تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«گلدانه را به جرم بهایی شدن، آتش زدند»

لوا زند
leva@radiozamaneh.com

چندی قبل از طرف شخصی به نام زیبا بدیعی ایمیلی به برنامه رسید که اطلاعاتی را در مورد کشتن زنی به جرم تغییر مذهب در سال ۱۹۸۲در یکی از روستاهای استان مازندران به ما داده بودند.

این زن که توسط بستگان نزدیک خود به قتل رسیده بود، توسط شوهرش بهایی شده بود و قتل وی هیچ مجازاتی را برای قاتلین در پی نداشت.

با خانم زیبا بدیعی در این مورد گفت و گو کردم.

لازم است بگویم خانم بدیعی از بهاییان مازندارن‌اند که دوره تحصیلات تکمیلی خود را در آنچه در ایران به نام دانشگاه زیرزمینی بهاییان شناخته می‌شود، به پایان رسانید و پایان‌نامه ایشان در مورد تاریخ بهاییت در یکی از روستاهای مازندران به نام روشن‌کوه بوده است، روستایی که محل قتل خانم گلدانه علی‌پور هم بود.

ایشان برای ثبت این تاریخ شفاهی مدت دو سال را به تحقیق و تفحص در منطقه اختصاص دادند و منابع‌اش در این مورد خاص - قتل گلدانه – گفت و گو با بستگان درجه اول و نیز اهالی منطقه بوده است.

هرچند به گفته وی تقاضاهای‌اش برای پیگیری جریان از سوی نیروی انتظامی منطقه بدون جواب مانده است.

Download it Here!

خانم بدیعی لطفاً برای شروع خانم علی‌پور را معرفی کنید.

خانم گلدانه علی‌پور - که فامیلی خودشان یوسفی بود - در سال ۱۲۹۷ هجری مطابق با ۱۹۱۸ میلادی در خانواده‌ای مسمان در قریه سادات محله در اطراف ساری مرکز استان مازندران به دنیا می‌آیند.

ایشان در سال ۱۳۱۷ در سن ۲۵ سالگی با آقای فتحعلی علی‌پور ازدواج می‌کنند که ثمره این ازدواج سه فرزند به نام‌های کلثوم، گوهر و علی بود. گلدانه تا سن ۴۵ سالگی مسلمان بود اما فرزندان‌اش را طبق تعالیم بهاییت تربیت کرده بود.

گلدانه چطور بهایی می‌شود؟

از طریق شوهرش که بهایی بود.

این آزار و اذیت از زمان بهایی شدن وی شروع شد؟

بعد از انقلاب ۱۳۵۷ اقوام و بستگان شروع به مخالفت می‌کنند و خیلی اذیت‌شان کردند. اما گلدانه پایداری می‌کند و با اطرافیان صحبت می‌کند که دست از آزار و اذیت‌اش بردارند.

ولی آن‌ها بیشتر اذیت‌اش می‌کردند. بعد از انقلاب که آزار و اذیت بهاییان شروع شد، ایشان و خانواده‌اش مجبور می‌شوند از دهکده کندس‌بن که در آن ساکن بودند و در اطراف ساری واقع است، کوچ کنند.

این آزار و اذیت به حدی بود که دیگر نمی‌توانستند تحمل کنند. در تابستان سال ۱۹۸۲ به روستای روشن‌کوه کوچ می‌کنند. در کندس‌بن بیش از ۵۰ نفر به خانه ایشان هجوم ‌آورده و در و پنجره را شکسته بودند.

خانواده علی‌پور به همراه چند خانواده - بهایی- دیگر مجبور به ترک کندس‌بن می‌شوند و به روشن‌کوه می‌روند.

هنوز چند ماهی از این واقعه نگذشته بود که در روز سوم دی‌ماه ۱۳۶۱ مطابق ۲۴ دسامبر ۱۹۸۲ از همان روستای سادات‌محله چند نفر از اشرار با نقشه قبلی به روستای روشن‌کوه که خانواده علی‌پور در آن آلاچیقی درست کرده بودند و دام‌های‌شان هم همان‌جا بود، هجوم می‌آورند و گلدانه را که در آن زمان درخانه تنها بوده...


