تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

سهم دکتر مصدق یک خیابان هم نیست

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته، بهمن فرمان‌آرا، کارگردان سینماست که سرانجام در جشنواره غیردولتی خانه سینما، برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. دیگر چهره‌های این هفته مسعود مرادی، داور فوتبال، علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال، مرحوم دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران، ریچارد رایت، کیبوردیست گروه پینک‌فلوید، عطالله کاملی، گوینده و تیزپی لوینی، وزیر امورخارجه اسرائیل است.


بهمن فرمان‌آرا

جایزه غیردولتی برای خاک آشنای بهمن فرمان‌آرا

بهمن فرمان‌آرا که در جشنواره فجر سال گذشته نتوانست به دلیل حذف یک سکانس، فیلم‌اش را در بخش مسابقه شرکت دهد، این‌بار در دوازدهمین جشن سینمای ایران تندیس بهترین کارگردانی را در دست گرفت.

او پس از دریافت جایزه گفت: «از دوستانی که پافشاری کردند تا این جایزه به من برسد نیز تشکر می‌کنم. این جایزه به دلیل صنفی بودن آن برای من باارزش است.»

بهمن فرمان‌آرا تاکید کرد: «‌با اطمینان اعلام می‌کنم که تا اخذ پروانه‌ نمایش «خاک آشنا»، این فیلم در جایی به‌ نمایش در نخواهد آمد. می‌خواهم فیلم‌ام دراین مملکت نمایش داده شود، چون فیلم را به‌خاطر مردم می‌سازم، نه منتقدان خارجی.‌»

او سال گذشته پس از آن‌که فیلم‌اش اجازه شرکت در جشنواره فجر نیافت و از جدول نمایش سینماها حذف شد گفته بود:

«‌ترجیح می‌دهم این کار را نکنم، چون فکر می‌کنم با این کارها، یک سینما و در نهایت، فرهنگ دولتی به‌وجود می‌آید، همان شرایطی که سالیان قبل‌تر برای تئاتر به وجود آمد، بنابراین من حاضر به همکاری با فرهنگ دولتی نیستم.»

فرمان‌آرا که با پذیرفتن هفت اصلاحیه وزارت ارشاد در آستانه گرفتن پروانه نمایش فیلم‌اش است، این‌بار جشنواره کن را تحریم کرده و به ایسنا گفته است:

«این موضوع شامل جشنواره‌ فیلم کن هم می‌شود. یک سال قبل از ساخت فیلم «بوی کافور، عطریاس»، به‌علت حرکتی که ژیل جاکوب درمورد یک فیلم ایرانی انجام داده بود، من طی نامه‌ای به ایشان رسماً اعلام کردم تا وقتی که ایشان با این جشنواره ارتباط دارد، فیلمی به این جشنواره‌ نمی‌دهم به‌همین دلیل این فیلم در بازار کن هم به نمایش در نخواهد آمد.»

این کارگردان مشهورسینمای ایران قرار است به زودی برای ساخت فیلم «سفر به تاریکی» راهی آلمان شود و پس از آن «رویای شیرین» را در ایتالیا بسازد و سپس فیلم «تمام آب‌های زمین» را در مورد شیخ ابوالحسن خرقانی بسازد.

فرمان‌آرا همچنین دو فیلم مستند به نام‌های «باغ در باغ» درباره‌ مینیاتورهای ایرانی و «کنسرتی که اجرا‌ نشد» را درباره‌ پرویز یاحقی، ویلونیست و آهنگ‌ساز خواهد ساخت.

او که همواره فیلم‌های‌اش مورد توجه منتقدان قرار می‌گیرد فارغ‌التحصیل مدرسه هنرهای دراماتیک لندن و کارگردانی سینما از دانشکده کالیفرنیای جنوبی است.

او با ساختن فیلم «شازده احتجاب» در سال ۵۳ مطرح شد و هم‌زمان با انقلاب ایران به کانادا رفت و در زمان روی کار آمدن دولت اصلاحات در سال ۷۶ به ایران برگشت و با ساختن «بوی کافور، عطر یاس» و «خانه ای روی آب» بار دیگر درخشید.


مسعود مرادی

مسعود مرادی برای مسابقات داخلی سوت نمی‌زند

باخت پرسپولیس آن‌قدر برای مسعود مرادی گران تمام شد که وی از قضاوت در مسابقات داخلی لیگ برتر فوتبال ایران کناره‌گیری کرد.

