارد.

کیم یونگ ایل، برای آخرین بار در روز ۱۴ اگوست سال جاری در انظار عموم ظاهر شد. شایعه است که سلامت جسمانی وی به دلیل زیاده روی در مصرف الکل و مواد غذایی به خطر افتاده است.

منابع اطلاعاتی آمریکایی اعلام کرده‌اند که وی دچار خونریزی مغزی شده است. در همین حال دولت کره جنوبی نیز بر این باور است که وضعیت جسمانی کیم یونگ ایل به وخامت نهاده است به همین دلیل «لی میونگ باک» رئیس‌جمهور کره جنوبی برای بررسی این موضوع جلسه ویژه‌ای با مشاورانش تشکیل داده است.

منابع اطلاعاتی کره جنوبی نیز تایید کرده‌اند که کیم یونگ ایل زنده است اما دچار سکته مغزی شده است. معمولا مساله حیات دیکتاتورها و حکومت‌های وابسته به فرد، موضوعی با اهمیت برای رسانه‌هاست؛ چرا که معمولا نحوه زندگی و فعالیت‌های دیکتاتور‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد.


کیم یونگ ایل در یک اتاقک پیش ساخته اردوگاهی در سیبری شوروی به‌دنیا آمد. رسانه‌های دولتی کره در باره تولد او داستان‌ها بافتند و گفتند که هنگام این تولد رنگین کمانی دنیا را روشن کرده است.

کیم یونگ ایل هنگامی که پدرش در سال ۱۹۹۴ درگذشت، قدرت را در کره شمالی به دست گرفت. وی در سال ۱۹۹۵ پنهانی به چین رفت. پس از آن ایده‌های پدرش را دنبال کرد و اکنون به عنوان یکی از مستبدترین رهبران جهان شناخته می‌شود.

کیم یونگ ایل در دانش نامه آزاد ویکی پدیا


لانس آرمسترانگ

سلطان جاده باز می‌گردد

لانس آرمسترانگ فاتح اسطوره‌ای هفت دوره مسابقه‌های دوچرخه‌سواری دور فرانسه موسوم به تور دوفرانس، درصدد بازگشت به دنیای دوچرخه‌سواری و کسب هشتمین مقام قهرمانی خود در مهم‌ترین رویداد جهانی این رشته ورزشی است.

وی درباره دلایل بازگشت خود گفت: «شایعات زیادی درخصوص بازگشت وی به مسابقات مطرح بوده است.» وی افزود: «بعد از صحبت‌های زیادی با خانواده، فرزندان و نزدیکانش تصمیم گرفته است در سال ۲۰۰۹ به دوچرخه‌سواری حرفه‌ای بازگردد.»

وی علت تصمیم خود را توجه به مبارزه با سرطان که یکی از مرگبارترین بیماری هاست اعلام کرد. آرمسترانگ 37 ساله قصد دارد بدون دریافت هیچ حقوق و دستمزدی در تور آمگن کالیفرنیا، تور پاریس ـ نیس، تور گرجستان، تور دافین ـ لیبره و سپس در تور دوفرانس رکاب بزند.

او که در سال ‪ ۱۹۹۶‬به خاطر ابتلا به بیماری سرطان تحت درمان بود، بعد از رها شدن از این بیماری، هفت بار پیاپی در فواصل سالهای ‪ ۱۹۹۹‬تا ‪۲۰۰۵‬ پیراهن طلایی مسابقات تور دوفرانس را به‌دست آورد که رکوردی افسانه‌ای و دست نیافتنی در این رقابت‌هاست.

وی «بنیاد لانس آرمسترانگ» را با هدف حمایت از تحقیقات درمان سرطان، جلوگیری از آن، و مراقبت بهتر از مبتلایان به آن بر پا کرده است. در سال 1996 وجود سرطان بیضه در بدن لانس آرمسترانگ آشکار شد و سرطان به ریه و مغز او نیز گسترش یافت. اما او نه تنها بر سرطان غلبه کرد، بلکه به طور متوالی قهرمان توردوفرانس نیز شد.


داریوش آشوری

داریوش آشوری و نقدهای زبان باز

تازه‌ترین کتاب داریوش آشوری با عنوان «زبان باز» نقدهای مختلفی را تا کنون به همراه داشته است. این کتاب درباره زبان و مدرنیته نوشته شده و یکی از کتاب‌های مهم در حوزه مدرنیته و روشنفکری است که نشر مرکز آن‌را منتشر کرده است.

این کتاب مشتمل بر سه فصل است. زبان طبیعی، ‌نگره‌ای مدرن به زبان، ‌رشد زبان‌های مدرن بر بستر زبان علمی.

فصل یکم این کتاب با عنوان زبان طبیعی، به بررسی زبان گفتار و زبان نوشتار می‌پردازد و خودسرانگی زبان طبیعی را به بحث می‌گذارد.

نگره مدرن به زبان، فصل دوم این کتاب است. نگاهی به تاریخ پیدایش زبان‌های مدرن و بنیاد زبانی و دگردیسی‌های تاریخی زبان‌های اروپایی از مباحثی‌اند که در این فصل به آن پرداخته شده‌اند.


فصل سوم، رشد زبان‌های مدرن بر بستر زبان علمی است. در این فصل بستر زبانی مدرنیت، کارکرد زبانمایه علمی و ‌تکنیک‌های واژه‌سازی مکانیکی مورد بررسی قرار گرفته است.

داریوش آشوری در مقدمه این کتاب نوشته است: «این رساله، دستاورد نهایی کار پژوهشی و اندیشه من درباره زبان فارسی در برخورد با جهان مدرن و خواسته‌های زبانی آن، ‌در دورانی چهل ساله است.»

علی‌محمد حق‌شناس، زبان‌شناس تندترین انتقادها را نسب به این کتاب مطرح کرده و گفته است: «محتوای كتاب به طرح مشكلات زبان و تبیین آن می‌پردازد و برای رفع مشكلات هیچ طرح و برنامه عملی عرضه نمی‌كند.» وی درباره نام کتاب گفته است: «به گمان من طرح عنوان زبان باز، خود با یک تناقض همراه است به خصوص آن نوع زبانی که آشوری در این کتاب در نظر دارد، یعنی زبانی که مربوط به جوامع پویاست و هر روز با مفاهیم تازه روبرو می‌شود.»

داریوش آشوری متولد ۱۳۱۷ در تهران است که در رشته حقوق تحصیل کرد. مشهورترین ترجمه او چنین گفت زرتشت است. ضمن آن‌که این نویسنده صاحب سبک بسیاری از فرهنگ اصطلاحات و واژه نامه های سیاسی، علوم اجتماعی و فلسفه را منتشر کرده است.

داریوش آشوری در ویکی پدیا
مقاله داریوش آشوری در مورد کتاب زبان باز

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)