یعنی این‌ها همان اهالی روستای کندس‌بن بودند‌؟

اهالی سادات‌محله بودند که کندس‌بنی‌ها را اذیت می‌کردند و همان‌ها بودند که این‌ها را مجبور به ترک کندس‌بن کرده بودند.

این‌ها وقتی دیدند گلدانه تنهاست، بنای هتاکی گذاشتند و اول ایشان را خفه کردند و بعد جسدش را آتش زدند.

بعد از آمدن پزشکی قانونی و معلوم شدن جنایت، به بهانه نبودن شاهد هیچ ترتیب اثری به این جنایت داده نمی‌شود.

آیا اسامی این افراد مشخص شده و معلوم شده است که چه کسانی هستند؟

این‌ها سه نفر بودند، به نقل قول نوه ایشان که اولین کسی بوده که سر جسد مادربزرگ‌اش آمده بود.

نوه او در آن زمان چند سال‌اش بود‌؟

پنج شش ساله بود و آن زمان پیش مادربزرگ‌اش زندگی می‌کرد. او می‌گوید که عصر روز سوم دی‌ماه ۶۱ ساعت سه بعد‌از‌ظهر، سه نفر از سادات‌ محله به نام‌های سید‌محمد اندراجنی، خواهر‌زاده گلدانه، دوستعلی یوسفی، برادر‌زاده گلدانه، و حسین فضلی‌نژاد، برادر‌خانم دوستعلی یوسفی، گلدانه را با چوب زدند.

بعد طنابی آوردند و خفه‌اش کردند و او را با لحاف پیچیدند و در همان چادر نایلونی که زندگی می‌کردند، جسدش را با بنزین سوزاندند و بعد هم چادر را با همه وسایل زندگی داخل آن به آتش کشیدند.

شعله آتش به حدی بود که به احشام کنار چادر هم سرایت کرد و باعث شد چند راس دام هم بسوزد. نوه گلدانه که به چادر می‌رسد جسد سوخته مادر بزرگ‌اش را می‌بیند و به طرف جنگل می‌رود و پدر‌بزرگ‌اش را که شوهر گلدانه بوده خبردار می‌کند.

پیگری‌های اولیه بعد از این عمل چه بود؟

علی علی‌پور، پسر گلدانه که روز قبل برای جمع‌آوری کاه به کندس‌بن رفته بود، بعد از این واقعه به پاسگاه کیاسر می‌رود که یکی از شهرهای اطراف ساری است و شکایت می‌کند.

چند نفر از نیروی انتظامی و پزشکی قانونی می‌آیند و جسد و محل را بازرسی می‌کنند و بعد پزشکی قانونی جواز دفن را صادر می‌کند.

بر سر عاملین این قضیه چه آمد؟

قاتلین فقط ۲۵ روز زندان بودند. برادر حسین فضلی‌نژاد، شیخ بوده و قاتلین توسط این شیخ حمایت می‌شوند و با قید ضمانت آزاد می‌شوند و قتل را هم انکار می‌کنند و می‌گویند، هدف ما تبلیغ و ارشاد بود و به ما تهمت زدند.

عکس‌العمل بقیه بهاییان منطقه و روستا به این جریان چه بود‌؟

آقای علی‌پور که شکایت می‌کند، بهاییان روشن‌کوه قلباً راضی نبودند و می‌گفتند که این شکایت باعث می‌شود اهالی بیشتر آن‌ها را اذیت کنند.

آیا بعد از سال ۱۹۸۲ پیگری دیگری در مورد این جریان انجام شد و خانواده او وکیلی را استخدام کردند یا مساله را به مراجع بالاتر قضایی بردند؟

نه. من با خود آقای علی علی‌پور که گفت و گو کردم، هیچ ذکری از شکایت یا پیگیری نکردند.


مطمئناً گلدانه اولین و تنها زنی نیست که نه تنها قربانی جهالت جامعه بلکه بی‌عدالتی موجود در نظام قضایی کشور شد، اما مساله‌ای که برای رادیو زمانه و برنامه روایت زنان مهم است ثبت این‌گونه وقایع است.