پنج‌شنبه هفته گذشته بازیکن مس کرمان در دیدار با پرسپولیس با دست توپ را لمس کرد، اما داور نقطه پنالتی را نشان نداد.

در یک صحنه دیگر بازیکنان پرسپولیس عقیده داشتند که خطایی در محوطه جریمه رخ داده اما داور پنالتی نگرفت تا مس کرمان روی یک ضدحمله گل برتری را بزند و فریاد اعتراض تماشاگران بلند شود.

در پایان این بازی در حالی که هواداران پرسپولیس با کندن صندلی‌ها اعتراض خود را به نحوه قضاوت مسعود مرادی نشان ‌می‌دادند، حسین هدایتی با مسعود مردای درگیری لفظی پیدا کرد.

از فردای همان روز رسانه‌ها انتقادات شدیدی علیه مسعود مرادی مطرح کردند و همین مساله باعث شد تا مسعود مرادی به‌طور رسمی کناره‌گیری خود را از قضاوت در دیدار‌های داخلی اعلام کند.

وی در‌این‌باره به خبرگزاری فارس گفت: «دو صحنه‌ای که پرسپولیسی‌ها اعتقاد به پنالتی داشتند‌، حتی مشکوک هم نبود چون به صحنه نزدیک بودم. در المپیک و در بازی ژاپن و نیجریه نیز چنین صحنه‌هایی رخ داد، اما با نظر خودم آن‌ها را پنالتی ندانستم.»

او در خصوص برخورد مسوولان باشگاه پرسپولیس در پایان بازی نیز گفت: «‌برای این مسوولان که با حرکات بسیار زشت و توهین‌های فراوان مرا به سمت رختکن بدرقه کردند، متاسفم».

این مساله باعث شد تا نه تنها مسعود مرادی بلکه سایر داوران ایرانی لیگ برتر شانس قضاوت در داربی استقلال و پرسپولیس را از دست بدهند.

مسعود مرادی تنها داور بین‌المللی فوتبال ایران است که شانس قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را دارد و در مسابقات فوتبال المپیک پکن نیز یک بازی در مرحله مقدماتی و یک بازی در مرحله یک چهارم نهایی را سوت زد. مرادی اکنون یکی از داوران برتر آسیاست که در مسابقات جام ملت‌های آسیا سوت می‌زند.


علی فتح‌الله‌زاده

فتح‌الله‌زاده، خودش بمب خبری شد

علی فتح‌الله‌زاده که با خریدن بازیکنان سرشناس ایران به ترکاندن بمب‌های خبری مشهور است، خبر برکناری‌اش این‌بار مثل یک بمب ترکید.

او که شب قبل در مراسم افطاری به بازیکنان تیم‌اش وعده پرداخت حقوق‌های عقب‌افتاده را داده بود، در جلسه هیات مدیره از کار برکنار شد.

فردای آن روز فتح‌الله‌زاده از مسعود زریبافان رییس هیات مدیره و این‌که وعده‌های اقتصادی تحقق نیافته انتقاد کرد، اما بلافاصله حکم برکناری خود از هیات مدیره را دریافت کرد.

مسعود زریبافان، رییس هیات مدیره در‌این‌باره به ایرنا گفت: «فتح‌الله‌زاده تحت هیچ عنوان صلاحیت مدیرعاملی را نداشت و ما تنها به وی فرصت دادیم.»

وی با رد این مساله که اختلاف با شما، دلیل برکناری فتح‌الله‌زاده بود، گفت: «اختلافی با وی ندارم زیرا رفاقتی میان ما نبوده است.»

به نظر می‌رسد که از مدت‌ها قبل زریبافان قصد برکناری مدیرعامل باشگاه استقلال را داشته است. کسب عنوان سیزدهمی در فصل گذشته که بدترین نتیجه در تاریخ این باشگاه محسوب می‌شود این فرصت را به زریبافان داد.

اما قهرمانی در جام حذفی فرصت این برکناری را به تعویق انداخت تا آن‌که رتبه هفدهمی استقلال در لیگ برتر امسال باعث شد تا زریبافان با قاطعیت علی فتح‌الله‌زاده و منصور پورحیدی از پیشکسوتان باشگاه استقلال را از هیات مدیره حذف کند و امیررضا واعظ آشتیانی را که هفته گذشته از معاونت وزارت صنایع استفعا داده بود به استقلال بیاورد.

از مدت‌ها پیش معلوم بود که پس از ناصرحجازی و فیروز کریمی قربانی نتایج بد استقلال امیر قلعه‌نوعی نیست و این‌بار نوبت مدیرعامل است تا از سمت خود برکنار شود.