روایت زنان این آمادگی را دارد که محلی برای ثبت وقایعی از این دست باشد که اگر در جایی ثبت نشود شاید در دل تاریخ گم شوند. شما هم اگر مطلبی دارید که فکر می‌کنید، این برنامه جای مناسبی برای طرح آن است به آدرس leva@radiozamaneh.com ایمیل بزنید تا ترتیب حضور شما در این برنامه داده شود.‌

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Every once in a while, by hearing about cases like this, I feel ashamed of being an Iranian. We are one of the most racist and prejudist people in the world but simply do not want to admit it. Whys should not a Bahayie be allowed to practice his or her beliefes? I wish one day, all Iranians get to the point that Jews, Christians, Zorostorians, and Sunnies along with Bahaies could live in peace .

-- Sohrab ، Sep 19, 2008

ba salam khedmate dostan va dastandar karane radiyo zamane dar morede bahaiyan matalebe besiyari vojod darad ke agar emkan bashad man ba khanoome badiee dar miyan begozaram ba sepase faravan az shoma zahmat keshan.......

-- mehdi ، Sep 19, 2008

روش شما در تبليغ بهاييت كه با بازخواني وقايع گذشته انجام مي گيرد خيلي نخ نما شده است.
1. من هيچگاه قتل عام فرقه اي مذهبي را در آمريكا در دهه 1990 از ياد نمي برم. نظاميان آمريكايي حتي از تانك براي انهدام محل استقرار اعضاي اين فرقه استفاده كردند. اگر اشتباه نكنم نام اين فرقه داووديه(؟؟؟) بود.
لااقل شما نمي توانيد داعيه دفاع از اقليتها را داشته باشيد. بگذاريد كساني ندعي شوند كه خود سوابق وحشتناك نقض حقوق بشر را در پرونده ندارند و در گوانتانامو و ابوغريب چنان كه مي دانيد ومي دانيم نمي كنند.
2. اخيرا در شهر كلا آلمان سميناري براي ايجاد موانع و سركوب مسلمانان برگزار شده. برخي سياستمداران آلماني اظهار مخالفت كرده اند اما در اينجا جوي درست كرده اند كه آدم جرات نمي كند دين خود را فاش كند! آيا جامعه آلمان مي تواند مدعي آزادي و دمكراسي باشد؟! چرا اقليت در اينجا چنين بي رحمانه تحقير و منزوي مي شوند. اي كاش اينها چند مسلمان را زنده در آتش مي سوزاندند و كار تمام مي شد ولي ما هر روز بايد بسوزيم!
همه اينها دليل تبرئه برخي رفتارهاي فاشيستي و غيرمسئولانه دولت نيست. اما شما نمي توانيد مدعي اين موضوع باشيد!

-- سيامك فرخي ، Sep 19, 2008

Dear Sohrab,
I know you, like any civilized Iranian, are upset to read about this outrages crime, But saying that Iranians are “most racists and prejudice people in the world” is an unacceptable accusation. I don’t know how much you know about rest of people in the world to make such statement.
I think you kind of confused about the notion of people and political establishment in Iran. Most of these crimes, actual and past were orchestrated by political leaders, government officials and religious leader for political reasons…not by people. Read about history of Isfahan…for hundred years Muslims, Jews, Armenians, and Georgians living next to each other without killing each other (problem here and there, but not ethnic cleansing). One of the most ancient church in the world (Ghara Kellisa) is in north of Iran and Armenians from around the world go there every year for pilgrimage every year. I suggest you to read about lynching in US (Until 50 years ago) and also if you have an Iranian Jew or Armenian friend ask them how they are treated in Iran compare to other countries in the region. We’re not perfect, but I believe we have one of the most tolerant cultures in the region.
Peace…Shahab

-- Shahab ، Sep 19, 2008

از حقوق هر انسانی است که عقیده شخصی خود را داشته باشد. سوزاندن و یا هر گونه تبعیض انسانها فرقی با فاشیسم هیتلری یا وقایع ابوغریب و گوانتانامو ندارد. شاید با برخورد ظریف تر وضع ما ضد بشر تر هستیم. زیرا آمریکایی ها و آلمانی های فاشیست لااقل در ظاهر زن را حقیرتر از مرد نمیدانستند. ما به تنهایی بیشتر از هر چه "خوبان" دارند داریم!
شاهکار خلقت

-- بدون نام ، Sep 19, 2008

چیزهایی هستند که گذشت زمان یاد و خاطره آن ها را کم رنگ نمی کند. با تشکر از شما

-- پیام روشن ، Sep 20, 2008

چرا هروقت حقيقتي برملا مي شود، بعضي موضع مي گيرند ومي خواهند با آوردن نمونه هاي مشابه آن را تخطئه كنند.اگر ما انسان ها جهاني فكر كنيم وتعصب وپيشداوري را كنار بگذاريم، آن وقت هرعمل غير انساني را تقبيح خواهيم كرد؛ صرف نظر از اين كه ازطرف كه، وكجا، صورت گرفته باشد.قتل بهائيان وسوزاندن ايشان درمقاطع مختلف تاريخ، امري پوشيده نيست ودرتواريخ بهائي وغير بهائي ايران وكشورهاي ديگر ثبت است.بنابراين همان طور كه نژاد پرستي هيتلر وآتش سوزي ولينچ كوكلوس كلان ها ووقايع مشابه زشت است، بهائي سوزي نيز زشت است.والا حكايت ديگ به ديگ مي گه روت سياه است، مي شود.مهم اين است كه هرعمل بدي تقبيح وهرعمل خيري تشويق شود.
درايران هم اقليتي متعصب بهائي ستيز داريم وهم اكثريتي انسان هاي بهائي دوست.هرچيز را همان طور كه هست بايد ديد ودر بارهء آن قضاوت كرد.
شايد مشكل ما ايرانيان اين است كه دهان بين ومقلد بار آمده ايم.روزي كه تصميم بگيريم خودمان تحقيق كنيم وهرفرد خودش به دنبال حقيقت باشد، آن وقت روز بيداري ايران است. آن وقت است كه ايران گلستان مي شود وشكوه گذشتهء خود را باز مي يابد.فداي هركه به دنبال حقيقت ومحبت ودوستي است وازكذب وريا وكينه بدور است.
با سپاس نويد

-- نويد ، Sep 20, 2008

اين رفتارنمونه هاي زيادي دارددر سال 1359 يك زن ومرد بهايي به نام معصوميردر روستاي نوك بيرجند سوزانده شدند و قاتلين هيچگاه دستگير نشدند

-- كيان ، Sep 20, 2008

با عرض ادب و احترام به همه نظر دهندگان.
همه ما ادمها از یک سری خصوصیت های پیوسته بهم (طولی) برخورداریم.نظیر:جسمانیت وعقلانیت و احساس و روح ومواردی دیگر.اینها زمینه های مشترک بین ما انسانهاست.در ادامه زندگی یک هویت خاصی را بر خود می افزاییم به نام" دین".دین برای هر لحظه و هر موضوع مرتبط به ادمی موضعی را مشخص کرده است :برنامه زندگی -رویکرد به انسان ها - سلسله ارزش ها - موازین تعاملات اجتماعی - حدود ازادی هر شخص و سایر موارد.بنا بر این کسی که از میان بازار ادیان یکی را بر می گزیند و انرا بر قامت خود می پوشاند به این معنی است که موارد فوق الذکر این شخص به قالب دینش درامده است.شما قالب فکری و بینشی و جهان بینی و ایده های یک فرد بهایی را مطلع باشید هرگز او را شایسته ازار دیدن نخواهید دانست و غیر انسانی بودن عمل ازار دهندگان او را با ازار بر دیگران معادل ارزیابی نمی کنید.
البته و هزار هزار البته چون ما ادم ها (صرف نظر از دین )ثمر یک شجریم(با توجه به اول عرایض بنده)لذا ازار قتل و نهب را بر هر انسانی نکوهش می کنیم.چون همه بار یک داریم و برگ یک شاخسار.و سرا
پرده یگانگی بلند شده است .همدیگر را بیگانه نمی نامیم و نمی دانیم.
امید که روزی را ببینیم همه ارزویش را داریم.

-- shokoh ، Sep 20, 2008

چرا رادیو زمانه اینقدر راجع به بهایی ها و منافقین مطلب می نویسد؟ بنده قطعا با کشتن افراد به خاطر دین و اعتقاداتشان مخالفم اما دلیل نبش قبر وقایع گذشته را که در این مورد خاص توسط مردم عادی انجام شده نمی دانم. تا آنجایی که من می دانم بهایی ها در ایران در صورتی که جاسوسی نکنند تحت پیگرد قرار نمی گیرند و چندین نفر از آنها را می شناسم که حتی بازنشست شده و حقوق می گیرند. بنابراین دلیل این همه جوسازی چیست؟ می خواهید در داخل مردم را علیه بهایی ها تحریک کنید و یا اینکه مثلا دارید از حقوق آنها دفاع می کنید؟! فقط خواهشا از حقوق بشر دم نزنید.