برکنار‌ی ناگهانی علی فتح‌الله‌زاده در شرایطی صورت گرفت که دو بازی دیگر داربی حساس استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود.

با کنار گذاشتن حبیب کاشانی از پرسپولیس و علی فتح‌الله‌زاده از استقلال سناریویی تازه در این دو باشگاه پرطرفدار رقم خورده و اکنون نزدیکان محمود احمدی‌نژاد هدایت کامل این دو باشگاه را به دست گرفته‌اند.

برکناری علی فتح‌الله‌زاده در بالاترین


دکتر مصدق

طرح نام‌گذاری خیابانی به نام مصدق عقیم ماند

بار دیگر طرح نام‌گذاری یک خیابان به نام دکتر محمد مصدق، نخست وزیر سابق ایران منتفی شد. چند وقتی بود که نام چهره ملی صنعت نفت ایران در شورای شهر بر سر زبان‌ها افتاده بود و خبرنگاران از مسوولان شورای شهر در مورد سرنوشت نام‌گذاری یک خیابان به نام وی سوال می‌کردند.

اما سرانجام معصومه آباد، دبیر کمیته نام‌گذاری شورای شهر تهران، آب پاکی را روی دست خبرنگاران ریخت و به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت:

«گزارش گروه‌ کارشناسی مبتنی بر این است که مصدق از ویژگی‌های مورد نظر کمیسیون برای نام‌گذاری برخوردار نیست.»

این درحالی است که نام‌هایی مثل عمادمغنیه لبنانی، سیمون بولیوار بولیویایی، خالد اسلامبولی مصری بر خیابان‌ها و ورزشگاه‌های تهران نقش بسته است. اما نام کسی که سهم مهمی در ملی کردن صنعت نفت ایران داشته از نظر شورای شهر صلاحیت نام‌گذاری ندارد.

طرح نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر مصدق اولین بار در شورای شهر اول مطرح شد و مسکوت گذاشته شد. این‌بار نیز تعدادی از خبرنگاران به صورت مکتوب پیشنهاد کردند که خیابانی در تهران به نام دکترمصدق نام‌گذاری شود، که با مخالفت مسوولان شورای شهر روبه‌رو شد.

پیش از انقلاب ایران قرار بود نام خیابان کاخ که خانه دکتر مصدق نیز در آنجا قرار دارد به نام او نام‌گذاری شود. اما این نام‌گذاری منتفی شد و پس از انقلاب نام فلسطین بر این خیابان نهاده شد.

پس از انقلاب مدتی میدان ولی عصر تهران به نام مصدق شد اما بعد از مدتی دوباره تغییر نام داد تا سهم دکتر مصدق از خیابان‌های تهران حتی یک خیابان هم نباشد.

دکتر محمد مصدق در دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا


ریچارد رایت، کیبوردیست گروه پینک‌فلوید

پینک‌فلویدی‌ها یکی یکی می‌روند

ریچارد رایت، نوازنده کیبرد گروه پینک فلوید در سن ۶۵ سالگی درگذشت تا تعداد افراد در قید حیات گروه افسانه‌ای پینک فلوید به سه نفر برسد. پیش از این سید برت، علاقه‌مندان به پینک فلوید را تنها گذاشته بود.

این گروه موسیقی راک از دهه ۶۰ تا ۹۰ به‌طور مداوم آلبوم‌های موسیقی منتشر کردند که مورد توجه بسیاری از مردم جهان از جمله ایرانیان قرار گرفت.

اکنون سه نسل از مردم ایران با گروه پینک‌فلوید زندگی کرده‌اند و از آن خاطرات بسیاری دارند. ریچارد رایت یکی از اعضای موسس این گروه بود که پس از جدالی سخت با سرطان در خانه‌اش در انگلیس درگذشت.

وی با راجر واتر و نیک میسون، دیگر اعضای پینک فلوید، در دوران دانشگاه آشنا شد و در سال ۱۹۶۵ پینک‌فلوید را پایه‌گذاری کردند.

در هنگام ساختن «The Wall»، یکی از معروف‌ترین آلبوم‌های پینک‌فلوید، اختلافاتی میان راجر واتر، دیوید گیلمور و ریچارد رایت در گرفت و به اصرار راجر واتر به اخراج رایت منجر شد.