-- شهرام ، Sep 20, 2008

من هنوز رابطه میان جنایات انجام شده در غرب و یا توسط غربی ها و ربطش را با جمهوری اسلامی نفهمیدم. ظاهرا از هر مامور جمهوری اسلامی که در باره شکنجه و زندان و قتل و اتش زدن و سنگسار کردن سوال میشود قلبش برای قربانیان گوانتانامو و تعداد زندانیان امریکا به درد می اید. به فرض که امریکایی ها در جایی جنایت کرده اند مگر جنایات انها به معنای صدور مجوز برای جنایات عمال جمهوری اسلام است.
این چه جور استدلالی است که این چنین بی بنیان است.
ظاهرا با این استدلال اقایان و خواهران ! حکومت دارند اعتراف میکنند که غرب معلم اخلاق انان است و چون غرب فلان کرده پس ایشان هم مجازند به همان مقدار جنایت کنند.

-- Ali ، Sep 20, 2008

باورم نمیشود که هموطن من، کسی که زاده و پرورده خاک پاک ایران است، کسی که میراث دار خوبانیست که دروغ و خیانت نمیدانستند، کسی که خون پاک کورش در رگهایش جریان دارد قادر به چنین جنایاتی باشد...ببینید با ما چه کرده اند...تأسف انگیزتر اینکه کسانی که هولوکاست را انکار میکنند قطعاً این جنایات را نیز انکار خواهند کرد...ممنون از رادیو زمانه به خاطر ثبت دقیق این وقایع...

-- گشتاسب ، Sep 20, 2008

سخنی با جناب سیامک فرخی:

یکم. مقاله ای در تبلیغ دیانت بهائی؟

میفرمائید که این مطلب در جهت "تبليغ بهاييت" منتشر شده است. اگر یک فرد بهائی را میسوزانند و این قضیه نقل میشود، آیا این تبلیغ دیانت بهائی است؟ در این مقاله حتی یک جمله راجع به تعالیم دیانت بهائی و یا افکار و باورهای خانم علیپور آورده نشده است. آیا کسی با خواندن این مقاله چیزی راجع به دیانت بهائی یاد میگیرد، که این مقاله بخواهد تبلیغی برای دیانت بهائی باشد؟ این مقاله سنگ دلی و کوته مغزی گروهی را نشان میدهد که چون تاج و تخت سلطه بر مردم نادان نگاه داشته شده را در خطر میبینند، با نام اسلام دست به چنین جنایاتی میزنند. اگر خانم علیپور مسیحی و یا زرتشتی میشد هم احتمالا آینده متفاوتی در انتظارش نبود.

دوم. روش نخ نمای شما.

اتفاقات مذکور در این گزارش در اطراف ساری و در روستای روشنکوه و کندسبن اتفاق افتاده است و نه در گوانتانامو. این مطلب چه ربطی به جنایات آمریکائیها و آلمانها و کلمبیائیها دارد؟ روش مغلطه کردن شما واقعا نخ نماست. از احمدی نژاد هم تقریبا هر چیزی بپرسند در جواب میگوید در آمریکا بدتر است. چند سال پیش محمد جواد ظریف – آن زمان که نماینده ایران در سازمان ملل بود آمد در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه ما سخنرانی کند. بچه های پر شور دانشکده هم کلی سئوال از انتخابات ایران و اقتصاد ایران و روابط با همسایگان آماده کرده بودند که بپرسد. آنچه در جواب شنیدند آماری از وضعیت زندانها و انتخابات در آمریکا بود! مسئولین سفارت نشین ایران در کانادا هم این گونه جواب میدهند و با مسائل آمریکا مقایسه میکنند، که واقعا با مزه است.

سوم. "لوا زند" و "مهدی جامی" و "زیبا بدیعی" از عوامل فجایع ابوغریب و زندان گوانتانامو محاکمه باید گردند!

سیامک عزیز، این جمله از متن شماست:
"بگذاريد كساني ندعي شوند كه خود سوابق وحشتناك نقض حقوق بشر را در پرونده ندارند و در گوانتانامو و ابوغريب چنان كه مي دانيد ومي دانيم نمي كنند"
و مغز من قاصر است از درک ربطی که بین این افراد و حوادث مذکور پیدا کند.
الطاف شما مزید

-- پدرام ، Sep 20, 2008

اين آقاي سيامك فرخي اينطور ميكويد جون مادر من روسبي بوده مادر او هم ميتواند روسبي باشد اكر آمريكائي ها جنايت كردند بس ايشان هم مجاز به جنايت شده اند اما ايشان نميخواهد از قهرمانان رهائي ملتها الكو برداري كنند به همين دليل سراغ جنايتكاران مي رود از آدمهائي مثل هيتلر الكو برداري ميكنند . و مسئله ي مهمي كه ايشان در نظر نمي كيرند اينست كه حكومت جمهوري اسلامي اين جنايات را قانوني كرده است در مشهد در كرمان و حتي بدران و برادراني وجود دارند كه فرزندان برادران و حواهران خود را به جرم كمونيست بودن كشته اند . به آقاي نويد هم بكويم اين يك كار زشت نيست يك جنايت است كه قانوني صورت مي كيرد . مسئله ي بايمال شدن حق اظهار نظر نيست مسئله ي بايمال شدن حق حيات انسانها ست .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 20, 2008

Agree with Siyamak and Shahram!

-- بدون نام ، Sep 20, 2008

راستش یواش یواش داره دوزاریم میافته که چرا رئیس جمهور فاضل ما و صد البته ایادی، هولوکاست آلمان را رد میکنند. مگر ما چی از نازی ها کم داریم؟ تازه نفت فراوان مان، بخصوص در صورت تحریم شدنش کار آدمسوزی رو راحت تر میکنه! جانی های مامور جهنم هم که کم نداریم. یک حکم فصل الخطاب رئیس جانی ها کفایت میکنه! مگه نه؟
بیمار روانی

-- بدون نام ، Sep 20, 2008

می خواستم بدونم آقایان شهرام و سیامک را اگر قرار بود بخاطر طرز اعتقادشان به آتش می کشیدند آنوقت عکس العمل بقیه چه بود؟ انسانی را می سوزانند و آقایان سعی بر توجیهش می کنند. افسوس ...

-- صهبا ، Sep 21, 2008

با تشکر از رادیو زمانه، به نظر من هر چند وقت یکبار چنین یاداوریهایی ضروری است تا از تکرار چنین وقایعی جلوگیری شود. هم اکنون بهائیان و سایر اقلیتهای دینی و مذهبی در ایران در معرض تهدید قرار دارند و هر از گاهی چنین اقداماتی را شاهد هستیم. برای جلوگیری از چنین اقداماتی تمام مردم ایران باید هشیار باشند.

-- شکیبا ، Sep 21, 2008

كار خود بهايي‌ها بود. مي‌خواستند مظلوم‌نمايي كنن. اگر اطلاعات بيشتر مي‌خواهيد من هستم.

-- بدون نام ، Sep 21, 2008

آقای سیامک فرخی،
وقتی که در کشور ایران تابعان فرقه های غیر شیعی دیانت اسلام از طرف حکومت اسلامی مورد تعرض و تبعیض قرار می گیرند، وقتی که رییس جمهور این کشور در کمال بی شرمی و وقاحت نه صد میلیون مسلمان غیر شیعه را که به شیوه صد میلیون شیعه دیگر به امام زمان معتقد نیستند بزغاله می نامد، وقتی خلفای بزرگ ترین فرقه اسلامی توسط شیعیان به راحتی لعنت می شوند و مراسم عمر سوزان توسط مردم این سرزمین به راه می افتد، آیا انتظار دارید که کشور امریکا از فرقه داوودیه حمایت کند؟
آیا انتظار دارید دولت آلمان مسلمانان را سرکوب نکند؟ مسلمانانی که جز ایجاد آشوب و اغتشاش علیه یکدیگر کار دیگری نمی دانند؟

-- سعید ، Sep 21, 2008

I'm sorry for Siyamak and Shahram and Mr or Ms no-name. such a strange way of believe.