پس از آن‌که راجر واتر در سال ۱۹۸۵ از پینک‌فلوید جدا شد، رایت به گروه بازگشت. جولای سال ۲۰۰۵ رایت، واترز، میسون و گیلمور در کنسرت خیریه «Live 8» یاد گذشته‌ها را پس از ۲۵ سال زنده کردند.

فعالیت‌های حرفه‌ای آقای رایت تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت اما پس از آن به بستر بیماری افتاد. درگذشت کیبوردیست بی‌نظیر گروه پینک‌فلوید با انتشار اولین آلبوم‌اش در سی سال پیش هم‌زمان شد.

ریچارد رایت در دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا
مرگ ریچارد رایت در بالاترین


عطالله کاملی

«خوش‌صدای دوبله ایران» برای همیشه سکوت کرد

اگر سریال داستانی اسکیپی را که درباره یک کانگوروی استرالیایی بود و برای کودکان و نوجوانان پخش می‌شد به خاطر داشته باشید و یا سرباز جپ سریال پوآرو، کارگاه کاستر و نفش سرگرد راینهارت سریال ارتش سری را فراموش نکرده باشید، می توانید صدای مخملین عطالله کاملی را به یاد بیاورید که چگونه در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ مردم ایران را پای معدود برنامه تلویزیون می‌نشاند.

عطاءالله کاملی، پیشکسوت صدا و دوبله پس از مدت‌ها رنج سرطان استخوان، عصر ۲۲ شهریور‌ماه درگذشت. وی متولد ۱۳۰۸ در تهران بود و در رشته حقوق مدرک لیسانس گرفت.

او از سال ۱۳۳۵ فعالیت خود را به‌طور حرفه‌ای آغاز کرد. او به جای بسیاری از ستاره‌های سینما چون کرک داگلاس در فیلم‌هایی مانند «اسپارتاکوس»، «جدال در اوکی کرال» «هفت روز درماه مه‌» و به جای همفری بوگارت در «هرچه سخت‌تر زمین می‌خورند» به جای مارلون براندو در «اینک آخرالزمان» و استیون بوید در «سقوط امپراطوری رم» صحبت کرده بود.

وی که به خوش‌صدای دوبله ایران مشهور است در سکوت خبری تلویزیون ایران درگذشت و حتی یک برنامه کوتاه برای تقدیر از او پخش نشد و بخش‌های خبری تلویزیون تنها به خبری کوتاه در مورد درگذشت وی بسنده کردند.

مرگ عطا‌ءالله کاملی در بالاترین


تیزپی لوینی، وزیر امورخارجه اسرائیل

خانم تیزیپی لوینی به دنبال نخست وزیری اسرائیل

تعداد زنانی که در دنیای سیاست چهره می‌شوند، هر روز بیش‌تر می‌شود. این‌بار تیزیپی لوینی، وزیر امورخارجه دولت اسرائیل در انتخابات حزب کادیما با ۴۳۱ رای برنده شده و به‌عنوان رهبر این حزب انتخابات شد.

اکنون او این شانس را خواهد داشت تا به جای ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل شود. او در این راه باید با شائول موفاز رقابت کند اما بر طبق نوشته روزنامه‌ ها‌آرتص او پشتیبانی بسیاری از نمایندگان مجلس اسرائیل (کنست) را همراه دارد و اگر این اتفاق بیفتد او دومین نخست‌وزیر زن تاریخ اسرائیل خواهد بود.

وی طرفدار مذاکره با دولت فلسطین و بازگرداندن آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود است. او درباره برنامه هسته‌ای ایران عقیده دارد که باید فشار بیشتری به این کشور وارد آید اما در صحبت‌های‌اش کمتر از سایر مقامات اسرائیل حرف جنگ را وسط می‌کشد و موضع نرم‌تری نسبت به رقیب خود شائول موفاز وزیر حمل و نقل اسرائیل دارد.

خانم لیونی در پنج جولای ۱۹۸۵ پیش از تشکیل دولت اسرائیل از پدر و مادری انگلیسی به دنیا آمد. وی در رشته حقوق تحصیل کرد و از دانشگاه Bar Ilan فارغ‌التحصیل شد و بیش از ۱۰ سال سابقه حقوق عمومی و تجاری دارد.

تیزپی در ارتش اسرائیل خدمت کرد و در دهه ۸۰ در سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد فعالیت کرد. وی ازدواج کرده و دو فرزند دارد. تیزپی لوینی به سه زبان عبری، انگلیسی و فرانسوی تسلط دارد.

تیزپی لوینی در دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)