-- hamed ، Sep 21, 2008

Why are Baha'is so keen on makin' their believes look, somehow, like as if it's got nothing to do with Islam? They should be called muslims too! just like Sonnis and Shi'ats! | R 

-- Roba ، Sep 21, 2008

Roba،
نسبت دیانت بهایی به اسلام مانند نسبت اسلام به مسیحیت است. بهاییان دارای پیامبر جدید، کتاب جدید و تعالیم جدیدند. همانطوریکه اسلام مسیح را پیامبر آسمانی می داند و به این دین الهی احترام می گذارد، دیانت بهایی هم محمد، عیسی و موسی را پیامبران الهی می داند و به آنها احترام می گذارد.
برای اطلاع شما:
نام پیامبر دیانت بهایی بهاءالله و نام کتابش کتاب اقدس می باشد. کتاب اقدس کتابی است که درآن بهاءالله، درکنار تشریع احکام و حدود، شالوده نظم نوین جهانی، که بهاءالله آنرا هدف رسالت خود می داند، بنا نهاد.
در کنار کتاب اقدس صدها اثر دیگر از قلم شارع دیانت بهایی نازل که کلمات مکنونه فارسی و عربی، ایقان، هفت وادی، الواح ملوک، و تعداد بی شماری از الواح خطاب به علماء و افراد و همچنین ادعیه و مناجات از جمله آنند.
بهاءالله بسیاری از احکام اجتماعی قرآن را مانند احکام قصاص، احکام مربوط حجاب و ... و بسیاری دیگر نسخ و همچنین تعالیم جدیدی را که در دور اسلام امکان آموزش آن وجود نداشت به عالم تعلیم نمود از جمله این تعالیم:
۱)وحدت عالم انسانی
۲)ترک تقالید و حذف طبقه روحانی(مقلدین) و تحری حقیقت به شکل انفرادی.
۳)ترک تعصبات جنسی، نژادی، وطنی، دینی و ...
۴)تساوی حقوق زنان و مردان
۵)هماهنگی و هامورنی بین عقل و دین(تعبیر شخصی ما از دین باید مطابق علم و عقل باشد، و غیر آن خرافات است)
۶)خود داری از انتقام جویی و خشونت(نزاع و جدال شان درندگان ارض بوده و اعمال پسندیده شان انسان)
۷)عدم مداخله در سیاست و شرکت در احزاب سیاسی
۸)اطاعت از حکومت و نهی از حمل سلاح
و بسیاری دیگر 
با توجه به موارد فوق تفاوت دیانت بهایی و ادیان سابقه بسیار بزرگتر از تفاوت اسلام با مسیحیت است.

-- نوروز علی ، Sep 21, 2008

دين بهائيت سه اصل مهم دارد كه آنان را از ساير اديان متمايز مي كند 1) ايران سرزمين مقدسي ست زيرا دين بهائيت از اين سرزمين برخاسته است به همين دليل نبايد به عليه اين سرزمين كاري كرد 2) بهائيت از هيج كروه سياسي نه حمايت مي كند نه بر عليه اش كاري مي كند و در مسائل سياسي دخالت نمي كند 3) دين بهائيت موروثي نيست و فرزند دين را از والدين به ارث نمي برد و هر بهائي حودش بايد تصميم بكيرد . و هر بهائي هر وقت هم كه بخواهد مي تواند دينش را تغيير بدهد . بس ما جيزي بنام خانواده ي بهائيت و امثالهم نداريم . جمهوري اسلامي مي كويد جون دختر خانم عبادي با كروههاي بهائي همكاري مي كرده بس شيرين عبادي هم بهائي است . مي بينيد كه دروغ محض است

-- فرهاد-فرياد ، Sep 21, 2008

از این دروغ ها بهائیت به جائی نمی رسد و دست شما هم رو می شود!
بهائیت با تعالیمی مثل آتش زدن همه کتاب ها بجز کتاب بیان و تفاوت مهریه زن شهری با زن روستائی و آتش زدن کسی که خانه ای را آتش بزند و دعوای ازلی با بهائی و فحش های ناقضین به ناکثین و تفاوت ارث زن و مرد و... باید به زباله دان تاریخ سپرده شود اگر امریکا از آنان حمایت نکتد.ارای تحقیق بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید:www.bahairesearch.org

-- احسان ، Sep 21, 2008

یکی از کارهای خوبی که جدیدا شهرداریهای بعضی از شهرهای ایران شروع کرده اند، نوشتن احادیث و فرمایشات رسول اکرم و ائمه اطهار در مکانهای عمومی است، جایی که نصب العین عده زیادی از مردم قرار بگیرد. امروز در اتوبوس این فرمایش رسول اکرم (ص) را زیارت کردم که فرموده اند: «هشدار، آن کس را که جز خداوند یاوری ندارد، میازار». این توصیه و فرمان پیامبر اسلام است به پیروانش. حق این است که اعمال خود را با این میزان بسنجیم، نه آن که به بهانه های مختلف در پی توجیه خود یا آسوده کردن وجدانمان باشیم. مردم ایران سابقه ای طولانی در حمایت از مظلومان دارند و اکثریت آنها مخالف تبعیض و آزار علیه اقلیتها، چه بهائی و چه هر گروه دیگری، هستند. قطعا با مدارا، عدالتخواهی و محبت و وحدت میان خود می توانیم مانع از تکرار چنین رفتارهای ظالمانه ای شویم.

-- هدیه ، Sep 21, 2008

dear Roba,
baha'is are not muslims, because they believe in new messengers of God and new sacred books and laws. they believe that God has sent a new religion for mankind. but they respec Islam as one of the great religions of God.

-- hedyeh ، Sep 21, 2008

تاسف انگيز است زندگي در كشوري كه به مردمش اجازه آزادي فكري و اعتقادي نمي دهد !

-- Moh3n ، Sep 21, 2008

احسان عزیز

متاسفانه شما اتهاماتی را به بهائیان وارد کرده اید که ابدا صحت ندارد برای بررسی کتابهای بهائیان می توانید از آدرس کتابخانه بهائی استفاده نمائید و خود شخصا ملاحظه کنید که آیا بهائیان تعلیمی دارند که کتابهای همه ادیان را آتش بزنند و یا مهریه دختر شهری و روستائی را فرق بگذارند یا خیر .

اما سوای صحت و سقم این مطالب ، خدمت شما دوست عزیز عرض می کنم که این روحیه که در گفتار شما ظاهر می شود یعنی سپردن یک جامعه به زباله دانی تاریخ ، ریشه آتش زدن و کشتن گلدانه و گلدانه هاست . آیا این عمق نفرت و دشمنی از چه اندیشه ای مایه می گیرد که افرادی را مانند شما به خشونت و آدم سوزی هدایت می کند. امیدوارم از این روحیه مخرب رهائی یابید

با تقدیم احترام

-- پویان ، Sep 22, 2008

بله دوست عزیز اگر پدر شما را می کشتند...روی دیوار منزل شما فحش می نوشتند...انبوهی از تهمت و افترای ناموسی به شما می بستند...همیشه تری از جانتان داشتید...اموالتان را بالا می کشیدند....یک عده با بیل و چماق چشت در خانه در شب های عاشورا صف می کشیدند و به مقدساتت توهین می کردند...در مدرسه راه و بیراه تحقیر می شدی...ارشاد میشدی! به خاطر صرف بهایی بودن نجس و جاسوس به حساب می آمدی و در اخر حتی دانشگاه هم راهت نمی دادند.......معلوم است که که مانده از همه جا دل خوش می کردی برای حقوق بشر تا لا اقل یک آن در ارامش زندگی کنی........... راست می گویی همه این ها مظلوم نمایی است

-- یک بهایی ایرانی ، Sep 22, 2008

عجب! جنابی فرموده اند:
"كار خود بهايي‌ها بود. مي‌خواستند مظلوم‌نمايي كنن. اگر اطلاعات بيشتر مي‌خواهيد من هستم."
ولی نه اسمی گذاشته اند نه ایمیلی! کمی آمادگی و توجه هم بد نیست موقع دروغگویی

-- گشتاسب ، Sep 27, 2008

بدبختانه دین بهایی هیچ ارمغانی برای ایرانی ها نیاورده فقط باعث هرج و مرج در بین عوام شده و چوب دست مردم متعصب داده که دست به چنین اعمال وحشیانه ای بزنن البته نباید از احکام متناقض بهاییت(بخوانید بیت العدل) چشم پوشید که اجازه ی مخفی نگاه داشتن دین مزبور را به پیروان خود نمی دهد و آنان را هدف انواع خطرات احتمالی قرار می دهد

-- بدون نام ، Oct 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)